Ga naar inhoud

Haakjes en sore hocks


femmeke

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Zoals sommige van jullie al weten zit ik elke 6 weken met Otje bij de DA om haar onder narcose van haar haakjes op de kiezen te bevrijden. Er is 7 weken geleden een volledig kaakonderzoek geweest waarbij geen afwijkingen gevonden zijn. De kiezen sluiten heel goed op elkaar aan en er was niks van een absces of iets anders op de foto's te vinden. De haken vormen zich iedere keer op alle onderste kiezen dus trekken is geen optie. Momenteel gaan we ervoor dat het waarschijnlijk komt doordat Otje een ontzettende schrokker is. Hooi, brokken, groenvoer, rozijntjes echt alles schrokt ze naar binnen bang dat ze niks te eten krijgt. Om dit schrokken af te leren ben ik nu begonnen met apart voeren, in een paar dagen tijd zie ik daar natuurlijk nog geen verschil in, daar gaat een periode overheen voor dat dit gaat werken.

Andere opties die ik geprobeerd heb zijn thimothy hooi en trovet brokken, beide hebben echt geen verschil gemaakt. Ik ben nu dus gestopt met de trovet, aangezien het geen verschil maakt en Tos er plakpoep van krijgt vond ik het niet verstandig er langer mee door te gaan. Nu krijgen ze weer gewoon SS en als Tos zn darmpjes weer rustig zijn (waar het nu na een weekje op lijkt) ga ik ze langzaam over zetten op care+ in de hoop dat dit wel iets bij draagt aan kiezen slijtage.

Ik hoop dat er iemand is die misschien de gouden tip heeft waar ik zelf nog niet aan gedacht heb, ik ben namelijk bang dat op de lange termijn de narcose niet zo goed voor mn meisje gaat zijn. En daarnaast speelt natuurlijk ook een beetje mee dat elke 6 weken narcose toch ook een best prijskaartje vormt na verloop van tijd. Inslapen is overigens geen optie, ze is nog geen 3 en buiten die ene dag dat ze zielig is van de narcose heeft ze een prima leventje waarin ze gewoon vrolijk en aanhankelijk is. Zolang ze nog gewoon kan leven wil ik inslapen ook nog geen eens overwegen.

Daarnaast volgt nog een andere probleem: Tos... Aangezien Tos door de Trovet brokken plakpoep heeft heb ik de afgelopen 6/7 weken bijna iedere dag zn kontje moeten schoonmaken. Gister zat er voor het eerst deze week wat poep aan zn pootje. We hebben vrijdag wat stress gehad van werkzaamheden in huis en daar kan de kleine man gewoon niet tegen. Dus hup weer oppakken en schoonmaken, dit ging helaas niet zonder knippen. Tot mijn grote schrik zag ik toen dat er onder die keutel een wondje zat op zn hakje! Het wondje is dicht, maar wel met een korstje erop. Gelijk ook het andere pootje gecheckt en ook deze zag er rood en geirriteerd uit. Mijn eerste gedachte sh*t... Sore hocks. Om de reden hier van te achterhalen heb ik m gelijk gewogen en ik ben bang dat ik het probleem gevonden heb. Meneer weegt 1370 gram! Veel te zwaar dus, toen hij vorig jaar bij ons kwam woog hij net aan 900 gram, dat was veel te licht. Alleen nu is hij dus te zwaar.

Ze krijgen hier samen per dag 30 gram brokken en bijna 500 gram groentes (inclusief een stukje wortel en een kwart appeltje) en natuurlijk een berg hooi en een paar (3-4 rozijntjes). Wat kan ik gaan schrappen of moet ik zorgen voor meer beweging om m verantwoord af te laten vallen? En daarnaast wat kan ik doen aan de sore hocks? Ik ga hier sowieso morgen even de dierenarts voor bellen omdat ik zelf niet goed durf te beoordelen of de plekjes echt rustig zijn of dat ze toch wat onrustig zijn, maar ik zou het fijn vinden om alvast een beetje op de hoogte te zijn.

Bedankt alvast!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je het zelf al wel weet maar zou de appel, wortel en rozijntjes schrappen.

Dagelijks samen een kwart appel vind ik ook echt veel gewoon voor 2 van zulke kleine konijntjes.

Hier kregen 4 konijnen die samen 10 kilo wogen heel af en toe een achtste gedeeld door 4.

Maar dat was echt maar zelden, rozijntjes krijgen ze nooit en een plakje wortel zal ook hooguit eens per maand zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de dierenarts heb ik een keer een proefverpakking meegekregen van fibafirst. Lange staafjes van een cm of 10. Hier moeten ze dus op kouwen, want het is gewoon te lang. Heb je dit al geprobeerd??

Bij slof hielp hfst heel erg goed. Dit lijkt ook wat harder te zijn als ss. Ik gaf hem ook heel weinig biks waardoor hij veel hooi at. Van na 6 weken haakjes is hij naar na 8 maanden haakjes gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja: de wortel kan ik misschien even achter wege laten en de appel kan ik wel minder geven, schrappen liever niet omdat het bij beide een goede werking op de darmen heeft, Otje heeft daardoor amper nog laat van gas en Tos zn keutels hebben daardoor een normaal formaat ipv speldenknopjes. Rozijntjes zal ik dan ook maar schrappen.

@naomi: fibrafirst heb ik inderdaad ook een proefzakje van de DA gehad, ze laten t liggen. Denk dat ze t niet lekkee vinden. Als ik t als "snoepje" geefblujft t zelfs een week liggen en door de brokken kan ik t na drie dagen ook weg gooien. Hfst vind ik persoonlijk te hoog in calcium, daar moet ik helaas ook nog rekening mee houden. Maar ik kan het eventueel proberen als er geen andere opties over blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn da zei dat paardenbloemblad, brandnetel en gras goed was voor het afslijten van de kiezen. Ziggy had ook haakjes 4 maanden terug. Sindsdien geef ik haar dit elke dag en tot nu toe nog geen last. Je ziet ook dat ze vooral bij de brandnetel heel lang maalt met haar kiezen voordat het op is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat welk voer dan ook geen invloed heeft op het wel of niet krijgen van haken op de kiezen. Sommige konijnen hebben er aanleg voor, sommigen niet. Ze kunnen nog zo lang kauwen op iets, haken zullen daardoor niet wegblijven als het konijn een aangeboren afwijking heeft of zoiets dergelijks.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@bammy: ik denk dat kleiner maken niet het probleem is maar dat ze t gewoon niet zo lekker vinden maar ik ga het gewoon nog eens proberen.

@noessa: met alle respect maar ik denk niet dat een paar kruiden en wat gras het verschil gaan maken aangezien ze voornamelijk hooi en groenvoer eten. Daarnaast hebben alle kruiden een bepaalde werkingen wanneer je deze te veel voert heeft het geen effect meer.

@Rian afwijkingen zijn bij onderzoek uitgesloten. Gebit is prima in orde. Daarnaast heeft ze het schrokken en de haakjes pas sinds ze samen met Tos is. Daarnaast ben ik het met je eens en denk ik niet dat andere brokken verschil gaan maken aangezien de Trovet ook al niks gedaan hebben. Maar proberen kan altijd. Ik wil zeker weten dat ik alles gedaan heb om der die narcose elke 6 weken te besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is uit de hand de brokjes geven nog een oplossing. Daarmee bedoel ik eigenlijk brokje voor brokje, alsof je een snoepje geeft. Dan heb je over beide de controle, dat de ene niet teveel eet en de andere niet te snel. Proberen kan altijd toch en het is toch best leuk als je eventjes lekker met ze bezig bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal ff reageren op de sore hocks, ik heb laatst bij bunnybin van die 'sokjes' besteld voor konijnen met sore hocks. Omdat ze een tijdje op het terras zaten bij mij (harde stenen). Gelukkig heb ik ze niet nodig gehad maar ze zien er wel goed uit! Mss kun je dat proberen voor Tos

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kolino, uit de hand voeren heb ik al geprobeerd maar dat maakt geen verschil, als ik dat doe wordt Otje vervelend (happen, graven in mij en in Tos of Tos zn eten stelen) en ik heb helaas ook niet altijd de tijd om hier voor te gaan zitten op hun vaste tijden, ik woon alleen en heb ook nog een baan en een huishouden te runnen.

@gekkie: dankje ik ga even bij bunnybin kijken, ik wou eigenlijk vandaag even langs de DA (heb al gebeld) maar moet dadelijk met spoed werken door bezettings problemen. Maar die sokjes ga ik sowieso even na kijken dankje! Heb zn pootjes net nog even bekeken en ze zijn beide schoon en droog dus dat is wel fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze inderdaad gezien, alleen op bunnybin zitten ze aan de voetjes van een vlaam.... Tos is maar een dwergje zal dat wel passen dan? Dalijk loopt ie als een clown met konijnenclownsschoenen rond :P

Ze zijn t overigens niet eens met de geschrapte wortel, geminderde appel en nog maar 1 rozijn per dag (met t doosje rozijnen lok ik ze 's avonds de ren op de slaapkamer in) ze lijken bij elke portie eten wel uitgehongerd :/ je zou denken dat ze dan meer hooi eten maar dat doen ze ook niet.

Heb vandaag een zak twijgjes gekregen van een collega van mn moeder, deze zijn van appelboom, kersenboom en perzik of pruimenboom, van die laatste twijfel ik of ze daar de takken wel van mogen omdat ze perzik en pruim meen ik niet mochten hebben. Weet iemand of de takken wel mogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kersentakken ook giftig dan?

Een appel is toch trouwens ook een steenvrucht of zit ik verkeerd?

@Lonja aanstellen zijn ze echt heel goed in, en ik breek meestal te snel maar ga t gewoon vol houden hoor :) Tos moet gewoon afvallen. Vind het alleen zo stom dat Otje wel nog gewoon op gewicht is terwijl me nooit is opgevallen dat Tos meer dan Otje eet, ik dacht juist dat Otje toch meer eet omdat ze zo schrokt.

@belleke, ik heb de wortel geschrapt, appel en rozijn flink geminderd. Appel heeft hier een goede uitwerking op de darmpjes van mijn probleemgevalletjes en een rozijntje krijgen ze zodat ik ze zonder moeilijk doen op de slaapkamer krijg. Weet niet goed waar ik ze anders mee zou kunnen lokken dat gezonder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update: ik heb dit weekend een logeetje en weet nu eigenlijk wel zeker dat de haakjes van t schrokken komen. Mijn logeetje is namelijk even groot en zwaar als Otje maar eet zo veel rustiger.

Anyway we zijn nu denk ik twee weken bezig met apart voeren en ik heb toch t gevoel dat Otje langzamer eet. Ook doen ze niet meer moeilijk om de zoetigheid die ze niet meer krijgen. Nu alleen nog ietsje meer hooi eten dan ben ik tevrede :)

Tos gaat morgen waarschijnlijk op de weegschaal, maar dan moet ie wel minder gestresst zijn dan vandaag. Ik heb contact met de DA gehad over zn pootjes en zo lang t dicht is kan ik t zo laten en moet het vanzelf herstellen, mocht t open gaan moet ik even langs komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .