Ga naar inhoud

Konijn met Artrose en wortelkies problemen, what to do?


ShinLi

Aanbevolen berichten

Goedemiddag leden van BB! Al een poos geleden dat ik hier echt actief ben geweest, druk leven met eigen onderneming tegenwoordig. Maar nog steeds 5 nijnsels rondhupsen thuis maar nu zit ik toch wat met mijn kwakkelkonijn Freya in de maag. Heb al eens wat vaker over haar gepost, maar zijn er nu eindelijk achter wat haar mankeert.


 


Ze heeft Artrose en de wortels van haar kiezen aan de linker bovenkant groeien te ver door, waardoor ze tegen haar neusholte en oogholte duwen. Ze heeft hierdoor constant een traanoog aan linkerkant, niest/proest meer als een normaal konijn en maakt ook meer geluid tijdens ademhalen. Zo nu en dan 'rochelt' ze ook. Eigenlijk is er aan beide weinig te doen. Op dit moment zit Freya binnen, al sinds begin dit jaar. Paar dagen nadat ik haar naar binnen had gehaald ging het bewegen van de achterhand meteen stukken beter. Ze doet het dus binnen beter dan buiten. Alleen buiten zitten haar maatjes (ex ram Baldr en zusjes Gwyn). Freya is nu jaar of 7, dus niet de jongste meer, is gecastreerd. Ze is verder kerngezond, eet goed, is vrolijk en nieuwsgierig en zit sinds kleine 2 maand onder in de huiskamer zodat ze meer aandacht heeft. 


 


Mijn eerste gedachte was om haar in ieder geval voor de zomer eerst weer te koppelen aan Baldr en Gwyn, zodat ze de warmere maanden eerst nog buiten kan doorbrengen in gezeldschap (alleen het schiet ook niet op met het weer, is nog steeds te koud buiten snachts nu). Maar zodra het kouder zou worden kan ze niet buiten blijven, ze wordt dan strammer en stroever en haar oogje is dan ook minder. 


 


Maar dan komt het probleem, dan zit ze weer alleen binnen, voor meer als een half jaar. En ik wil haar niet de stress aandoen om haar ieder jaar voor een paar maand weer te koppelen en naar buiten te zetten, want ze wordt natuurlijk ook ouder. En ik wil ook niet mijn huidige koppels (Baldr met Gwyn en Cooper met Li (twee kleine dwergjes) gaan omgooien om van de twee huidige koppels ergens drie van te maken, en één ram bij Freya te koppelen en die met z'n 2en naar binnen.


 


Zo zit Freya op dit moment in de huiskamer erbij:


 


20150529_094733_zpsbzapnybk.jpg


 


Ik kan haar meer ruimte op mijn eigen kamer geven als het nodig is, alleen verveelt ze zich daar dood, heb haar daar een tijdje gehad. Maar ze wordt vervelend, sloopt alles constant. Hier in de huiskamer lijkt ze zich beter te vermaken en heeft ze ook meer aandacht van mij en van m'n ouders (vooral m'n moeder). 


 


Dus het dillema is;


> of alleen binnenhouden ivm gezondheid maar dan zonder gezelschap


> of naar buiten, wat minder is voor haar artrose/oogjes en dan is er minder controle, maar wel met gezelschap


> of.... ik zou een ram van ongeveer dezelfde leeftijd moeten vinden, niet een al te grote, waarmee ik haar zou kunnen samenhouden. Maar financieel heb ik het niet zo breed meer (zelfstandig startend ondernemer ;) ) en dan zouden ze op m'n slaapkamer kunnen. Maar ook daar kijk ik tegenop ivm dat ik slecht slaap met geluiden. :(. De huidige ruimte in de woonkamer lijkt me te klein voor een koppel en meer ruimte in de huiskamer kan ik ze niet geven. Ik woon nog thuis).


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is lastig, allemaal geen ideale opties natuurlijk.


Is het misschien een optie om haar te herplaatsen bij iemand die wel graag binnen konijnen heeft en een x-ram aan haar kan koppelen? Misschien iemand die je goed kent of in de buurt woont?


 


Anders zou ik zelf overwegen om haar buiten te houden. extra warm houden in de schuur met snuggle safes en eventueel een warmte lamp? Heeft ze dan pijn? Dan zou je pijnstilling kunnen geven. volgens mij gebruikt NGN natuurlijke pijnstilling, dat is dan een optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee inderdaad, ik zit er ook wel mee in m'n maag. En nee die optie van herplaatsen is er niet, woon hier op het Friese platteland, waar mensen je al raar aankijken als je zegt dat je een ram hebt gecastreerd. Of een ram bij een voedster houdt en je de vraag krijgt wat je met de jongen doet >.>. 


 


Extra warm houden wordt moeilijk, de schuur (eigenlijk bijhok) is ook niet genoeg ruimte om het drietal swinters in te plaatsen, ik kan maar paar vierkante meter vrij krijgen en daar is het alsnog onverwarmd, damp, vochtig en koud. Ik heb nooit het idee gehad, tot nu toe, dat ze pijn had buiten, ze at wel goed, maar wel minder dan ze nu binnen zit. Ze is dan echt stram en stijf, haar achterpoten blijven constant overal achterhangen als ze bv de wc bak wil inspringen of het hok in. Eigenlijk is Artrose bij konijnen niet veel anders bij mensen, bij kou en vochtigheid zijn de symptomen erger. 


 


Ga nog eens alle opties overwegen en kijken of er toch niet nog een andere oplossing is, want ik wil het haar gewoon niet aandoen om langer alleen te zitten, of winters alleen binnen te zitten en maar paar maand weer gekoppeld te zitten met haar maatjes. Misschien kunnen we toch ergens ruimte creëren als we wat creatief gaan zijn. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Flip hier heeft inderdaad artrose en ik behandel hem hiervoor met natuurlijke middelen van de huisdierendokter.nl, Drynaria en rejoint, als je op de site bent staat het aan de zijkant onder het kopje gewrichten/spieren. Mijn dierenarts heeft dit goedgekeurd en zelf heb ik dit ontdekt met een diergeneeskundige. Ik kan je evt met haar in contact brengen als je er interesse in hebt. Het werkt bij Flip in ieder geval perfect en zij kent ook meerdere gebruikers die er veel baat bij hebben. Ik zal je even een pb sturen :)


 


Hij zit nog steeds buiten, wel hou ik dit 's winters goed droog. Verder gaat het buiten leven nu perfect en hij is ontzettend verbeterd sinds het gebruik van deze middelen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik geloof wel dat NGN dat spul pas gaf sinds het ook weer lente werd buiten? (Dacht ik, correct me if I'm wrong.)

Zelf zou ik het een konijn niet gauw aan doen om alleen te laten zitten. Hoe oud of jong ook. Ik had met Stip ook die keuze, of alleen binnen wegens haar toestand (waar ze helemaal niet gelukkig mee was, misschien is dat voor Freya anders) of een maatje voor haar maar dan wel ergens anders. Ook al is het met Stip natuurlijk niet gelopen zoals we gehoopt hadden, ik sta er ook achteraf nog steeds achter dat ze niet in eenzaamheid alleen haar laatste dagen heeft moeten slijten. Denk dat het wel belangrijk is voor ze om niet verlaten te zijn. Maar dit is natuurlijk niet iets wat je zomaar beslist, daar zijn weken van wikken en wegen aan vooraf gegaan.

Ik denk dat jij de enige bent die de voors en tegens tegen elkaar af kan wegen, hoe moeilijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben Flip dit in november gaan geven.

Volgens je topic was het in februari, dus net toen het beter weer werd. ;)

Ik geloof zelf helemaal niet in kruiden e.d., maar het kan vast ook geen kwaad. Ik zou er alleen geen wonderen van verwachten voor het oogje.

Alleen laten zou voor mij ook niet echt een optie zijn, maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Als het mogelijk is, zou ik op zoek gaan naar een bejaard manneke om haar aan te koppelen. Persoonlijk denk ik dat je beter daar je geld aan uit kunt geven dan aan die kruidenmiddeltjes.

Mocht je toch iets willen geven, zou ik zelf kiezen voor een pijnstiller met ook ontstekingsremmende werking. Daarvan is bij mensen tenminste nog enig bewijs dat dat ook helpt.

Voor haar huidige woonruimte vroeg ik me af of je die bak er ook uit zou kunnen halen. Als ze zo stijf is, doe je haar wellicht een plezier als ze die rand niet over hoeft te springen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn rekening van de bestelling was het november ;)


Ik plaats niet alles op het forum gezien het commentaar en ik begrijp dat men me boycot omdat men niet gelooft dat Flip artrose heeft, maar dit heeft hij gezien ik een foto heb laten maken. En die middelen hebben hem wel degelijk geholpen.


 


(en bij jou was het beter weer begrijp ik? Bij ons was het bar en boos namelijk, ook nog in februari.)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn rekening van de bestelling was het november ;)

Ik plaats niet alles op het forum gezien het commentaar en ik begrijp dat men me boycot omdat men niet gelooft dat Flip artrose heeft, maar dit heeft hij gezien ik een foto heb laten maken. En die middelen hebben hem wel degelijk geholpen.

 

(en bij jou was het beter weer begrijp ik? Bij ons was het bar en boos namelijk, ook nog in februari.)

Tja, als je niet alles op het forum zet, kan het kloppen dat ik het niet snap. ;)

Maar als je het sinds november gaf, snap ik niet dat je zegt dat het werkt, want op 6 februari schreef je dat hij sinds een week weer veel last had.

En op 14 februari schreef je dit:

"Flip staat nu een klein weekje op meloxidyl (pijnstilling) en de natuurlijke/homeopatische middelen. "

Ik wil niet zeuren hoor, maar je betoog dat het werkt vind ik niet echt overtuigend als het verhaal steeds verandert. Het werkt voor Flip (denk je) en dat is superfijn, maar als je het al drie maanden gaf voor hij zoveel last kreeg, vind ik het persoonlijk geen aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat houden we elkaar hier in de gaten zeg...

Als er baat bij kan zijn zou ik het zeker proberen. Degene die het advies geeft op fb heeft mij ook geholpen met jelle behandelen met zijn blaasproblemen.

Het is zeker het proberen waard in mijn ogen. Een dier de rest van hun leven op pijnstilling met ontstekingsremmer lijkt me ook niet gezondste optie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het oraal heeft denk ik dat er wel bijwerkingen zouden kunnen zijn op de lange termijn. Ik denk als je dat per injectie geeft er weinig problemen zullen zijn verder.

Dan voorkom je ook de ontstekingen, en als er geen ontstekingen ontstaan lijkt me dat minder belastend voor het lichaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat houden we elkaar hier in de gaten zeg...

Als er baat bij kan zijn zou ik het zeker proberen. Degene die het advies geeft op fb heeft mij ook geholpen met jelle behandelen met zijn blaasproblemen.

Het is zeker het proberen waard in mijn ogen. Een dier de rest van hun leven op pijnstilling met ontstekingsremmer lijkt me ook niet gezondste optie...

Dus verzinnen we iets en gaan we dat geven?

In mijn ogen beter een middel waar het dier dan echt iets aan heeft.

Ik hou niemand in de gaten. Ik ben alleen niet zo voor kwakzalverij. Sorry hoor.

Laat maar verder.

Beterschap Shinli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet iets verzinnen. Het is een geneesmiddel op basis van kruiden. Als je kijkt bij kruiden voor konijnen zie je dat sommige kruiden bevorderend zijn voor bijv. De blaas.

Omdat bepaalde kruiden dus een functie hebben. Ik heb een natuurgeneesmiddel op basis van chinese kruiden en het doet meer dan reguliere medicijnen voor elkaar kregen.

Jij vindt het kwakzalverij...dat heb je al een aantal keer gezegd. Maar wil niet zeggen dat het dat is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Modjes? Hoop dat jullie de persoonlijke hetze nu wel zien en er iets aan kunnen doen? Nouja, waarom probeer ik het, zal toch wel weer geband worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Christa. Ik zet allang niet alles op BB meer gezien je me al ruim 1,5 jaar negatief commentaar geeft op alles wat ik zeg en doe, alles is slecht. en ik word daar een beetje moe van. Ik hoop dat anderen dat nu eindelijk ook inzien zoals ik al meerdere keren aan verschillende mods heb laten zien.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me niet nodig om hierover in discussie te gaan. Ngn heeft goede ervaringen met kruiden bij arthrose, Chirstaaa heeft daar twijfels bij (en dat mag natuurlijk ook). Iedereen mag daar een andere mening over hebben. Wat Shinli met die informatie doet is aan haar. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zullen wet het dan lekker maar ontopic houden, of over Freya, en als er andere dingen zijn gewoon maar lekker nieuw topic over openen? Laat iedereen lekker in zijn/haar eigen waarde. Ik ga de kuidenmiddel zeker proberen en verdere opties ook gewoon overwegen. Heel veel medicijnen zijn juist gebaseerd op plantenextracten, en kruiden zijn planten. Ik geloof ook niet in god, dat wil niet zeggen dat anderen dat niet mogen geloven. 


 


Freya doet het op dit moment prima binnen, tuurlijk is een konijn alleen geen konijn, en ze blijft ook echt niet haar levenlang alleen zitten. Maar ik kan haar ivm het weer, vooral snachts, ook nog niet buitenzetten. Dan zou haar fysieke conditie alleen eerst maar een klap krijgen, die ze nu tenminste weer wat heeft opgebouwd sinds ze binnen zit. Ik woon ook nog thuis, dus ik kan niet zomaar zulke ingrijpende beslissingen nemen als een maatje erbij nemen. Het liefst houdt ik haar bij haar huidige vriendjes. Maar ik ga altijd uit van de gezondheid van het konijn en als de tijd komt om een andere beslissing te nemen neem ik die ook. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zullen wet het dan lekker maar ontopic houden, of over Freya, en als er andere dingen zijn gewoon maar lekker nieuw topic over openen? Laat iedereen lekker in zijn/haar eigen waarde. Ik ga de kuidenmiddel zeker proberen en verdere opties ook gewoon overwegen. Heel veel medicijnen zijn juist gebaseerd op plantenextracten, en kruiden zijn planten. Ik geloof ook niet in god, dat wil niet zeggen dat anderen dat niet mogen geloven. 

 

 

Ik geloof ook niet in God, uberhaupt vind ik alle soorten geloof maar een grote bron van haat, oorlog en ellende, maar kruiden? Die gebruik ik graag in de keuken, maar niet ter genezing van een ziekte. Reden daarvan is vrij simpel, het is niet wetenschappelijk onderbouwd. Feiten en meningen zijn twee hele andere dingen, ja toch?

Mijn gedachte is dan, je kunt je konijntje beter "lastig vallen" met medicijnen waarvan bewezen is dat ze werken, dan dat je je nijn plaagt met het geven van kruidendingen waarvan je niet weet of het toegevoegde waarde heeft. Toch? Zo zou ik dan denken.

 

Je beestje buiten zetten kan in principe best nu, denk ik. Het is goed te doen buiten. Een van onze nijnen die ook echt niet van koud of nat weer houdt (krijgt dan mega-snot) doet het nu ook heel prima, daar baseer ik mijn redenatie op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar een konijn plaag je toch niet met kruiden? Die eten ze zelf op, vinden ze alleen maar lekker.


Ik zou het persoonlijk wel het proberen waard vinden. Dat het niet wetenschappelijk bewezen is, wil niet zeggen dat het niet helpt. Ik zou mijn konijn ook liever natuurlijke kruiden geven dan hem zijn leven lang plagen met medicijnen. Lijkt me gezonder en fijner voor het konijn.


Werkt het niet, merk je dat snel genoeg en kun je wat anders proberen.


 


Maar goed, er zijn dus gewoon verschillende meningen over en iedereen doet wat hij het beste vind voor zijn dier :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ben ik ook niet zo van de homeopathische middelen en ik heb er geen ervaring mee met konijnen. Maar mijn hond krijgt nu al een tijd Billy No Mates (yes, een kruidenmengsel) en serieus, ze heeft dit jaar nog maar een teek gehad en deze was nog niet volgezogen. Ze draagt geen vlooienband i.v.m. veel zwemmen (die banden zijn slecht voor waterleven) en druppels doe ik liever niet i.v.m. dat ze een Collie is en deze snel allergische reacties kunnen hebben.


 


Voor haar dus iedere avond haar vlees marineren met het kruidenmengsel en geen enkele teek denkt er over na om haar te bijten. Ideaal!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .