Ga naar inhoud

Lela heeft verlamde tenen


Evee

Aanbevolen berichten

Dit weekend viel mij op dat Lela anders dan anders was. Precies kon ik het niet zeggen. Ze was rustiger dan ze normaal is. Klinkt vaag, maar meestal als ik zo een gevoel heb, is er inderdaad iets mis. Elke keer als ik ging kijken zat ze of al klaar bij de voerbak, of lag lekker, of zat te drinken. Ze at goed, keutels zijn goed, ziet er verder fit uit.


 


Gisteravond viel bij het voeren op dat ze haar voeten allebei naar rechts wegsloeg bij het rondhuppen. Ik heb haar goed nagekeken maar kon niets vreemds ontdekken. Alles voelt normaal, ze zet haar gewicht er ook nog gewoon op en kan zich nog wel goed verplaatsen. Ze lijkt ook geen pijn te hebben. Gelijk gebeld naar de DA, waar ik vandaag terecht kon.


 


Lela heeft verlamde tenen. In de rest van haar voeten en achterpoten heeft ze nog wel gevoel / reflexen. Verder lijkt ze wel nog helemaal in orde, volgens de dierenarts ben ik er erg op tijd bij. Ze vermoed dat het door EC komt. Daar wordt Lela nu ook voor behandeld. Op advies van de dierenarts zit ze nu apart, hebben we dus 3 konijnen elk in een eigen verblijf :s Wel allemaal met contact met elkaar. Als alles weer beter gaat hoop ik dan gelijk een koppelpoging als 3-tal te kunnen doen. Maar eerst even zien hoe de medicatie aanslaat en of Lela goed op knapt.


aangepast door Evee
Topictitel aangepast, het is waarschijnlijk geen EC
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees overdag veel en de laatste weken veel over konijnen ook hier op het forum.


Ik heb op google even opgezocht en vond bovenaan een site over EC, http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html


Dit is geen fijne ziekte en de kans op besmetting naar de andere konijnen toe is heel groot.


Ik hoop dat je er snel bij bent en dat Lela weer goed kan en mag herstellen en dat je andere konijnen niet besmet zijn.


Beterschap voor Lela.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap!

@koosje: een groot deel van de konijnen is al drager van EC, maar wordt gelukkig niet ziek. De besmettelijkheid is groot, maar meestal hoef je je er niet druk om te maken, omdat jonge konijntjes het al lang van hun moeder hebben.

Oké alweer wat geleerd.

Dank je wel Christaaa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd ben ik ook wel benieuwd waarom ze apart moest. De eventuele besmetting is waarschijnlijk toch al geweest en ze zijn vaak wat meer op hun gemak bij hun eigen partner. Maar goed, als die het zieke konijn wegjaagt is het natuurlijk ook niet goed. Maar ik weet niet of dat nu ook het geval is.


 


Ik duim dat het aanslaat en dat ze snel weer opknapt. Je was er in ieder geval wel mooi optijd bij. Ik hoop dat ze toch oooooooit eens iets vinden wat het ook in de lethale fase aan kan pakken, maar ik vrees ervoor.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het werd aangeraden om haar apart te doen omdat Joris een druk beweegelijk konijntje is die nog wel wat wil jagen. Niet ivm besmetting, ze mogen wel gewoon contact hebben met elkaar. Maar omdat Lela gewoon rustig moet kunnen herstellen gaf mijn dierenarts het advies om ze toch uit elkaar te halen. Wij hebben de ren nu in 3 delen verdeeld waarbij elk konijn nog door gaas contact heeft met de andere konijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten ze nu buiten of binnen? Het is natuurlijk fijn dat ze door het gaas contact kunnen hebben, dit heeft natuurlijk een positieve invloed terwijl ze toch haar rust krijgt maar binnen warm zitten heeft naar mijn ervaring ook een erg positieve invloed.

Misschien het overwegen waard als ze toch niet meer samen kan zitten.

Hier werden de konijnen met EC al meteen buiten gesloten. 1 keer al 3 weken voor de eerste symptomen zelfs. Anderzijds hoor je ook wel dat de partner juist liever is. Maar rust is altijd goed bij EC natuurlijk. Heel veel beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ze zit buiten. De ren staat erg beschut en ze heeft een groot hondenhok om in weg te kruipen. Ze heeft door het gaas toch nog regelmatig contact met de andere konijnen, als ik haar naar binnen haal heeft ze dat niet meer, plus dat ze dan in een andere omgeving zit en ik in huis geen hond-vrije omgeving heb waar ze echt rustig en ruim genoeg kan zitten.


 


Ik heb helaas niet het idee dat het beter aan het worden is. Ik heb het idee dat de verlamming verder doorzet. Deze week maar weer een afspraak maken denk ik, mijn gevoel is er niet goed over.


 


Voor de mensen hier die een konijn door EC hebben gekregen: hoe lang voor jullie verbetering zagen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij duurde het ongeveer drie weken. Vanaf het moment dat hij aan de medicatie ging verslechterde hij, na drie weken eigenlijk de beslissing gemaakt om hem in te laten slapen, maar omdat hij nog zoveel levenskracht had toch nog een nieuwe kuur gegeven met pijnstilling en toen is hij wonderwel opgeknapt. En nu twee jaar later is hij er nog :) 


 


http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/63814-bram-heeft-ec/


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zoal heb gelezen kan het ontzettend wisselen. Ik ken ook iemand die een half jaar bezig is geweest. Beestje heeft nog een scheve kop maar doet alles verder weer. Ik zag zelf met een paar dagen al verbetering, maar ik lees ook wel mensen die pas na een paar weken wat zien. Het is lastig in te schatten. Zeker als het al even duurt en je geen verbetering ziet.


Soms denk ik dat je ook naar het konijn zelf moet kijken, zit het nog vol levenskracht en vreugde (ondanks de handicap op dat moment) dan zou ik nog even doorzetten. Zie je dat "het vuur" uit de ogen is en de levenslust ver te zoeken is, dan heb ik mijn twijfels of het nog goed gaat komen.


 


Ik weet niet hoe dat met Lela is, maar dat is wel iets waar ik ook naar zou kijken, zeker als je geen verbetering ziet. Hoe moeilijk ook.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij duurde het een paar weken. We hebben ook een paar keer op het punt gestaan haar in te laten slapen, maar dan begon ze weer te vechten alsof ze wilde zeggen dat ze het nog niet met ons eens was en gingen wij er ook weer voor. We hebben naar haar gekeken. Zolang zij nog door vocht gingen wij er ook voor en ze heeft het gered na bijna een half jaar was ze weer bijna de oude.


Ik kreeg wel van de da het advies de fenbendazol 2 keer per dag te gaan geven, hierna zag ik pas langzaam wat kleine verbetering bij haar.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft nog genoeg levenskracht en doorzettingsvermogen hoor! Op dit moment is er nog geen sprake van dat ik haar zou laten inslapen, daar is ze nog veel te goed voor. Haar achterkant "zwenkt uit" om het zo maar even te zeggen. Dat is niet minder geworden, maar juist wat erger. Maar ze kan zich nog steeds voortbewegen en krijgt het ook nog voor elkaar haar poten onder haar te trekken als ze eenmaal zit. De verlamming is voor mijn gevoel dus wel iets verder getrokken, maar voor de rest heb ik niet het idee dat het slecht gaat met haar hoor! Maar ik begin wel wat te twijfelen aan de diagnose EC en of het niet iets anders is. Misschien dat ik toch voor verder onderzoek naar de DA ga om foto's te laten maken. Om uit te sluiten dat het niets anders kan zijn zoals tumoren / hernia / ...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag langs de DA geweest om medicatie op te halen en gelijk Lela besproken. Ik maak de kuur tegen EC af, dat is nog ongeveer 2 weken. Volgende week bel ik dan om een afspraak te maken voor foto's, ze hebben net nieuwe aparatuur binnen bij de DA dus daar kunnen ze dan mooi gebruik van maken om te kijken of het iets anders is dan EC. Omdat lela verder wel gewoon eet, fit is en geen pijn lijkt te hebben besloten om toch eerst de kuur af te maken. Mocht het veranderen en krijg ik wel het idee dat ze pijn heeft, ga ik natuurlijk eerder met haar naar de dierenarts terug.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er is geen verbetering. Maar het gaat ook niet slechter. Het vermoeden is dus dat het geen EC is. Volgende week donderdag heb ik een afspraak staan om digitale röntgenfoto's te laten maken in de hoop dat daar iets op te zien is. Gelukkig eet ze nog steeds goed, keutelt ze goed en lijkt ze geen pijn te hebben.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .