Ga naar inhoud

konijnen bewegen weinig


LIH

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Ik heb even een vraag..


Ik heb twee konijntjes van allebei 1 jaar oud en ze zijn gezond en wel (net naar de dierenarts geweest) maar ze bewegen eigenlijk vrij weinig.


Over het algemeen liggen ze de hele dag door alleen maar tegen elkaar aan en komen ze alleen in beweging om te eten en te drinken om vervolgens weer languit te gaan liggen..


 


Ze spelen niet, ze rennen niet.. niks. Ze liggen/zitten alleen maar tegen elkaar in het hok.


Ze mogen de hele dag (als ik thuis ben) uit hun hok maar als ze dat al doen dan gaan ze voor het hok tegen elkaar aan zitten/liggen. Veel beweging zit er dus niet in. 


 


Ik heb allerlei soorten speelgoed en dingen voor ze maar hier kijken ze ook eigenlijk niet naar om. Heel af en toe wordt hun bal weg gegooid maar volgens mij alleen omdat hij dan in de weg ligt. 


 


Eerder renden ze rondjes om hun hok, maakten ze sprongetjes in de lucht en waren ze heel erg nieuwsgierig. Maar dit heeft maar 4/5 maanden geduurd. Vanaf het moment dat het mannetje gecastreerd is en ze een tijdje uit elkaar zijn geweest is dit gedrag ongeveer voorbij. 


 


Het maakt mij verder niet uit of ze veel spelen of niet, maar de dierenarts zei al dat ze aan de zware kant zijn (nog geen overgewicht) dus het lijkt me sowieso voor hun eigen gezondheid wel goed als ze wat meer bewegen?! 


Hoe denken jullie hierover?


 


Wat denken jullie dat de reden is dat ze zo rustig zijn?


Ik hoor graag jullie ideeën over dit gedrag!


 


Groetjes,


Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn snachts het meest actief dus het is wel belangrijk dat ze dan niet opgesloten zitten in het hok. Overdag slapen de meeste konijnen.

Ook zijn konijnen buiten vaak actiever, zeker als er bijvoorbeeld gegraven en gegraasd kan worden. Dus misschien is een ren buiten ook een idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,


 


Ten eerste bedankt voor je reactie!


Ik weet dat konijnen 's middags minder actief zijn en voornamelijk slapen maar ook laat in de avond/nacht zijn ze niet actief..


Helaas heb ik geen mogelijkheid om buiten een ren te maken, ik heb namelijk geen tuin of balkon of iets dergelijks, en om ze op een parkeerplaats te zetten lijkt me niet zo'n goed idee... haha 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hier idd ook een vraag over de konijnen hebben nu binnen bijna 5 vierkante meter ren. Met tunnels speelgoed en noem allemaal maar op. Ook die van mij spelen heeeeeel erg weinig.

Hier hoor ik dat ze s nachts juist actiever zijn maar hun ren is bij ons op de kamer en ze slapen dezelfde tijden als ons.

Als ze buiten zijn bij mooi weer is het niet anders

Wat kan dat toch zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier doen ze overdag ook niet veel hoor: eten, slapen, elkaar wassen, eten, slapen. Maar als ik 's ochtends ga voeren is de hele indeling van de ren gewijzigd dus dan weet ik dat ze druk doende zijn geweest.

Overigens is de buurman serieus een keer komen klagen, ze konden in de zomer niet met het raam open slapen want de balletjes met het belletje erin vlogen alle kanten op. Hele voetbalwedstrijden werden er volgens hen 's nachts gehouden! Wij hoorden niets maar slapen dan ook aan de andere kant van het huis. Heb de balletjes vervangen en nu geen klachten meer, haha.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Die van mij slapen ook eigenlijk altijd snachts en zijn in de ochtend en avond voornamelijk wakker.

En het hok staat tegen mijn bed aan dus zal het anders ook wel merken.

De enige momenten dat ze een beetje speels zijn (voor hoelang het duurt) is als ik hun hok net helemaal verschoont heb.. Maar om hem nou elke dag te verschonen zodat ze actiever zijn lijkt me niet echt de ooplossing..

Ik geef ze alleen biks en elke dag wat groenvoer.

als ik het eten in hun bakje doet komt Winnie (het vrouwtje) er altijd direct aan rennen om mijn hand aan de kant te duwen haha en vervolgens weer te gaan liggen.

Maar verdere activiteit vertonen ze niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .