Ga naar inhoud

Suzies gevecht tegen e cuniculi


Miss-kaatje

Aanbevolen berichten

Een aantal maanden geleden heb ik al een bericht gepost over Suzie en haar E cuniculli. 


Bij suzie vermoede ik al langer e cuniculli maar van de zomer is dit gediagnosticeerd en behandeld met panacur. Dit ging erg goed! 


 


Langzaam merk ik nu dat Suzie achteruit gaat. Ongeveer een maand geleden naar de dierenarts geweest. Ze woog nog maar 1.3 kilo. Dierarts vond het een zielig hoopje, maar ze wilde nog zo graag! weer een kuur Panacur maar dit hielp niks. Omdat de achterpoten zo verslapt waren en Suzie zo mager is heeft ze anabolen ingespoten gekregen, dit leek te helpen voor een paar dagen. 


 


Suzie eet nog goed. Ze is niet meer zindelijk (maar dit is ze al jaren niet meer) en valt steeds om. Ze kan moeilijk lopen/hupsen. Het andere konijn Wouter is haar mantelzorger geworden en als ze omvalt geeft hij haar een kopje zodat ze weer op haar benen komt te staan. 


 


Gisteren weer naar de dierenarts geweest. Suzie blijft afvallen, ze weegt nu nog maar net een kilo. Ondanks dat kan ze nog hupsen en wil ze nog zo graag, maar het lukt haar niet. Gisteren heeft ze weer een hogere dosis anabolen gekregen. Hopen dat ze hier iets van aansterkt. De dierenarts wist niet heel goed wat te doen. Als je haar voelt en ziet dan is het een zielig hoopje, maar in haar gedrag zit nog zoveel wil en pit!


 


Ik weet dat ze het gevecht niet gaat winnen. Maar ik wil haar nog zo lang mogelijk bij mij houden en haar leven zo aangenaam mogelijk maken. 


Ik ben een tijdje terug begonnen mij bijvoeren om haar aan te laten komen, ze krijgt normaal als brokvoer SS (heeft ook altijd Hooi, water en 's avonds krijgen ze groente). Als extra bijvoeding geeft ik haar SS junior (ze is 6 jaar). Helaas krijgt ze hier plakpoep van. Wat zou ik haar extra kunnen geven om aan te sterken zonder de plakpoep? 


 


Ze zit in een kooi/halve kamer. De wc is een kattenbak. Hier komt ze vaak niet meer in/uit. Ze zitten op een zeil. Op de vloer van de dierenarts (ook zeil) liep ze beter dan op het zeil hier thuis. Welke ondergrond zou goed voor haar zijn zodat ze minder uitglijd?


Wanneer ze loslopen lopen ze in huis op parket. Hier loopt ze amper op omdat ze omvalt. Ik heb nu overal matjes neergelegd waar ze naartoe kan hupsen en uitrusten. Zo hoop ik ook de spieren wat meer te trainen. Dit doet ze redelijk. 


Ik heb ook geprobeerd om handdoeken in de kooi te leggen zodat het plas daarin opgenomen wordt en ze minder vies wordt en ze meer grip heeft op de vloer en minder omvalt. Helaas is meneer Wouter het daar niet mee eens, hij eet ze op en graaft het tot een hoopje...


 


Hebben jullie tips/ideeën om Suzie aan te laten sterken en om haar dagelijks leven wat te vergemakkelijken? 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit laat me zo denken aan Klaver van Lonja.

Ik weet niet of jouw konijn het toe laat maar ik masseerde de poten wel voorzichtig doen om de kracht te houden.

Ik gaf Samson ook een EC konijn havermout aangemaakt met water.

Hier stop je dan ook ingeweekte brokjes, eventueel geprakt fruit in. Heb er nu ook gruis van kruiden erbij ingestopt.

Hier was Samson en nu Mamski gek op.

Ik geef het met een lepeltje en ze lopen er zo achteraan zo lekker vinden ze het.

Verder geef ik erwtenvlokken en vaker wat te eten.

Stukje brood zou ook kunnen maar dat geef ik niet te veel want beter gezonde voeding erin.

Sterkte knuffels Kaatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad doet me wel denken aan mijn konijntje Klaver. En ook wel aan mijn konijn Stip. Alleen Klaver werd zo mager, Stip niet. Klaver was uiteindelijk toen ik haar in liet slapen nog maar 1.7 kilo terwijl ze eerst 2.8 woog. Erg mager natuurlijk.

Ik heb Klaver ook erwtenvlokken gegeven en gewoon alles wat ze lekker vond. Perenhapje en appel, brood en onbeperkte brok, verschillende soorten brok ook, zelfs gemengd voer, gewoon alles wat ze wilde. Niet dat het iets uit maakte, dat hoort ook bij de ziekte. Ben op het einde ook nog begonnen met iets wat eigenlijk voor katten is, dat vond ze het lekkerst van alles. Convalescence support, dat bevat vet en eiwit.

Op aanraden van Belleke ben ik ook begonnen met Valbazen omdat Panacur niets deed. Dat heb ik niet lang gedaan omdat het gewoon slechter ging en al te laat was voor Klaver eigenlijk.

Wel hebben allebei de konijnen, zowel Klaver als Stip, veel baat gehad bij de steroïden. Als ik die niet gaf ging het niet goed. Heb het ze allebei langere tijd gegeven. Het zal op den duur vast niet goed zijn, maar kan wel de kwaliteit van leven heel positief beïnvloeden. Als ze toch niet meer beter worden dan zou ik niet weten waarom je dat niet zou blijven geven.

Het onderdrukt de weerstand dus ik denk dat het voor een konijn wat nog beter kan worden niet te lang gegeven moet worden. Maar als beter worden niet meer gaat en ze heeft er baat bij, waarom niet?

Qua ondergrond: Stip had niet zo'n moeite met lopen als zij dexamethason kreeg maar die zat ook voornamelijk buiten.

Klaver had ik ook op handdoeken en die maakte er af en toe ook een zooitje van. Plakte de handdoeken met duckttape op de vloer. En gebruikte ook vooral een oude grand fouillard, en ook een oud laken. Legde stenen op de zijkanten. Dat hielp wel wat.

Als wc kun je een laag bakje gebruiken, voor Stip had ik een bakje waar gourmetvlees in had gezeten.

Voor Klaver had ik het deksel van een grote schoenendoos beplakt aan de binnenkant met een plastic zak en daar kranten in. Maar voor haar was dat niet echt nodig want ze was al snel niet zindelijk meer.

Klaver viel nooit om, Stip soms wel als het even minder ging. Op het einde was het heel erg en toen moest ze maar gewoon in een reismand met handdoeken anders viel ze steeds om. Maar dat was ook het punt waarop het voor Stip dus eigenlijk niet meer ging en kort daarna is ze ingeslapen.

Hopelijk heb je iets aan deze tips. Veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga maar eens opzoek naar die ingrediënten. Suzie mag van mij ook alles, alleen krijgt ze snel plakpoep wat ook weer niet goed is. Ben dus nog opzoek naar een goede balans hierin. 


Ben ondanks de plakpoep toch weer begonnen met bijvoeren nu. Suzie is ooit meer dan 3 kilo geweest en weegt nu nog maar amper 1 kilo. Ze valt nog steeds af. Ga haar kontje ook nog weer knippen zodat ze minder last van die plakpoep heeft, als ze maar iets aankomt en daar energie uit kan halen. 


Een wc heeft ze ook niet meer nodig, maar die staat er wel in voor het andere konijn. Suzie springt hier ook graag in, denk voor de beschutting. Ga morgen proberen of de reismand ook een idee is voor beschutting. Die heeft een lage instap. 


Handdoeken vastzetten met stenen ook al geprobeerd. Werkt goed voor Suzie, maar niet voor Wouter, die gaat gewoon door totdat hij voor elkaar krijgt wat hij wil, en eet daarbij ook echt delen handdoek op... Is leuk om te zien hoe hard hij dan aan het werk is, maar is niet fijn dat hij het ook opeet, anders had ik hem wel lekker laten spelen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik een kritische noot plaatsen?

Ik vraag me af tot hoe ver je wilt gaan. Je schrijft dat ze maar blijft afvallen en nog een derde weegt van wat ze eerder woog. Lopen gaat dus moeilijk. Ze valt af en toe om. Je bent al zo'n tijd bezig en het gaat achteruit, schrijf je.

Ik denk eigenlijk dat ik zelf niet door zou gaan op deze manier, want het is wachten tot ze echt nare klachten krijgt. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik dit zeg. Er worden altijd zo veel tips gegeven om weer door te gaan. Maar soms is kiezen voor rust ook een goede beslissing. Jij ziet of het al zover is. Is dat niet zo, wens ik je konijn nog een goede tijd. Maar besef ook dat het een goede keus is (of kan zijn) als je wel denkt dat je haar beter kunt laten gaan.

Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Christaaa,


 


Ik heb zelf ook over die gedachte nagedacht en ook met de dierenarts besproken. Ik weet dat ik waarschijnlijk binnen een niet al te lange tijd die beslissing ook zal moeten gaan maken. Maar ook de dierenarts zegt nog dat hij nog niet aan euthanasie denkt.


Suzie wil nog zo graag. Ze wast zichzelf nog, eet goed, hups nog rond, doet eigenlijk alles nog wat een konijn doet. Alleen gaat het niet meer zo goed en snel. Omdat de wil en kracht er bij haar nog is (de DA verbaasde zich eigenlijk over haar gedrag gezien haar situatie) wil ik graag tips om het voor haar wat makkelijker te maken zolang dit nog kan.


 


Ik weet dat Suzie niet lang meer bij ons zal zijn en dat ik waarschijnlijk de keuze zal moeten maken wanneer. Ik weet dat dit misschien morgen kan zijn, maar dat het ook nog een paar weken/maanden zou kunnen duren.


 


Uiteraard hou ik het in de gaten en zal ik actie ondernemen wanneer ik denk dat dit het best is voor haar. Hoe moeilijk dat besluit voor mij, maar ook haar maatje Wouter zal zijn....  


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij werd geadviseerd om haar kleiner te zetten en niet meer de hele dag rond te laten lopen. Zodat ze ook bijna verplicht rust hield om ook tegen de ec te kunnen vechten (en hopelijk ook aankomen). Verschil is wel dat mijn dame ook niet meer kon hupsen en "lopend" viel ze ook snel om. Ik liet haar er elke dag maar even uit. Haar vriendje liet ik er wel vaker even uit (kon ik ook mooi even extra eten bij haar neerzetten).


Verder inderdaad erwtenvlokken en kreeg ze gedroogd brood. Maar vooral veel gewone ss. Ik keek even niet meer naar hoeveel ze mocht, maar gewoon naar wat ze at. Ze kreeg op een gegeven moment 3 keer zoveel dan anders. Ze had ook wel plakpoep, maar ze kwam wel (heel erg langzaam) aan. Elke keer als ik medicijnen gaf maakte ik haar even schoon. Nadat ze wat sterker was, ben ik natuurlijk wel minder gaan voeren, maar ze heeft best een lange tijd veel eten gekregen.


Ik heb heel kort ook recovery (dwangvoer)gegeven, maar weet eigenlijk niet of dat helpt voor het aankomen. Ze at daarna zo goed zelf dat ik daarmee gestopt ben.


Hopelijk knapt Suzie nog op, en gaat het lukken om haar weer wat aan te laten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap ik heel goed, je moet het toch van dag tot dag bekijken en een konijn hoeft niet per se zielig te zijn omdat het lopen soms wat lastiger gaat. Wel was mijn eigen ervaring dat de levenslust er gewoon niet echt af gaat, de konijnen waar ik het over had zijn tot op het laatst wel vrolijk gebleven, leken geen pijn te hebben, bleven eten, hebben nooit hun kopje laten hangen, oortjes overeind en blikten vrolijk de wereld in en reageerden nog vol enthousiasme op de dingen waar ze blij van werden.

Ik heb meerdere ziektes aan de hand gehad maar bij alle andere problemen vond ik de konijnen een stuk sneuer dan bij EC eigenlijk. Met name Klaver is er vaker veel beroerder aan toe geweest dan met die EC. Dus het voelde wel vreemd en dat blijft het ook nog steeds om haar in te laten slapen terwijl ze minder slecht over kwam dan bij andere dingen die ze mee gemaakt heeft.

Daarom vind ik het zo'n rotziekte, omdat de konijnen niet aangaven het op te geven maar ik inderdaad ook weer niet wilde dat ze pijn zouden krijgen of zouden gaan lijden. En dan is het toch maar gokken wanneer dat omslagpunt er precies is.

Bij Stip was dat veel duidelijker dan bij Klaver.

Hopelijk komt er voor jou ook een keer zo'n moment waarop het wel duidelijk is.

Met dat gewichtsverlies zou ik zeker gaan kijken naar de convalescence support. Dit wordt ook aangeraden door Stichting konijnenbelangen.

Klaver vond het heerlijk maar ik gaf het eerst zonder iets anders erdoor en dat viel niet lekker op de darmen. Achteraf gezien had ik het beter rustig op kunnen bouwen. Ze at het graag en veel maar daardoor werden haar keutels erg klein zoals hieronder ook te lezen valt en het vult nogal, waardoor ze ook weinig anders meer wilde eten. Ondertussen was ik ook gestopt met de dexamethason wat ook al zorgde dat ze minder wilde eten (alleen nog maar groen) waardoor ik op het punt kwam dat ik zou moeten gaan dwangvoeren om problemen als gevolg van het gewichtsverlies te gaan voorkomen en dat wilde ik haar niet aandoen dus daarom heb ik haar toen in laten slapen.

Vermagering

Vermagering wordt meestal gesignaleerd bij e.cuniculi-konijnen, omdat de ziekte enorm veel energie verbruikt. Het is aan te raden om het konijn, naast het gewone vezel-dwangvoer (Recovery of Critical care) wat extra eiwitten en vetten te voeren in de vorm van Convalescence science diet, bij dierenartsen verkrijgbaar. Eén of twee theelepels Convalescence (let op: ZONDER vlees!!) kunnen elke voerbeurt door het andere dwangvoer geroerd worden voordat water toegevoegd wordt. Dit pepvoer heeft het dier nodig om op krachten te komen/blijven. 

- Convalescence Support (Feline) is in principe ontwikkeld voor zieke katten. Maar ook voor zeer zieke knaagdieren en konijnen is het een hele waardevolle voeding. In de praktijk is gebleken dat konijnen waar de hoop voor opgegeven was met behulp van deze voeding er weer bovenop kwamen. Het is sterk aan te bevelen om deze voeding voor noodgevallen in voorraad te houden. Uitsluitend via de dierenarts verkrijgbaar.

Convalescence heeft geen vezels en geeft nauwelijks keutels, het is daarom beter om er het hoogvezelige Recovery doorheen te mengen.

Bron: https://m.facebook.com/elasbunnyfun/posts/228036980639125

Hoe gaat het nu na de injectie steroïden? Mijn ervaring is trouwens ook wel dat je het niet achteruit moet laten gaan en snel een juiste onderhoudsdosering moet vinden omdat steeds als het achteruit gaat omdat je niet op tijd nieuw geeft of te weinig geeft het steeds een stukje langer duurt eer het lopen weer goed gaat. Mocht je daarmee aan het zoeken zijn dan laat het maar weten, mijn konijn Stip is op een gegeven moment toch wat minder vlekkeloos gaan bewegen omdat het zo lang duurde eer ik een goede onderhoudsdosering had gevonden en af en toe heb ik daardoor een terugval veroorzaakt waar ze dan weer wat slechter uit kwam.

Pas ook echt op met stress, dat heeft Stip uiteindelijk de das om gedaan. Maar dat is op zich wel algemeen bekend bij EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Lonja, jou bericht heeft me aan het denken gezet. Bedankt hiervoor. Ik zal goed op suzie letten ondanks dat ze waarschijnlijk geen signalen afgeeft. Ik hoop wel dat ze dat ooit gaat doen zodat de beslissing voor mij dan makkelijker zal zijn. 


Suzie eet nog alles zelf, ik wil haar niet gaan dwangvoeren als dat niet nodig is. heb nu van alles gekocht voor haar, maar helaas wil ze niet alles hebben. Ik dwing haar hier niet in. ze eet genoeg andere dingen, dus tja als ze de erwtenvlokken en havermout niet lekker vindt, dan niet. Dan krijgt ze maar meer SS. 


Ik voer haar nu bij, zoveel als ze wil. dit zorgt er wel voor dat ze plakpoep heeft, maar het lijkt wel beter te gaan. 


Ze hupst nu op haar manier (alsof ze maar 3 pootjes gebruikt) zit ook meer rechtop, en lijkt actiever en heeft energie om te rennen. Gelukkig rust ze ook voldoende. Het bijvoeren met de hogere dosis steroïden lijkt nu te helpen. De da gaf ook al aan dat ze deze dosis dan regelmatig moest krijgen. Dus over een paar weekjes gaan we gewoon nog een keer. Hopen dat ze nog iets meer opknapt en dit zo voor een lange tijd kan blijven. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .