Ga naar inhoud

EC-dragend rammetje koppelen aan nieuw konijn?


sanne_c

Aanbevolen berichten

Vorig weekend is mijn vrouwtje Yoko (gehaald bij Binkies) na 2 jaar gestorven aan EC :(. Ze is de laatste opstoot niet te boven gekomen. Nu heb ik nog mijn 4,5-jarig (gecastreerd) rammetje Bobke die alleen overblijft. Ik wilde terug een konijntje uit een asiel halen, idealiter een iets ouder konijntje dat samen met Bobke oud kan worden.


 


Ik kreeg van 1 opvang echter te horen dat ze enkel een ander EC-konijntje aan Bobke willen koppelen omdat hij waarschijnlijk (latente symptoomloze) drager van EC is. Bobke heeft echter nog nooit symptomen ofzo gehad en ik zou natuurlijk liefst geen zieke voedster in huis halen, omdat de ziekte zo akelig is en ik zoveel verdriet had van Yoko.


 


Mijn vragen:


- Als Bobke al drager zou zijn, is hij dit al minimum 2 jaar. Hoe lang of wanneer is EC besmettelijk? Want ik lees op vele sites dat het enkel besmettelijk is in de beginfase? (Heb van de dierenarts Bobke ook nooit moeten wegnemen bij Yoko toen ze ziek was). Bovendien zijn heel veel konijnen drager (sommige sites spreken van 40-80% van de konijnen).


- Wat is de praktijk in andere asielen/opvangen als een EC-drager een konijnenvriendje zoekt? Een andere opvang zei immers dat ik bij hen perfect een gezonde voedster kon halen, maar dat ik ze dan wel allebei (preventief?) moest behandelen tegen EC.


 


Ik snap er eigenlijk helemaal niks meer van! Alle advies is welkom. Alvast bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna alle konijnen zijn al drager van EC. Dus waarschijnlijk ook de konijnen uit de opvang.

Ik heb een voedstertje met EC in mijnw groep gehad. Ik moet zeggen dat ik de rest niet behandeld heb en ook verder niks gedaan heb voor de konijnen die bij haar gezeten hebben.

Niet alle asiels denken er zo over. Misschien kun je eens navragen hier en daar. En advies vragen van je dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit onderzoek is gebleken dat zeker 50% van de (klinisch) gezonde konijnen EC-drager is. Dit is alleen met bloedonderzoek vast te stellen, dus als de opvang er serieus wat aan wil doen dan zullen alle konijnen voordat ze gekoppeld worden een bloedonderzoek moeten ondergaan. Ik zou er niet al te moeilijk over doen als ik jou was, gewoon op zoek naar een andere opvang. Natuurlijk kan jouw konijn (die waarschijnliljk ook drager is) ook ziek worden, maar dat is wel een wezenlijk verschil met het adopteren van een konijn dat al ziek is geweest en daardoor toch meer kans heeft op een terugval. Natuurlijk gun ik die konijntjes ook een huisje, maar als jij je daar niet goed bij voelt moet je je dat niet laten opdringen. Bovendien zou je dan 'voor altijd' aan EC konijnen vast zitten. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook lekker op zoek gaan naar een andere opvang. Best jammer eigenlijk. Bij mij zou het echt in het verkeerde keelgat schieten om iemand die net zijn konijn aan die ziekte verloren is nóg eens hiermee op te zadelen als je dat niet wilt. Wat ik heel begrijpelijk vind als je net je konijn daaraan kwijt bent geraakt, 2x hetzelfde verhaal straks. Kan alsnog altijd gebeuren natuurlijk dus verkijk je daar ook niet op, het blijft een besmettelijke ziekte maar mocht Bobke het straks ook krijgen (gaan uiten) dan heb je er twee tegelijk met EC en daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Ik heb ook wel eens gelezen dat het alleen in het begin besmettelijk is, maar ja, wil niet zeggen dat hij het niet heeft, ook al zie je daar niks van, en wanneer dat dan precies ophoudt, dat besmettelijk zijn.

Bij mij zijn ook 2 van mijn 4 konijnen erdoor ingeslapen afgelopen 2 maanden maar ik heb net als Christa ook niets gedaan voor de overgebleven 2. Zou ook geen flauw idee hebben wat ik zou kunnen doen want als Panacur-kuren ook maar iets gedaan zouden hebben zouden ze nu niet dood zijn. Ik heb me er in verdiept sinds mei en hoe meer ik las hoe meer mee duidelijk is dat er weinig duidelijk is en dat het gewoon niet te voorkomen is, alleen al omdat we er zo weinig van weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de antwoorden! Jullie hebben mij gerust gesteld! Ik denk dat de ene opvang een afwijkende mening heeft.


 


Ik heb intussen immers van twee andere konijnenopvangen te horen gekregen dat het geen probleem is dat Bobke mogelijk EC-drager is, en dat we bij hen een (gezond) vrouwtje mogen komen uitkiezen. Ik heb het twee maal expliciet gevraagd omdat ik ook niks geheim wil houden en omdat ik uiteraard het beste wil doen voor mijn eigen konijn en voor het nieuwe konijn.


 


Zaterdag ga ik naar het Knabbelthuisje :D.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .