Ga naar inhoud

Stamper eet niet


Jetsel

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Toen ik Wiesje en Stamper net eten ging eten was Stamper nergens te bekennen, terwijl ze normaal enthousiast rond rennen... Hij bleek in zijn nachthok te liggen op zijn buik.. Na diverse aanmoediging kwam hij toch uit het hok, even aan het eten geroken, en toen ging hij weer op zijn buik liggen...

Net de da gebeld, ik mag over een half uur langskomen... Gisteren hebben ze 1 plak komkommer en tomaat op, en een stukje bloemkool. Zou het gas zijn?

En neem ik zo ook Wiesje mee naar de da, als ondersteuning voor Stamper?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad gas... Pijnstillers meekregen, ab, en dwangvoeden, zoveel en zo vaak mogelijk. Ik heb hem in een kooi in de ren gezet met handdoeken erover, maar het waait wel hard en is zag hem trillen net... Wat is wijsheid.. Hem naar binnen halen? Warme flessen in de kooi? Ik zou hem ook in het nachthok kunnen zetten met gaas over de ingang.. Is iig uit de wind... Pfff wat een gedoe :(.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou hem zeker binnen halen, absoluut. Inderdaad kan bloemkool vaak voor gas zorgen, zeker als het niet gecombineerd wordt met veilige groente. Ik denk dat tomaat en komkommer toch voornamelijk water is en dat hierin wel eens de boosdoener kan zitten.

Zou geen bloemkool meer geven.

Heel veel beterschap!

Heb je trouwens geen ciseral of primperid of zo gekregen? Ab bij gas snap ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem binnen gehaald, hij voelde toch wat koud.

Verder heb infacol gekocht en nu 1 keer gegeven. Hij heeft van de da metocloral en carprofen gekregen. Ik dacht dat die laatste ab was, maar ik lees met dat het een pijnstiller is. Ciseral of primperid heb ik haar niet over gehoord. Wat is dat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn darmstimulerende middelen waardoor het gas als het goed is afgevoerd wordt. Gelukkig dat je Metocloral hebt, dat helpt ook. Als je maar iets geeft idd om wel de darmen te stimuleren.

Anders ben je alleen maar de maag verder aan het vullen maar zit het gas vast en wordt er niks afgevoerd.

Goed dat je ook infacol erbij geeft inderdaad.

Heel belangrijk is om hem goed warm te houden en de temperatuur goed in de gaten te houden. Die moet tussen de 38 en 39 graden zijn. Een ziek konijn kan zich niet goed warm houden en dan krijgen ze snel ondertemperatuur, en met ondertemperatuur gaan allerlei lichaamsfuncties stil liggen, waaronder de spijsvertering en zal het dus niet goed gaan komen. Leg er dus ook een kruik of snugglesafe bij of wat dan ook om maar te zorgen dat het konijn warm blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij had 37.8 net, heb er voor de zekerheid een fles heet water in handdoek bijgelegd ( vooralsnog blijft hij er bij uit de buurt). Volgens mij betrapte ik hem net op kauwbewegingen, maar dat hoeft dan natuurlijk niet zo te zijn dat hij ook echt wat at.. Nu 5 brokjes ss in het bakje gelegd om te kijken hoeveel hij eet. Na het dwangvoeren wast hij zich meteen, er zit nog wel wat puf in gelukkig. Hopelijk komt hij er snel bovenop, moet maandag en di. gewoon werken :(, hopelijk kan evt m'n moeder nog bijspringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou tegen die tijd dan moet hij er toch wel een heel eind bovenop zijn hoor! Brokjes zal hij waarschijnlijk niet zo snel weer eten, groenvoer en vooral verse kruiden waarschijnlijk eerder. Probeer zoveel mogelijk verschillende dingen voor z'n neus te leggen. Gelukkig dat hij geen serieuze ondertemperatuur heeft, het is aan de koele kant maar het is niet slecht. Wel echt goed oppassen dat dit zo blijft. Een te koud konijn gaat lang niet zelf altijd de warmte opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb andijvie, platte peterselie, gewone peterselie en selderij gekocht, voordat ik bij familie ging eten. Toen ik net thuis kwam had hij 4 van de 5 ss brokken op, en al flink gekeuteld! Ik ben een blij ei op dit moment... Net al peterselie in de kooi gelegd toen ik dwangvoer ging klaarmaken, en hij had al wat hapjes op :D

Vraagje: hoe lang moet ik door blijven gaan met dwangvoeren nu hij weer begint met eten? Dus praktisch: hoe vaak moet ik vannacht de wekker zetten?

Bedankt iedereen voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dwangvoer nooit bij gas. En ik begrijp nog steeds niet waarom dat advies nog steeds gegeven wordt. Als er gas in de maag zit en je gaat daar dwangvoer bij proppen, krijgt het konijn alleen maar meer pijn. Dat gas moet eerst weg. Gas zoekt de weg van de minste weerstand, wie zegt dat dat de uitgang naar de darmen is?

Goed warm houden en de juiste medicatie zijn het belangrijkste. Als een konijn te koud is werken de maag en darmen ook veel trager. Daarom is die temperatuur zo belangrijk.

Hoe gaat het nu met je konijn? Als hij zelf dingetjes eet zou ik niet meer dwangvoeren. Anders blijven ze te vol zitten en eten ze uit zichzelf niet genoeg wat uiteindelijk ook de kans op haken weer vergroot. Niet meteen met de medicatie stoppen als hij weer goed eet. De metrocloral nog een paar dagen blijven doorgeven en rustig afbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Domino, het gas zat in de darmen, niet in de maag. En hij at echt niets gisteren, lijkt me dan toch dat dwangvoeren gewenst is omdat anders de darmen stil vallen?

Het gaat nog niet top, hij heeft wel een aantal ss brokjes op vannacht, helaas geen peterselie, selderij en andijvie. Ik geef nu dwangvoer om de 5 uur, tezamen met zijn medicatie. Gisteravond was ik zo blij dat het beter ging, maar vergeleken met gisteravond helaas geen progressie. Waarschijnlijk dat nu de pijnstilling die hij bij de da gekregen heeft is uitgewerkt? Arme man :(.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb carprofen als pijnstiller, 0.5 4x daags. Maar gisteren had hij een shot bij de da gekregen, en ik ging natuurlijk daarna nog 4x daags 0.5 geven. Hij heeft net gelukkig de andijvie op, ik kijk het nog een uurtje aan en dan ga ik even bellen. Wat is eigenlijk normaal voor om hem om nu te eten? Misschien verwacht ik ook te veel van hem, normaal krijgen ze natuurljk ook maar 2 handjes ss pd en hooi...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit hier ook met een ram die niks meer at, vrijdag nog even snel naar de da gegaan.


Moest hem idd ook dwangvoeren en hij krijgt ciseral, dat is net zo iets als metocloral, alleen is die voor de maag geloof ik, of andersom haha. De da zal het het beste weten :P


Gisteravond heb ik hem wat groenvoer gegeven, oa gesneden andijvie, witlof, peterselie, radijsblaadjes en munt.


De groene groentes waren vanmorgen allemaal op, op een paar kruimels peterselie na.


De witlof vond hij niet zo.


 


Misschien dat Stamper munt, radijsblaadjes en wortelloof wel naar binnen krijgt?


 


Heb je de da al gebeld vanmiddag ?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je van de dierenarts geleerd hoe je het buikje zachtjes kunt masseren? Dat wil namelijk ook nog wel eens helpen. Dan kun je ook meteen voelen of er überhaupt beweging in zit. Meestal voel je wel beweging op gang komen na masseren. Dan wordt het gas er ook uitgewerkt als het goed is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel weegt je konijn als ik vragen mag? Ik zie dat je de carprofen 4 keer daags moet geven, maar in de bijsluiter staat 2 keer daags? Kan het misschien zijn dat je in verhouding te kort geeft? En dat dan wel verdeeld over de dag, maar dat dat niet wil werken ofzo?


 


En wat dat gas en dwangvoeren betreft, je had er niet bij gezegd dat het in de darmen zat. Maar dan nog dwangvoer ik eigenlijk nooit bij gas, maar dat moet ieder voor zich weten.... mijn ervaring is als je de temperatuur goed op peil houdt, en de medicatie goed geeft, dat ze negen van de tien keer goed opknappen. Helaas ben ik er ook al 2 keer een konijn aan verloren maar toen zei de dierenarts ook al dat het 50/50% was. Dat waren beide konijnen die vaker problemen hadden en ik al meerdere malen door een gasaanval had gekregen maar die 2 keer waren te heftig.


 


Ik hoop voor je dat je konijn weer opknapt, hou hem in ieder geval goed op temperatuur, dat is echt superbelangrijk.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Carprofen is volgens mij ook maar om de 12 uur en cisaral om de 8 uur. Meta weet ik dan weer nier dat heb ik nog nooit gegeven. Daarnaast dwangvoer ik zelf wel bij gas maar niet te veel. Ik geef ongeveer de helft van wat aanbevolen wordt. Maar dit doe ik alleen omdat ik dit met mijn DA besproken heb, reden is omdat ze hier meestal redelijk snel opknappen en ik liever minder voer waardoor ze zelf eerder gaan eten dan dat ik ze overvoer en ze moet blijven dwangvoeren. Beterschap iig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .