Ga naar inhoud

castratie voedster


wipke

Aanbevolen berichten

hallo


Morgen word mijn voedster gecastreerd omdat ze teveel last heeft van haar hormonen ( vooral rijden om de ram).


Maar ik zou graag weten dat ik alles heb om haar zo goed als mogelijk te verzorgen.


Ik heb al  een snuggelsafe en  handdoeken om haar op te zetten .


Dus wat heb ik nog nodig?


                


Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de zekerheid een zakje poeder waarmee je dwangvoeding kan maken + een spuitje (dit kun je kopen bij de dierenarts)


Pijnstilling voor ongeveer een week (dat krijg je als het goed is mee bij de dierenarts en anders kun je hier om vragen)


 


 


Verder denk ik dat je het belangrijkste wel hebt eigenlijk. Je kunt nog dingetjes in huis halen waarvan je weet dat ze het heel lekker vind. Na de operatie is het namelijk belangrijk dat ze zo snel mogelijk weer gaat eten om de darmpjes weer goed op gang te krijgen. Vandaar ook de dwangvoeding, zodat je haar als hij nodig is kunt dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ram niet heel ongeduldig is en niet aan de hechtingen gaat knabbelen zou ik ze gewoon samenlaten. Wel goed in de gaten houden dus. Soms herstelt een konijn sneller met wat troost van zijn/haar maatje, maar dit is afhankelijk van het gedrag natuurlijk :-). Veel succes met het herstel!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb destijds mijn twee voedsters samen gehouden, zonder de maatjes. Zij waren immers tegelijk geholpen en konden dus elkaar steunen.


 


Bij mijn derde voedster heb ik de ram meegegeven naar de DA. Heb hem er ook bij gehouden steeds, zodat Jillz er troost aan had en misschien wat sneller ging eten.


 


Hier ging alles redelijk snel eten, maar dwangvoer in huis hebben is niet verkeerd. Verder een zachte ondergrond en laat haar niet te gek doen, qua springen enzo


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster begon halverwege de dag na haar operatie weer kleine hapjes te eten. Brokjes wilde ze een aantal dagen niet, maar verse kruiden zoals peterselie en koriander at ze wel. Zonnebloempitjes, een stukje banaan en hooi, alles wat ze heel erg lekker vindt. Leg maar haar lievelingskostjes binnen haar bereik. Als ze al kleine hapjes begint te eten hoef je je geen zorgen meer te maken. Voor de zekerheid kun je even de dierenarts bellen om te vragen wanneer je zou moeten beginnen met dwangvoeren. Beterschap voor je konijn! Zielig he, als ze zich zo ellendig voelen.. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf haal ik meestal wortel. Geloof dat ik ook wel eens appel-banaan heb gehaald. Ook niet iedere winkel heeft alle smaken. Misschien dat iemand anders nog andere smaken weet die kunnen?


 


Meestal trek ik zelf een zakje critical care open en dat maak ik dan aan met water.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoefde ook maar 1 per dag te geven, 1 dag.  Maar de mijne aten nogal snel... Ik heb echt alles voorgeschoteld wat ik maar in huis had. Allerlei dingen gekocht, maar wat ze als eerst en het meest aten waren wilgentakken. Wat vind ze echt lekker? Probeer gewoon allerlei dingen te geven, en als het moet inderdaad dwangvoeren. Maar wie weet eet ze de wortelhap wel gewoon van het bordje, dat deed Jillz hier ook..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik nog nooit meegemaakt dat een dierenarts geen dwangvoeding heeft voor knaagdieren. Voor zover ik weet verkopen dierenwinkel het niet, maar je zou het kunnen vragen.


 


Je kunt ook de brokjes die ze normaal eet in wat water weken en dit mengen met een beetje olvarit. Dit is wel wat lastiger te geven met een spuitje.


 


Spuitjes (zonder naald) kun je volgens mij kopen bij de drogist, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of iedere drogist die in zn assortiment heeft.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .