Ga naar inhoud

Meningen over Versele Laga


BertofInle

Aanbevolen berichten

Dit merk zag ik laatst weer in de dierenwinkel en ik ben benieuwd hoe jullie meningen hierover zijn.


 


Op het laatst wilde Bert geen Science Selective meer eten, dus toen heb ik snel verschillende andere dingen gehaald om haar weer aan het eten te krijgen.


 


In de dierenwinkel kwam ik toen Versele-Laga Cuni Complet tegen. Het zijn een soort brokken die van structuur een beetje op Science Selective lijken en is op basis van Timothy hooi. Dit leek me een goed alternatief.


 


Maar toen de dierenarts dit spul in haar bakje zag liggen moest ik het direct weghalen/weggooien en weer Science Selective gaan geven. En als we dat dan niet wou eten, moest ik gewoon niets anders geven zodat ze geen andere keus had.


 


Nu vroeg ik me af, is dit niet wat overdreven? Is het echt zo slecht?


Nu heb ik wel vaker een beetje gemengd voer bijgegeven als ze de SS weer even beu was, om haar toch aan het eten te houden.


Het was echt niet mijn bedoeling om naar een "goedkoper" merk over te stappen.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het met sanne eens.

Mijn DA probeerde mij ook op ss te krijgen. Heeft jop ook ss gevoerd na zijn haakjes behandeling. Heeft helaas even geduurd voordat ik hem weer terug op hfst heb gekregen. (Hij at sowieso een tijd slecht)

meeste DA's verkopen ss en hopen dat jij het hrt ook gaat kopen. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo slecht kan het niet zijn want de dierenarts had me dit of selective aangeraden voor Beerie om aan te sterken. Omdat het van smaak veel lekkerder is dan gewone korrels...zet makkelijker aan tot eten zei ze. Over de kwaliteit zei ze dat eht goed was, maar niet per definitie veel beter, maar het was vooral voor de smaak...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen Versele-Laga en ze zijn allebei compleet gezond. Als ik bij de dierenarts ga krijg ik op het einde bij de rekening altijd een klein zakje SS mee als 'proevertje'. Ik denk dat veel dierenartsen SS verkopen. 


Eerlijk gezegd kijk ik al lang niet meer naar de prijs, dure merken zijn vaak duur omdat ze bekend zijn en het zogezegd allemaal 'beter' en 'gezonder' is. Zolang de konijnen gezond zijn lijkt het me ok. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Nou ik heb versele laga cuni ofzo.. die kleine korrel.. was overgestapt omdat mijn konijnen de hope farms niet meer wilden.... nu heeft Lemon blaaszand.. ik gebruik het nu misschien drie maandjes ofzo. 

 

dat is wel gek... Blaaszand komt voor zover ik weet van calcium. Versele lage cuni complete bevat 0,6% calcium en HFST 0,8%. Dus de versele lage bevat minder calcium dan HFST. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb ook geen idee..ik weet wel dat ik veel witlof geef de laatste tijden.. het blijft lekker lang vers en het is goedkoop.. maar daar zijn de meningen ook over verdeeld.. de een zegt daar zit veel calcium in.. terwijl de ander zegt totaal niet... ze krijgen er wel wittigere plasjes van..maar dat kan gewoon van de kleur zijn. Misschien dat het dan eiwitten zijn ofzo... of iets anders wat het dan ook kan veroorzaken in het voer... ik gebruik het in elk geval niet meer.... Het kan ook zijn dat ze er gewoon teveel van kreeg. Ik ben een paar weekjes terug een konijntje kwijtgeraakt en ze zitten nu met twee... en ander voer..dus misschien teveel..meestal geef ik het een beetje op gevoel.. nou ja als je al eenmaal een slechte ervaring met een bepaalde voer hebt gehad dan ga je daar niet snel meer verder mee. Dus tja.. SS dan maar... 


Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb ook geen idee..ik weet wel dat ik veel witlof geef de laatste tijden.. het blijft lekker lang vers en het is goedkoop.. maar daar zijn de meningen ook over verdeeld.. de een zegt daar zit veel calcium in.. terwijl de ander zegt totaal niet...

 

In 100 gram witlof zit 25 mg calcium. Even ter vergelijking, in andijvie is dat 60 mg. Daarmee kunnen we stellen dat het wel meevalt met witlof.

 

Ik vind het ook gek dat de oorzaak van blaaszand bij de brokjes zou liggen, die 0,6 is gewoon hetzelfde als van SS. Al is de samenstelling verder compleet verschillend natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het ene konijn er ook gewoon gevoeliger voor is dan het andere. Dus in dit geval ligt het niet aan het calciumgehalte in het voer, want dat is een van de laagste gehaltes die je kunt hebben, maar een pech gevalletje.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen slecht voer hoor! Ook ik ben van mening dat de reactie wat overdreven is. Maar zoals eerder gezegd, veel dierenartsen verkopen de SS zelf en raden dat daarom aan. Maar het wil niet zeggen dat SS het enige goede voer is. Er zijn echt meerdere goede voeders te koop :)


Mbt het calciumgehalte zou ik de reactie wel snappen als je bijv. van Supreme Urinary Tract Health Formula naar de versele laga was overgestapt. Maar in dit geval was het toch de normale variant supreme science selective?


 


Blaaszand komt niet alleen door calcium, zie dit artikel: http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/nieuws/post/calcium-konijnenvoer


Vezels en vocht hebben een even grote invloed hier op :) Ik heb soms het idee dat men zich blind aan het staren is op calcium en de rest vergeet. Terwijl dat minstens zo belangrijk is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed naar de analyse, ingrediënten en toevoegingen kijken, dan weet je of het wel of geen goed brok is ;)


 


Wel heb ik begrepen van iemand die bij dat merk geweest is, dat zij proef dieren hebben die zeer onvriendelijk behandeld worden. Of het waar is weet ik dus niet, maar toch..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is fijn, maar zoals Evee al zijn hoeft het niet aan de biks te liggen

 

Met 2,1 mg zal dat toch echt wel het geval zijn hoor. Dat is echt heel veel. Daarnaast spelen de factoren die Evee in het artikel benoemd een rol natuurlijk, maar als je het er niet in stopt, kan het ook geen problemen geven, ook als er toch weinig water gedronken wordt. Dus in die zin kun je calciuminname nou eenmaal niet zo maar uitvlakken. (Waarmee ik niet wil zeggen dat veel hooi eten en goed drinken niet belangrijk zijn en geen rol spelen natuurlijk.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2,1 mg, hoeveel is dat dat in procenten? Want in SS en HFST etc word het in procenten gegeven. Ik ken ook konijnen en cavia's die blaaszand kregen van SS dus het is ook of je konijn er gevoelig voor is, denk ik dan


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de samenstellingen van Versele Laga cuni fit vind ik zowel bij cuni fit plus als cuni fit pure 1.2% calcium. De cuni fit muesli bevat 1.15%. De cuni top plus heeft 0.9% calcium, cuni top pure 0.75%, cuni sensitive ook 0.75%. De plus varianten van dit voer hebben wel een coccidiostaticum, ik weet nooit zo goed wat ik daarvan moet vinden. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .