Spring naar bijdragen

Alle bezigheden

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt     

1. Afgelopen uur
  2. De meest voorkomende oorzaak van gasbuikjes, is voeding. Wat geef je ze precies te eten? Welke brokken, hoeveel? Eten ze goed hooi? Geef je groenvoer, zo ja hoe veel en welke soorten? De onrust in het koppel kan ook komen doordat bartje wat zwakker was door zijn gasbuikje, ziekte kan de rangorde uit balans gooien.
  3. Today
  4. Dankje, dan ga ik op mijn gevoel af. Het is niet zo dat ze weer terug naar neutrale ruimte moeten denk ik. Ik vond gisteren een pluk haar en ze zaten weer wat meer op de verschillende verdiepingen, maar ik heb ze niet zien vechten en nu zitten ze weer tegen elkaar aan. Ik denk dat ik, als het zo blijft gaan, dit weekend de ren open doe. Dan ben ik weer wat meer thuis.
  5. Goedemorgen allemaal, Mij vriendin en ik hebben 2 konijnen. Bartje en Tara, Bartje is 10 maanden en Tara is 4. Bartje hebben wij van de boer gekocht en is een hangoor. Tara komt van de Konijnen opvang Maaike en is ook een hangoor. Bij het koppelen ging alles goed en Tara kon mee naar huis. Thuis is ook alles goed gegaan. Ze zijn gek op elkaar. Na een maand samen te zijn in een te kleine kooi hebben wij toch besloten om een grotere kooi aan te schaffen en de woonkamer “konijnproof” te maken, zodat ze altijd uit de kooi kunnen gaan wanneer ze dat willen. Maar de laatste 2 weken gaat het iets minder met Bartje. Ik ben bij de dierenarts geweest en die vertelde mij hij heeft last van gas in zijn darmpjes en dat kan door van alles komen. Ik kreeg medicijnen mee en hij kreeg 2 prikjes. Maar ik merk persoonlijk dat er geen verbetering inzit. Maar ik wil weten waarom en waar hij last van krijgt. Tara is 3 weken geleden schijnzwanger geweest voor een week lang. en het valt mij op dat Tara een soort van eigen hoekje heeft in de kooi en als Bartje in de buurt komt, gaat ze grommen. Af en toe vliegen ze elkaar aan maar 5 minuten later is het weer elkaar wassen. Er liggen keutels door de hele kooi, misschien van Bartje omdat zijn darmpjes weer opgang moeten komen of van Tara die denkt “dit is mijn kooi”. ik weet niet hoe ik moet handelen als Tara Bartje aanvliegt. Wat moet ik doen?
  6. Yesterday
  7. Marjoleink

Andere opjagen

Konijnen hebben hun actieve en hun minder actieve momenten. Meestal komen de actieve momenten niet overeen met de tijdstippen waarop ze rond mogen lopen. Je kunt het een beetje vergelijken met dat jij opgesloten zit in de badkamer, en je mag er alleen uit wanneer je eigenlijk wilt slapen. Heb je niet de mogelijkheid om een ren vast te maken aan het hok, zodat ze continu wat meer ruimte hebben? Zeker bij twee voedsters is ruimte echt wel nodig als je ze ook nog samen wilt kunnen houden als ze volwassen worden. Mag ik vragen wie je heeft aangeraden om twee voedsters te nemen? Dat is niet de meest voor de hand liggende keuze.
  8. Lan1405

Andere opjagen

Wij hebben een grand lodge van ferplast (zo'n kunststof hok) en een losse ren waar ze een paar keer per dag een tijdje in gaan. Het zijn 2 dwergkonijnen. Het gekke is ook dat het maar even opeen dag is. Dus gedraagt zich niet de hele dag zo.
  9. Rifca

Andere opjagen

Hoe groot is het hok? En is er ook een ren permanent beschikbaar? Tralieknagen is vaak een teken van frustratie. Als je konijnen in een kooi opgesloten zitten zullen ze er inderdaad uit willen. De minimale leefruimte voor een koppeltje is 2 vierkante meter. Druk rondrennen is heel normaal konijnen gedrag, maar daar is wel een beetje ruimte voor nodig.
  10. Ik vrees dat er ook niet een altijd-goed-antwoord is. Wat voor het ene koppel wel werkt kan bij een ander koppel anders uitpakken is mijn ervaring. Ik denk dat het toch vooral ook een kwestie is van aanvoelen en vooral ook opletten hoe het gaat. En als het niet goed gaat soms ook weer een stapje terug durven doen. Liever van niet natuurlijk maar als je de situatie verkeerd ingeschat hebt is dat imo beter dan doordrukken.
  11. Lan1405

Andere opjagen

Hallo allemaal, Wij hebben sinds 2 weken 2 jonge voedsters. 1 is ong 10 wkn en de andere iets ouder. Precies weten wij het niet. Ik merk de laatste dagen dat de oudste soms heel druk is. Rent door het hok.Lijkt alsof ze zoekt naar een uitgang. Alsof ze weg wil.Knaagt wat aan het tralies. Ook duwt ze haar neus onder de kont van de andere en jaagt haar dan op en hapt. Er zijn al een paar plukjes haar los gekomen. Er ontstaan geen wondjes ofzo. Verder liggen ze veel tegen elkaar aan en likt de oudste de ander regelmatig. Weet iemand wat dit betekent? Is het spelen of wordt ze gewoon heel dominant tegen de jongste?
  12. En bedenk ook dat je geen ongecastreerde ram bij een gecastreerde voedster kan zetten. Het meest handige is om met je dame naar een konijnenopvang te gaan als ze goed hersteld is, en haar daar een partner te laten kiezen waar ze een klik mee heeft. Dan heb je de grootste kans op een gelukkig koppel.
  13. Oh, ik heb dat juist gedaan omdat ik hoorde dat het anders zo kan zijn dat een konijn zich minder prettig in het hok voelt en daarom dan minder snel naar binnen zal gaan. De ren is ook volledig geschrobt. Nu ben ik wel in de war, want vandaag zaten ze elkaar weer iets meer achterna. Ik heb dus juist de ren nog even afgesloten gehouden. Dus ik weet niet of hij nu juist open moet, vanwege de ruimte. Of dicht vanwege dat ze elkaar anders meer kunnen ontlopen.
  14. Als het goed gaat en rustig is zou ik de ren wel toegankelijk maken. Ik zou hem denk ik nooit dicht gedaan hebben, puur om te voorkomen dat ze opnieuw strijd gaan voeren om een nieuw stukje terrein. Is de ren neutraal of op zijn minst zo veel mogelijk ontdaan van geurtjes?
  15. Hoe jong is jong? Hou er rekening mee dat het karakter van een konijn pas duidelijk is tegen de pubertijd (rond .5 a 1 jaar). Een jong konijn dat nu een goede match lijkt is dat wellicht later niet meer. Ik kies daarom altijd voor een niet al te piepjong konijn.
  16. Ja de bank is nu 3 dagen vrij van plasjes dus het is nogsteeds een raadsel..
  17. Klinkt voor mij als 100% territoriaal gedrag. Je komt thuis, bank ruikt weer naar jou dus daar steekt ze een stokje voor. Misschien een optie om ervoor te zorgen dat ze niet meer bij de bank kan komen?
  18. Ik denk dat de enige oplossing is ervoor te zorgen dat hij niet meer bij je bed en bank kan komen. Dit gedrag afleren wordt heel lastig en ik denk zelfs onmogelijk. Het is territoriaal gedrag, natuurlijk gedrag dus en dat valt vrijwel niet te corrigeren. Je moet jezelf ook afvragen of je dat überhaupt wilt natuurlijk, ik laat onze konijnen zoveel mogelijk konijn zijn. Als hij alleen zit kan 1 m2 vaste woonruimte al voldoende zijn (mits het een klein konijn is) maar iedere centimeter extra ruimte is meegenomen. Kun je dit onmogelijk realiseren?
  19. 28 graden is met wat voorzorgsmaatregelen wel te doen, ik zou gewoon gaan! Mijn extra icepods zijn iig op tijd binnen! En vorige week een nieuwe vriezer gekregen dus alle ruimte voor de hele verzameling plus ijsjes voor mezelf 😁
  20. Jaa hij is al gecastreerd. Het is zo raar als je bedenkt dat die al 6 misschien ouder is, dit weet ik helaas niet omdat ik hem heb overnomen van mensen die er heel slecht voor zorgden. Ik heb hem nu ruim een jaar en altijd had ik hem los huppelen zonder problemen. Nooit sprong die ergens op. Ik zei altijd; "hij weet niet dat die kan springen." Tot 3 weken geleden... En toen begon de ellende. Helaas heb ik momenteel niet genoeg ruimte om een groot permanent verblijf voor hem te maken, en loopt die nu alleen los als ik er ben.
  21. Gewoon gaan. Inderdaad proberen of iemand bijvoorbeeld begin van de middag een icepod neer kan leggen. Ze hebben de 40 graden ook overleefd, dit komt ook vast wel goed.
  22. Ik wilde nog even een update geven hoe het nu uiteindelijk is afgelopen met de kleine keuteltjes. Een dag later waren haar keutels perfect, niets op aan te merken. En twee dagen later nog steeds niets aan de hand. Ik heb toen de ochtend van de afspraak eerst de dierenarts nogmaals gebeld of het wel nodig was langs te komen. Zij vond het niet nodig maar ik moest de keutels wel goed in de gaten blijven houden. Een week later kwam het lichtjes terug en ben toen gelijk gestart met een lijnzaadbrokje per dag. Sindsdien nog geen opvallende keutels gezien! Bedankt voor de tip dexenbobbi!
  23. Ik ben het wel met Marjolein eens, je zou toch nog eens kunnen kijken of het mogelijk is een paneelren neer te zetten als je wegbent en een lief meisje te zoeken in de opvang. Je kunt wel een ander bakje gebruiken, maar dat is meer symptoom bestrijding en lost het probleem (verveling, frustratie) niet op.
  24. Goede instructies geven aan de oppas en vragen of die een keertje extra kan checken? Of anders of een buurvrouw bijvoorbeeld midden op de dag even een kijkje kan nemen?
  25. Bij mij begint ‘de konijn hitte stress’ nu al. Vooral omdat ik zaterdag naar een festival ga. Ik ben in staat mijn kaartje te verkopen.... (hier verwachten ze drie dagen 28gr).
  26. @Marjoleink Succes met de eerste schooldag vandaag!
  27. Evee

Klaagtopic 2019

Soms word ik echt moe van mijn eigen klunzigheid... ik sla net met een taperoller in mn vinger, met die kartels waarmee je plakband snijd. Au au au, en het bloed nog flink ook!
  28. Evee

Chill tipi

Ik denk dat Brenda zo iets ook wel leuk zou vinden 🙂 Dat is ook echt een dakhaas, die klimt overal op. De andere nijnen vinden de pootjes interessanter denk ik, als knaagmateriaal 🐰
  1. Meer bezigheden laden
  • Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .