Ga naar inhoud

Konijn komt slecht uit de narcose.


Bunnyloverxxx

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,


 


Ik heb weer een zwaar pinksterweekend achter de rug. Mijn konijn (±7 jaar) had afgelopen dagen veel last van vliegen, het leek wel een plaag! Toen ik heb oppakte zag ik dat hij een grote wond had boven zijn staart. Er kwamen zelfs maden uit!!


Ik ben onmiddellijk naar de dierenarts gegaan en zij heeft gelijk alle maden eruit gehaald.. maar nu komt het volgende probleem: Mijn konijn is heel slecht uit de narcose gekomen.. 


 


Sinds hij uit de narcose is eet hij niet meer en is heel lusteloos. Hij neemt zijn medicijnen niet en dwangvoeren doe ik wel, maar met veel moeite en pijn. Ik ben maandag weer terug gegaan naar de dierenarts en ze hebben hem een klein infuus gegeven voor de vocht en wat medicijnen gegeven (antibiotica, iets voor zijn darmen, pijnstillers en wondzalf). Hij voelde zich daarna beter en ging zelfs uit zichzelf eten en drinken. :bunny: Maar de volgende ochtend (vanmorgen dus) is het totaal weer omgeslagen.. Hij knort en piept als ik hem aai, beweegt amper en als hij beweegt dan trilt hij helemaal.. alsof hij elk moment omvalt.Hij heeft vanochtend 2 hele kleine keutels achter gelaten maar dat was het. 


Dit is inmiddels al de derde dag en ik maak me grote zorgen. 


 


Ben opnieuw naar de dierenarts geweest en het schijnt dus nu dat zijn hele darmstelsel is stil komen te liggen.. Hij is nu opgenomen daar en ligt aan het infuus, heeft via het infuus vocht binnen gekregen en al zijn medicijnen.. Hopelijk werkt het.


De artsen (ben naar twee verschillende geweest) zeiden beide wel dat de wond goed aan het helen is en dat we daarvoor echt op tijd zijn gekomen. Dat is wel een opluchting!! Nu de volgende drempel, ik blijf hopen op het beste!!


 


heeft iemand ervaring met deze (darm)problemen bij konijnen? Hoe groot schatten jullie de overlevingskans in?


Ik maak me zoveel zorgen. Ik hoor graag jullie ervaringen.


 


 


een ongeruste dierenliefhebber. :hug:


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan natuurlijk ook zijn dat het wel te laat was en dat er bloedvergiftiging is opgetreden.

Hij zal al darmproblemen hebben gehad vandaar die vliegen hè. Die leggen dan eitjes als er ontlasting onder de staart zit.

Of je konijn er nog bovenop komt is afwachten. Veel beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn konijnen was er ook slecht aan toe na narcose/operatie. (~6,5jr toen, nu 7) Bij haar was het wel zo dat ze al 1 week goed ziek was, en toen operatie moest ondergaan voor het verwijderen van dikke baarmoeder + 2 tumoren.


 


1,5 week lang had het bij haar geduurd voordat ze verbetering toonde. In die 1,5 week ging het alleen maar slechter, niks eten, knarsetanden, alleen maar ingekropen zitten.. Zelfs aantal keer gehad dat ik niet meer durfde te kijken omdat ik bang was haar dood aan te treffen... Gas en verstopping. Na 1,5 week lang met metocloral, cisaral en metacam aan de slag geweest te zijn (dat ze trouwens meer uit dr mond liet vallen dan innnam) ging het plotseling eigenlijk met een sneltrein vaart beter.


 


Met een ander konijn ook 'n keer gehad dat het 2 weken duurde voordat z'n darmen weer is 'n keer opgang kwamen en hij weer zelf ging eten..


 


Je moet natuurlijk je konijn niet onnodig 'in leven houden' door medicatie en dwangvoeren maar wat ik hier mee wil zeggen is dat het goed kan voorkomen dat (flinke) darmproblemen een lang en intensief zorgproces vereist eer je verbetering gaat zien.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijn gisteren laten inslapen.. Het beestje had zoveel pijn, was aan het hijgen, piepen en knorren en het deed mij ook zoveel pijn om 'm te zien lijden. Zelfs toen het was overleden, zat er nog eten in zijn mond. Ik heb er 'vrede' mee dat hij nu rust, maar het blijven zulke lastige beslissingen. Hij slikte zijn eten niet, nam zijn medicatie niet en tijdens zijn laatste uren daalde zijn temperatuur tot onder 35 graden en de arts zei dat hij waarschijnlijk bloedvergiftiging had en het er echt heel slecht uit zag..


Onder narcose is hij ingeslapen, dus hij heeft er gelukkig weinig van gevoeld. Het blijft lastig maar het is beter zo.


 


Bedankt voor jullie tips!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .