Ga naar inhoud

Konijntje met schouderluxatie


Nachtlampje

Aanbevolen berichten

Hallo medekonijnenbaasjes!

Bijna drie maanden hebben mijn vriend en ik twee hele schattige dwerghangoorkonijntjes (broertje en zusje). Nu dat ze geslachtsrijp (ze zijn nu ongeveer 4 maanden oud) zijn hebben we ze apart zitten, totdat ze 'geholpen' kunnen worden ;-). Ze missen elkaar alleen enorm en daarom probeert het mannetje van alles om bij zn zusje te komen (zij zit bovenin het buitenhok). Hij sprong al een keer heel hard door het bovenluikje heen waardoor hij bij haar in het hok terecht kwam (vraag me niet hoe), maar we hebben het gemaakt zodat hij het luik niet meer open kan krijgen. Echter probeerde hij het wel een aantal keer en toen heeft hij zich bezeerd. Eerst dachten we dat hij zich eenzaam voelde en daardoor minder at, maar hij strompelt met een gebogen pootje en zit hij heel stil in een hoekje. Mijn vriend is fysiotherapeut en na voorzichtig te voelen wat de oorzaak kon zijn, denken we dat zijn schouder uit de kom is geschoten. Nu gaan we vanavond naar de dierenarts, maar ik vroeg me af of iemand hier dit al eens heeft meegemaakt en of je je ervaringen wilt delen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met schouderluxaties bij konijnen, maar ik kan me voorstellen dat het pijn doet.

Als je vanavond bij de dierenarts bent zou ik meteen kijken of je zo snel mogelijk een afspraak kunt maken voor castratie. Hij is oud genoeg en ik denk dat het een hoop ongelukken voorkomt als hij zo snel mogelijk van die hormonen af is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je konijn er weer bovenop komt. Ik vind het wel heel zielig, een vruchtbare ram bomvol hormonen ergens zetten waar hij de voedster kan zien en ruiken. Hij moet vreselijk gefrustreerd zijn. Hij wil maar 1 ding en dit noemen ze nou de kat op het spek binden. Heeft niets te maken met elkaar missen, je had elke willekeurige voedster voor zijn neus kunnen zetten en hij had hetzelfde gedaan.

Konijnen, bloemetjes, bijtjes, hormonen.

Ik hoop ook voor je dat je voedster niet zwanger is, ze is veel en veel te jong voor een nestje. Ze zijn nu zo'n 18 tot 20 weken minimaal, maar als ze al 3 maanden bij jullie zijn nog ouder waarschijnlijk want anders zouden ze met 4 weken uit het nest gehaald zijn, wat echt heel piepjong nog is, en de ram heeft er nog te lang bij gezeten en daarna nog een keer erop los gekund dus de kans is wel aanwezig. Voor castratie is zij nog erg jong dus een eventuele zwangerschap valt niet echt af te breken zonder risico voor de voedster. Anderzijds is ze ook te jong voor een zwangerschap en is de vraag ook maar of dat ze dat kan overleven dus het is een beetje kiezen tussen 2 kwaden.

Mocht het nu loslopen met je ram laat hem dan meteen castreren als je toch bij de dierenarts bent, want ik weet niet wat je dacht maar dit kan vanaf dat de ballen ingedaald zijn.

Mocht dit vanavond niet kunnen dan wel echt de konijnen in verschillende ruimtes huisvesten natuurlijk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .