Ga naar inhoud

Konijn poept ineens op de bank


Li-Star

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 


 


ik heb sinds 17 december een Teddy dwerg konijn (ram). Hij is op 1 november geboren. Vanaf dat we hem hebben is hij 1-2x per dag uit zijn hok geweest op de bank. Soms langer dan een half uur en hij heeft nooit op de bank gepoept of geplast. Vandaag echter heeft hij elke keer op de bank gepoept en de laatste keer ook geplast, terwijl hij nog maar 5 minuten uit zijn hok was. Weet iemand hoe dit kan en of dit er gewoon bij hoort? In zijn hok plast hij bijna altijd in zijn toilet. 


Verder heb ik nog een vraag, als ik hem op schoot heb en iets te eten wil geven en het voor zijn neus houd dan wordt hij veel actiever en gaat hij ruiken. Hij pakt het echter nooit uit mijn handen, of komt er helemaal naar toe. Pas als ik het echt bij zijn mond houd dan pakt hij het en als het dan op de grond valt loopt hij er zo over heen. is dit normaal gedrag?


 


Alvast bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

is hij gecastreerd? Zo niet zou dit waarschijnlijk wel de oorzaak kunnen zijn.. Een niet gecastreerde ram zal blijven hormonaal gedrag vertonen, dus ook poepen en plassen op de bank, dit is waarschijnlijk om zijn terretorium af te bakenen. In zijn hok kent ie het namelijk. Maar ik kan je niet verzekeren dat na castratie hij het niet meer zal doen, er kan altijd nog een ongelukje gebeuren.. Maar de kans is wel erg groot van wel


Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker je konijn op de grond laten zodat hij niet op de bank kan poepen en plassen ;). Eenmaal aangeleerd gedrag leren ze moeilijker weer af en dan heb je kans dat hij dit continue gaat doen zodra je met hem op de bank gaat. En konijnenurine wat in je bank trekt ruikt echt niet lekker.


 


Als je hem met 4 pootjes op de grond laat en zorgt dat hij altijd bij zijn poep/plas bak kan heb je kans dat hij dit ook zal doen. Veel konijnen zijn zo zindelijk te krijgen, al zul je hier en daar een verdwaalde keutel niet kunnen voorkomen ;).


Konijnen houden over het algemeen niet van optillen maar ik denk als je bij hem op de grond gaat zitten hij ook aan je went en bij je komt voor een aai of om iets lekkers uit je hand te pakken.


Als hij alleen een hok heeft zou ik je adviseren een ren er aan te maken zodat je konijn altijd de beentjes kan strekken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Hallo

 

Misschien een late reactie, maar mijn konijn heeft dat ook gedaan op de bank. Ze kan bij mij zelf op de bank springen (bizar hoog, maargoed) Ik heb het afgeleerd door steeds als ze dit deed het op te deppen met een keukenpapiertje en dat in haar eigen plasbakje te leggen, met haar er bovenop en even in de kooi terug te zetten.
Nu doet ze het niet meer.

Misschien dat het nog kan, ze zeggen dat oudere konijnen beter leren ;)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .