Spring naar bijdragen

Alle bezigheden

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt     

1. Afgelopen uur
  2. Hallo allemaal! Ik lees al een hele tijd met de verschillende discussies mee, maar nu toch een eerste post! Ik heb sinds november 2017 twee voedsters in huis: Nijntje (langoor) en Miffie (donkergekleurd). Eerst zaten tot het voorjaar van 2018 binnen en toen zijn ze met zijn tweetjes naar buiten gegaan. Inmiddels heeft hun verblijf weer een renovatie ondergaan, dus bijgevoegd is alweer een oude foto (ook zijn alle andere foto's te groot om te uploaden). Niet dat je veel van het verblijf ziet 😅 Volgende week ga ik met de dames naar de dierenarts voor hun vaccinaties en dan wil ik ook navraag doen over het eventueel laten castreren van in ieder geval Miffie. Zij heeft namelijk heel erg last van schijnzwangerschappen. Zij gaat dan een nestje maken, in principe altijd in de poepdoos.., en wordt daarbij erg territoriaal. Nijntje mag niet in de buurt van het nest of van Miffie komen. Dit houdt een paar dagen aan en dan keert de rust weer terug. Naast dat Nijntje niet meer op de juiste plek haar behoeften kan doen, vind ik het erger dat zij steeds weggejaagd en achterna gezeten wordt. Daarnaast is het voor Miffie natuurlijk ook niet leuk. Nijntje heeft ook wel eens last van een schijnzwangerschap, maar daar merkt je in principe vrij weinig van. Dus mijn vraag/vragen aan jullie: - Zouden jullie ze allebei laten castreren of in eerste instantie alleen Miffie? - Zo ja, kan dit tegelijkertijd of om de beurt? - Kan ik ze, als ze tegelijkertijd geholpen worden, gelijk bij elkaar laten of moeten ze apart en zo ja hoelang? - Omdat het buitenkonijnen zijn, kan ik ze na afloop een tijdje apart in een betegeld huisje buiten laten zitten met een bak met hooi/stro of is het beter om ze even binnen te halen (ivm wintervacht)? Ik kon niet zo snel een passende discussie vinden om bij aan te sluiten, dus daarom maar gelijk met een stevige eerste post van start! Alvast bedankt 🙂
  3. We zijn inmiddels naar de DA geweest, en Bloempje heeft Pasteurella. We zijn er vroeg bij, het zat gelukkig niet in de longen. We moeten nu 1 maal daags Novadex geven 2 ml. Net de eerste ronde gedaan, en het ging weer niet heel soepel... Eerst geprobeerd om het door het eten te doen, maar ze wilde het niet want ze was nog te gestresst door het dierenartsbezoekje. Toen haar in de extra ren gelokt, alles eerst afgesloten zodat ze niet weg kon vluchten naar boven of de gewone ren. Uiteindelijk hebben we haar te pakken gekregen en is het gelukt. Oh oh wat is ze toch sterk zeg! En protesteren wat ze doet!
  4. Today
  5. Ik zie dat de foto's niet meer werken jammer genoeg. 😞 Afijn, koos heeft gisteren zijn jaarlijkse check-up en inentingen weer gehad. De DA vond hem er prachtig en gezond uitzien, mooi op gewicht. Wel een aandachtspuntje, net zoals vorig kleine haakjes op zijn kiezen maar geen wondjes in zijn bekkie. Hier is nog nooit wat aan gedaan en hij blijft goed eten dus dat scheelt een slok op een borrel.
  6. Ik zou dan iets in de stijl van een hondenhok maken. Zorg er wel voor dat het hok iets van de grond staat. Vaak vinden ze het ook erg leuk om bovenop zo’n hok te zitten, dus maak geen puntdak. Iets naar 1 kant aflopend kan wel.
  7. Dit is bij mijn ex-man, en dat staat dag en nacht zo. Zijn konijnen zijn geen springers, dat scheelt. Ik had vroeger deze panelen in de tuin, en als ik 's ochtends de gordijnen opendeed zat mijn ram voor de tuindeur te wachten. Ik heb dus nu een ren met dak in de tuin. Je kunt ook een puppyren kopen, die zijn er in verschillende hoogtes, maar die zijn wel duurder. Maar als je de ren ook wilt gebruiken als je konijnen weer samen zitten is het een goede investering denk ik.
  8. Marjoleink

Klaagtopic 2019

Ik had dat graag ook vooraf geweten🤣
  9. Dankejwel! Laat je die ook gewoon staan als je weg gaat? Ze springen er dan niet overheen?
  10. Even voor het idee: Die kun je vrij makkelijk kopen (Google op panelenren). Prijzen verschillen, en de kwaliteit ook, maar voor 20 euro moet je keus genoeg hebben. Marktplaats staat er ook vol mee.
  11. Het blijft lastig. Konijnen i de auto. Vijf minuutjes naar dierenarts, een onderzoek en weer vijf minuutjes terug en mijn man is helemaal uitgeteld. Me vrouw daar in tegen niet. het verschilt denk ook per konijn.
  12. Kun je die kopen voor binnen??:) die je aan het hok kunt koppelen
  13. Maar die andere uren zitten ze opgesloten. En vaak zijn dat net de uren dat ze actief zijn. Gelukkig is het maar tijdelijk, maar heb je niet bijv. een panelenrennetje dat je er omheen kunt zetten zodat ze meer ruimte hebben?
  14. Er zit er 1 in. En ze mogen elke dag aantal uren door de kamer rennen
  15. Hoe groot is groot? Standaard "grote" konijnenhokken zijn meestal niet meer dan 120 cm bij 50 cm (binnenkant van het hok meten). Dat is maar 0.60 vierkante meter leefoppervlak... Het minimale voor een koppel is 2 vierkante meter. Ten opzichte van het postzegelhokje zonder verdieping dat konijnen vroeger hadden lijkt het in eerste instantie groot, maar als je echt gaat rekenen is er maar heel weinig nuttige leefruimte. En dat is precies de reden dat konijnen gaan knagen. Ze missen leefruimte om hun natuurlijke behoeftes kwijt te kunnen.
  16. Dit is wel eeb groot hok hoor. Ze mogen er ook elke dag minimaal 4,5uur uit
  17. Heel eerlijk: alle standaard hokken, ook een heel groot hok met verdiepingen, is te klein. Echt te klein. Geen enkel dierenwinkelhok is groot genoeg voor konijnen. Er moet minimaal een goede ren aan vast gekoppeld worden wil je in de buurt van de minimale noodzakelijke leefruimte voor konijnen komen. Of je moet echt een ruim kippenhok met uitloop gekocht hebben, maar uit de term "hok met verdiepingen" maak ik op dat dat niet zo is.
  18. Dankjewel, we hébben een heel groot hok met 2 verdiepingen. En 1 kleinere om ze uit elkaar te houden tijdelijk. Kan het zijn dat ze elkaar missen??
  19. Ik heb door wat enge momenten in het verleden gekozen voor een bodem van tegels, met hierop over het gehele oppervlak een flinke laag zand. Met een dak van golfplaten komt er nauwelijks water in dus is de moeizamere afwatering geen probleem. Daarnaast heb ik de tegels hoger gelegd dan het niveau van de rest van de tuin zodat het water altijd uit de ren stroomt.
  20. Ik denk ook dat als haar maatje terug is dat dat een hoop kan schelen. Wanneer een van mijn konijntjes bij de dierenarts zit wordt de ander al chagrijnig en banger! Kan ze uit haar hok ontsnappen dan? Het is misschien verstandig om goed gaas in de grond te graven zodat dat niet mogelijk is. Oh en graven lijkt me niet persé een teken van frustratie of angst, zoals hierboven al wordt gezegd. Wil ze ook geen hooi eten wanneer je er bijvoorbeeld kruiden tussen stopt? Dan zou ik langs de dierenarts gaan, het kan goed zijn dat er ook wat met haar gebit (of iets anders) aan de hand is. Hele wortels en appels bevatten teveel suikers voor konijnen, ze mogen wel af en toe een klein stukje. Groenten zoals andijvie, witlof, wortelloof, beetje komkommer (allemaal mits goed opgebouwd) kun je meer geven. Veel succes bij de koppeling en ik hoop dat ze een fijn maatje krijgt!
  21. Ik heb er ook wel eens een jaar tussen gehad, wie weet hebben jullie mazzel!
  22. Bloempje is sinds vanmorgen weer aan het niezen, terwijl ik de afgelopen dagen niets heb gehoord. Caramel heeft nergens last van. Hooi en stro schudt ik nu eerst uit, misschien nog niet goed genoeg gedaan? Vanmorgen had ze een beetje snot en waste ze zichzelf, ze schudde met haar oren ook. Daarna heb ik haar alleen horen niezen, geen snot gezien. Ze is ook niet benauwd en ze eet goed. Ik ga nu de dierenarts even bellen, voor de zekerheid.
  23. Ja dat hoop ik ook, alhoewel ik ook verhalen hoor met 2-3 maanden. Dan liever 4!
  24. Wie weet kun je het uitwisselen, ik heb iemand in de straat die voor mij op de konijnen (en katten) past, en als zij weg zijn pas ik op hun konijnen. Die buren heb ik nog via bunnybunch leren kennen ook haha 😉 Maar 1,5 uur rijden overleven ze wel hoor. Ik doe er ook al 30 minuten over om bij de dierenarts te komen, enkele reis. En als ik n keer naar een opvang moet moet ik ook richting breda, dat is voor mij ook ruim een uur.
  25. Iepe wordt volgende maand 9. Hij heeft nooit iets gehad, tot vorigjaar zomer. Ik kies er voor om wel 2 uur te reiden voor opvang en 1 uur voor de dierenarts. Voor mij gaat kwaliteit van de zorg voor, en zo vaak maak je dergelijke ritjes niet. Maar dat moeten de konijnen wel trekken natuurlijk. Ik heb een dame gehad die toen ze op leeftijd was compleet in shock raakte van de auto, toen heb ik het met haar dus niet meer gedaan. Of jou konijnen dat aankunnen kan je wss zelf het beste inschatten.
  26. Is het voor een binnen of buiten verblijf?
  1. Meer bezigheden laden
  • Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .