Ga naar inhoud

Maden/myiasis


Gast

Aanbevolen berichten

Titel zegt het al, konijn heeft last van maden, in een wond op de rug.

Gezien ik er zelf geen ervaring mee heb zou ik hier willen vragen om advies?

Konijn is al twee keer bij de dierenarts geweest, maden zijn plaatselijk verwijderd en moet iedere dag in bad. Nu komen ze er weer uit. Wat is verstandig nu te doen?

Niet mijn eigen konijn en weer een gevalletje schoon verblijf, schone konijnen maar toch maden.. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het 1x meegemaakt, maar was er zo vroeg bij dat alles schoon is gekregen.


Heb het wel nog een paar keer moeten spoelen met een middeltje waar de maden/eitjes van dood zouden gaan.


En nomyasis gesprayd, weet alleen niet of dat op een wond mag.


Bij dit konijn was het bij het poepgat en was nog niet aangevreten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat door vochtige vacht ook vliegen / maden aangetrokken worden. Elke dag wassen is misschien niet de juiste behandelng, of was je dan ook echt met een "verdelingsmiddel"?  Wordt er verder medicatie gegeven, oa tegen de pijn? Wordt de wond regelmatig schoongemaakt en ontsmet? 


 


Maden komen ook niet altijd door een niet schoon verblijf, wonden of een zacht keuteltje dat in de vacht blijft plakken kan al reden genoeg zijn helaas.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze waren hier ook vroeg bij geluklig, dachten dat alles weg was maar ze kropen er net weer uit.. Door het wassen komen ze eruit, konijn zit nu binnen in een vliegvrije omgeving.

Nomyiasis spray, mag dat op een wond?

De wond wordt iedere dag behandeld bij het wassen, daarna ingesmeerd met honingzalf. Hij krijgt geen medicatie.

Wat is het slimste nu te doen? Wassen met een verdelgingsmiddel, en welke dan? Nomyiasis? Operatief verwijderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overleg met DA lijkt mij ook het beste. Nomyasisi mag geloof ik niet op open wonden gebruikt worden. (Er zijn wel speciale 'shampoos' voor het bestrijden van maden.)
Als de maden eruit halen met een pincet niet voldoende werkt, is het misschien toch noodzakelijk dat de DA er nog eens goed naar kijkt. Hoe verder de maden in het lijf kunnen komen, hoe lastiger het wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn vandaag weer bij de dierenarts geweest, weer maden verwijderd, zij zegt verder niet veel extra's te kunnen doen dan alleen ze weg te blijven halen. Ik heb dit nog nooit voor gehad en kan dus ook niet zeggen of dit goed advies is, vandaar dat ik het hier vraag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet toch niet of dit een goede behandeling is? Er zijn toch goede en minder goede dierenartsen? Iedere dierenarts doet het toch anders? Als ik alleen al zou mogen horen of het goed is ja of nee zou het al fijn zijn.

En anders zijn konijnkundige dierenartsen ook niet nodig, want ja, als het konijn maar wordt behandeld maakt het geen moer uit wat er gebeurt of welke dierenarts dit doet.

Sorry hoor, maar ik probeer gewoon advies te vragen voor iemand anders en dan is het best vervelend als er zo achteloos op gereageerd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exactly!

Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee dus kan ook niet zeggen of het goed is.. Wie weet iemand hier wel en wie weet zegt diegene wel nee, dit is helemaal fout, dit of dat moet je doen. Ik ken de dierenarts verder niet dus kan niet oordelen hoe kundig deze is, omdat ik ook de behandeling niet ken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nomyasis of anti-myiasis is beide preventief en mag niet op open wonden gebruikt worden. Als het goed is zijn er wel spoelingen verkrijgbaar bij de dierenarts die je wel mag gebruiken in een open wond, maar het lijkt me dat als de dierenarts die had, dat al wel meegegeven was aan deze mensen? Misschien toch nog eens bellen of ze zo iets hebben of een andere dierenarts bellen en er naar vragen.


 


Voor zo ver ik weet moet 100% van de maden verwijderd worden bij de dierenarts + wond regematig ontsmetten en spoelen de eerste dagen om er zeker van te zijn dat alles weg is. Soms krijgt een konijn ook pijnbestrijding om te zorgen dat hij blijft eten ondanks alle pijn. Zolang er nog maden zitten is het zeker foute boel. Dit betekent dat er nog steeds meer schade wordt aangericht en het dus nog niet aan het genezen is.


 


Het forum is juist bedoeld voor mensen die na een dierenarts bezoek toch nog met vragen blijven zitten of het wel de juiste behandeling is of dat er in de praktijk nog extra tips en trucs bekend zijn. Zolang je eerste gedachte bij een ziek konijn maar is "snel de dierenarts bellen" in plaats van "laat ik er eens een topic op BB voor openen" hoor je mij niet klagen ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel,kaatje-kim en Evee.

Dan is de behandeling die nu gedaan wordt goed, hoop dat alle maden nu wel verwijderd zijn. Degenen die ze vandaag zagen zijn weg. Konijn bunkert er nog op los dus dat gaat wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met maden in een wond, wel met maden in de vacht/op de huid, ik kan je dus geen verdere advies geven. Wat ik wel weet ik dat bij mijn dierenarts konijnen met maden in een wond opgenomen worden voor behandeling. 


 


Anti-myasis werkt inderdaad preventief en werkt ook uitstekend als je konijn maden in de vacht/op de huid heeft. Toen ik bij mijn konijn maden ontdekte heb ik dit spul direct erop gespoten en de maden gingen allemaal dood, de dierenarts vond geen enkele levende made meer. Altijd handig om in huis te hebben voor het geval je konijn maden heeft (dit spul uiteraard bij maden alleen nog maar gebruiken wanneer er geen wond is, en ook altijd naar een dierenarts gaan).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een goedje in de kast staan, dat stinkt erg naar petroleum en daar gaan eitjes en maden van dood. 5 ml in 2 liter water uit mijn hoofd en je moet zelf handschoenen aan ivm de lucht. Dat spul heet Ectodex en wordt officieel gebruikt voor honden met schurft. Maar of het met wonden gebruikt mag worden weet ik niet. Mochten die maden weer terugkomen, dan zou ik overleggen of dit mag. Want ik ben bang dat je kans gaat lopen op bloedvergiftiging door de maden als ze maar blijven terugkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo


 


Heb hetzelfde probleem hier. Mijn zus haar konijn is een weekje terug behandeld geweest tegen maden.


Het konijn is onder narcose gebracht geweest, DA heeft alles proper gemaakt.


Nu desinfecteer ik iedere dag haar wonden + smeer er honinzalf op.


Eveneens heeft ze een antibioticakuur moeten ondergaan van een week en krijgt ze momenteel nog dagelijks baytrill.


 


Op zich eet ze goed, drinkt ze goed en keutelt ze zoals een normaal konijn, maar ik maak me enkel ook wat zorgen over de aangetaste huid.


Deze is wat donker en wat stroef (droog laat ons zeggen), voelt wat hard aan.


Is dit goed of niet?


Weet niet hoe snel dit geneest bij een konijn?


 


Vanessa


Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer maden.. Konijn eet nog wel maar is duidelijk niet lekker..

Ik heb mijn dierenarts gebeld en die zegt blijven wassen, in een badje, onder de kraan, blijven spoelen.. Morgen ben ik er en dan help ik ook even

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die krijgt ie als het goed is.


Ze zijn weer bij de DA geweest. Die heeft het weer schoongemaakt, en zij vindt het er goed uitzien. Even afwachten hoe het morgen gaat...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maden kun je uit een wond verdrijven met een dettol oplossing.


Naargelang de grootte van het konijn vul je een emmer met lauw water (voor een dwerg een halve emmer)


hier voeg je een redelijke dosis dettol aan toe.Je houdt het konijn onder de voorpootjes vast zodat deze


niet met zijn kopje het water aanraakt (als een konijn dettol oraal inneemt is dat giftig en kan dodelijk zijn).


Hou het konijntje 5 à 10 min met de wond in deze oplossing zodat de maden eruit komen,daarna het konijn goed


afspoelen en droog betten niet wrijven op een open wond.Herhaal dit om de dag,als er dan geen maden meer uit


de wond komen is het konijntje madenvrij.


 


Als voorzorg kan je nadat je er honingzalf op de wond hebt gedaan er een gaasverband overheen leggen dat je op


zijn plaats houd met een windsel,zo kan de groene vlieg geen verse eitjes meer in de wond leggen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .