Ga naar inhoud

Mogen konijnen dit? (staat op de velden)


Erika92

Aanbevolen berichten

Ik ben dit weekend gaan wandelen en zag op de velden vlakbij allemaal dit soort planten staan:


 


jqjaex.jpg


 


10fnzhz.jpg


 


Nu vraag ik me af of ze dit mogen.


Mijn papa zegt dat het gewoon iets is om de velden begroeid te houden voor de winter, gaat dus waarschijnlijk de hele winter blijven staan.


Hij zegt ook dat ze dat best mogen maar ik vraag het toch liever hier eens.


Iemand bekend met deze planten? Of weet iemand de naam dat ik het kan opzoeken?


Er komen gele bloemetjes op bij sommige.


Zou ideaal zijn als hun groen voer net weer op is dat ik snel even wat kan gaan plukken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de lijst, zal straks toch eens proberen op te zoeken.

Ik denk ook niet dat ze iets giftig op de velden gaan zetten maar dan nog weet ik niet of het voor konijnen goed is of niet.

Ik vind gewoon dat ze er lekker uit zien dus zou het graag geven haha :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een groenbemester, het is gele mosterd. Wij hadden dit ook staan (hebben akkerbouwbedrijf). Wij zaaien dit en ploegen het vervolgens onder als de plant groot is. Het zorgt voor de structuur en organische stofvoorziening van de grond en zorgt ook voor het uitzieken van bijv. aaltjes in bieten.


 


Overigens houdt deze plant stikstof vast, wat ten goede komt voor de bodem. Nadat deze plant gezaaid is, wordt er dus stikstof (kunstmest) overeen gegooid. Ik zou dit dus niet aan je konijn voeren! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens kan gele mosterd slecht tegen (nacht)vorst, dus ik verwacht dat het niet lang meer zal staan. De reden dat ik dit niet zou voeren is, omdat deze plant een hoog nitraat gehalte zal hebben door het hoge aandeel stikstof in de plant. Nitraat is een chemische verbinding van stikstof. Nitraat wordt weer omgezet naar nitriet en nitriet naar nitrosamine. Die laatste stof blijkt uit dierproeven kankerwekkend te zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dat ;) Al moet ik zeggen dat als mensen bij ons netjes vragen of ze een emmertje of een tasje vol mogen plukken, het geen probleem is. Zo trekt er iemand in de winter wel eens wat winterpenen uit voor de konijnen. Wel netjes gevraagd! Anders is het eigenlijk niet meer dan diefstal natuurlijk. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dan geef ik het niet, bedankt voor de duidelijke uitleg Jolanda!

Ik wil het wel vragen aan de boer maar geen idee van wie de velden zijn, het leek me nu ook niet echt diefstal om daar een keer per week een paar stengels af te plukken.

Deeskuh; ik snap je reactie niet goed. Is bij jou het groenvoer nooit op dan? Jij wisselt toch ook eens graag af neem ik aan. Elke groente moet toch een keer voor het eerst gegeven worden, dat bouw ik dan wel op om te kijken of ze het goed doen erop.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Erika92, in principe is het hetzelfde als ik bij jullie een mooi plantje of wat mooie bloemen uit de tuin trek ;) Meestal als je bij de eerste beste boerderij aanbelt, kunnen ze je zo vertellen van wie het land is. Ik snap je gedachte van ''wat maakt het uit een paar blaadjes'', maar wij hadden op den duur meerdere keren per week mensen die aardappels en uien e.d. eruit stonden te trekken zonder te vragen. En dan kan dat bij boeren best in het verkeerde keelgat schieten ;)


 


Fijn dat je wat aan de info hebt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .