Ga naar inhoud

Dwangvoer Science Recovery


Snoef

Aanbevolen berichten

Ik zat zojuist de achterkant van een zakje Science Recovery te lezen en zag dat een konijn per kilo lichaamsgewicht 1 zakje moet krijgen per dag. Dat zou voor een dwergkonijn al 1,5 zakje aan Dwangvoer per dag betekenen! Elk zakje moet aangelengd worden met 70ml water.

Maw: een dwergkonijn moet volgens dit zakje al zo'n 80-90ml aan dwangvoer per dag krijgen.

Ik zat me te bedenken dat ik daar bij lange na niet aan kom. Nooit gelukt ook, bij alle nijnen die ik al gedwangvoerd heb.

Hoeveel ml geven jullie als je een nijn moet dwangvoeren? En om de hoeveel uur dan?

Is neem ik ook afhankelijk van hoeveel een konijn toch nog zelf eet, toch?

Emre eet namelijk wel way groente en ook snoepjes en voer hem per dag zo'n 20ml bij om ook te zorgen dat hij zelf weer gaat eten en ook omdat hij bij teveel dwangvoer ook weigert te slikken.

Maar schrok wel van de hoeveelheid die aangeraden wordt volgens het zakje, en dan ook nog in combinatie met 3 verschillende soorten medicatie :-/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik kan me ook niet herinneren dat ik een heel zakje op 1 dag opmaakte eerlijk gezegd. Ik ben even kwijt hoeveel ml een konijn per dwangvoeding binnen zou moeten krijgen. De hoeveelheid ml is ook weer afhankelijk van hoe vaak je dwangvoeding geeft. En een konijn wat zelf ook eet, geef je uiteraard ook minder ml.


 


Zelf maak ik gewoon op het oog een hoeveelheid per keer, maar hoeveel ml dat is, geen idee. Maar bij lange na niet wat er op die verpakking staat hoor. Dat doe ik toch een beetje op gevoel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook inderdaad op gevoel. Als het echt een gevecht wordt dan stop ik meestal en dan probeer ik er later nog wat in te krijgen. 


Ik gebruik ook zeker geen zakje per keer... Heb dit ook gelezen maar ik heb eigenwijs een deel aangemaakt. 70 ml per dag is wel erg veel... 


Link naar reactie
Delen op andere sites

In negen van de tien gevallen is om de paar uur een ml of 5 echt wel voldoende. Wil je een konijn langdurig in leven en op gewicht houden dan zou ik pas aan zulke hoeveelheden gaan denken. Maar eerlijk gezegd is de enige keer dat ik dat mee gemaakt heb een ernstig verwaarloosd konijn met behoorlijke gebitsproblemen die zelf alleen nog maar fruithapjes voor baby's wilde eten maar een gevaarlijk laag gewicht had. Geen situatie waar de gemiddelde konijneneigenaar zo maar in belandt. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

In negen van de tien gevallen is om de paar uur een ml of 5 echt wel voldoende. Wil je een konijn langdurig in leven en op gewicht houden dan zou ik pas aan zulke hoeveelheden gaan denken. Maar eerlijk gezegd is de enige keer dat ik dat mee gemaakt heb een ernstig verwaarloosd konijn met behoorlijke gebitsproblemen die zelf alleen nog maar fruithapjes voor baby's wilde eten maar een gevaarlijk laag gewicht had. Geen situatie waar de gemiddelde konijneneigenaar zo maar in belandt. 

 

Oooh wat een domme zin :') NATUURLIJK wil je dat. Ik bedoelde uiteraard een niet zelfstandig etend konijn, en dan in het bijzonder dus konijnen die niets of nagenoeg niets zelf eten. Als ze zelf nog wel groente o.i.d. eten dwangvoer ik zelf over het algemeen helemaal niet.

 

xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn konijn (met flink ondergewicht en herstellende van een zware operatie) moest dwangvoeden gaf ik iedere 3 uur +/- 10-15 ml dwangvoeding en daarvan ging niet eens alles op. Dus ik kwam met moeite op ongeveer 100 ml per dag. Maar ik heb een groot formaat konijn, een franse hangoor. Op dat moment woog zij nog maar 2,6 kg en at na de operatie helemaal niets meer. Ook zij had volgens die zakjes veel meer moeten krijgen, zo'n 200 ml per dag. Maar mijn konijnkundige DA gaf aan dat dat erg veel was en dat de helft ook al prima was. En daarbij liever over de dag vaak kleine hoeveelheden i.p.v. 4 x per dag een grote hoeveelheid.


 


Ik gaf het om aan te sterken en haar darmen aan de gang te houden. Na een week begon ze weer met eten en ben ik af gaan bouwen. Eergisteren heb ik haar laten enten en woog ze 5,5 kg (eind november was dit nog 2,6 kg).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .