Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb mijn konijnen denk ik te lang op het gras gelaten gister en nu wil 1 van mijn konijnen niet eten. Blijft zelfs in de ren terwijl ik het deurtje open deed dat ze naar buiten konden. Moet ik dan met spoed de dierenarts bellen? 

Zo stom dit 😔

Geplaatst:

Ik heb je vraag losgemaakt van het topic, op deze manier krijg je meer reacties.

Als je niet weet wat je moet doen, vrees ik dat je hier mogelijk niet omheen komt, om naar de spoed dierenarts te gaan.

Is het langer dan 4 uur geleden dat je je konijn hebt zien eten? Is je konijn apathisch (zit stil, ademt eventueel snel/oppervlakkig, drukt buik tegen de grond).

Ik zal even kijken of ik het artikel kan vinden om te checken of je naar de dierenarts moet. Dan hoef ik nu niet alles uit te vragen maar kun je zelf checken.

Geplaatst:

Hoe gaat het nu?

Inderdaad kijken naar verdere eetlust, gedrag en keutels om te bepalen wanneer het spoed is. Als het echt een flinke gasaanval is, dan zit er inderdaad niets anders op dan de weekend spoeddienst te bellen.

In het gelinke artikel staat het zo goed mogelijk uitgelegd, wanneer een konijn dat niet eet nog in de fase "zelf alles proberen" (simpelweg de eerste 4 uur) zit naar "zorgelijk" of echt "kritiek / spoed!" 

gaat.

Geplaatst:
3 uren geleden, Evee zei:

Inderdaad kijken naar verdere eetlust, gedrag en keutels om te bepalen wanneer het spoed is.

Ik ga vannacht groenteschotel brengen en Rosie komt niet. Niet-pluis gevoel bij me. Ik zoek en zie haar zitten. Ik rammel met de lijnzaadbrokjes maar nee hoor. Ik kon haar pakken (ook al apart) en heb een poos haar buik gemasseerd. Toen weer op de grond gezet en vanmorgen ging ik kijken en zag door het raam dat ze bij Flo zat. Leek al gunstig. Ging brokjes geven en ze kwam weer eten. Wat dat toch altijd is met die tante? Ik ben wel weer opgelucht. Het lijkt of je een gasbuik (denk dat het dat was) soms echt weg kunt masseren. Dacht ook bij het masseren een paar keer luchtbelletjes te horen.

Geplaatst:

Het probleem met gas is, een gas wil opstijgen, maar bij een konijn moet alles via de onderkant er uit (zwart-wit geschetst). Dus ja het helpt om het gas naar beneden te helpen transporteren, dmv massage en/of medicatie die de darm stimuleert, want dan ben je het gas eerder kwijt.

Hoe is het met het konijn? Want ik vond het wel verontrustend klinken.

Geplaatst: (aangepast)
Op 7-4-2025 om 14:07, Kolino zei:

Hoe is het met het konijn?

Met mijn konijn Rosie? Gisteravond at ze weer niet. Ik kon haar pakken en heb weer een poos gemasseerd. En toen op de grond gezet: op hoop van zegen.

Vanmorgen kwam ze niet op de brokjes af. At een stukje Johannisbrood en een klein stukje gedroogde weegbree. Hmmmm. Ik heb alles schoongemaakt en haar opgesloten in het hok met eten dat ik geteld had. Twee blaadjes  basilicum, 5 brokjes etc. Vanmiddag had ze de brokjes opgegeten. Erwtenvlokken at ze ook maar toch is het niet goed. Ook een takje van de wilg gegeven en dat at ze ook op. Ik kon vandaag niet naar de DA. Had afspraak die ik al een keer afgezegd had en moest het wel door laten gaan. Ze is wel wat levendig. Als ik bij het hok kom, gaat ze tegen de tralies opstaan. Morgenochtend komt onze dochter die erg goed met konijnen om kan gaan en goed kan masseren. Twijfelen we dan maken we voor morgenmiddag een afspraak bij de DA. Ze keutelt nl. nog niet echt. Zag wel dat ze blindedarmkeutels opat. Zo ga ik weer masseren. Moeilijk of ik haar vannacht uit het hok zal laten zodat ze bij Flo kan zitten.

Rosie gaat me wat meer aan het hart dan Flo. Flo is lief want likt aan mijn benen maar is anders dan de zachtaardige, beschaafde Rosie en Rosie vind ik ook knapper 😞 Laat Flo het maar niet horen. De pakt bijv. eten van Rosie af. Trekt het uit haar bek. Dat zal Rosie nooit doen.

aangepast door To van de Veluwe
Geplaatst:

Dochter kwam vanavond thuis en heeft een poosje gemasseerd. Ondertussen voerde ik inspectie uit en zag wat kleine keuteltjes in de toiletbak liggen. Hok gevuld met stro en toen  Rosie terug gezet werd, begon ze aan het stro te knabbelen. Het lijkt de goede kant op te gaan.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Toch is ze er nog niet. Onze dochter is nu ook met pijnstilling begonnen en ook wat dwangvoeding. Paardenbloemen gaan er wel soms in. Ze mag pas weer 'los' als ze goede keutels heeft. Anders moet je steeds gaan jagen om haar te vangen. Ik heb al gezegd als het vrijdag niet beter is, maar even langs de DA gaan.

Geplaatst:
41 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Toch is ze er nog niet. Onze dochter is nu ook met pijnstilling begonnen en ook wat dwangvoeding. Paardenbloemen gaan er wel soms in. Ze mag pas weer 'los' als ze goede keutels heeft. Anders moet je steeds gaan jagen om haar te vangen. Ik heb al gezegd als het vrijdag niet beter is, maar even langs de DA gaan.

🙏🙏🙏🙏Kom op Rosie 💪

Beterschap ❤️

Geplaatst:

Ik had het eigenlijk over het konijn van de topicstarter @To van de VeluweWat vervelende dat Rosie nog steeds niet echt beter lijkt, dan wordt het wel tijd voor de dierenarts hoor. Je wil eigenlijk binnen een dag verbetering zien, het liefste is het konijn dan ook beter, maar soms heeft dat een paar dagen verder herstel nodig. Maar eigenlijk is, als het niet binnen 4 uur beter gaat, binnen 12 maximaal, volledig behandelprotocol nodig. Dan kun je eigenlijk niet meer om een dierenarts heen. Ga in ieder geval morgen, voordat je straks in het weekend bij de spoedarts zit!

Hoe is het nu met jouw konijn @m00ntje?

Geplaatst:
8 uren geleden, Kolino zei:

Dan kun je eigenlijk niet meer om een dierenarts heen. Ga in ieder geval morgen, voordat je straks in het weekend bij de spoedarts zit!

Vandaag nam ze van mij geen eten aan maar wel van onze dochter die haar steeds behandelde. Ze had vannacht bijv. alle 20 brokjes op die ze gekregen heeft. We hebben haar weer bij Flo gezet. We houden het in de gaten en anders morgen maar naar de DA.

Soms denk ik: je zou zo altijd brokjes gaan voeren. in december heeft ze het ook al gehad.

Geplaatst:

Zij kan wel uit de hand eten, toch? Als je dan een x aantal uit de hand doet (afhankelijk van de tijd die je hebt), dan heb je altijd zekerheid dat er iets in zit. Is toch verstandig om te proberen een oorzaak te achterhalen.

Geplaatst:

Ja zij eet uit de hand maar als ze ziek zijn, sluiten we het zieke konijn op in het hok dat in de ren staat. Normaal staat daar de toiletbak in maar die verhuist naar de vloer en in het hok zetten we een hoektoilet neer. Dus we kunnen zien hoe de keutels zijn en we weten precies wat ze eet. Maar als je wil dwangvoeren, kun je ze beter pakken. Anders gaan ze in de buis zitten of ergens achter waar we niet goed bij kunnen.

Alles lijkt dankzij de goede zorgen weer als vanouds. Ze eet weer en maakte net zelfs zo'n sprong in de lucht. Dat had ik nog nooit gezien. 

Maar ja, wanneer begint het weer. Ik zou willen dat ik wist waar het in zat. Ik schuif het toch op een gasbuik.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
7 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ja zij eet uit de hand maar als ze ziek zijn, sluiten we het zieke konijn op in het hok dat in de ren staat. Normaal staat daar de toiletbak in maar die verhuist naar de vloer en in het hok zetten we een hoektoilet neer. Dus we kunnen zien hoe de keutels zijn en we weten precies wat ze eet. Maar als je wil dwangvoeren, kun je ze beter pakken. Anders gaan ze in de buis zitten of ergens achter waar we niet goed bij kunnen.

Alles lijkt dankzij de goede zorgen weer als vanouds. Ze eet weer en maakte net zelfs zo'n sprong in de lucht. Dat had ik nog nooit gezien. 

Maar ja, wanneer begint het weer. Ik zou willen dat ik wist waar het in zat. Ik schuif het toch op een gasbuik.

Misschien kan het ook met stress te maken hebben?? Je had het eerder over een wolf ... 

Ik geef Leeuw nu standaard elke dag een zogeheten haarbal snack. Ben even de naam kwijt.. maar sindsdien heeft hij geen harde buiken meer en ook geen grote hompen aan zijn kont. Zul je zien dat ik het weer gejinxt heb 🙈 

• 5 weken later...
Geplaatst:

Toch heb ik ergens een niet-pluis gevoel. Eerder als ik met de groentebak aankwam, kwam Rosie er ook snel aan en trok dan wat aan de weegbree of stukje appelschil. Tegenwoordig komt ze niet te voorschijn. Ik moet dan rammelen met de bus lijnzaadbrokjes en komt ze eraan. Wel grappig als ik met de bus Johannesbroodbrokjes schud, reageert ze niet. Want de volgorde is altijd: één lijnzaadbrokje en dan als ik wegga, strooi ik wat Johannesbroodbrokjes rond.

Als ik de ren verlaat, zoekt ze naar die Joh. brokjes maar gaat niet naar de groentebak toe. Dus of ze daarvan eet, weet ik niet.

Toen ik haar haalde bij Kaatje Keutel zei Karin: "Ze houdt niet van groentjes." Dus dat houd ik altijd wel in mijn achterhoofd.

Wat ze wel graag eet op dit moment is gedroogde paardenbloembladeren maar als je haar een vers blad voorhoudt, eet ze er niet van.

Vannacht zag ik een blindedarmkeutel liggen die vast van haar zal zijn geweest. En kleine keutels maar van dwergen zijn die al niet zo groot. Maar ja, zolang ze haar brokjes 's morgens eet, en een sprintje trekt en binkies maakt, is het nog niet echt verontrustend. Maar vreemd is het wel.

Grr vanmorgen hield ik in elke hand een SS brokje en wilde twee konijnen tegelijk een brokje geven. Maar Flo was te snel en wilde het brokje pakken dat ik aan Rosie wilde geven en beet ze in mijn vinger. Dat is niet expres maar zal in de haast niet zien dat mijn vinger er tussen zat. Gelukkig niet doorgebeten.  Daarom zeg ik altijd. "Rosie is beschaafder, een echte lady."

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .