BoMar Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Hallo! Ik wilde jullie advies vragen, of hulp, bij de koppeling van mijn ram en een nieuwe voedster. Voedster is ~2 weken geleden gematcht met mijn ram bij de opvang. Het koppelen thuis ben ik nu verder aan het doen, ze hebben daar alleen gekeken welke voedster het beste bij hem zou passen. Op zich ging de koppeling oké, met periodes was het best heftig. Vandaar dat ik ze 9 dagen op neutraal terrein heb laten zitten. Pas toen er niet meer gereden werd en ook niet meer gejaagd heb ik ze verhuisd naar hun verblijf (dit verblijf is helemaal opnieuw ingericht met nieuwe spullen). Mijn ram stopt momenteel niet meer met rijden. Af en toe zitten er pauzes tussen van een paar minuten en dan begint hij weer. De voedster is ook begonnen met rijden. Geen probleem allemaal (rug van de voedster is alleen inmiddels kaal), maar naast het rijden is ook het vlinderen erbij gekomen. Het gaat er zo heftig aan toe dat ik ze eigenlijk niet (meer) alleen thuis durf te laten. Ben bang dat dit op een gegeven moment toch vechten wordt. In het verleden is mijn ram al aan mijn vorige voedsters gekoppeld geweest. Dit ging heel makkelijk en was binnen twee dagen al gebeurd. Ook bij zijn vorige eigenaar schenen de koppelingen makkelijk te zijn gegaan. Ben dit dus niet gewend van hem. Momenteel is er geen positieve interactie meer tussen de twee.. Niet meer samen liggen, eten, wassen. Ik twijfel echt enorm of er niet een betere match voor hem is. Daarnaast heb ik ook een soort "schuldgevoel" omdat we het vanuit de opvang al met een andere voedster hebben geprobeert, dit is op vechten uitgelopen dus zij is weer teruggebracht. Wat zouden jullie doen? Het nog even aankijken of de voedster (helaas) terugbrengen en een andere voedster voor hem uitzoeken? Quote
happy211 Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Wat vervelend! Koppelen is altijd spannend en dit zijn vervelende dingen om mee te maken. Dat je nu helemaal geen positieve interactie meer ziet, dat is wel een slecht teken. Je zou juist willen dat de onrust steeds minder wordt en de positieve interacties steeds meer. Dat de rug van de voedster kaal begint te worden is ook niet fijn. Zo verder gaan lijkt me dus inderdaad geen optie. Is er de mogelijkheid om terug te gaan naar neutraal terrein, kijken of de rust dan terug komt? Zijn er andere dingen bijzonder in het nieuwe verblijf? Hebben ze daar bijvoorkeur door een grote ruimte de kans om elkaar te veel te ontlopen? Heeft een van de konijnen misschien een deel van het verblijf geclaimd? Of is er sprake van wisselend territorium, waarbij ze bijvoorbeeld soms in de hele tuin mogen rondlopen en soms alleen het verblijf ter beschikking hebben? Quote
BoMar Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april 1 uur terug, happy211 zei: Is er de mogelijkheid om terug te gaan naar neutraal terrein, kijken of de rust dan terug komt? Zijn er andere dingen bijzonder in het nieuwe verblijf? Hebben ze daar bijvoorkeur door een grote ruimte de kans om elkaar te veel te ontlopen? Heeft een van de konijnen misschien een deel van het verblijf geclaimd? Of is er sprake van wisselend territorium, waarbij ze bijvoorbeeld soms in de hele tuin mogen rondlopen en soms alleen het verblijf ter beschikking hebben? Bedankt voor je snelle reactie! Er zijn weinig bijzondere dingen in de ren; twee schuilmogelijkheden, twee toiletten (de ram begon "zijn" wc te verdedigen vandaar de keuze om er 1 bij te plaatsen), twee hooiruifen boven de toiletten en één verhoging. De ruimte heb ik op ±4 m² zodat ze elkaar niet teveel kunnen vermijden maar nog wel hun eigen ding kunnen doen. Geen wisseling qua ruimte. Ik heb ze inderdaad weer teruggeplaatst naar een neutraal terrein nadat dit gedrag werd vertoont. Weinig verschil in gedrag gemerkt. De voedster is ook nogal opdringerig, op momenten dat mijn ram haar met rust laat vliegt ze op hem af en claimt de ruimte waar hij dan is. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april 3 uren geleden, BoMar zei: Momenteel is er geen positieve interactie meer tussen de twee.. Niet meer samen liggen, eten, wassen. Ik twijfel echt enorm of er niet een betere match voor hem is. Daarnaast heb ik ook een soort "schuldgevoel" omdat we het vanuit de opvang al met een andere voedster hebben geprobeert, dit is op vechten uitgelopen dus zij is weer teruggebracht. Wat zouden jullie doen? Het nog even aankijken of de voedster (helaas) terugbrengen en een andere voedster voor hem uitzoeken? Als het niet werkt tussen twee konijnen kun jij daar ook niets aan doen toch? Dus schuldgevoel hoef je niet te hebben. Je doet je best, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de konijnen. Quote
BoMar Geplaatst: 22 april Auteur Geplaatst: 22 april @Marcovka2 daar heb je gelijk in. Had alleen gehoopt dat het zou lukken met deze voedster. Vind het zo erg als ik haar moet terugbrengen naar een overvolle opvang, maar aan de andere kant heb ik mijn ram nog nooit zo ongelukkig gezien. Vandaag is het weer onrustig tussen de twee, hopelijk gaat het nog de goede kant op. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april 5 uren geleden, BoMar zei: Vandaag is het weer onrustig tussen de twee, hopelijk gaat het nog de goede kant op. Terugbrengen zou mijn optie zijn. Dit ken ik helemaal niet. Nooit meegemaakt zo heftig. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Als je haar terugbrengt naar de opvang en een andere voedster meeneemt, dan blijft het voor de opvang netto hetzelfde. Een goede opvang wil ook dat de konijntjes gelukkig zijn samen. Vervelend allemaal. Wanneer je onrust of gedoe hebt met de konijnen onderling of hun gezondheid is dat echt stressvol😟 Quote
BoMar Geplaatst: 1 mei Auteur Geplaatst: 1 mei Update: Na veel pijn, moeite en een hele grote trukendoos is het gelukt om de twee te koppelen! Het is heel gezellig tussen de twee 😊 4 Quote
happy211 Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei Wat een fijne update! Ik ben wel benieuwd wat er allemaal uit die trukendoos is gekomen 😉 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.