Ga naar inhoud

Opspelende hormoontjes bij ongesteriliseerd konijntje


Annelien&Otto

Aanbevolen berichten

Beste konijnenvrienden,


 


Ik heb een dwergkonijntje genaamd Otto: Otto is een voedster en is nu een jaar en half oud. 


 


Otto zit alleen en is dan ook niet gesteriliseerd. Bijgevolg heeft ze af en toe wat last van haar hormoontjes: ze komt dan heel veel aandacht vragen, graaft de hele tijd op haar dekentje, heeft opgezwollen tepeltjes, wil de hele tijd rondjes draaien en maakt daarbij een knorrend geluidje. Mijn dierenarts heeft mij al gezegd dat dit gedrag normaal is bij ongesteriliseerde voedsters, en ik voor afleiding moet zorgen als dit gedrag zich voordoet. Mijn dierenarts heeft mij een sterilisatie afgeraden omdat dit toch een zware operatie is voor zo'n beestje, dus ik wil dit ook liever vermijden.


 


Ik vroeg me af of er iemand van jullie dit herkent en misschien enkele tips & trics heeft om mijn konijntje wat af te leiden als haar hormonen opspelen?


 


 


Alvast bedankt voor elke reactie!


 


Groetjes, 


Annelien


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterilisatie is bij een voedster idd een zwaardere en ook duurdere ingreep. Ik heb het bij mijn voedster laten doen omdat hey echt te erg werd met sproeien en schijnzwangerschap. Mijn andere voedster is niet geholpen. Overigens sluit ik me aan bij de rest dat een ex ram de beste afleiding is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan denk ik dat je er verder niet veel aan kunt doen. 


 


Een maatje is wel echt noodzakelijk voor een konijn, het zijn immers groepsdieren. Hoeveel ruimte heb je? Of tenminste, voor Otto. 


Persoonlijk, als Otto gewoon losloopt of een ren heeft (wat voor ieder konijn nodig is, zelfs als je er één hebt, een kooi is gewoonweg niet groot genoeg) en ze heeft een maatje wat erg goed klikt, zou ik me niet zo druk maken om dat beetje extra ruimte wat een tweede nodig heeft. Ik weet zeker dat ze gewoon veel gelukkiger is als ze een maatje heeft. Wie weet kunnen wij meedenken qua ruimte en of dit genoeg is voor 2 konijnen


 


Je kunt altijd castratie overwegen, bij mij 3 dames geholpen en dit heeft zeker geholpen in hun gedrag naar hun maatjes toe. Als je een goede dierenarts uitzoekt die er ervaring mee heeft is het echt zo'n drama niet. Je voorkomt ook baarmoederkanker, ze zijn vaak liever naar de maatjes en bij mij heeft het ook wel geholpen dat ze liever zijn naar mij toe. Ik heb 3 voedsters en allen geholpen. (rammen natuurlijk ook ;) )


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af, als haar tepels ook opgezwollen raken als ze weer schijnzwanger is, denk ik eigenlijk dat ze wel een kanshebber zal zijn voor problemen later met de baarmoeder. Ik zou de baarmoeder dan persoonlijk wel laten verwijderen. Maar goed, dat is je eigen keuze. Mijn dierenarts raad het juist wel aan om te doen.


Wel apart dat er zoveel verschillende ideeën over zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .