Ga naar inhoud

koda, konijn met E.Cuniculi


Ilse de Vries

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


onze Koda is een twee jarige Vlaamse reus. twee weken geleden kwamen we 's morgens bij zijn kooi en kon hij niet meer staan. wij zijn meteen naar de dierenarts gegaan en die vermoede dat hij besmet was met de parasiet E.Cuniculi. Koda is daar toen 4 dagen gebleven en behand hiervoor. thuis zijn we door gegaan met behandelen en na enige research op het internet over E.Cuniculi liepen wij ergens tegenaan wat vragen opriep. namelijk overal waar de symptomen voor de parasiet worden beschreven staat verlamming van de achterhand, maar Koda heeft dit ook aan zijn voorpoten.


 


zijn er meer mensen die dit ook hebben waargenomen bij hun nijn? Koda's achterhand doet het namelijk weer prima maar alleen de voorkant niet.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, ik had ook een konijn waarbij het juist begon bij de linkervoorpoot. Later ging heel de linkerkant niet goed, en als het beter werd dan ging het weer terug naar alleen het voorpootje een beetje. Paar maanden later ander konijn ook EC, die had weer inderdaad verlamming van de achterhand en niks mis met de voorpoten. Zo zijn er ook konijnen die hun kop scheef hebben, of konijnen waarbij het op de ogen slaat, of op de blaas, kan allemaal, hangt er vanaf waar in de hersenen de ontsteking zit.

Hopelijk komt de kracht ook weer terug in de voorpoten. Beterschap!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, waar heb je je informatie vandaan domino? Een parasiet is geen klassificatie in de biologie, zoals een schimmel of een bacterie dat is. Je hebt onderverdelingen van organismen, zoals planten, dieren, schimmels, bacteriën, etcetera die ook weer verder onderverdeeld zijn. Al deze groepen kennen parasieten. Een sluipwesp is een dier, maar ook een parasiet. Een maretak (plant) is ook een parasiet. Een parasiet is puur een benaming voor de eigenschap dat een organisme leeft ten koste van een ander organisme. EC is wel degelijk een parasiet.

Het is geen schimmel, er is wat onduidelijkheid over waar het precies ingedeeld zou moeten worden, vroeger werd het aangeduid als zoönose maar dáár is dus die discussie over.

Verder wordt er bij mijn weten niet heel veel onderzoek naar gedaan helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap nu na even denken denk ik wat je bedoelt met geen parasiet. Dat gaat over het deel dat misschien de EC zelf niet zo gevaarlijk is maar dat het immuunsysteem heftig reageert terwijl dat mogelijk niet nodig is. Dat het daarom als een auto - immuunziekte behandeld zou moeten worden. Maar dat gebeurt al en is weer een ander onderwerp. Dat heeft er niets mee te maken wat voor organisme EC is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, "men" is er nog steeds niet echt over uit wat de Encephalitozoon cuniculi nou precies voor ziekte is, op de site van Wilhelminapark wordt hij vooralsnog beschreven als een Protozoaire ziekte, maar wat ik dus bedoel te zeggen is dat ze er weer over twijfelen en denken dat hij misschien toch tot de schimmels behoort in plaats van tot de Protozoa


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .