Ga naar inhoud

Bunnies drinken niet veel ondanks hittegolf


Aanbevolen berichten

Hallo mensen,


 


Het staat allemaal in de titel; het is errug heet weer en mijn 2 konijnen hebben niet één drinkfles tot over de helft leeg. (Ze hebben 2 flessen en een grote waterkom tot hun beschikking. De flessen worden 's ochtends en 's avonds ververst.)


 


Vaker verversen of toch maar een dierenartsbezoekje?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm... mijn nijnen drinken ook minder. ze hebben nu ongeveer iets meer dan een kleine fles op en het kommetje terwijl normaal gesproken alles in een halve dag leeg is... (we hebben twee kleine drinkflessen, één grote en een kommetje voor Bunn en Fluff en één grote drinkfles van Stamp)


Maar zo erg heb ik nog niet gehoord. Normaal zou ik zeggen dat het water misschien te warm is, maar dat is het denk ik ook niet?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een klein beetje vers ananassap door het water heen doen of een klein beetje diksap. Misschien drinken ze dan wel wat meer?

en bij twijfel zou ik gewoon de DA om advies vragen :)

Waarom in godsnaam? Om te kijken of je de darmen op hol kunt krijgen en ze echt ziek willen worden? Dit advies snap ik echt niet.

 

Als konijnen genoeg water tot hun beschikking hebben, zich normaal gedragen, gewoon eten, etc, dan is er niets aan de hand. Een konijn gaat niet extra drinken omdat er op facebook staat dat dat moet. Een konijn drinkt als het dorst heeft.

Ik zou me hier echt niet druk over maken, tenzij er daadwerkelijk ziekte verschijnselen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat dit soort fora's bedoelt waren voor persoonlijke ervaringen en advies? :P ik heb niet eens Facebook, moet je na gaan! :)

Ik ben geen DA dus ja, sorry dan denk ik? :P

Als mijn konijn niet drinkt dan pak ik een bakje water met een druppel diksap. Als ik merk dat ze weer goed drinkt, dan gaat ze vanzelf weer over naar water uit de fles.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het ook niet helemaal, als het water niet heet is zal het wel prima zijn. Hier had ik ook het idee dat ik voor piet snot het warme water verving voor koud water, vandaag is er voor het eerst zichtbaar uit de bak gedronken. Ze eten veel groenvoer en gras. Zal wel dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat dit soort fora's bedoelt waren voor persoonlijke ervaringen en advies? :P ik heb niet eens Facebook, moet je na gaan! :)

Ik ben geen DA dus ja, sorry dan denk ik? :P

Als mijn konijn niet drinkt dan pak ik een bakje water met een druppel diksap. Als ik merk dat ze weer goed drinkt, dan gaat ze vanzelf weer over naar water uit de fles.

 

Persoonlijke ervaringen en advies zijn natuurlijk prima. Ik snap alleen echt niet waar je advies op gebaseerd is. Het stond er vrij stellig, maar helaas zonder onderbouwing.

 

Ik snap gewoon niet waarom je een konijn vruchtensap te drinken zou geven. Als het puur is omdat jij een bepaalde hoeveelheid drinken in gedachten hebt, is het naar mijn mening totaal onnodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne willen ook niet drinken met deze tropische temperaturen. Ik geef ze tussendoor witlof en komkommer enheb vanavond weer vers water gegeven. Morgenvroeg is de fles leeg. Geen idee waarom ze overdag niet drinken, maar zolang ze levendig zijn, vind ik het best. Ga echt geen spuitjes water toedienen, stress met dit weer lijkt me erger dan "de kwaal".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, ik zou me zelf ook niet zo'n zorgen maken. Bij mijn konijn werkt het soms op deze manier en als ik het nodig vindt doe ik het ook op die manier. Dat dit niet iedereens tactiek is, snap ik ook wel. Maar de manier hoe hier soms gereageerd wordt, begrijp ik niet helemaal soms.

Gewoon je eigen gevoel volgen en als je denkt dat het niet oké is, dan gewoon de DA bellen.

Dat er op deze manier gereageerd moest worden vond ik zelf nogal onnodig :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen toen het nog niet zó heet was ging Koos langdurig drinken uit de bak met water die ik voor hem had neergezet.


Daarna tijdens de grote hitte heb ik hem niet meer zien drinken.


Wel heb ik af en toe de lakens natgemaakt die ik over de ren gespannen had.


Of hij toen ook wat water tot zich genomen heeft durf ik niet te zeggen.


Koos heeft in ieder geval de dag goed doorstaan.


En heet, dat was het vandaag. Op een gegeven moment was het 38,7 graden.......


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry als je vond dat ik minder heftig had koeten reageren. Het staat er misschien wat sterker dan ik bedoeld heb.

Desalniettemin: ik vind het advies om vruchtensap te geven echt een beetje gevaarlijk. De kans op darmproblemen hierdoor is niet ondenkbaar.

 

Daar ben ik het met je eens. 

Je moet sowieso geen risico lopen met dingen waarvan je nog niet zeker weet of je konijn er wel tegen kan. 

Ik had misschien erbij moeten zeggen dat dit misschien wel een soort noodsituatie is, voor als de konijnen helemaal niet meer drinken en daardoor veel vocht tekort komen. Alleen in dat geval doe ik dat pas bij die van mij :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat er hier ook weinig gedronken wordt. Maar als ik het vel pak is dat gewoon nog soepel, geen sprake van uitdroging dus. Ze krijgen hier ook een lekkere bak vers groenvoer, en er staan 2 drinkbakken en hangen 2 drinkflessen. Misschien lijkt het alsof ze niet veel drinken omdat ze genoeg keuze hebben ;) Ik maak me er niet te druk om.


Link naar reactie
Delen op andere sites

In noodsituaties geef ik ze gewoon water uit een spuitje. Bv als ik een konijn moet dwangvoeren, dan gaat er nog 1 of 2 spuitjes water achteraan zodat hij zijn vocht wel binnenkrijgt. Maar niet met spullen erin. Bij een verstopping zou ik ananassap overwegen en bij diarree hooithee en voor de rest gewoon water. Hun darmen zijn erg gevoelig en ik ben persoonlijk van mening dat er in vruchtensap veel te veel suikers zitten die de darmen dan nog meer van slag gaan brengen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier drinken ze ook niet meer dan anders. Ze krijgen op het moment ook geen groenvoer (behalve een aantal keer per week wat gras en paardenbloem) dus ze zullen niet meer vocht nodig hebben. Zolang ze zich niet ziek gedragen en genoeg water tot hun beschikking hebben kunnen ze het prima zelf regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier drinken ze ook niet meer dan anders. Ze krijgen op het moment ook geen groenvoer (behalve een aantal keer per week wat gras en paardenbloem) dus ze zullen niet meer vocht nodig hebben. Zolang ze zich niet ziek gedragen en genoeg water tot hun beschikking hebben kunnen ze het prima zelf regelen.

En schaduw uiteraard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn raakt vlug oververhit hierdoor drinken zij alleen in de vroege ochtend en 's avonds,door de dag


liggen zij te rusten om zo geen inspanning te moeten leveren waardoor zij oververhit raken.


Let maar eens op je konijn,die zal door de dag ook zijn voeding laten staan en alleen willen eten als


de grootste hitte weg is of voor deze opkomt.


Ik geef met deze hitte de konijnen ' s ochtens om 06:00u vers voer en drinken en 's avonds om 22:00u


dan zijn zij veel levendiger dan door de dag.Tussentijds ga ik wel kijken of alles nog goed is met de


konijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit ik me bij aan Shivas. Vooral met rust laten nu de beestjes, en zeker niet mee gaan slepen voor DA of zoiets als er geen indicatie voor is.


Ook hier zijn ze 's nachts, vroeg in de ochtend en in de avond actief. (Eigenlijk gaat dat alle seizoenen zo, haha!) Dan eten ze inderdaad goed. Overdag liggen ze vooral heel stilletjes erbij, ze slapen en eten dan ook wel, maar verder niks. Ook drinken doen ze nauwelijks. Halen ze op de actieve momenten weer helemaal in. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ha, die van mij dus ook!

Ik laat mij op deze warme dagen dus ook zo weinig mogelijk zien bij de rennen. Als we op het terras zitten reageren ze gelukkig niet, maar als je je bij het gaas meldt... Jaaaa!

Af en toe check ik heel stiekum even hoe het met ze gaat en kijk ik even op de thermometers in hun verblijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nu niet meer zo leuk vind. Ik heb me de afgelopen dagen niet heel druk gemaakt, maar vandaag denk ik: als ze dit maar volhouden. Hebben jullie dat niet?


Het komt ook door die stomme media. Dat geklets over levensgevaarlijk, des doods en weet ik het wat allemaal. Zaterdag heetste dag, 41 graden, blablabla. Daardoor ben je al beinvloedtdtdt (is dat nou met een d of een t???)  en maak je je alleen maar zorgen :-(


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .