Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat is wel een goede vraag. 

Ze zitten wel vaak in de zon met dakraam open(als die schijnt).

Maar geen vers voer omdat Leeuw er niet tegen kan.

Zelf geef ik extra druppels door het water. Of dat nu wat doet weet ik niet...

Geplaatst:
8 uren geleden, Evee zei:

De info staat verdeeld over een aantal plekken, bijv. hier staat informatie:

https://www.bunnybunch.nl/calcium-in-konijnenvoer/

en hier

https://www.bunnybunch.nl/konijnen-natuurlijk-voeren-zonder-brokken/

Uit brokjes alleen halen de meeste konijnen niet voldoende. Zonlicht is ook belangrijk en verse voeding met voorlopers van vitamine D, zodat ze voldoende zelf aan kunnen maken. 

Hmmm, ik maak me toch wel wat zorgen over hun vitamine D. Want als ze binnen zitten krijgen ze nooit direct zonlicht. Als het door glas gaat wordt het UV eruit gefilterd.

Ik stond er eerst niet bij stil, maar nu ik mijn binnenkoppel een tijd in een neutrale ruimte heb met minder daglicht, begon ik erover na te denken. Ik wil ze liever wel binnen houden.

Die voorlopers van vitamine D zitten dus in verse grassoorten, paardenbloem, klaver, luzerne. Mogen die laatste drie ook gedroogd zijn?

Ik heb ze vandaag gedroogde paardenbloem gegeven, maar ze zijn niet heel erg enthousiast. Luzerne zit dat ook door hooi?

Geplaatst: (aangepast)
23 uren geleden, Lappie2 zei:

Dat is wel een goede vraag. 

Ze zitten wel vaak in de zon met dakraam open(als die schijnt).

Maar geen vers voer omdat Leeuw er niet tegen kan.

Zelf geef ik extra druppels door het water. Of dat nu wat doet weet ik niet...

Vitamine D is een vetoplosbaar vitamine, dus dat zal niet in het water oplossen. Waarschijnlijk zal het dan op het water blijven drijven of aan de zijkanten van de drinkbak gaan zitten. Je kan dan beter een druppel op brokjes doen ofzo, dat het erin trekt.

Bedoel je dan trouwens druppels voor mensen? Want dan zou ik goed kijken naar de dosering. Die dosering in die druppels is gebaseerd op een organisme dat wel 30 - 50x groter is dan een konijn.

aangepast door Marcovka2
Geplaatst:

Zo'n UVB lamp is wel een makkelijke oplossing om binnenkonijnen toch wat UV straling te geven, ik vraag me alleen af of dat geen kwaad kan voor hun ogen als ze daar met ogen open onder zitten.

Geplaatst:

Druppels doet vrijwel niets, tenzij je het direct in de bek gaat geven. Tegen de tijd dat een konijn het opdrinkt, is daar al niets meer van over. Vitaminedruppels geven is de minst betrouwbare optie die er is om vitamines toe te dienen bij konijnen. Ik raad dat niet aan. Daarbij is op die manier vitamine geven ook een risico, vaak zijn het multivitamines die te koop zijn voor huisdieren, waardoor je misschien het ene tekort wel aanvult, maar bij het ander juist te veel geeft en daar weer problemen mee gaat krijgen. 

Gezonde voeding & vers groenvoer bijvoeren is wat dat betreft een betere optie. 

Hoe groot het probleem is met vitamine D bij huiskonijnen, vind ik lastig te zeggen, want er is niet heel  veel onderzoek naar gedaan. Het onderzoek dat er is, is bij vleeskonijnen en laboratoriumkonijnen gedaan, en daar is werken met daglichtlampen een redelijk goede optie. In huis is dat een stuk lastiger, krijg ze maar eens zo ver als ze alle ruimte hebben, om onder zo een lamp te gaan zitten 😉 

Daarbij lijken mensen het weinig aandacht te geven, ik vermoed in de toekomst dat er wel eens een keer wat ophef over gaat komen hoor 😉 Het is ook niet waar je een direct gevolg van merkt, dat gaat langzaam aan. En de problemen die ze krijgen, kunnen dan ook nog meerdere oorzaken hebben, dus niet alleen vitamine D tekort. Dat maakt het lastig dit aan te wijzen als een echt probleem. Er zijn te weinig feiten over. 

Geplaatst:

Ja dat dacht ik ook idd. Druppels gaan de kliko in!

Lappie was natuurlijk veel buiten. Niet in de winter natuurlijk. Maar hij at genoeg vers groen.

Deze 2 is een ander verhaal. Weinig tot geen vers groen ivm 💩

Kleine krijgt wel wat stiekem. Maar meerendeels is heel veel soorten hooi en Beaphar care plus en Versele Laga Adult. En raam open als de zon schijnt waar ze altijd lekker in het zonnetje gaan liggen.

Kleine krijgt luzerne brokjes als snack. Leeuw niet maar hij krijgt elke dag, op aanraden van de da, 1 of 2 brokjes voor zijn maag  waar vitamine D en meerdere vitamines in zit. En de kak is een stuk minder sinds we gestart zijn. 

Geplaatst:

Ik heb de druppels wel eens gebruikt bij een pleegkonijn. Daarbij was het nodig om de botten te kunnen versterken na erg slechte huisvesting van jonge konijnen. Toen heb ik ze op groente gegeven, andere pleegadressen gaven het ook wel recht in de mond. Dus voor een korte tijd voor medische redenen, kunnen de druppels wel. 

Geplaatst: (aangepast)

Ik vraag me dan wel af of bekend is of binnenkonijnen gemiddeld meer gezondheidsproblemen hebben dan buitenkonijnen.

Ik zal er binnenkort eens naar kijken wat de ADH van vitamine D is bij konijnen, en wat er in die brokjes zit, en of ik ze dan genoeg geef. Dan moeten ze wel alle vitamine opnemen in de darmen.

Op 30-3-2025 om 13:01, Evee zei:

Hoe groot het probleem is met vitamine D bij huiskonijnen, vind ik lastig te zeggen, want er is niet heel  veel onderzoek naar gedaan. Het onderzoek dat er is, is bij vleeskonijnen en laboratoriumkonijnen gedaan, en daar is werken met daglichtlampen een redelijk goede optie. In huis is dat een stuk lastiger, krijg ze maar eens zo ver als ze alle ruimte hebben, om onder zo een lamp te gaan zitten 😉 

Misschien een UV lamp en een warmtelamp naast elkaar hangen, zodat ze lekker onder die warme lamp gaan liggen en dan gelijk UV straaltjes opvangen.

Of 2 - 3 lampen hangen boven hun favoriete slaapplekjes, en die op afstand 10 minuten aan doen als ze daar liggen te slapen.

Ik zit wel aan zo'n lamp te denken, maar weet niet of het schadelijk voor de ogen is.

Het zou makkelijk zijn als ze niet zo moeilijk deden over verhuizen, dan kon ik ze af en toe lekker in het zonnetje zetten.

Uiteindelijk wil ik mijn binnenkoppel wel buiten zetten, maar voorlopig kan dat nog niet.

aangepast door Marcovka2
Geplaatst:

Voordat er veel moeite gedaan wordt, konijnen zijn eigenlijk schemerdieren 😅

Konijnen onder warmte lampen, terwijl ze niet ziek zijn, mag ik dat een slecht plan vinden? Is een beetje te warm 🥵

Ik heb me er in het verleden wel in verdiept, maar die uv-b lampen zijn niet bewezen effectief. Anders had ik ze wel gehad.

Eigenlijk vind ik het advies van voldoende groenvoer (waarvan je zeker weet dat het zonlicht heeft gezien) en een normale hoeveelheid brok van goede kwaliteit geven, het beste dat je kunt doen.

Geplaatst:

Dat mag hoor 😉

Warmtelamp bij konijnen is eigenlijk alleen bij moederloze baby konijnen of na een operatie nodig, en zelfs dan zijn er betere manieren dan een warmte lamp. 

Gezonde voeding is ontzettend belangrijk.

Ik denk dat in de zomer met regelmaat lekker een raam open zetten zodat ze in het daglicht kunnen zitten, of ze buiten laten, al zal helpen. 

Het gaat om de aanmaak van vitamine D in het lijf en niet om warmte, en hoewel konijnen zonlicht wel nodig hebben, hebben ze er ook weer niet enorm veel van nodig (Ze hebben ook een vrij dichte vacht dus nemen het bijna alleen via de oren op, en zijn inderdaad schemerdieren). Maar er zijn wel onderzoeken die aangeven dat als ze het echt niet hebben, dat wel gevolgen heeft. 

Een daglichtlamp is een optie, maar niet praktisch met konijnen. Overigens zijn die er in verschillende kwaliteiten en doen er een hoop inderdaad niets. Wie weet komen er in de toekomst bunny solariums voor in het verblijf ofzo, wie zal het zeggen 😉

Voor nu is het advies vooral gezonde voeding. 🥬

Geplaatst:
9 uren geleden, Kolino zei:

Voordat er veel moeite gedaan wordt, konijnen zijn eigenlijk schemerdieren 😅

Konijnen onder warmte lampen, terwijl ze niet ziek zijn, mag ik dat een slecht plan vinden? Is een beetje te warm 🥵

Ik heb me er in het verleden wel in verdiept, maar die uv-b lampen zijn niet bewezen effectief. Anders had ik ze wel gehad.

Eigenlijk vind ik het advies van voldoende groenvoer (waarvan je zeker weet dat het zonlicht heeft gezien) en een normale hoeveelheid brok van goede kwaliteit geven, het beste dat je kunt doen.

Ik wil het beste doen, niet dat ze over een aantal jaren gezondheidsproblemen hebben die voorkomen hadden kunnen komen.

Toen ik mijn (binnen)konijnen naar de opvang bracht voor herkoppelen werd daar ook een warmtelamp in de ren gehangen. Daar had ik het idee vandaan. In de opvang is het natuurlijk wel een stuk kouder dan bij mij binnen, dus min of meer noodzakelijk. Maar bij mij binnen kunnen ze dan altijd nog kiezen om er niet onder te gaan liggen. Ik denk eerlijk gezegd dat ze het wel lekker vinden, mijn buitenkonijnen zoeken ook meestal een plekje in de zon 🌞, ook als het al best warm is.

1 uur terug, Evee zei:

Dat mag hoor 😉

Warmtelamp bij konijnen is eigenlijk alleen bij moederloze baby konijnen of na een operatie nodig, en zelfs dan zijn er betere manieren dan een warmte lamp. 

Gezonde voeding is ontzettend belangrijk.

Ik denk dat in de zomer met regelmaat lekker een raam open zetten zodat ze in het daglicht kunnen zitten, of ze buiten laten, al zal helpen. 

Het gaat om de aanmaak van vitamine D in het lijf en niet om warmte, en hoewel konijnen zonlicht wel nodig hebben, hebben ze er ook weer niet enorm veel van nodig (Ze hebben ook een vrij dichte vacht dus nemen het bijna alleen via de oren op, en zijn inderdaad schemerdieren). Maar er zijn wel onderzoeken die aangeven dat als ze het echt niet hebben, dat wel gevolgen heeft. 

Een daglichtlamp is een optie, maar niet praktisch met konijnen. Overigens zijn die er in verschillende kwaliteiten en doen er een hoop inderdaad niets. Wie weet komen er in de toekomst bunny solariums voor in het verblijf ofzo, wie zal het zeggen 😉

Voor nu is het advies vooral gezonde voeding. 🥬

Gezonde voeding is natuurlijk noodzakelijk, maar volgens mij worden de precursors van vitamine D alleen omgezet in vitamine D door zonlicht op de huid.

Als de opname via de darm uit brokjes niet voldoende is, moet je daar iets mee doen. En dat probeer ik nu precies te achterhalen... is direct zonlicht (of UVB) wanneer voldoende groenten en goed brokvoer gegeven wordt noodzakelijk of niet.

Geplaatst:
6 minuten geleden, Marcovka2 zei:

Gezonde voeding is natuurlijk noodzakelijk, maar volgens mij worden de precursors van vitamine D alleen omgezet in vitamine D door zonlicht op de huid.

Als de opname via de darm uit brokjes niet voldoende is, moet je daar iets mee doen. En dat probeer ik nu precies te achterhalen... is direct zonlicht (of UVB) wanneer voldoende groenten en goed brokvoer gegeven wordt noodzakelijk of niet.

Ik denk dat je hierin wel te veel naar hoe het bij mensen werkt aan het kijken bent 😉 Voor konijnen is het belangrijk zonlicht te krijgen, maar zij halen ook veel (het meeste) uit voedsel, en dat is niet direct vitamine D inderdaad maar de bouwstoffen er voor die ze daaruit halen. Als je het mij vraagt is het altijd noodzakelijk om zonlicht te krijgen, alleen niet in de hoeveelheid uren die bijv. mensen nodig hebben. 

Geplaatst:

Je moet dit inderdaad niet vermenselijken. De darmen van een konijn werken sowieso al anders. Als ik meer tijd had keek ik het nog even na. Mijn conclusie was, die lampen kunnen niet, alleen uv-b werkt niet goed genoeg en combi lampen zijn te schadelijk.

Ik snap je helemaal, je wilt het beste voor ze. Ik denk echt dat je goede voeding niet moet uitvlakken. Dus als je een tuin hebt, ga wilde kruiden voor ze kweken! Beetje gras erbij, alles wel opbouwen en je komt een heel eind. In jouw geval zou ik ze echt niet steeds naar buiten slepen. Ze van ruimte laten wisselen, voor hun niet handig, doe maar iets wat niet de rangorde verstoord.

Het helpt niet dat ik zelf mijn konijnen altijd binnen heb (gehad)? Het is niet dat ze nooit buiten zijn geweest, want ik heb het mij ook afgevraagd. Maar inmiddels ben ik overtuigd dat goede voeding het allerbelangrijkst is en ja natuurlijk mag er een raam open, anders wordt het zo'n konijnenstal 🤭 Als je iets met licht wil doen, ben ik wel team zonlicht.

Geplaatst:

Hier heeft de DA wel aangeraden om Vitamine D druppels te geven, het liefst op groenvoer, terwijl wij buitenkonijnen hebben.

Dat komt omdat de scan van Lodewijk, die gemaakt werd voor zijn heupdysplasie, al liet zien dat er botontkalking was, bij het kniegewricht alleen, terwijl hij toen pas net over de 1 jaar was. Dat is echt heel snel voor een konijn. De scan een jaar later (als controle voor de heupdysplasie) liet zien dat de botdichtheid was verbeterd, en dat er 0,0 verschil zat bij de heup, dus dat was echt een feestje voor ons. 🥳. Dit najaar is hij 3 en wordt hij weer gescand en ik hoop nog heel lang van onze clown te genieten, dus ik hoop dat er dan weer geen verschil te zien is. Het zou kunnen dat de botten zijn verbeterd vanwege zijn veel betere voeding bij ons, dus niet alleen vanwege de Vit D.

Volgens onze DA hebben konijnen echt vrij snel last van botontkalking en zijn de druppels die ze verder gebruiken voor mensen helemaal prima. Zo'n flesje kost haast niets en hier zit inmiddels iedereen aan de Vit D. Ik, al jaren, vanwege niet-westerse achtergrond en nu extra vanwege borstvoeding geven. Baby vanwege baby. Konijnen vanwege de DA en laatst bleek de vit D van mijn man ook aan de lage kant (we zijn in het najaar/winter niet naar de zon geweest 2 jaar vanwege zwangerschap & baby), dus die is ook mee gaan druppelen 😛 

Geplaatst:

Ik slik ook al jaren extra vitamine d. Ik had een enorm tekort en de huisarts zei toen dat aan het einde van de winter eigenlijk heel Nederland een vitamine d gebrek heeft en dat bijslikken voor iedereen in meer of mindere mate wel aan te raden is. Dat geldt voor konijnen misschien dus ook wel 😀

Geplaatst:

Zelf moet ik van de neuroloog ook een flinke dosis D 50.000 per dag het hele jaar, maar ik vergeet het eigenlijk altijd 🙈 eerste 2 jaar netjes elke dag geslikt maar de laatste 4 jaar een stuk minder... 

In de wintermaanden let ik er wel wat meer op. 😇

Als de zon schijnt, gaat kip in de kooi en het dakraam volledig open. Beiden jongens liggen dan direct vol in de zon.

Geplaatst:

Mensen kunnen volgens mij voldoende vitamine D uit voeding halen. Ik slik zelf ook supplementen omdat ik tekort had.

Maar bij konijnen weet ik dat dus niet.

7 uren geleden, Kolino zei:

Je moet dit inderdaad niet vermenselijken. De darmen van een konijn werken sowieso al anders. Als ik meer tijd had keek ik het nog even na. Mijn conclusie was, die lampen kunnen niet, alleen uv-b werkt niet goed genoeg en combi lampen zijn te schadelijk.

Ik snap je helemaal, je wilt het beste voor ze. Ik denk echt dat je goede voeding niet moet uitvlakken. Dus als je een tuin hebt, ga wilde kruiden voor ze kweken! Beetje gras erbij, alles wel opbouwen en je komt een heel eind. In jouw geval zou ik ze echt niet steeds naar buiten slepen. Ze van ruimte laten wisselen, voor hun niet handig, doe maar iets wat niet de rangorde verstoord.

Ik verplaats mijn binnenkoppel niet steeds naar buiten😉

Ik zou ze het liefst binnen houden. Voorlopig kunnen ze sowieso nog niet naar buiten omdat ze geen wintervacht hebben. Maar binnen krijgen ze dus gewoon nooit direct zonlicht, alleen via glas.

Ik zit al te denken aan een constructie met ren binnen en dan via een tunnel door de buitendeur naar een ren buiten, zodat ze in en uit kunnen lopen. Maar dan moet ik dat in de winter weer afsluiten. En het is een gedoe, gat in de deur, etc.

Ja en die UV lampen: wat ik al zei, ik ben bang dat dit schadelijk is voor hun ogen. Als men onder de zonnebank gaat moet je ook zo'n beschermende bril op. Dat is niet voor niets. En als het dan ook nog niet duidelijk is of het wel effect heeft, dan geldt het gezegde 'baat het niet, dan schaadt het niet' niet.

• 1 maand later...
Geplaatst:

Ik heb mijn koppel nog niet verplaatst, zitten nog in het Souterrain met weinig tot matig daglicht. Na 2 ruzies ben ik blij dat het nu goed blijft gaan dus ben ik bang om ze te verplaatsen.

Ik heb wel de ren in de woonkamer af, die is net zo groot als waar ze nu zitten alleen veel meer licht. En gezelliger natuurlijk 🤗

Maar direct zonlicht lukt op die plaats niet, zelfs niet als ik de buitendeur openzet.

De ren komt wel tot bijna de buitendeur. Ik zou in principe een rennetje net buiten de deur kunnen maken en ze dan zelf naar buiten kunnen laten lopen om zo af en toe overdag wat zonnestraaltjes op te laten vangen. Ik hoef ze dus niet in een reismand te doen, met een hekje ertussen kunnen ze zelf naar buiten huppelen.

Ik vraag me alleen af of dat verstandig is, het is wel wisseling van ruimte.

Geplaatst:

Een tijd geleden dezelfde vraag op het forum gehad, volgens mij naar aanleiding van een bericht van bunnyempress toen. Kreeg toen te horen dat vitamine D supplementen toch echt meer een uitzondering was voor bijvoorbeeld zieke konijnen en dat het wel iets is om eerst te overleggen met de DA.
Wat ik me sindsdien ook afvraag is hoeveel vitamine D konijnen nou echt zelf zouden kunnen aanmaken via de huid. Hun huid is in het algemeen bedekt met een flinke vacht en kan helemaal niet goed tegen de zon. Daarnaast zitten voedsters en jonge konijnen in het wild overdag voornamelijk in hun hol en zijn ze voornamelijk alleen tijdens de schemering buiten te vinden. Lijkt me evolutionair dan niet zo logisch dat ze het van zonlicht op hun huid moeten hebben.🙈

Zo zijn er best wat dieren die helemaal geen zonlicht zien, ik denk dat het misschien dus meer een mensen ding is?

Dan lijkt voedsel me een logischere natuurlijke bron van vitamine D voor konijnen. Naast goed vers voer zie ik op de verpakking van de brokjes die ik ze geef ook staan dat er vitamine D aan is toegevoegd (Bunny nature, Konijnendroom).

Wel vinden ze het volgens mij gewoon heel lekker om in de zon te liggen. Dat ik ze dat niet kan aanbieden vind ik wel heel triest. Stel je voor, een leven zonder zonlicht… Om die reden heb ik maar spiegels in de raamkozijnen neergezet. Zo hebben ze elke dag toch nog 10 minuutjes zon. Het is een zeer omslachtig, maar ze genieten er enorm van. 

Geplaatst:
Op 20-5-2025 om 20:27, NandaPanda zei:

Een tijd geleden dezelfde vraag op het forum gehad, volgens mij naar aanleiding van een bericht van bunnyempress toen. Kreeg toen te horen dat vitamine D supplementen toch echt meer een uitzondering was voor bijvoorbeeld zieke konijnen en dat het wel iets is om eerst te overleggen met de DA.
Wat ik me sindsdien ook afvraag is hoeveel vitamine D konijnen nou echt zelf zouden kunnen aanmaken via de huid. Hun huid is in het algemeen bedekt met een flinke vacht en kan helemaal niet goed tegen de zon. Daarnaast zitten voedsters en jonge konijnen in het wild overdag voornamelijk in hun hol en zijn ze voornamelijk alleen tijdens de schemering buiten te vinden. Lijkt me evolutionair dan niet zo logisch dat ze het van zonlicht op hun huid moeten hebben.🙈

Zo zijn er best wat dieren die helemaal geen zonlicht zien, ik denk dat het misschien dus meer een mensen ding is?

Dan lijkt voedsel me een logischere natuurlijke bron van vitamine D voor konijnen. Naast goed vers voer zie ik op de verpakking van de brokjes die ik ze geef ook staan dat er vitamine D aan is toegevoegd (Bunny nature, Konijnendroom).

Wel vinden ze het volgens mij gewoon heel lekker om in de zon te liggen. Dat ik ze dat niet kan aanbieden vind ik wel heel triest. Stel je voor, een leven zonder zonlicht… Om die reden heb ik maar spiegels in de raamkozijnen neergezet. Zo hebben ze elke dag toch nog 10 minuutjes zon. Het is een zeer omslachtig, maar ze genieten er enorm van. 

Ik heb ook een koppel buiten en die genieten echt van het zonnetje, ik vraag me soms af of ze niet helemaal rood zijn onder de vacht😅

Ik heb niet het idee dat mijn binnenkoppel in de kelder er mee zit, ze lijken wel tevreden. Op het matige daglicht na is het wel een goede plek, het is er stil en lekker fris. Maar ik ben van plan ze dit weekend te verplaatsen naar de woonkamer.

Ik kan er niet achter komen hoe belangrijk zonlicht ivm vitamine D werkelijk is voor konijnen. Er is volop informatie maar of het betrouwbaar is weet ik niet, is het gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek? Sommige sites zijn niet objectief volgens mij omdat ze bijvoorbeeld ook links geven naar UV lampen, konijnenvoer etc.

Ik kan het volgende bijvoorbeeld niet op waarde inschatten: respiration lapin Maar is wel verontrustend. 

Geplaatst:
Op 20-5-2025 om 20:27, NandaPanda zei:

Wel vinden ze het volgens mij gewoon heel lekker om in de zon te liggen.

Zeker weten. Zodra de zon er is, gaan ze erin liggen. En hitte lijkt ze niet te deren. Ze zitten rechtstreeks in de zon en als het te heet is, gaan ze zelf ergens anders liggen. Maar dat gebeurt niet gauw. En ze kunnen hier de hele middag zon vangen.

Geplaatst:

Er zijn wel onderzoeken te vinden over laboratorium konijnen en vleeskonijnen die gewoon betrouwbaar zijn over dit onderwerp. Dus er is wel wat hoor 😉

Wat daar uit komt is over het algemeen dat ze het wel nodig hebben, dus niet helemaal zonder kunnen. De mate waarin, dus hoeveel uur, dat verschilt ook per onderzoek en soms ook nog per seizoen/periode. Niet alles is echt 1 op 1 op huisdier konijnen over te zetten. Er zit bijv. Ook onderzoek naar verschil in naar behoefte aan daglicht&zonlicht voor het krijgen van nesten. 

Geplaatst:

Van wat ik gevonden heb, vind ik de conclusies niet eenduidig.

Diet is a main source of vitamin D in Finnish pet rabbits (Oryctolagus cuniculus) - Mäkitaipale - 2019 - Journal of Animal Physiology and Animal Nutrition - Wiley Online Library

Hier komt bijvoorbeeld uit dat voeding de belangrijkste bijdrage levert.

Konijnen zijn voor dit onderzoek onderverdeeld in groepen, op een schaal van niet buiten komen tot buiten leven en van 'slechte' voeding tot goede volwaardige voeding (met veel en goed hooi). Niet geheel onverwacht, de groep die buiten leeft met goede voeding had de hoogste vitamine D concentratie in het bloed. De groep die nooit buiten komt met slechte voeding de laagste concentratie. Maar de groep die niet of matig buiten komt met goede voeding had ook redelijk hoge vitamine D concentraties.

Zwakheden van dit onderzoek is wel dat de info over de konijnen (zoals voeding, mate van zonlicht) via de eigenaren kwam dmv vragenlijsten.

Een andere studie:

Low 25-hydroxyvitamin D concentrations in wild rabbits (Oryctolagus cuniculus) in southern Finland - PMC

"Even though rabbits are crepuscular animals and may spend the mid-day in underground burrows, the very low observed 25(OH)D concentrations raise doubt about whether vitamin D synthesis occurs efficiently in the skin of rabbits and whether the diet of wild rabbits provides adequate amounts of vitamin D. Cutaneous vitamin D synthesis, possible long-term consequences of low 25(OH)D concentrations, and the association of low vitamin D status with other health disorders warrant further investigations in rabbits."

En dit is een studie van 2024. Er komt dan ook weer uit dat een UV-lamp wel degelijk effect heeft:

"Exposure to artificial UVB light has been shown to increase serum 25-hydroxyvitamin D concentration in rabbits, suggesting the existence of endogenous vitamin D synthesis in this species"

Als je op zeker wilt spelen, zorg je ervoor dat je konijnen goede voeding krijgen (wat hier ook al als advies was gegeven😁) en dat ze op zijn minst af en toe direct zonlicht krijgen in de zomermaanden. Buiten houden lijkt wel het beste voor het konijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .