Ga naar inhoud

Binky krijgt vandaag...


JoBoris76

Aanbevolen berichten

bij mijn weten kan iedere enting een ent reactie veroorzaken....

de stof is immers na vier maanden uitgewerkt en steeds word er een nieuw verzwakt virus ingespoten....

zou dan niet weten waarom je niet bij elke keer een ent reactie kan krijgen....

maar goed t zou kunnen... ik heb er alleen nog nooit van gehoord...

maar nogmaals.... een konijn hoéft geen entreactie te krijgen....

hier zijn ze al meerder malen beiden ingeent en heb nog nooit geen een knobbel gehad....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk konijn heeft kans op een bult te krijgen te houden na de enting.

Dit kan steeds weer gebeuren.Dat is de minste entreactie!!!!!!!!!!!!!!!

Wat is nu de gevaarlijke ent reactie.Als je konijntje achter af niet gezond blijkt te zijn kunnen ze er daad werkelijk myx van krijgen En over lijden!!!!!

Dat is het risico wat je neemt.Bij mensen is dat ook zo met entingen.

Je kan er vrezelijk ziek van worden.Aangezien ik met me collega fokker 3 jaar geleden 6 fransen ben verloren op 12 weken leeftijd aan een entreactie.

En ik dat is mijn keuse en riscico pas met 4 maandenent ik ze nu.

Zonder problemen tot nu toe.[Daarnaast ik ook dwergen heb]

Maar mensen denk simpel.

Als een dieren winkel konijn 9 van de 10 keer onder voed is en dus niet gezond is.En je gaat die te vroeg enten loop je veel meer riscico op de heftige ent reactie.:$

Ja al iedereen de bijsluiter zou lezen dan piepen de meesten wel anders over het riscico.

het is en blijft een over weging die je maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om toch maar even door te gaan op het enten: ik heb laatst een tijdje op internet gezocht naar de leeftijd waarop een konijn voor het eerst ingeënt mag worden. Daarbij kwam ik inderdaad tegen dat er aanwijzingen zijn dat dwergrassen een hevigere entreactie krijgen op lyomyxovax, en dat er daarom wordt geadviseerd om deze konijnen niet eerder dan drie maanden oud in te enten. Je moet zo'n waarschuwing wel in de juiste context plaatsen: wat is het risico dat het konijn ernstig ziek wordt of sterft aan de entreactie, en wat is het risico dat het konijn myxomatose krijgt. Je kiest voor het kleinste risico, en ik heb geen aanwijzingen gevonden dat enten een groter risico brengt dan myx.

Konijnen kunnen van lyomyxovax GEEN myxomatose krijgen. Simpelweg omdat lyomyxovax geen myxomatose virus bevat, maar een fibromavirus. Wat wél kan gebeuren is dat een konijn dat al subklinisch (dus zonder symptomen) myxomatose heeft, na de enting ziek wordt.

De entingsbulten die niet meer weggaan zijn wellicht fibromen, veroorzaakt door het fibromavirus dat gebruikt wordt. Ik weet het niet zeker, maar dat vind ik een logischere verklaring dan dat de immuunreactie op de enting blijft zitten.

Als konijnen nog een bescherming hebben van de vorige enting, zal een entreactie minder hevig zijn dan als er geen bescherming meer is. In dat laatste geval geeft de nieuwe enting een gelijke immuunrespons als wanneer je voor het eerst ent. Mocht er nog bescherming aanwezig zijn van de vorige enting, dus 'geheugen'cellen die de stof herkennen en zorgen voor een snelle aanpak van de ziekteverwekker, zul je een minder hevige reactie zien en is de kans op een entbult een stuk kleiner. Dit zal ook per konijn verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .