Ga naar inhoud

kan mijn voedster van 8 jaar nog jongen krijgen?


Kruimeltje

Aanbevolen berichten

Ik heb een hele grote ren. Die ik inmiddels heb opgesplits in twee. Links zit mijn ongecastreerde rammetje koos en rechts mijn gecastreerde ram met zijn vrouwtje. Nou is Koos vanacht over het hekje gesprongen en ben ik bang dat mijn voedster gedekt is. Mijn voedster is al zeker een jaar of 8/9 en vraag me af of zij nog vruchtbaar is? Of het veilig voor haar is om nog jongen te krijgen? En of ik er misschien nog iets aan kan doen zodat ze geen jongen krijgd? Koos is 3/4 maand oud. Wie kan mij helpen?

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit haar eerste nest is, is het zeker niet zonder risico's. Sowieso is een nest op 8 jarige leeftijd niet echt aan te raden.


 


Een goede konijnkundige DA zal haar vast kunnen castreren, wel zo snel mogelijk. Hiermee worden dan ook de evt vruchtjes weggehaald. Castratie is nooit zonder risico, zowel voor ram of voedster, op welke leeftijd dan ook.


 


Kijk hier even:


 


http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/18263-lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan nog is de leeftijd niet echt dé leeftijd om een nestje te krijgen. Ik zou persoonlijk kiezen voor castratie.. Beiden hebben evenveel risico dat ze het niet overleeft als je het mij vraagt


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een oudere franse hangoordame gezien die de castratie goed door kwam en nu nog steeds leeft en behoorlijk op leeftijd is. 

Een bevalling brengt ook de nodige risico's mee net als een castratie. Maar ik denk dat als je een goede konijnkundige dierenarts hebt dat castreren de beste oplossing is... 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een aantal dierenartsen gebeld. Na aanleiding van de lijst op deze site met goede ervaringen ben ik uitgekomen in Rijsen. Zei rade mij sterilisatie sterk af. De narcose vond ze teveel risico. Afbraak via hormoonbehandeling vond ze ook te zwaar wegen tot een bevalling. Dus ik laat het zo. Mijn konijn is nog kerngezond ik ga haar wat rijker voer bijvoeren en dan zien we wel of er kleintjes komen want misschien komen die er ook wel niet! Wie er wel een bezoekje gaat brengen aan de da is onze kleine koos zodat hij niet vaker op avontuur kan gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er overigens geen DA die je nog kunt bellen, van de lijst, misschien iets verder weg, voor een second opinion? Ik vind het toch wel een risico hoor..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een rotsituatie. Heb je het voor Koos tot na zijn castratie nu 100% onmogelijk gemaakt dat hij nog een keer naar haar toe kan? Alleen een hekje is wel erg weinig om een ongecastreerde ram van een voedster te scheiden. Zoals al is gezegd doet een ongecastreerde ram er alles voor om bij een voedster te komen, daar kunnen ze heel vindingrijk in zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via een röntgenfoto kun je ze wel zien.

Weet je al wat je gaat doen?

Klopt, maar dan moet je wel wachten tot de jongen al behoorlijk groot zijn. Hoe langer je wacht, des te ingrijpender de operatie. De baarmoeder raakt steeds meer doorbloedt en de ingreep wordt dan groter. Daarom: niet afwachten, maar direct ingrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .