Ga naar inhoud

En konijn nummer 3 is ziek: Loki


Shivaya

Aanbevolen berichten

Nou..de afgelopen 2 zieke konijnen zijn beide overleden dus ik voel me een beetje een slecht konijnenbaasje.

Nu heeft Loki snot, ik heb begrepen dat het niet dodelijk hoeft te zijn maar omdat Gaia in de eerste instantie ook iets had wat niet zo ernstig is en toch overleed...heb ik er een hard hoofd in. Ik weet dat er zat topics zijn over snot, ik heb dit topic geopend om een beetje te vertellen hoe het gaat met Loki..de boel op een rijtje te zetten en eventueel wat vragen te stellen. Ik heb me al behoorlijk ingelezen in het onderwerp, ik moet alleen zeggen dat ik zo gestrest was dat ik weer een ziek konijn had dat veel weggezakt is.

 

Wat ik in ieder geval ga doen:
-Het hok wilde ik vervangen door een ren + droogloopmat..dat ga ik nu iets sneller doen zodat Loki geen last meer heeft van stoffig stro (want dan hoef ik alleen nog hennepvezel te gebruiken).

-Ik ga nog even kijken naar die echinea druppels, wanneer en hoe je dat gebruikt en of het nut heeft
-Loki gaat natuurlijk naar de dierenarts (Ik heb al enfloroxal in huis dus ik ga mijn vriend vragen dat mee te nemen zodat de dierenarts het kan zien en mocht t toevallig voorgeschreven worden is dat wel handig.)
-Ik moet nog even kijken of ik zijn neusje echt schoon moet houden, had wel iets gezien maar daar verschilden de meningen over dus voor ik daaraan ga beginnen...wil ik zeker weten dat het goed zit

-Ik ben nog steeds op zoek naar een boer die me hooi wil verkopen, de vorige heeft nooit gereageerd op mijn mail..heb nu in ieder geval iets meer stofvrij hooi uit de winkel

 

Het liefst ging ik vandaag naar de dierenarts en ging ik ook mee...alleen mijn vriend kan zijn werk écht niet (weer) afzeggen en ik heb het de dierenartsassistente de opties besproken...en zij zei ook dat het te stressvol voor Loki zou zijn om hem op de fiets of met het ov mee te nemen naar de dierenarts (dan wel een andere dierenarts in de buurt..maar toch)..Daarom hebben we besloten dat mijn vriend morgen met Loki naar de dierenarts gaat, ik zal een lijstje maken met dingen die hij moet vragen of zeggen. Ik zou heel graag mee willen maar ik heb verplichtingen voor mijn studie waar ik absoluut niet onderuit kan (en waarvan de deadline vrijdag is dus het is ook ene beetje NU of nooit..). Mocht het gewoon een verplicht  vak zijn dan was ik wel naar huis gekomen, maar dit kan ik gewoon echt niet maken helaas :( ...Wel overweeg ik om het weekendje weg over 2 weken af te zeggen want dan moeten we iemand vragen op de konijnen te passen en nu met Loki zo ziek durf ik hem niet uit het oog te verliezen..(Plus ik wil financieel gezien nu even weer oppassen..)

 

Volgens mij heb ik alles verteld...er komt wat groenig (snotkleurig) snot uit zijn neus..niet constant maar af en toe een beetje. Ik had in zijn neus gekeken of hij een strootje in zijn neus had omdat hij wel heel erg in het stro had lopen te graven..erger dan normaal. Verder eet en drinkt hij goed...Vaststellen of hij keutelt vind ik lastig aangezien de keutels ook van Pallas kunnen zijn. In overleg heb ik namelijk besloten ze niet uit elkaar te halen omdat dat te veel stress voor het koppel is en omdat Pallas waarschijnlijk toch wel besmet is al. Dus so far..heb ik nog niet echt vragen..Maar ik baal wel flink :( Het moet nu eens afgelopen zijn met de zieke konijnen..het is net een test die ik telkens op nieuw moet doen, hopen dat het me nu wel lukt om het konijn levend te houden. Ik heb me in de tussentijd in ieder geval wel flink ingelezen en ik hoop het nu beter te doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu allemaal :-(


Snot is echt vervelend, voor zowel nijn als voor jou, maar het beestje kan er in principe redelijk "oud" mee worden. Wij hebben hier een van de nijntjes met chronisch snot, dat is vooral in de wintertijd heel heftig. Nu heeft hij er eigenlijk nauwelijks tot geen last van, op af en toe een niesbuitje na. Onze DA heeft al aangegeven dat er geen geneesmiddel voor snot is, maar je kunt wel proberen het voor het beestje draaglijker te maken.


Voor ons nijntje betekent dat dat wanneer hij echt veel snot heeft, we hem helpen met neusspoelingen. Als we merken dat hij echt slecht eraan toe is, geven we hem een AB kuur. Dit alles uiteraard alleen in overleg met de DA. Vooral het neusspoelen is iets dat je DA echt eerst voor gedaan moet hebben. De vloeistof zelf moet ook door hen samengesteld worden. (Kunnen verschillende middeltjes in)


Het geven van AB doen ze uitsluitend als het beestje er heel slecht aan toe is. (niet meer eten, dat soort dingen). En ja, we hebben ook al een moment gehad dat we hem bijna hebben laten inslapen omdat we het echt een lijdensweg voor hem vonden. Gelukkig is dat niet zover gekomen. We weten ook dat AB niet forever kan en dat resistentie op de loer ligt.


Maar nogmaals, in de warmere maanden gaat het eigenlijk heel voorspoedig met hem en zijn vriendinnetje heeft nergens last van.


Als ik nog ergens mee kan helpen, laat maar weten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je berichtje heeft me nu al enorm geholpen in meer inzicht krijgen in snot, dankje:). Ik lees namelijk meerdere dingen op internet, de ene site heeft het over zijn neus uitspoelen en de andere site heeft het over een AB-kuur..Maar AB hoeft dus alleen als hij er echt last van heeft? Als ik Loki zo zie: Hij is vrolijk, hij eet goed en drinkt goed, hij gaat er nog steeds lekker voor liggen als ik hem aai en hij gaat nog steeds wel eens voor het hok staan naar mij staren (wachten tot ik hem aandacht/eten geef.). Dus zijn gedrag is niet echt veranderd. 


 


Maar snot hoeft niet per definitie chronisch snot te zijn toch? Of is het zoals EC dat ze een 'drager van snot' zijn en dat het dan in bepaalde situaties naar voren kan komen (stress/stof/etc.) en op het moment dat het chronisch is, dat hij dan niet stopt met snotteren? Hoe moet ik dat zien? 


 


Bah ik hoop niet dat het zo'n lijdensweg voor hem wordt :( Vervelend van jou konijn Rian..Gelukkig maar dat hij bij jou zit en de zorg krijgt die hij nodig heeft. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook een konijn met snot gehad, de ene periode had hij er meer last van als de andere periode.


vaak met injecties ging het snel weer goed met hem.


en waar hij ook duidelijk baat bij had was bij mijn konijn echineaforce tabletjes . 2 keer per dag gaf ik hem er 1 voor een periode van zes weken, dan stopte ik weer 6 weken en dan begon ik weer , dit doe ik tot op heden nog bij mijn konijnen  en ik bemerkte echt dat dit hielp, maar weet niet of dit per konijn verschillend is.


hij heeft een goed leven gehad en is er 9 jaar oud mee geworden. hij is ook niet overleden aan de snot maar aan een tumor.


ik hoop dat jou konijn snel weer opknapt en sterkte ermee!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 konijnen met snot gehad, niezen en wit snot. Eerst om de dag injecties duplocilline, dit hielp bij 1 konijn wel (ruim 2 jaar geleden, nooit meer terug gekomen) maar bij de andere twee na een maand nog niets.

Bij de andere twee ben ik toen overgestapt op Draxxin, een sterkere antibiotica, bij het ene konijn was het na 1 injectie toen al over en voor de zekerheid een tweede gegeven, nooit van haar leven meer 1 niesje gehoord.

Konijn 2 reageerde er hetzelfde op maar 2 dagen na de eerste injectie door wat anders weer veel stress gehad, waardoor de snot weer terug kwam en hij heeft 4 injecties nodig gehad. Nooit meer last gehad van snot maar wel niest hij sindsdien bij hevige stress. Maar dat gaat over als hij weer tot rust komt, dus bij vuurwerk bijvoorbeeld dan niest hij wel met de jaarwisseling maar na nieuwjaarsdag is het weer over. Meer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijn die snot heeft gehad. Ik ben van mening dat hoe sneller je start met goede antibiotica hoe groter de kans dat het geneest. Ik was er vlot bij en ben in overleg met de dierenarts gelijk gestart met duplociline, verder gaf ik enchinacea kruiden. En ko heb ik tot op heden niet meer horen niezen, geen vieze neus en geen vieze ogen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat Loki nu ziek is. Snot is heel vervelend, maar als je er op tijd bij bent en de behandeling niet te vroeg stopt is er een kans dat het weg gaat.

Ook ik heb een chronisch snotteraar, al ruim 3 jaar heeft hij snot. Bij hem gaat het dus niet meer over. Net als bij Rian's konijn krijgt hij een antibioticakuur als hij weer echt erg ziek is (niet eten, ondertemperatuur). Tot nu toe knapte hij dan elke keer weer tot een bepaald niveau op. Bij een ander konijn was ik er heel snel bij en zij heeft na 1 kuurtje te hebben gehad nergens meer last van. Hier was/is het trouwens niet besmettelijk, maar dat verschilt misschien per type snot?

Succes en probeer er zelf rustig onder te blijven. Een ziek konijn is natuurlijk heel vervelend, zeker nadat je Gaia pas bent verloren. Maar hij eet dus nog goed, en snot hoeft niet meteen het einde te betekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebruik van AB moet echt uitgesteld worden totdat het echt niet meer gaat vindt onze DA. Heeft te maken met strenge regels van AB verstrekking en risico op resistentie.


Enrofloxoral is voor ons nijntje dan HET middel. Duplocilline injecties gaven hem geen enkele verbetering. (Moet zeggen dat ik dat spuiten ook echt naar vond! Zo'n naald zo'n kleine hummel in jassen :-(  


Daarbij komt ook nog dat hij anatomisch gezien niet heel veel geluk heeft. Hij is een dwergje en die zijn zo compact gefokt dat het kopje bijna te klein is om een fatsoenlijke neus en alles daarachter te kunnen hebben.


Draxxin waar Lonja over vertelde is niet overal bekend. Onze DA kent het niet als gebruik voor konijnen en is van mening daar niet mee te beginnen. Iedere DA zijn eigen mening natuurlijk. Toen ik van Lonja hoorde dat het bij haar nijn zo goed werkte wilde ik het proberen. DA dacht daar anders over. Daarmee overtuigde hij mij eigenlijk ook wel een beetje.


Persoonlijk ben ik niet van de echinaforce, dat is volgens mij nooit wetenschappelijk bewezen maar je kunt dat denk ik wel geven in de zin van baat het niet, dan schaadt het niet, zoals zoveel homeopatische middeltjes. Geeft vaak psychisch al een hoop rust :-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok...zal morgen op de reacties reageren en een wat uitgebreider verhaal doen..maar kan snot ineens weg zijn? Dat wil k graag weten maae kan op telefoon geen heel verhaal typen

Ja hoor. Snot kan prima opeens weer weg zijn. Niet alle snot wordt chronisch; er zijn er ook genoeg die na een kuurtje nooit meer ergen last van hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!:) Ik probeer me zoveel mogelijk in te lezen maar ik vind snot nogal een vaag onderwerp, hoe meer ik er over leer, hoe minder ik er van snap:) en inderdaad dat echina force zou meer vanuit het idee "baat het niet dan schaadt het niet "gegeven worden maar dan moet ik wel zeker weten dat het niet schaadt:p


 


@Angela: Die echina force tabletjes, geef je die dan gewoon zo en dat eten ze dan op? 


 


Mijn vriend is woensdag met Loki naar de dierenarts geweest, dinsdag viel het me al op dat hij bijna geen snot meer had, wat ik nogal vreemd vond. Ik ben daarom nu ook wat in de war, want wat ik op internet las was dat konijnen geen gewone verkoudheid kunnen hebben dus dat snot áltijd behandeld moet worden en het anders niet over gaat..Maar op internet zie ik ook plaatjes van wit snot en dit was echt groenig. De dierenarts heeft zijn longen onderzocht en zijn neus onderzocht en ze kon geen enkel spoor van snot vinden. Wél heeft ze een lichte ontsteking bij zijn linkeroog ontdekt, maar dit was zeer licht. Daar hebben we oog druppels voor gekregen. Ze zei dat de enfloroxal die we hebben wel het middel is dat doorgaans bij snot gebruikt wordt, als de snot dus tóch terugkomt kunnen we de DA bellen en dan hoeven we niet langs te komen, dan krijgen we gewoon telefonisch aanwijzingen en kunnen we dat toedienen. Vandaag had Loki ook geen snot, hij at goed..was wel wat gestrest , maar dat is misschien door het dierenarts bezoek en doordat hij 4-6 keer per dag oogdruppels moet hebben dus volgens mij was hij daar ook wat bang voor. (Tot nu toe heeft mijn vriend de oogdruppels alle keren toegediend en ik heb alleen telefonisch aanwijzingen gehad hoe het moest dus dat was wel lastig.) Omdat Loki al zo gestrest was heb ik hem eerst wat brokjes gegeven, en daarna heb ik geprobeerd om vanuit de opening van zijn hok de oogdruppels toe te dienen. Misschien wat onhandig maar hij blijft altijd heel braaf in de opening staan als ik kom en als ik hem aai dan blijft hij sowieso staan, ik dacht ik kan het beter eerst zo proberen en als dat niet lukt hem optillen en op schoot zetten..Maar dit lukte prima. Alleen heb ik wel een paar vraagjes:


 


- Voor het toedienen van de oogdruppels moet ik zijn ooglid omlaag doen, maar hij knijpt zijn ogen heel erg dicht als ik er bij kom. Iemand tips hoe ik dit het best kan doen? 


-Wat denken jullie van de diagnose van de dierenarts? Ik vertrouw haar er wel op, helemaal na wat Christaaa zei maar ik vind het toch verwarrend na de horror verhalen die ik over snot gelezen heb. Zou de snot ook kunnen komen door de oogontsteking? (aangezien traanogen wel bij snot voorkomen las ik). 


 


Misschien ben ik nu overbezorgd of denk ik omslachtig, zeg dat dan vooral. Maar ik snap gewoon niks meer van snot en de soorten snot en kan er onvoldoende over vinden op internet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, in ieder geval fijn dat je geen snot meer ziet en de dierenarts het ook niet meer kon vinden. Ogen en neus staan natuurlijk met elkaar in verbinding, dus wie weet kwam het daardoor. Wat zei de dierenarts daarover? Die heeft hem onderzocht en heeft er veel kennis van, dus ik denk dat je dit het beste aan de dierenarts kan vragen.

Fijn dat het druppelen vrij makkelijk gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja ik ben niet met Loki naar de dierenarts geweest omdat dat niet lukte ivm vervoer en verplichte verantwoordelijkheden. Daarom is mijn vriend zo lief geweest met hem te gaan. Dus alles wat ik weet, weet ik via hem. Misschien maar goed ook, want dan hadden we er een uur gestaan omdat ik altijd tot in detail wil weten hoe iets werkt. Het is wel een opluchting dat de snot weg is:) Dan was het misschien toch een 'verkoudheid'. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .