Ga naar inhoud

ervaringen haakjes en kiezen trekken


NaOomkuuHh

Aanbevolen berichten

12 weken geleden is Jop geholpen aan haakjes. De dierenarts gaf aan dat de haakjes ook van stress konden komen, en die had hij wel gehad de afgelopen weken. (In de opvang gekomen, naar mij gegaan, koppeling die niet soepel verliep.) We hoopten dus dat het eenmalig was.


Helaas is dat niet zo, en wordt hij deze week weer geholpen. Nu zien mijn ouders het helaas niet zitten om hem iedere 12 weken onder narcose te laten gaan (vooral financieel niet, maar ook voor hem niet), en hij laat het niet toe om zonder narcose te slijpen. Het heeft de vorige keer een maand geduurd voordat hij weer normaal at. Nu ben ik er nu gelukkig wel eerder bij omdat ik hem nu apart voer, en dus snel merk als hij langzamer eet, maar het is voor hem en mij natuurlijk niet fijn om hem eerst een week te dwangvoeren en hem alleen te houden (wat hij verschrikkelijk vindt).


 


Vorige keer heb ik aan de dierenarts gevraagd of het een optie is om zijn kiezen te trekken als ze snel terug komen. Hun doen dit liever niet omdat het een gevaarlijke/lastige operatie is.


Wat zijn jullie ervaringen??


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst uitzoeken hoe de haakjes ontstaan, dus is er een afwijking in het bekje of is er iets anders. Ik heb namelijk hetzelfde met Otje, alleen heeft zij geen afwijkingen, ze is toen compleet onderzocht en daar kwam uit naar voren dat ze eigenlijk gewoon een perfect bekkie heeft. Bij haar ligt het aan der idiote eetgedrag ;) ben een tijdje om de 6 weken naar de DA geweest om te laten slijpen onder narcose, trekken was geen optie want dan hadden alle kiezen eruit gemoeten. Nu is de laatste keer ruim 3 maanden geleden geweest en het gaat gewoon echt goed. Ik ben ze apart gaan voeren. Otje moest vooral leren om rustig te eten en dat doet ze nu dus weer. Ik denk dat 12 weken trouwens nog redelijk mee valt hoor.

Heb je trouwens geprobeerd om na de narcose fruithapjes en makkelijke groentes te voeren? Mijn ervaring is dat zulke dingen het snelst en makkelijkste gegeten worden. Nu kan t trouwens ook zijn dat je DA perongeluk toch iets geraakt heeft en Jop daar gewoon een week last van gehad heeft dan zou t dus niet iedere keer zo moeten zijn maar dat is een kwestie van aankijken.

Overigens vroeger wel kiesjes laten trekken, ging allemaal heel snel en makkelijk en t nijntje at dezelfde dag alweer :) ze zijn taaier dan wij denken hoor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Rakker had vaak haken op z'n kiezen. Ieder kwartaal was het wel raak. Er zijn toen twee kiezen getrokken. Maar nu had hij iedere twee weken haken op z'n kiezen. Bij 1 kies was het iedere keer toch wel een flinke haak, en daarom heeft mijn dierenarts pas een omgekeerde wortelkanaalbehandeling gedaan, zodat de kans dat er zich weer een flinke haak ontwikkeld klein is. Er is nog een kies die rommelt, niet zo erg als die ene, maar als er op deze ook telkens haken zitten, dan wordt er bij deze kies ook een omgekeerde wortelkanaalbehandeling gedaan.

Doordat Rakker zo kort op elkaar haken had kreeg hij gasnarcose. Dit is toch minder belastend, hij was sneller de oude.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de vorige keer helaas vergeten te vragen of zijn kiezen recht staan, dat ga ik de volgende keer wel doen inderdaad. Ik vermoed van wel, aangezien ze hoopte dat het aan stress lag. Als de kiezen scheef staan was het wel duidelijk waar het aan lag. :P


 


12 weken valt gelukkig wel mee tegenover 4 of 6 weken wat je wel eens leest. Helaas heb ik het thuis niet helemaal voor het zeggen met de konijnen, en vinden mijn ouders het te veel. Als het aan mij lag zou ik er niet zo moeilijk over doen, wil hem namelijk echt niet kwijt!


Komt ook doordat Slof ook last heeft gehad van haakjes, tanden getrokken die steeds terug groeiden, abcessen, verstopping, vanalles. Daarom hebben ze nu minder geduld als de vorige keer.


 


Jop eet op zich wel rustig volgens mij, en eet ook veel hooi en takken. Misschien een vreemde manier van eten??


 


@stamperpluis: Het kan dus ook dat kiezen trekken het juist verergert??


 


Ik zal het nog eens navragen bij de DA


Link naar reactie
Delen op andere sites

Of kiezen trekken het juist verergert durf ik niet te zeggen. De reden waarom die kiezen getrokken zijn was dat de haken telkens wondjes veroorzaakte in het slijmvlies, wat pijnlijk was. Bij deze kiezen was het niet mogelijk een wortelkanaalbehandeling te doen. De dierenarts heeft wel verteld waarom niet, maar dat weet ik niet meer.

Hetgeen Femmeke aangeeft is wel iets om na te gaan. Als de kiezen gewoon goed staan dan moet er een andere oorzaak zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd begrepen dat brokken zoals beaphar care + / Trovet  beter zouden zijn omdat dit hardere brokken zijn. Ook wel wat duurdere brokken dan HFST maar je zou er eventueel voor kunnen kiezen het bijvoorbeeld te mengen zodat de kosten niet al te hoog oplopen en hij toch ook wat hardere brokken krijgt. 


Misschien eens overleggen met je dierenarts want ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen dat het waar is ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan ook alleen maar aanraden om een poosje Trovet te gaan proberen Naomi.


Een keiharde brok, die hier haakjes volledig deed verdwijnen (bij 2 konijnen zelfs)


Verwacht de eerste keer niet teveel...... hier zat er toen maar 1 of 2 weken langer tussen, maar daarna bleven de haakjes een stuk langer weg en dáárna zijn ze zelfs compleet weggebleven.


Ik voer nu zelfs alle 4 mijn (andere) konijnen allemaal half om half (half Trovet, half biks) voor de zekerheid.


En ja, het is niet echt goedkoop, maar dat weegt niet op tegen de dierenartskosten en de stress vindt ik.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dan juist weer negatieve ervaringen met Trovet, hier werden de haakjes juist nog sneller (5,5 weken!) daarnaast viel het totaal niet goed bij Tos die kreeg er een overmaat aan bdk's van die vervolgens overal en vooral aan hem vast plakte.


Trovet is volgens mij trouwens alleen via de DA of via medpets ofzo te bestellen. ik heb nog een halve zak (van de 2,5-3 kilo zak) staan die ik je best wil toesturen voor de verzendkosten. Is ook jammer als ik het moet weg gooien.


 


Hier heb ik trouwens enorm veel baat gehaald uit apart voeren en care+. Voorheen voerde ik ook SS. Maar nu dus care+ en morgen is het precies 15 weken geleden dat we voor het laatst bij de DA zijn geweest :) *wel snel afkloppen hoor!* daarvoor zat ik dus standaard om de 6 en later 5 weken bij de DA.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zuid limburg, in Heerlen. Weet niet waar jij woont? Mijn beste vriendin komt dit weekend en gaa zondag weer terug naar den bosch kan t eventueel haar mee geven als ze dat niet erg vind ofcourse xD

Overigens wil het niet zeggen dat Trovet helemaal niet werkt he alleen vond ik het wel belangrijk om aan te geven dat het dus ook verkeerd kan vallen :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat is te ver weg helaas.

nee snap ik, maar loop liever niet te veel risico omdat mijn ouders hem niet zo vaak willen laten behandelen. Ik laat hem natuurlijk geen pijn lijden hoor, maar heb helaas niet alles te zeggen.

Ik ga vanmiddag voordat ik hem op ga halen bij de dierenwinkels langs. Als ik hem wegbreng is het nog te vroeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net bij de dierenarts geweest en hij is opgenomen, want hij werkte niet mee met haakjes slijpen.


Nu heeft net een andere DA naar hem gekeken, en het zijn geen haakjes! Ben net gebeld met nogmaals de vraag wat ik precies merkte aan hem, want het komt dus niet door haakjes. Ze gaan hem verder onderzoeken, maar ik krijg waarschijnlijk ciseral en pijnstilling mee.  


Hij is ook goed aangekomen. Hij woog bij het vorige bezoek 3,9 kg. en nu 4,75 kg. 


 


Ik ben eigenlijk wel blij. Geen haken, dat is wel heel goed nieuws! Dan is het misschien toch door stress gekomen de vorige keer.


Hopelijk is het nu niks ernstigs.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jop is weer thuis! :)


Ze hebben hem onderzocht maar konden niet echt iets afwijkends vinden. Alleen wat klitjes bij zijn kont (Heeft hij al een keer eerder gehad, is dat normaal bij FH-en?? Ga hem voortaan maar regelmatig kammen), oppervlakkige ademhaling bij vasthouden door stress waarschijnlijk en wat weinig darminhoud.


Ze denken aan buikpijn, dus heb ciseral en pijnstilling meegekregen.


 


Zou het kunnen dat Jop zo langzaam eet omdat ik hem nu apart voer? Hij krijgt zijn eten op een verhoging in de ren waar de rest niet op kan, omdat ze niet zo hoog kunnen springen. Misschien merkt hij dat de anderen het niet opeten, en daarom gewoon eet wanneer hij zin heeft?


 


Ik ben iig heel blij! Hopelijk blijven de haken gewoon helemaal weg!


 


Ik ga hem trouwens niks anders voeren. Blijkbaar helpt HFST toch goed, en met ander voer is dat maar afwachten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .