Ga naar inhoud

Steralisatie?


Seleentje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!


 


Ik heb even een vraagje.


Ik zag namelijk op het internet dat het sterk aanbevolen wordt om je konijn te laten steraliseren vanwege baarmoederkanker en gedrag.


Nu wil ik natuurlijk alles doen om mijn konijn zo gezond mogelijk te houden, en dus ook seralisatie indien dit nodig is. Lola is echter wel al twee jaar oud. Ze heeft een periode gehad dat ze heel erg sproeide, maar daar is ze nu wel overheen. Ze wordt in de lente echter wel flink hitsig (vooral als mijn vader in de buurt komt). Ook is ze de hele tijd aan het nesten met haar hooi.


 


Is het naar jullie mening goed om haar te laten steraliseren? Of is ze daar al te oud voor?


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens. Je vindt dan meerdere topics over de zin en onzin van het steriliseren van je voedster.


 


Ik ben zelf alleen een voorstander van steriliseren als er een goede reden voor is. Ik zou het preventief niet doen, maar er zijn er hier genoeg die daar anders over denken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voor steriliseren, of nouja, castreren. Bij het castreren wordt alles weggehaald waardoor de kans op baarmoederkanker logischerwijs weg is.

Ik heb alle 3 mijn voedsters laten helpen en alle drie waren ze er snel bovenop. Heel snel, de eerste 2 aten direct bij thuiskomst en de derde na een paar uur.

Ongeacht of die grote kans op baarmoederkanker nu wel of niet bestaat, ik zou het mezelf nooit vergeven als een van mijn konijnen zou overlijden aan baarmoederkanker.

Met een goede DA valt de operatie echt mee, vind ik. Het blijft natuurlijk heftiger dan de castratie van een ram, maar toch. Ik ben een echte voorstander van castreren.

Mijn eerste twee voedsters die ik liet helpen waren destijds 2. De derde voedster weet ik de leeftijd niet van gezien ze uit de opvang komt.

Mijn eerste twee voedsters bouwden ook nesten, plukten elkaar plus de twee exrammen kaal en hadden echt heel vervelend hormonaal gedrag.

Mijn derde voedster had dat niet zo erg maar heb ik dus laten helpen ivm de toch wel aanwezige kans op baarmoederkanker.

Met een goede dierenarts, juiste nazorg komt het veelal helemaal goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet voor en ben ook niet tegen.Onze voedster is bijna 3 jaar oud en wij hebben haar een aantal weken geleden laten castreren omdat ze echt onuitstaanbaar werd tegen ons rammetje en hem ook dagelijks onder plaste en dat vond ik echt onfris.En ik moet zeggen dat het heel goed gaat ze heeft niet meer gesproeid en je ziet nu na een paar weken dat ze meer naar het rammmetje toe trekt terwijl ze nog nooit echt close zijn geweest.Ik zie dus een duidelijke gedragsverbetering.Dit is voor ons de eerste voedster die we hebben laten castreren en we zijn blij dat we het hebben laten doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn gaat toevallig dinsdag en ik ben nu al zwaar zenuwachtig. Ik heb een afspraak gemaakt omdat ze sinds dat ze hier is toch wel 1 keer in de drie weken schijnzwanger is en daarbij dan ook heel opgefokt en druk bezig met een nest maken. Ook haar vriendje wordt daar heel onrustig van en gaat dan veel op haar rijden, het was gewoon niet meer leuk. Als het gewoon rustig was weet ik eigenlijk niet wat ik zou doen. Aan de andere kant als ze eenmaal vol tumoren zit ben je natuurlijk veel verder van huis. Het is een lastig onderwerp ik zie eigenlijk wel iets in alle verschillende argumenten. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga Muis volgend jaar ook steriliseren, als het kan eerder. Niet vanwege de hormonen ofzoiets, want daar heb ik tot dusver geen last van en zij dus ook niet. Laatst sprak ik wel iemand die er uiteindelijk toch voor had gekozen om haar voedster te laten castreren. Dat konijn was ook al wat ouder, rond de 3jaar dacht ik. Maar ze was er nog op tijd bij, want er zaten al wat plekjes op de baarmoeder en dat is niet goed natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga Muis volgend jaar ook steriliseren, als het kan eerder. Niet vanwege de hormonen ofzoiets, want daar heb ik tot dusver geen last van en zij dus ook niet. Laatst sprak ik wel iemand die er uiteindelijk toch voor had gekozen om haar voedster te laten castreren. Dat konijn was ook al wat ouder, rond de 3jaar dacht ik. Maar ze was er nog op tijd bij, want er zaten al wat plekjes op de baarmoeder en dat is niet goed natuurlijk.

 

Mag ik vragen waarom pas volgend jaar? Zit daar een medische tactiek achter of zo iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hahaha ;) Ik heb wel een potje bij elkaar gespaard voor dierenartskosten. Maar Jip moet eerst gecastreerd worden en ik wil niet meteen het hele potje opmaken, want dan heb ik niet echt veel meer over om op terug te vallen als ik onverwachts naar de DA moet. En Muis wordt op 1 jaar oud geschat, dus als ik daar tot bijvoorbeeld volgend jaar januari mee wacht, is het nog niet zo'n ontzettende ramp lijkt me. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn is ondertussen al 5 jaar oud, en heb haar nooit laten steriliseren/castreren.

Ze heeft nooit vervelend gedrag vanwege haar hormonen en van die grotere kans op baarmoederkanker heb ik nog nooit gehoord... :$ Het zal alleen nu wel een beetje laat zijn om mijn nijn te steriliseren/castreren, of maakt de leeftijd niet uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een voedster laten helpen toen ze 6 was, het herstel duurt wel langer dan bij een jong konijn. Hoewel mijn jonge voedster er toch flink beroerd van was. Mevrouwtje is nu 8 en doet het prima, haar baarmoeder was al flink aangetast. Zolang ze in goede conditie is en je een goede dierenarts hebt, zou op het aandurven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn is ondertussen al 5 jaar oud, en heb haar nooit laten steriliseren/castreren.

Ze heeft nooit vervelend gedrag vanwege haar hormonen en van die grotere kans op baarmoederkanker heb ik nog nooit gehoord... :$ Het zal alleen nu wel een beetje laat zijn om mijn nijn te steriliseren/castreren, of maakt de leeftijd niet uit?

De eerdere voedsters die wij hadden hebben we ook nooit laten castreren want er was geen reden toe.Onze huidige voedster werd lastig en plaste het rammetje steeds onder,dat was voor ons de reden om het te laten doen.Was dat niet zo geweest dan hadden we het niet standaard laten doen maar zo gelaten.Ik zou het dus niet doen als er verder geen medische reden toe is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel grappig dat er steeds gezegd wordt dat er geen medische reden toe is. Het is min of meer logisch dat iets zoals een baarmoeder, wat zich toch iedere keer klaarmaakt voor een nest, gaat woekeren wanneer dit niet gebeurt. Bij honden hoor je dat ook erg vaak.

En zeg nu zelf, iets wat niet van nut is, kan toch net zo goed weggehaald worden? De kans op baarmoederkanker is nu eenmaal altijd aanwezig bij een niet geholpen voedster, en is weg bij een geholpen voedster. Die medische reden is er eigenlijk altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat klopt dus niet. Er is niets over bekend of het beter is de voedster te laten castreren. Het is logisch dat ze dan geen tumoren in dat gebied krijgen, maar het is niet bekend of er juist andere aandoeningen voor in de plaats komen.

Je mag er van vinden wat je wilt. Er zijn best wat redenen het wel te laten doen. Maar de medische noodzaak is gewoon nooit aangetoond.

Ik zou niet aarzelen als het gedrag reden is voor castratie. Maar preventief..... Ik vind het nogal wat om je konijn de stress en pijn van de ingreep aan te doen, omdat je gelooft dat het beter is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg geen kinderen meer,en toch laat ik lekker alles zitten(baarmoeder en borsten).Bij dieren vinden we het blijkbaar heel normaal om van alles preventief weg te laten halen terwijl we als mensen dat bij ons zelf toch ook niet doen zonder echte medische reden?.Nu had onze voedster ook niet een "echte"medische reden maar meer een gedragsprobleem ontwikkeld door hormomen,het was òf ze uit elkaar halen òf castratie proberen.En dat heeft gelukkig goed uitgepakt voor haar en ons want ze is weer haar oude lieve zelf.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo is die nooit aangetoond?


Castratie = baarmoeder weg = geen risico op baarmoederkanker meer.


Geen castratie = baarmoeder blijft zitten = altijd een kans op baarmoederkanker.


Wat voor andere aandoeningen zouden er dan kunnen komen? Daar hoor je ook niets over bij andere dieren... Oke, ze worden misschien iets sneller dik, maar dat heb je zelf prima in de hand. Ik heb echt nog nooit gehoord van een konijn wat een vreselijke ziekte kreeg doordat ie gecastreerd was. Anders moet het castreren van rammen misschien ook maar onder de loep genomen worden want wie weet wat dat allemaal veroorzaakt...


 


Je hoort bij ongecastreerde teven vaak dat ze melkkliertumoren hebben, baarmoederkanker, etc. Waarom zou dat bij een konijn dat niet zo zijn?


Het lijkt me gewoon logisch (en dat is ook een feit) dat iets wat er niet zit, ook geen problemen kan geven.


 


Ik vind de stress en pijn best meevallen. Hier hebben ze het allemaal prima overleeft en ze hebben er echt wel profijt van gehad.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf 1991 tot heden altijd een roedel van 4-5 teven gehad en op dit moment lopen hier 5 onholpen teven in de leeftijd van 11 maanden tot 12 jaar.In al die jaren heben we slechts eenmaal een teef gehad die baarmoederkanker had en daar ook daadwerkelijk aan overleden is omdat er teveel uitzaaiingen waren.Verder nog eentje laten castreren doordat ze een baarmoederontsteking had en we geen keuze meer hadden,ander zou ze dood gaan.Maar over het geheel genomen ben ik er dus niet zo snel bang voor.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, tegen jouw logica kan ik toch niet op. Maar laat ik het je proberen uit te leggen:

De meeste voedsters gaan al dood aan iets anders voor ze kanker kunnen krijgen. Sommigen krijgen kanker en genezen alsnog na een operatie. En er zal vast wel eens een voedster dood gaan aan een tumor, maar als je bedenkt hoe weinig je dat hier leest, denk ik dat het echt niet vaak voor kan komen. In elk geval veel minder vaak dan ec, om maar iets te noemen.

Als je bedenkt dat geholpen voedster net zo vaak dood gaan aan andere oorzaken, ben je al een groot deel van je winst kwijt. Helaas gaan er soms dieren dood na de operatie.

Verder weet je dus niet hoeveel problemen door de operatie ontstaan. Ik kan me goed voorstellen dat verklevingen leiden tot vaker gas of verstopping. Stel er gaat 3% minder dood aan kanker, maar 5% extra gaat dood aan een gasbuik. Daar gaat je winst....

Ik weet ook niet hoe het echt zit. Maar het is dus geen feit dat castratie helpt. Je kunt erin geloven of niet. Dat mag ieder voor zich weten. Maar je kunt het hier niet als voldongen feit opschrijven, want dat klopt dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@NGN:Dat kan,en ik vind ook dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen òf je dat risico wel of niet wilt nemen.Nogmaals ik ben niet voor en ik ben niet tegen,als je vind dat er reden toe is moet je het doen.Wij hier thuis bepalen per dier of er reden toe is en anders laten we ze intact.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet echt hoe je dat als winst kan zien..? Freek was ook doodgegaan vlak na de enting en vlak na het chippen, tja, daar gaat m'n winst.


 


Wat ik als feit opschreef, is dat geholpen voedsters geen baarmoederkanker meer kunnen krijgen. Dat lijkt me feit genoeg.


 


Helaas gaan konijnen ook snel dood maarja.. Dat is het nadeel als je konijnen hebt en het is voor mij geen reden om m'n konijn dan niet te laten helpen. En daarom raad ik het iedereen ook aan. Geen baarmoederkanker meer, veelal stabielere voedsters, geen (halftamme) nestjes meer..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je kunt toch niet alles voorblijven in het leven?Wij vrouwen laten toch ook niet alles maar weghalen omdat we er misschien kanker aan kunnen krijgen?Je let op je lichaam en krijgt als je op een bepaalde leeftijd bent van tijd tot tijd controles op bm en borsten,maar we laten ze toch zitten en niet preventief weghalen.Dat kan toch ook met dieren,opletten op veranderingen,jaarlijkse controle bij de dierenarts en gezonde levenstijl kom je ook een heel eind.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .