Ga naar inhoud

hebben mijn konijnen wormpjes?


Djohn

Aanbevolen berichten

Hey iedereen!

Ik had gisteren avond nieuwe konijen keutels bij mijn Binnenkasje gedaan zodat het lekker snel zou groeien dat doet het maar ik zag dat er iets mis is...

Ik zag witte wormpjes in Door de keutels vandaag. Het zouden misschien vliegen kunnen worden want het is daarin super vochtig en warm. Maar ik heb een super geïsoleerd nieuwbouwhuis en de ramen waren dicht..

Dus.... Ik keek erna en de keutels waren soms veel kleiner of zo groot als een ei.. Volgens mij...

Op Deze Link Zie Je De Wormpjes WaarOver Ik Het Heb....

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

Wat kan ik nu het beste doen? Naar de dieren arts is nogal snel.

Zou ik anders keutels nat maken en ik een lucht dicht bakje doen en kijken wat er uitkomt?

Ik heb nog nooit gehoord dat konijnen dat kunnen hebben dus ik schrik wel...

hebben jullie tips/ advies of ervaring hiermee?

Groetjes Djohn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Poeh, eerst maar even uitzoeken of het vliegenlarven zijn of pinwormen. Als je ze echt verdenkt van pinwormen, kun je bij de dierenarts een kuurtje halen (panacursuspensie). De dosis is 2 weken lang 0,8 ml suspensie (=20mg fenbendazol) per kilo gewicht. Kosten ergens tussen de 15 en 20 euro voor die hele 2 weken.


Volgens mij hoeven je beestjes daarvoor niet op consult, maar helemaal zeker weet ik dat ook niet. Gewoon even bellen en vragen of je het gewoon op mag halen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is sowieso belangrijk, want vliegenmaden of wormen zijn nogal een verschil. 


Verder vind ik, als ik iets zie bij mijn konijnen en ik weet wat het is, wat ik kan bestellen en waarvan ik weet hoeveel ik moet geven etc (wat ook op de bijgeleverde bijsluiter duidelijk aangegeven staat) ga ik niet naar een DA. Maar dat is ieders keuze natuurlijk. In dit geval is het wel belangrijk om naar een DA te gaan want je weet niet wat het is en ook niet welke wormen (als het dat zijn) panacur werkt namelijk niet tegen alle wormen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Elnienkjo

maden zouden kunnen zijn omdat ik mijn potgrond van oude planten die dood gingen had hergebruikt want dat is besparend en de planten groeien daar beter op. ik had laatst wel een aantal paarde bloemen naarbinnen gehaald eind februari maar was niet echt handig idee dus ik gaf ze aan de konijnen en hey potgrond deed ik terug in de zak. Z

Het Is Gek Ik eerder keutels op al 11 maart en op 25 maart ook. Om 2; april ook als mest gebruik en Had tot gisteren geen last ervan.

Maar ik zie nu ook kleine luisjes/ beesjes en kleine spinnetjes Er in

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ neegewoonniet thanks voor de tip handig als ik bijvoorbeeld snot kuur nodig heb voor spider maar de dieren arts wil hem dan perse zien maar ik het al zeker weet omdat star het had

@ christaaa @ ainariel @ Lonja @ kolino

Ik bel morgen ochtend even de dierenarts want ergens denk ik dat spider het moet hebben mede omdat star anti biotica kuur had en een pijnstiller/ onstekkingremmer heeft dus ze zou het moeten hebben

ik Denk dat in een aantal keutels nat ga maken en kijken of er nou iets uit komt of zoja zet ik hun even apart zodat ik weet wie het heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk niet dat ze met nat maken eruit komen.

Jammer dat je de keutels niet meer hebt. Ik zou even bellen met de DA wat te doen nu.

Overigens kun je niet alles via internet bestellen. En voor sommige dingen moet je gewoon eerst de DA laten kijken. Maar ik vind het erg handig en fijn om bijv pijnstilling, darmstimulerende middelen etc in huis te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: Heb de nieuwe dierenarts gebeld en kon meteen terecht!!

Ik zag tijdens het bellen een wormpje in zo keutel in eens nam meerder keutels mee.

Spider en star worden beide 14 dagen behandeld Ervoor

want spider had plakPoep de dierenarts maakte dat schoon. gek 9 dagen geleden was alles nog goed.

Star niest nog steeds en der neusje en pootje was nog wat snot op maar der longen klinken beter dus er komt nog een kuurtje

Spiders longen klonken goed maar als star niet beter hierna wordt krijgt spider ook een kuurtje tegen snot.

En star had vorige week geen zere hakjes en nu wel in eens dus moet 6 zaken voorraad houtskorrels terug brengen en heb al hennepparrade ( hennepvezel) gekocht vlas was ook een optie

Dus ben in 9 dagen 150 euro armer... maar!! dit zijn de lasten die konijnen soms hebben... zijn niet altijd de lusten. .

heb nog een aantal vragen:

Kan dit komen omdat ik in een week 200 gram paardebloemen aan hun gaf? want dag erna gebeurde het met die wormen ik spoelde het wel nat met water maar niet intensief omdat het in mijn tuin stond... had ik dat wel moeten doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .