Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mag je vloeibare panacur op een stuk groente geven aan je konijn ? Ik heb de panacur gewoon stuk voor stuk op stukje broccoli gegeven tot hij het stukje broccoli op had. Omdat hij het echt niet via de spuit wou innemen Kan dit of heb ik het nu fout gedaan ? Het is voor pinworm dat hij behandeld word. Moest nu 1 keer geven en dan over 2 weken nog 1 keer. Alvast bedankt voor de hulp. 

Geplaatst:

Het belangrijkste is dat jouw konijn zeker de juiste hoeveelheid van het medicijn binnenkrijgt. Met een spuitje is dat vaak makkelijk, dan weet je zeker dat het helemaal naar binnen gaat. Maar als ze erg tegenstribbelen en daardoor ook medicijn verloren gaat, dan is dat natuurlijk niet handig.

Als je het op groente of eten geeft, dan moet je dus zeker zijn dat zijn portie niet door een maatje wordt opgegeten, of dat ze rondom het medicijn heen eten en dan het belangrijkste laten liggen.  

Zelf heb ik panacur verstopt in geweekte en geprakte brokken. Daarvan kon ik een soort pasta maken die ik tot een balletje kon rollen. 1 balletje per konijn werd dan helemaal opgesmikkeld en zo ging al het medicijn naar binnen. Er zijn hier ook leden die medicijnen verstoppen in een blaadje basilicum, dat ruikt sterk dus dan merken ze het medicijn minder.

• 1 maand later...
Geplaatst:

@Bunnylady bij sommige brokken is het makkelijker dan bij andere. Ik heb zelf science selective gebruik hiervoor omdat die zacht zijn en makkelijk uit elkaar vallen. 

Je doet een paar brokken in een hittebestendige schaal (ik heb hiervoor gewoon de aardewerk voerbakjes van mijn konijnen gebruikt) en giet hierover wat kokend water. De hoeveelheid brokken en water is een kwestie van uitproberen, zelf had ik 8 brokken en dan zoveel water dat ze maar net allemaal onder staan. Dit laat je een tijdje weken. Dan worden de brokken zacht omdat ze het water opnemen. Als het water opgenomen is en is afgekoeld tot kamertemperatuur, dan kun je het prakken, een portie afpakken die groot genoeg is voor een klein balletje. Daar meng je de afgemeten hoeveelheid panacur doorheen, en dat rol je met je handen tot een balletje.

Het zal misschien niet voor alle konijnen werken, maar de mijne werden er goed door gefopt en aten hun medicijn zo met smaak op.

• Evee wijzigde de titel naar Hoe geef je vloeibare panacur aan een konijn?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .