Spring naar bijdragen

Alle bezigheden

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt     

1. Afgelopen uur
  2. Gisteren was mijn vrouw jarig. Als kado heb ik haar een vergroting (80 x 60 cm) van deze foto op linnen gegeven. Is erg gaaf en haarscherp geworden. En ja, heb de foto zelf "geschoten". 🙂
  3. Renske34

Room to roam

Goed om te zien :)
  4. Today
  5. Ik was net de konijnen hun kontje aan het nakijken en zag bij het vrouwtje dat er nog een stukje keutel aan hing. Ik heb dit weggenomen en merkte dan dat er aan haar anus precies een bolletje zat. Zeg maar een keuteltje precies dat al klaar zat. Het ziet absoluut niet rood en het is ook geen gigantische bol. Je ziet het zelfs niet maar het was omdat ik het perongeluk aanraakte dat ik hey pas merkte. Het lijkt gewoon een keuteltje dat klaar zit. Is dit normaal? Dan zag ik dat hij dit ook heeft maar gewoon ietsje kleiner. Iemand ervaring mee? Sorry misschien is dit een stomme vraag maar heb nog niet zo heel veel ervaring met konijnen! 🙂
  6. Evee

Room to roam

Ik zie net deze campagne voorbij komen van de britse konijnenorganisatie, die adviseren dus zelfs een permanent verblijf van 2x3 meter (=6 vierkante meter) voor huiskonijnen, onder het mom "room to roam".
  7. Die van mij doen ook altijd alsof ze de hele week nog geen eten hebben gehad. Dat is heel normaal, als ze de hele dag hooi tot hun beschikking hebben hoeven ze geen honger te hebben.
  8. Het is normaal dat hij een groot deel van de brokken eet in één keer. Het is ook een flink konijn wat je gekocht hebt, vergis je niet in de hoeveelheid voedsel die er in gaat 😉 Het aanvallen op brokjes alsof ze enorme honger hebben is ook normaal, goed zelfs. Als ze dat niet doen hier dan maak ik mij gelijk zorgen! Dat is vaak het eerste teken dat ze iets mankeren. Volwassen konijntjes horen de brokjes in ongeveer 20 minuutjes te eten, en dat is hun hele portie voor die dag. Voor kleine konijntjes mag je ruimer voeren, naar volwassen gewicht, dus dat doe je prima. Je zou het eventueel ook in 2 porties kunnen geven, bijvoorbeeld de helft in de ochtend en de helft in de avond. Bij jonge konijntjes doe ik dat vaak wel zo, en als ze ouder worden, richting het half jaar, en dus ook wat groter zijn en sneller eten en ook wat meer groenvoer eten, dan over naar 1 portie brokken per dag. Ik zeg het hier wel vaker: brokjes moet je zien als de dagelijkse dosis vitaminepilletjes, niet als een hoofdmaaltijd. Netjes afmeten en goed naar de conditie van het konijntje kijken. Bij jonge konijntjes kan het bijvoorbeeld handig zijn ze 1x per week even op de keukenweegschaal te zetten, dan zie je of er een goede stijgende lijn in het gewicht zit. Zo merk je ook sneller op als er iets niet helemaal in orde is. Hooi moet er wel altijd beschikbaar zijn natuurlijk. Het is de bedoeling dat ongeveer 70-80% van wat het konijn eet op een dag hooi is, bij opgroeiende konijntjes kom je daar niet altijd direct aan, omdat je de brokjes daar vaak toch wat ruim voor geeft, maar ook voor jonge konijntjes is het goed eten van hooi ontzettend belangrijk. Goed hooi eten voorkomt zo ontzettend veel problemen op latere leeftijd. Dat hij de blinde darmkeutels netjes eet is ook helemaal prima. Volgens mij doe je het goed hoor 🙂
  9. Frankdefranse

FH jong eet veel

Hi allemaal, Ik heb een vraagje. Ik geef mijn jonge Franse hangoor van 12 weken ss junior. Ik ga er van uit dat ie ongeveer 6kg gaat wegen en geef hem 110 gr brokken per dag, uitgaande van tussen de 15-20 gr per volwassen kg per dag. Ik geef het hem in 2x 55gr. Hij eet dit helemaal op en gedraagt zich soms als een hongerig ding, waardoor ik hem wel eens een klein palmpje extra geef. Ik wil namelijk niet dat hij honger krijgt! Hooi eet hij, maar niet helemaal op. Groenvoer krijgt hij nog niet en er liggen geen blindedarm keutels. Moet ik hem meer brokken geven of is het normaal dat hij al een groot deel van de brokken in 1x op eet? Hij laat een bodempje liggen voor de rest van de dag.
  10. Het enige dat ik kan doen hier in het verre zuiden van het land is duimen dat die harde werkers snel hulp krijgen. Zet 'm op, Noorderlingen!
  11. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of het normaal is dat teentjes buigen of niet. Ik bedoel, er zit wel flexibiliteit in, ze kunnen ze dus zeker wel bewegen, maar ik test dat nou niet echt bij mijn konijnen, hoe en hoever die beweging in de tenen precies gaat. Als ze gewoon normaal er uit zien, en het konijn niet beperkt is in de normale bewegingen, je geen gek loopje ziet dus, ga ik er vanuit dat het normaal is.
  12. Hier staat een heel artikel over het vervoeren van konijnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/konijn-vervoeren/ Met dus ook een heel stuk over vervoeren tijdens warm weer.
  13. Ik zou adviseren Tara ook te laten castreren, hormonen kunnen erg veel onbalans geven in een koppel en worden beide niet happy van. Ook is dit de beste leeftijd, waardoor de baarmoeder nog niet overactief is en de ingreep minder groot. En wat verder handig is als ze toch dag en nacht los mogen uit de kooi, tralies van de kooi afhalen dat er van alle kanten in en uit de bak gegaan kan worden. Ik neem tenminste aan dat dit alleen nog een toilet bak is? Verder heeft Evee al perfecte tips gegeven (al zou ik persoonlijk bij Science Selective echt maximaal 10 gram per kilo lichaamsgewicht aanhouden, anders worden ze vaak nog rolmopsjes ;)) 🙂 maar zou daarnaast ook de ander situatie wat verder aanpassen 🙂
  14. Een schuilhok en watervoorziening is wel echt noodzakelijk. Hun kostje bij elkaar scharrelen lukt afhankelijk van het terreinoppervlak / aantal kippen soms nog wel een heel eind. In dit geval is het echt een gebrek in de eerste levensbehoeftes van de dieren, ik zou melding maken bij de dierenpolitie, dan gaan die er langs.
  15. Evee

Andere opjagen

Als je een vaste ren er aan kan maken zal dat zeker schelen, ook voor de onderlinge relatie, de kans dat ze samen kunnen blijven. Voor een koppel dames zou ik proberen of het lukt om toch wel aan de 4 vierkante meter permanente leefruimte te komen. Het minimale voor een koppel is 2 vierkante meter permanente leefruimte op vlak terrein. Maar in dit geval, aangezien het 2 voedsters zijn zou ik proberen voor meer dan dat te gaan, als het lukt het dubbele zelfs. Dan hebben ze plek voldoende om elkaar uit de weg te gaan, hun energie kwijt te kunnen, konijn te zijn. Ruimte maakt de kans dat ze samen kunnen blijven groter. Jammer dat zoveel fokkers, winkels en zelfs dierenartsen nog steeds zeggen dat als je konijnen jong samen zet ze samen kunnen blijven. Dat is namelijk helaas niet waar. Het kan, maar ik de kans is net zo groot, of misschien nog wel groter, dat ze als ze gaan puberen en karakters ontwikkelen niet meer bij elkaar passen. Dat is niet erg als je echt konijnengek bent en plek hebt voor meerdere koppels of groepen, dan los je het op door extra konijnen bij te adopteren, zodat elk konijntje alsnog zijn of haar geluk vind, maar helaas is dat bij de meeste mensen niet het geval. Qua sloopspeelgoed kun je veilig knaaghout aanbieden, speeltjes gemaakt van veilig knaaghout en hooi, maar ook kartonnen dozen en tunnels (mits ze het karton niet als voedsel zien maar echt als sloopmateriaal, dat kan soms per konijn wel verschillen). Een zandbak is vaak ook al een leuke bezigheid voor konijnen, dat kan al een simpele curverbak met wat speelzand zijn. Extra info: Waar op letten bij het maken of kopen van een konijnenhok: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/huisvesting-konijn-konijnenhok/ Veilig knaaghout: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/knaaghout-voor-konijnen/ Zelf konijnenspeelgoed maken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-speelgoed/post/knutselen-voor-je-konijn/ Koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/
  16. Ze is schijnzwanger, nest laten liggen en wachten tot ze er niet meer naar om kijkt, dan pas weghalen. Eventueel castreren ter voorkoming van verder hormonaal gedonder en baarmoederkanker is een optie. En een gecastreerd konijnenvriendje zou leuk zijn 😄
  17. Lyne

Verwaarloosde kippen van buren

Hallo Ik had graag wat raad gehad over de kippen van onze buurman. Onze buurman heeft momenteel 17kippen. Deze kippen hebben geen hok om in te schuilen, geen stok om op te zitten, ze krijgen om de 2 dagen graan toegegooid en hebben geen drinkbak. Ze gaan bij al de geburen in de tuin onder struiken schuilen wanneer het regent. Ze leggen ook onder de struiken hun eieren. Zelf vind ik dit enorm zielig! Ondertussen zijn er al 4 soms 5 kippen die zo goed als altijd bij ons in de tuin zitten. We hebben een leegtuinhok ingericht met 2 stokken om op te zitten wat granen en een bakje water. Wat vinden jullie kan een kip er tegen om zo te leven in de "vrije" natuuur zeg maar..? Ik heb zelf geen ervaring met kippen maar ga er toch van uit dat ze een hok nodig hebben om te slapen en water. Groetjes
  18. Yesterday
  19. Eindslijk eens een advertentie van de wish met een zinvol product 🤣
  20. Ik heb alle 13 afleveringen van de handmaid's tale inmiddels gezien. Vanaf deel 9 wordt het toch nog spannend, en het laatste deel is zenuwslopend. Nu weer een jaar wachten op seizoen 4...
  21. DG-1997

Graafbak

Dit is een vijverbak die wij gaan ingraven redelijk groot en prijzig normaal gesproken... Voor een leuk prijsje kunnen krijgen. Maar hij is echt heel groot dus miss maken we er wat tunnels op een of andere manier in.. Ik denk dat ze zich wel uit kunnen leven hierin.😊
  22. Ze is ruim 2 jaar oud. Niet in contact geweest met een ram. Er liggen een heleboel haren door de onderverdieping van het hok maar de meeste heeft ze bij elkaar gestopt in een opening tussen de wand van het hok en een fkeecedeken die ze daar opgepropt heeft. Naast het nachthok. Ze is de laatste 1 a 2 weken wel veel aan het graven overal in het hok.
  23. Hoe oud is ze? Is ze geholpen? Is ze 4-5 weken geleden in contact geweest met een ongecastreerde ram? Zo nee, dan is ze niet zwanger, hooguit schijnzwanger. Een schijnzwanger konijn maakt een nest van hooi/stro en haren. Ligt er een nest in het nachthok?
  24. Nee, ze kan zeker niet zwanger zijn. Weet niet of ze nog eet, heb gewerkt vandaag, heb het net ontdekt. Ze knort wel sinds een week naar me. Had het idee dat ze mijn hand aan wilde vallen...
  25. Het zijn zusjes, zitten al vanaf jong bij elkaar. Neen zijden hun ook dit gebeurt nooit. Maar we halen koppels niet uit elkaar. Zijn 5 jaar oud en geholpen. Dus is geen kans van.
  26. Heeft ze een nest gemaakt? Kan ze zwanger zijn? En wil ze nog wel eten?
  27. Hallo allemaal, Mijn konijn heeft plotseling heel veel vacht uitgetrokken en zit stil in een hoekje op de onderverdieping van het hok. Ze kwam net wel even naar boven om te drinken maar zit nu weer onder in het hoekje... Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
  1. Meer bezigheden laden
  • Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .