Ga naar inhoud

Konijn wil niet terug in het hok


Katy_konijn

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal !

Ik heb 2 maanden geleden een konijntje gekocht genaamd Katy. Ik ben helemaal blij met haar en ze lijkt zelf ook erg gelukkig en gezond. Ik heb alleen een klein probleempje. Ze zit in een heel ruim binnenhok op mijn slaapkamer en ik haal haar er regelmatig uit en laat haar dan vrij over mijn vloer lopen. Het probleem is dan alleen dat ze nu na het spelen op de grond niet meer terug in haar hok wil. Ik heb van alles geprobeerd te doen maar alleen een harde aanpak lijkt nog te helpen. Lokken trapt ze niet meer in en haar langzaam aan naar haar hok toe lijden werkt ook niet. Het enige wat nog een beetje lukt is haar een beetje in een hoekje drijven en dan oppakken. Maar dan word ze erg angstig en dat vind ik echt vreselijk als baasje. En wanneer ze eindelijk in haar hok zit moet je echt meteen haar hok dicht doen want anders springt ze er zo weer uit en kan je weer opnieuw beginnen.

Ik heb er over na gedacht om haar nooit meer terug te stoppen in haar hok en haar op de grond te laten wonen maar mijn moeder wil dat echt niet.

Hebben jullie misschien nog een goede tip voor mij? Dan zou ik het graag horen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja lastig... Die van mij zijn ook niet makkelijk daarin, eenmaal de vrijheid geproeft en daarna willen ze niet anders. Lokken werkt niet zeg je, waarmee heb je dit geprobeerd? Ikzelf gebruik een bak groenten, die krijgen ze altijd in de late uurtjes. Daar worden ze zo wild van dat ze er zelfs voor van een berg afspringen als het moet. En misschien een gezonde snack? Zoals appel, banaan of wortelchips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja lastig... Die van mij zijn ook niet makkelijk daarin, eenmaal de vrijheid geproeft en daarna willen ze niet anders. Lokken werkt niet zeg je, waarmee heb je dit geprobeerd? Ikzelf gebruik een bak groenten, die krijgen ze altijd in de late uurtjes. Daar worden ze zo wild van dat ze er zelfs voor van een berg afspringen als het moet. En misschien een gezonde snack? Zoals appel, banaan of wortelchips?

Ik heb verschillende groente geprobeerd maar daar trapt ze niet meer in… toch niet genoeg voor haar. Snoepjes werken ook niet. Verder weet ik niks wat ze lekkerder vind dan haar groente…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een ren aanschaffen waardoor ze minimaal 2 vierkante meter tot beschikking heeft. Dan heeft ze 24/7 de ruimte en hoeft ze niet in een zielig binnenhok te zitten :)

Goed idee! Ik zal even kijken of dat werkt

Ze heeft trouwens geen ander maatje. Ze is namelijk mijn eerste konijn en ik wou eerst even kijken hoe het gaat met eentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenhokken die je bij dierenwinkels en etc kan kopen zijn eigenlijk gewoon te klein voor konijnen. Je kan een ren aanschaffen en die eraan vastmaken en dan heb je genoeg ruimte.

Daarnaast zijn konijnen groepsdieren en hebben een maatje nodig :) misschien is dat ook iets om ooit te overwegen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenhokken die je bij dierenwinkels en etc kan kopen zijn eigenlijk gewoon te klein voor konijnen. Je kan een ren aanschaffen en die eraan vastmaken en dan heb je genoeg ruimte.

Daarnaast zijn konijnen groepsdieren en hebben een maatje nodig :) misschien is dat ook iets om ooit te overwegen :P

Ik ga even kijken voor een ren :). Ik hoop dat ze daar vrolijker van word. Ook overweeg ik misschien toch nog wel een tweede konijntje :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevoeging bij de tips hierboven;


Het kan een hele lange tijd duren, maar hier werkt het:


Leg iets lekkers in haar hok, een bosje groenvoer of iets waar ze dol op is. Daar gaan ze meestal uit zichzelf wel van eten. Zonder dat jij haar aanspoort, en misschien moet je wel een uur wachten voordat ze erheen gaat. Zit ze er eenmaal te eten, dan rammel je met een doosje lekkers en geef je haar ook nog iets uit dat doosje. Deurtje dicht, ze zit in het hok. Dat blijf je een hele tijd zo doen.


Na een tijdje hoef je alleen nog maar te rammelen met het doosje bij het hok, als ze terug moet naar haar hok, Als ze komt, krijgt ze iets lekkers. Komt ze niet, dan krijgt ze niks. Ja, het is een vorm van conditioneren, konijnen zijn daar kanjers in. Tenslotte draait het alleen maar om eten bij die gekke beesten. Sommige mensen denken dat ze het leuk vinden om kunstjes te leren, maar het lekkers is het enige wat ze leuk vinden volgens mij :lol:


Kan wel heeeeel lang duren, dus heb geduld.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .