Ga naar inhoud

Konijnen zindelijk krijgen...

PeterV

Aanbevolen berichten

• Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn konijnen plassen in drie hoeken van hun kooi! Ik kan toch geen 3 WC's zetten hé!?

Euh...jawel!!

Zo heb ik mijn eerste konijn zindelijk gemaakt...ondertussen al bijna 10 jaar geleden en lang voor BB...was het al vergeten....

Bij de Tom&Co verkochten ze toen van die "wegwerp"kattebakken. Was eigenlijk een kartonnen doos met plastiek over. Ik had er in elke hoek van de kamer ééntje staan en dat is ook gelukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmmm PeterV ...

Het lijkt heel sterk op mijn verhaal.... Mijn nijntjes zijn nu 8 weken oud en sinds een week en half bij mij...

De eerste dagen deden beiden ze overal daarna vooral rond het etensbakje. Heb ik het toilet verplaatst op de plaats van het bakje en deden ze het weer aan het bakje...

Ondertussen doet Nessa al haar keuteltjes en plasjes in het hooi. Verplaats ik het hooi dan verplaatst zij haar keuteltjes en plasjes mee. Hooi in het toilet leggen maakt hier geen verschil op.

Lani dan doet het nog altijd overal ...

Elke dag verhuis ik dus plasjes en keuteltjes ...

Ik heb ze nog niet al te veel ruimte gegeven, ze lopen niet altijd los, enkel als ik er bij ben. Wil ze eerst zindelijk krijgen voor ik ze helemaal los laat ;-) heb geen zin om na het werk thuis t komen en dan eerst plasjes en keuteltjes te moeten rapen :bunny1:

Iemand enige raad... vooral voor het hooi want dat vind ik neit zo proper het keuteltjes rapen in gans het hok valt nog mee ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat was mijn volgende plan. Daarnet gemerkt bij thuiskomst dat ze er weer lustig op los gekeuteld hebben :P en dat het toilet verplaatst is :P. Dus opnieuw alles verzameld en in het toilet gedropt. Wat ik wel raar vind is dat ze dan heel enthousiast komen snuffelen en zelfs het hooi er van tussen opeten :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sedert gisteren heb ik dus 3 WC's in hun kooi gezet! 2 grote en 1 kleintje (zo van die driehoeken). Op alle plaatsen waar het krantepapier nat was heb ik dus een WC gezet. Daarstraks heb ik hun WC's verschoond en wat heb ik gezien: ze hebben in alle 3 geplast, maar ze hebben ook net er voor en zelfs tussen de WC's geplast! En het kleine WeeCeetje hadden ze zelfs opzij geduwd om op die plek te kunnen plassen!! Ik gebruik (nogal regelijk grote) houtkorrels in hun WC's. Zou het kunnen zijn dat ze daar niet graag op plassen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

de geperste houtkorrels absorberen net heel erg goed! tenminste die van mij.... ik heb ze van het merk plospan...

die vallen gewoon uiteen als ze verzadigd zijn....

je kunt er ook bijvoorebeel dene laagje stro overheen leggen als je denkt dat ze last van hun voeten hebben..... al moet ik zeggen dat ik daar hier nog nooit niks van gemerkt heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hooi probleem is opgelost!

ik heb een kokervormig iets ineen geknutseld voor hooi :P ik kan het makkelijk bijvullen en ze kunnen er niet op want te hoog :P en ze kunnen door de gaas en langs de onderkant toch nog voldoende eten. Heb de afgelopen dagen dus geen keuteljtes en plasjes meer uit het hooi moeten halen :-). Dit weekend hebben ze buiten gezeten met een toilet erbij. Grotendeels hebben ze de keuteltjes er in gedropt ! zelfs gezien dat er een plasje is ingeraakt.

nu nog hopen dat ze dat in hun hok ook eens gaan doen (voorlopig nog niet ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Onze twee voedsters + een ex-ram (Jeff) zitten nu sedert dit weekend in een splinternieuwe buitenren. Ze hebben een kattebak diagonaal tegenover hun nachthok.

Ze poepen dus echt over heel de ren! Ik heb al een paar keer de keutels opgeraapt en in die kattebak gegooid, maar tgv die binnenkooi waar ze eerst in zaten valt dat nu echt niet meer mee! Ipv 0,5m² hebben ze nu 4m² waar ze hun keutels kunnen droppen... :((

Zijn er nog BBers die tips hebben?

In hun nachthok heb ik nu trouwens 2 van die hoekWC's gezet, want ze plassen in hun nachthok... :evilbunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de laatste tijd ook bezit met steeds keutels rapen van Steppe. Gisteren was het zelfs zo dat hij recht in mijn gezicht keek en demonstratief NAAST de wc ging zitten plassen (nog erger dan keutelen).

En dan denk ik... tja, 't is nu zo... Er zijn ergere dingen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In hun nachthok heb ik nu trouwens 2 van die hoekWC's gezet, want ze plassen in hun nachthok... :evilbunny:

Hahaha! Tja.. die van mij is opzich nog best netjes.. ze poept en plast op haar wc... maar ook steevast in haar nachthok... :(( De ene dag lijkt ze dan weer door te hebben dat dat niet helemaal de bedoeling is.. en de dag daarop ligt het dan weer helemaal vol.. waarom doen ze dat toch?? :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

snuffel is nu 2 maand bij ons en we krijgen haar ook niet zindelijk. In haar hok plast ze wel 80% in dezelfde hoek, maar keutels liggen overal in haar hok.

Ook als ze losloopt in de living vinden we overal keutels en plast ze waar ze maar kan, zelfs in de zetel. Maar ik geef niet op en blijf de keutels in het toilet leggen...

Ik gebruik een soort korrels in het toilet, deze absorberen enorm goed en geven heel weinig geur af.

Misschien eens proberen om in de rest van het hok geen bodembedekking te leggen en enkel in het toilet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Mijn Vlaamse Reus loopt 24 uur per dag los.

Hij heeft wel een hok waar hij in kan gaan en daar staat ook een bak.

Maar helaas ik vind door de hele tuin keutels.

Ik ruim ze wel elke keer op en doe ze dan in zijn bak, maar helaas gaat Stamper zelf niet op de bak.

Hoe krijg ik mijn Vlaam zindelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren een wctje gekocht en van morgen had ze er ingeplast en verder in het hok niet. keuteltjes lagen er een beetje naast, dus die er in gegooit. als bedekking heb ik van die houtkorrels. Als ze er uit is keuteld ze af en toe wel eens. over het algemeen plast ze in haar hok. En het groenvoer vind ze nu heerlijk. ze kan bijna niet wachten tot ik bij haar kom s'ochtends:bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over twee weken willen we Bo (1 jaar) en Be (3 maanden) koppelen. Bo is volkomen zindelijk, Be totaal niet ... Welke invloed zal dit op elkaar hebben, of zal dit niks uitmaken ?

We krijgen het haar echt niet uitgelegd, ze blijft maar over haar hele kooi keutelen en plassen. Misschien eens een andere bodembedekking in het toilet ? Dan ziet ze duidelijk het verschil ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

euh....Be zal waarschijnlijk een slechte invloed hebben...tenminste dat was hier zo...

Wij hadden net dezelfde situatie, Merlot zindelijk (gecastreerd) en Clicquot strooide alles vrolijk in het rond...

Sinds Clicquot haar castratie is ze zindelijk (behalve als ze kwaad is, dan komt ze expres op de zetel pissen...) maar ondertussen heeft onze Merlot het één en ander van Madame geleert...en hebben we dus meer werk om hem in de gaten te houden dan haar...

Ik heb de ijdele hoop dat we ze na onze verhuis alletwee zindelijk krijgen... (ieuwe geuren en geen geur meer van hun "oude" plasjes)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou.. bij mij gaat het steeds beter.. nog maar een klein hoopje keutels per dag op de verkeerde plek.. en dat juist zonder de kooi steeds geheel schoon te spuiten..

Dat deed ik in het begin elke dag.. maar dan ging Madam (leek wel expres) direct zodra ik klaar was lopen keutelen en plassen.. nu ik alleen de poepjes weg haal gaat het een stuk beter en sneller..

Kent dit bekend voor sommige mensen??!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .