Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn koppel Mica (voedster) en Borrit (ram), beide rond 4 jaar en gecastreerd zijn nu alweer een maandje terug van een herkoppeling.
Zoals sommigen hier zich misschien herinneren heb ik al een tijd gedoe met de voedster die erg dominant is en steeds ruzie lijkt te maken.

Het gaat goed tussen die twee, maar de laatste 2 weken begint Mica steeds op de kop van Borrit te rijden. De ene keer laat hij het toe en gaat daarna gewoon verder, maar soms beginnen ze daarna te vlinderen en lijkt het alsof ze elkaar in de nek proberen te happen en dus zo rondjes om elkaar heen draaien, gevolgd door achtervolging. Ik stop ze dan door voer neer te leggen. Daarna doen ze dat niet meer.

Het ziet er niet erg agressief uit, maar ik maak me er wel wat zorgen om omdat ze al twee keer met elkaar overhoop hebben gelegen, en gezien de vecht geschiedenis van Mica.

Voor zover ik zie, gebeurd dit alleen maar wanneer ik ze begin van de avond ga verzorgen. In de ochtend doen ze het niet tijdens verzorgen, en ik zie het op geen ander moment gebeuren (maar zie ze niet continu natuurlijk). Is het verontrustend? Kan dit een keer escaleren tot ruzie? Als ik bijvoorbeeld een keer niet in de buurt ben en ze niet kan stoppen.

Geplaatst:

Heb je een camera in het verblijf?

Dan zou je ze misschien beter in de gaten kunnen houden, wat doen ze als je niet ingrijpt, hoe lang gaan ze door, etc.

Het is natuurlijk ook lente nu, hopelijk komt de rust snel weer terug.

Mica en Borit zijn nu al twee keer teruggeweest voor herkoppeling, toch? En beide keren in de opvang geen bijzonder gedrag laten zien? 

Geplaatst:

Ze zijn al twee keer naar de opvang geweest voor herkoppeling. Daar lieten ze geen bijzonder gedrag zien.

Ik heb een camera in het verblijf, maar die neemt niet continu op. Ik kan ze zo alleen in de gaten houden wanneer ik niet thuis ben. Die heb ik bij mijn andere koppel ook. Zo check ik wanneer ik niet thuis ben (op het werk bijv) regelmatig hoe het gaat. Maar ik moet maar net op het juiste moment meekijken.

Ik wil ze naar de woonkamer verhuizen, maar ben bang ook maar iets te veranderen nu😟

Geplaatst:

Ik vraag me af of Mica niet zo goed ziet. Zeker als het in de avond meer voorkomt en in de ochtend niet.

Of voer je 's ochtends ook voor het licht is?

Het is heel raar dat er telkens incidenten zijn. En je merkt niets aan haar gezondheid verder.

Mijn stel is ook wat onrustig nu, maar vooral hilarisch. Lodewijk wil spelen en die snapt niet dat hij dominant hoort te doen.

Dus tijdens het rennen ofzo, raakt hij dan afgeleid en doet hij wat anders en zie ik Scarlett ook gewoon floppen, zo van: bekijk het.

Maar ze heeft dus wel 2x op zijn hoofd gereden van: "nu moet het genoeg zijn" en toen lag er vrij veel haar in de ren, want ze zijn aan het verharen (nu bijna klaar), maar ze liggen nog steeds 95% van de tijd bij elkaar. Dus ik maak me geen zorgen om 'echt gevecht'. En als 1 van de twee ziek is, zijn ze juist heel lief voor elkaar.

Geplaatst:

Ze zijn ook heel lief voor elkaar, ze knuffelen heel veel. Dat is het vreemde. Mica vraagt wel heel vaak om gewassen te worden, en Borrit snapt het soms niet lijkt wel. Dan zit zij met haar kopje onder hem, en hij zit gewoon te staren. Dan duwt ze een paar keer haar kopje naar voren om het duidelijk te maken, maar hij reageert niet. Hij likt haar oortjes ook wel, maar niet altijd wanneer ze erom vraagt.

De lichtsterkte is 's morgens en 's avonds tijdens het verzorg momentje ongeveer gelijk. Waar ze nu zitten is het nooit vol licht, daarom wil ik ze ook verhuizen.

Mica is de afgelopen 2 jaar al een paar keer onderzocht en een gezond konijn. Ik heb ook niet het idee dat ze niet goed ziet. Toen ze nog buiten zat, kon ze buiten al zien dat ik binnen voer aan het pakken was 😅

Geplaatst:

Vlinderen is iets wat je echt in de eerste periode rond een koppeling kan zien, maar wat je daarna eigenlijk niet meer zou moeten zien. Nou is dit volgens mij toch wel een stormachtige relatie en zijn ze niet zo heel lang geleden her-koppeld. Maar dat ze nu (een maand na koppeling) nog vlinderen vind ik wel wat zorgelijk, dit klinkt niet als een hele goede match. 

Eigenlijk zou je nu, een maand na koppeling, af en toe nog wat knorrigheid verwachten, bijvoorbeeld rond voedertijd, wat jagen, af en toe rijden. Maar vlinderen is toch wel voorloper van vechten en geen goed teken. Het klinkt als een onstabiele konijnenrelatie. 

• Verdrietig 1
Geplaatst:

Dat het geen goed teken is dacht ik ook. Ik denk ook dat die ruzies eerder ook zo begonnen zijn.

Op zich wel merkwaardig omdat ze veel meer knuffelen en hechter zijn dan mijn andere koppel. En op de momentjes rond voertijd na is het heel rustig tussen die twee.

Maw het lijkt stabiel, op die korte momentjes na.

Maar ze nu bij voorbaat al uit elkaar halen ga ik niet doen, ik zal het moeten afwachten. 

Geplaatst:

Ik heb het nog bij de opvang nagevraagd maar die vonden het niet zo verontrustend. Mica wil gewoon laten zien dat ze de baas is.

Mica rijdt regelmatig op Borrit (op zijn hoofd of achterop), je zou soms denken dat zij het rammetje is 😁

De laatste dagen vlinderen ze na het rijden meestal niet maar accepteert Borrit dit gewoon, laat haar gewoon haar ding doen en gaat daarna gewoon verder. Dus ik denk dat dit dan weer een positief teken is, hij accepteert zijn onderdanige rol.

Valt me wel op dat ik Borrit nooit op Mica zie rijden. Dat zou je van een rammetje toch verwachten. Of laat dit dat wel uit zijn hoofd omdat Mica dat als dominant gedrag kan interpreteren?

Ik wil ze naar mijn woonkamer verhuizen (de ren is zo goed als klaar) maar ik durf niet goed, dan moet weer opnieuw de rangorde worden vastgesteld en dan pakt het misschien anders uit.

• 2 weken later...
Geplaatst:

De laatste week geen vlinderen meer, het rijden lijkt ook iets minder. Ik weet niet of dat met hormonale cycli te maken kan hebben en of die een maandelijkse frequentie hebben...

Het lijkt alsof Borrit zijn onderdanige positie lijkt te accepteren, als Mica op hem rijdt laat hij het gewoon gebeuren. 

Ik heb inmiddels een mooie ren in de woonkamer zo goed als af, maar durf ze niet goed te verhuizen. Ik zie Borrit de laatste dagen regelmatig gekke sprongetjes maken (binkies) en ze liggen soms helemaal relaxed te slapen. Ze lijken wel content met hun woonplekje. Maar het is dus in een kelder/souterrain, er komt minder daglicht en de temperatuur is altijd hetzelfde, en ze zitten een beetje achteraf, ik zie ze niet, alleen als ik er kom om iets te pakken of even ga kijken (of verzorgen). Het is wel heel stil daar.... dikke muren houden alle geluiden tegen.

1000002534.jpg

Vanmiddag, lekkere weegbree blaadjes in hun strobak🤗

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .