Ga naar inhoud

2 konijntjes tam maken


PeterV

Aanbevolen berichten

Wij hebben nu al 2 weken 2 nieuwe konijntjes en we proberen ze alle dagen tam te maken, maar het gaat heel erg met ups en downs! De konijnen zijn heel erg aan elkaar gehecht en dat vinden we natuurlijk voor de konijnen heel erg leuk (daarom hebben we er ook 2 gekocht) maar we zouden natuurlijk ook graag hebben dat ze ook aan ons gehecht geraken!

Ze mogen alle dagen een paar uur los in onze keuken en dat vinden ze heel leuk want dan sprinten ze veel rond! Soms ga ik dan op mijn buik er bij liggen met een stukje hard brood of zo. Dan komen ze direct eten, maar als je ze probeert te aaien lopen ze meestal weer weg.

Het zijn zowieso 2 verschillende karakters hoor. De kleinste (Grijsje) is heel erg aktief, maar ook snel zenuwachtig. Die laat zich bijna nooit aaien en als je die probeert te pakken spartelt ze altijd heel erg. Ze blijft ook zelden op je schoot of in je armen zitten!

De andere (Witje) is heel wat kalmer en laat zich redelijk goed benaderen, maar je merkt toch dat ze het oppakken niet zo leuk vind (denk ik toch): ze spartelt niet en blijft meestal een paar minuten stil in je armen zitten. Na een tijdje begint ze dan wel uit je armen te kruipen en gaat bvb in de zetel rondkruipen. Maar als we haar dan terug in de kooi zetten kruipt ze direct in haar hokje. Als je dan 5 of 10 minuten later terug de kooi opendoet springt die witte meestal direct terug in haar hokje. Dus ik vermoed dat ze het oppakken niet zo leuk gevonden heeft (of heb ik het mis?). Die grijze blijft meestal wel zitten, maar spartelt dan wel uit je handen als je die probeert op te pakken...

Alleen 's avonds als ze heel kalm zijn kan je ze in hun kooi meestal wel aaien: dan liggen ze uitgeteld naast elkaar bovenop hun hokje en dan lijken ze het plezant te vinden om geaaid te worden (of zijn ze dan te moe om weg te lopen??).

Je merkt ook aan ze dat ze graag eens in de woonkamer zouden rondlopen, maar dat durven we nog niet echt. Als we een "klopjacht" zouden moeten doen om ze te pakken te krijgen, dan zouden we ze echt pas stress op het lijf jagen denken wij...

Als jullie dit lezen, denken jullie dat we dingen verkeerd doen? Hebben jullie misschien tips om ze wat meer aan ons gewoon te laten worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geduld is erg belangrijk. En konijnen houden meestal helemaal niet van oppakken. Dat zou ook de reden kunnen zijn dat ze zich niet laten aaien, ze zijn bang dat je ze dan oppakt. Daarnaast merk je zelf al op dat ze, als ze los lopen, erg druk zijn met rennen en spelen. Ze hebben dan geen tijd om geaaid te worden, ze hebben nog zoveel te doen aan rennen en springen en snuffelen. Dat Witje in je armen blijft zitten is waarschijnlijk ook angst, ze durft dan gewoon niet te bewegen omdat ze bang is dat je haar dan weer 'grijpt'.

Ik zou ze gewoon lekker met rust laten buiten hun hok, en voorzichtig proberen te aaien als ze in hun hok zitten. Eerst een hele tijd alleen je handen in het hok zonder iets te doen, ze worden dan nieuwsgierig en gaan er aan ruiken. Als je na een tijdje zover bent dat ze je handen normaal vinden kun je voorzichtig je hand naar ze toe gaan bewegen. Als ze ook dit niet meer eng vinden kun je langzaam beginnen met aaien, bij voorkeur over de neus tussen de ogen. Altijd stoppen als ze niet meer willen.

Om ze terug in het hok te krijgen na het loslopen kun je ze er aan wennen dat ze iets lekkers krijgen als ze terug in het hok zijn, bijvoorbeeld een stukje fruit. Dan hoef je ze niet op te jagen of op te pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet echter elke dag met je konijn wel bezig zijn. Ik heb ook 2 konijntjes , met mijn reu kan ik veel meer doen dan met het vrouwtje , maar het vrouwtje is inderdaag daar natuurlijk nog wat jong voor. inderdaad een konijn word niet graag vast genomen de mijn spartelen ook tegen maar dat is om dat ze uit hun omgeving gehaald worden.

met mijne reu kan ik die zodanig leggen alsof ik een klein kind pap moet geven ik denk dat ik een tutter zou geven dat die dat nog zou aan nemen

beste is om je daar toch elke dag mee bezig te houden .

ps : ik denk al niet dat je verkeerd bezig bent een konijn kan je ook amuseren op een handdoek met speeltjes lol doet me denken die reu van mij is verzot van toilet matjes in de badkamer

Link naar reactie
Delen op andere sites

geduld geduld geduld.....

de meeste konijnen vinden het niet fijn om opgepakt te worden. de reden hiervan is dat bij konijnen in t wild oppakken betekent dat als prooi gevangen zijn...

in het instinct van het konijn zit dus "4 voeten van de vloer = niet ok!".

laat de konijnen d4e maat en het tempo bepalen.

als ze buiten hun hok spelen zijn ze daaridd te druk mee... het is sowieso vaak een idee van de mens dat konijnen het heerlijk vinden om geknuffeld en getutteld te worden terwijl het eigenlijk ontdekkers en nieuwsgiere beestjes zijn!

wat je doet, op je buik gaan liggen, is prima. je komt hiermee op een gelijke hoogte....

je zult zien als je dit vol blijft houden dat ze binnen de korstet keren aan je komen snuffelen....

leg dan ook je hand eens plat op de grond.. en neem als de volgende stap eens een stukje groen in je hand en wacht hiermee tot ze vanzelf naar je toe komen.

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is sowieso vaak een idee van de mens dat konijnen het heerlijk vinden om geknuffeld en getutteld te worden terwijl het eigenlijk ontdekkers en nieuwsgiere beestjes zijn!

Dat is idd waar. Ze zien er ook zo lief uit hé! Maar het zijn levende dieren met een eigen willetje!

Als ik op mijn buik lig komen ze meestal alle 2 heel snel en ze hebben ook al een paar keer op mijn benen gesprongen of met hun neus tot tegen mijn neus gekomen! Daarstraks gaf ik ze een stukje witloof en terwijl ze aan het eten waren ben ik de kleinste heel zachtjes aan haar zij beginnen aaien en toen het witloof op was mocht ik haar nog eventjes verder aaien. Dus er komt wel vooruitgang in! :bunny1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is idd een kwestie van geduld en niet forceren. Onze dochter vraagt 's avonds wel eens om de konijntjes op haar schoot te zetten. In het begin hebben we dat een paar keer gedaan en was dat waarschijnlijk te stresserend! Nu hebben we dat een paar avonden niet meer gedaan en merken we dat ze veel beter naar ons toe komen, zowel in hun kooi alsook als ze los zitten in de keuken!

Ze komen alle twee uit een winkel (ze zaten wel samen in een grote mooie ren!) en waren waarschijnlijk helemaal niet aan mensenhanden gewoon...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .