Ga naar inhoud

tips voor 'konijn in bad'


MaritS

Aanbevolen berichten

Ik ga natuurlijk niet letterlijk het bad laten vollopen en dr erin stoppen. Maar ik zou graag tips en adviezen willen..

Bailey (mn bunn) heeft al heel lang last van schimmel/mijt en na veel pogingen met o.a. stronghold blijft het steeds maar terug komen. Nu in overleg met de dierenarts moet ik haar 4 x om de 3 dagen wassen met Imaverol (zeer sterk verdund)

Hoe kan ik dit het beste doen? Het verdelen van het middel is niet zo'n punt dat doe ik denk ik met een spuit/spray ding. Maar het moet erg goed afgewassen worden. Bijv heel zachtjes de douchekop aan en over de achterkant van zn lijfje. (Zei de dierenarts) Maar ik wil mn konijn zo weinig mogelijk stress geven dus alle tips en adviezen zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Verwarming op 25 graden en alles klaarzetten. Douchekop/handdoek/Imaverol binnen handbereik zetten. Konijn ophalen en die zou ik in de douche op de grond of in het bad (zonder stop) zetten. Dan advies van de Imaverol volgen. Het verschilt nog wel eens of je het beestje eerst nat moet maken of niet.


Het is natuurlijk makkelijk als iemand kan helpen met vasthouden, want de meeste konijnen hebben het niet zo op water. Verder zou ik de douche niet te hard zetten en de temperatuur op handwarm zetten. Iets kouder dan je zelf zou douchen, omdat je de douchekop vrij dicht op zn huid moet houden omdat je anders zn kop nat maakt en dat is niet de bedoeling.


 


Zorg dat je zelf ook iets van een short en een t-shirt aan trekt wat gewoon nat mag worden, dan hoef je daar niet meer op te letten. Ik vergeet vast nog dingen, maar ik kan verder even niks meer bedenken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay dus zou ik dan dit doen:

Handdoek washand en spray met de medicatie klaarzetten en verwarming hoog.

konijn in een helemaal leeg bad zetten.

Met spray medicatie verdelen en met washand nogmaals extra verdelen.

daarna de douchekop heel zachtjes zetten op lauwwarm water en haar afspoelen.

Goed afdrogen.

klaar?

Er is trouwens niet gezegd of ik het op nat of droog moest aanbrengen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een soort shampoo is zou ik ze eerst nat maken.

Heb ook ooit de konijnen moeten wassen. Heb ze toen in bad gezet, nat gesproeid met de douche kop met louw warm water. Ingesmeerd met shampoo en weer uitgespoeld. Snel afgedroogd en binnen gelaten tot ze droog waren.

Heb de koppie s zoveel mogelijk droog gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de manier van Kolino aanhouden. Gewoon goed droogwrijven met een handdoek en de rest regelt zich dan wel vanzelf. Zou wel even letten dat het koppie niet te nat wordt want dat lijkt me niet echt fijn


 


Een douchekop is wel ideaal om iets goed af of uit te spoelen.


 


Staat ook op het etiket niet of het op nat of droog aangebracht moet worden? Anders even bellen naar de DA misschien..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag er echt ontzettend tegen op maar het is echt super goed gegaan! Ik deed het in me eentje en dat ging prima! Ik zette dr in de badkuip en eerst stond ze een beetje op dr achterpoten nieuwschierig om zich heen te kijken. Toen begon ik de medicatie met een spray te verdelen en ze negeerde dat verder gewoon. Tijdens het wassen bleef ze rustig zitten en het afspoelen vond ze volgens mij ook best. Ze bleef constant gewoon rustig zitten. Niet angstig plat liggen maar echt rustig zitten. Ze vond het vast en zeker niet fijn maar ze werkte goed mee! Nog 3 keer te gaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu 3 uur verder ofzo en zn huid zit er nog steeds een beetje nattig uit. Het voelt een klei beetje plakkerig/nat. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat ik de medicatie niet goed heb uitgespoeld. Heb het een kwartier lang uitgespoeld als het niet meer is. Waar kan dit aan liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me.niet voorstellen dat er nog iets speelt. Ze is laatst medisch helemaal doorgelicht. Foto's van de buik en tandjes gecontroleerd etc. Ik denk dat ik vanmiddag half 4 als ik thuis ben even kijk hoe het gaat en als ze dan nog steeds stilletjes in een hoekje ligt en niet eet dan bel ik de dierenarts wel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze ligt nu stilletjes in een hoekje en wil niet eten? En ze blijft alleen tot half 4?!


 


Ik help je hopen dat het vanmiddag weer beter is, maar de kans is groot dat er wel een probleem is en dat ze alleen maar zieker is vanmiddag.


 


Dat de foto van haar buik laatst goed was, wil niet zeggen dat ze nu geen gas kan hebben. (bijvoorbeeld door de stress). Ik kijk het meestal ook een uurtje aan, maar ga dan direct naar de dierenarts.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas zou ik inderdaad niet uitsluiten. Dat ze onder de indruk is van het wassen kan heel goed. Alleen dan zou ze wel reageren op dingetjes die ze erg lekker vindt. Hopelijk voelt ze zich straks wat beter. Er is niet iemand anders die even bij haar kan kijken?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .