Ga naar inhoud

zo meteen naar de dierenkliniek!


Shewolf

Aanbevolen berichten

Verdorie!! 


ik schaam me rot, en voel me enorm schuldig tegenover mijn Nuttie! 


 


Ik zeg in het andere topic dat Nutella me niet meer ziet staan, hij gaat altijd maar me Maya onder in het hok liggen, ik zie hem amper nog maar zie wel dat hij nog eet en op z'n bak gaat ( ik werk 9 u per dag dus ik ben niet altijd erbij natuurlijk)


 


Ik gaf niet op, ik zag dat Nutella net boven in z'n hok is gaan liggen waar ik wél ongestoord aan hem kan komen en aaien (onder z'n hok waar al het stro ligt daar moet je hem bij wijze uitslepen en dat wil ik nooit doen om ons relatie niet te vernietigen.


 


hij lag er pips bij en ging ook héél raar liggen :s


 


ik aai hem (hij wou zich al even niet laten aaien, maar ik dacht dat dit komt door Maya)


hij voelt MAGER aan!!


 


hij zit ook raar, maar hij is vorige woensdag geopereerd én geënt alle twee. Toen zei de dierenarts (die ik voor de eerste keer bezocht) dat ze beide in perfecte gezondheid was en ik zelfs moest opletten voor overgewicht!


 


dit zijn foto's die ik gemaakt heb


 


2r7wo4j.jpg


 


2jb9smp.jpg


 


 


 


ik hoop dat ik snel kan vertrekken.. oh aub bid mee dat m'n Nutella er bovenop komt!!


 


DAN WORDT HIJ OOK BINNEN GEHOUDEN dat ik hem verdorie goed in het oog kan houden!!!


 


:  :  :


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja is wel verstandig nu om ze binnen te halen. Nu is het wel heel belangrijk dat je hem binnen gaat houden. Voor een ziek konijn ligt dit anders natuurlijk. Hij gaat zijn energie hard nodig hebben. Heb verder al gereageerd in je andere topic.

Fijn dat hij vorige week nog in goede gezondheid was, dan heeft hij misschien nog voldoende weerstand wel om dit te overwinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we zijn terug van de dierenkliniek.


Nutella's castratiewonde was prima in orde, (ik dacht dat dit het zou zijn)


 


Hij is ook niet verkouden of dergelijke maar heeft wel een gezwollen buik. En veel pijn.


 


De dierenarts zei dat het waarschijnlijk kwam door stress: te veel bij elkaar


- vervoer auto


- narcose voor castratie


- pijn van de castratie


- Maya erbij 


 


Een konijn zou dan heel snel ophouden met eten en als ze dat doen gaan ze gas maken in de buik en dat kan snel fataal zijn.


 


Ik moet hem nu apart houden van Maya en liefst binnen zodat hij niet teveel energie verbruikt, (dus maya laten we even buiten nog) ik moet hem uitsluitend groenvoer geven en hooi ( ze zij dat pellets én zelfs science selective echt niet moeten als ik gewoon groen en hooi geef) en dan zien of hij ook drinkt. Hij heeft nu een spuit gehad met antibiotica en pijnstiller, vanaf morgen moet hij 3x per dag een spuitje pijnstiller krijgen en dan moeten we het aanzien. Als hij niet wou eten moesten we hem dwangvoeren (heb zakje en spuitje mee) en als ik morgen zie dat hij niet gekeuteld heeft en nog zwakker is dan moet hij naar de kliniek en hangen ze hem aan het infuus.


 


Ik heb een binnenhok gekocht dan maar van 120 cm en hij staat nu binnen voorlopig alleen. Mijn man wil echt niet dat hij binnen alles gaat stukbijten en wil hem ook niet zo laten loslopen of een ren maken (omdat we in een huurhuis wonen).


 


Volgens de dierenarts mag hij na een paar dagen gewoon weer buiten, ze zij dat het echt geen kwaad kon zolang hij maar voldoende stro heeft en uit de wind kan gaan zitten. Maar ik weet nog niet wat we gaan doen.


Ik heb met de huurbaas destijds afgesproken dat ik Nutella mag houden als ik hem buiten hield en hij weet eigenlijk nog niets van Maya af.


Dus ik wil het ook niet gaan uitlokken, want hij kan ook zeggen dat ik eruit moet of de dieren moet wegdoen.... (worst case scenario)


 


Nutella zit nu binnen, gelukkig zijn de katten hem gewoon en andersom, hij heeft toch al wat hooi gegeten! Dus ik denk dat dit wel goedkomt. Vind het persoonlijk wel gezelliger als hij binnen is dan kan je tenminste lekker warm met je konijn bezig zijn en kroelen dan altijd buiten te gaan zitten + ik heb buiten een zielig klein terras lampje, ik zie mijn nijnen amper s'avonds met dat rot donker weer. En binnen kan ik hem beter zien.


Voorlopig moet hij alleen zitten tot ik zeker ben dat hij goed keutelt en eet, en dan beslissen we verder wat we doen met Maya (binnen of buiten ) of beide buiten.


 


ik ga ook kijken of ik mijn man kan overtuigen een ren te maken waar ze in kunnen rondhuppelen als we werken zijn.


Maar voorlopig ben ik al blij dat Nutella waarschijnlijk beter wordt en dat hij binnen mag staan van mijn man.  het getrouwd leven is alles delen door 2 natuurlijk.


 


 


28j9zt0.jpg


Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ie tegelijk ingeënt en gecastreerd? Een konijn op een ander forum is daar namelijk ook al ziek van geworden, ongeveer 10-14 dagen erna. Mijn dierenarts adviseert altijd om er minimaal 2 weken tussen te houden omdat een konijn gezond moet zijn voor een inenting (Castratie/narcose tast weerstand aan).


 


Weet je zeker dat de medicatie die je 3x per dag moet geven pijnstiller is? Hoe heet het?


 


Sterkte in ieder geval met em. Buikmassage helpt misschien ook wat.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap. Hij kan idd best een paar dagen binnen en dan weer terug naar buiten. Een ziek konijn kan zichzelf moeilijker warm houden dus even binnen tot hij beter is is dan het best.

Het is wel goed inderdaad om te bedenken wat je dadelijk met hem doet als hij beter is want jij hebt hem duidelijk liever binnen bij je maar dan zit je met twee konijnen binnen in de winter en dan zul je toch aan een ren in huis moeten. Maar daar

ben je zelf al over aan het nadenken, hopelijk kom je er uit.

Bij huisvesting staan wel veel voorbeelden ook van andere leden hoe die het bijv binnen hebben, hoeft niet een heel gedoe te zijn maar ja je moet er wel wat ruimte voor opgeven in huis, moet je natuurlijk je man zover krijgen ;). Succes.

Misschien kunnen de moderators trouwens je andere topic hierbij voegen voor het overzicht.

Hopelijk voelt Nutella zich snel weer wat beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

brrrr krijg hier wel erg gemixte ideeën..


 


Hij is inderdaad geënt en gecastreerd tegelijkertijd door die dierenarts (heb er zelf geen verstand van).


 


Maya is inderdaad niet ziek en ook die dag geënt.


 


hij eet wel loof van wortelen en een heel klein beetje sla (dierenarts zei dat hij dat mocht zolang hij maar IETS eet ) en in de commotie niet goed meegehad maar mijn man zei dat hij iets voor de darme op ging te krijgen.


 


pijnstilling: Loxicom


 


en maag en darmen: cisaral drops


indicatie: bevorderen van de maaglediging.


 


ik moest voornamelijk zien dat hij at, maakt niet uit wat en drinkt, en groenten  zouden de opname van vocht bevorderen, want dat is ook het eerste dat ze zouden doen bij hem als ik hem daar liet (vocht toedienen)


 


verder gaven ze me recovery mee voor oplos eten te geven.


 


tis moeilijk en begrijp me niet verkeerd, om een konijnen dokter niet te geloven en mensen op een forum wel, want als het dan fout gaat en de dierenarts vraagt of ik gedaan heb wat hij zei en ik zeg nee.. dan zal hij ook wel erg boos worden denk ik.


 


Nutella eet, en gaat dan in kramphouding zitten...


 


 


zou ik hem geen lauw water mogen geven? dat bevorderd de stoelgang toch ook goed?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla zou ik zelf ook niet geven nu, als je groen geeft dan de veiligere groenten. Sla kan wat eerder gas veroorzaken. Hoeft niet maar als hij nu al gas heeft zou ik dat vermijden. Loof is naar mijn idee wel goed of andijvie of wat witlof. Ook kolen maar even niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of lauw water goed is voor de stoelgang is mij onbekend maar hij moet zeker wel water tot zijn beschikking hebben hoor.

Ik denk dat de meeste konijnen prima tegen groenvoer kunnen en inderdaad het belangrijk is dat hij blijft eten. Sla is wel bij sommige konijnen iets wat gas op kan wekken dus je zou voor de zekerheid veilige groente kunnen geven in plaats van sla. Maar als er geen indicatie is dat het gas van groente eten komt dan zou ik er ook niet te moeilijk over doen. Iets eten lijkt me nu ook het belangrijkste.

Loopt hij wel gewoon als hij geen pijn heeft? Die kramphouding is alleen na het eten?

Fijn dat hij inderdaad ook iets voor zijn darmen heeft gehad.

Heeft de dierenarts ook aandacht besteed aan het vermageren? Want dit kan wel in een paar dagen gebeurd zijn maar als hij pas sinds vandaag gas heeft dan denk ik dat het wel belangrijk is hier eens over na te denken want dan kan de gasvorming ook een symptoom zijn van een onderliggend probleem. Misschien speelt er iets van wormen of parasieten zoals coccidiose of E.C, misschien at hij al wat langer niet goed en is er iets mis in het bekje.

Het kan vele oorzaken hebben maar het lijkt mij dat het vermageren niet vanmiddag ineens gebeurd is. Dat moet er eerder geweest zijn dan die gasaanval van vanmiddag. Dus zie dat je ook de onderliggende oorzaak vindt anders is het dweilen met de kraan open. Er moet al eerder iets mis geweest zijn, eerder dan vanmiddag dus lijkt me de gasaanval het gevolg van iets anders wat niet goed is.

Oh ja als het goed ging samen zou ik Maya ook binnen halen, hij kan best eens steun hebben aan haar en over het algemeen eten konijnen samen beter dan alleen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies mijn idee NaOomkuuHh. Of hij heeft al dagen steeds een beetje gas maar lijkt me dat zoiets wel opgemerkt wordt. Of het vermageren echt zo erg is kan ik zelf niet goed beoordelen van de foto. Maar als het echt zo erg is als beweerd wordt dan zoek ik er meer achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me voorstellen dat je gemixte gevoelens krijgt dat je wilt doen wat de dierenarts zegt.

Maar hier zitten heel veel mensen die veel ervaring hebben met konijnen soms meer dan de dierenarts. Ik zeg niet dat het dierenartsen zijn maar wel ervaringsdeskundige.

Sla zou ik niet geven.Warmte kruik erbij kan misschien ook helpen.

Zelf denk ik een beetje hetzelfde als de mensen hierboven dat het afvallen niet van een gasaanval kan komen.

Weeg je konijn en kijk of hij blijft afvallen.

Sterkte knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

En peterselie!

Ik vind het vooral maf dat de dierenarts aanraad om geen biks te geven, maar wel recovery meegeeft.

Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Ik snap dat wel en vind het geen vreemd advies.

Een konijn kan beter zelf hooi en groen eten zodat de darmen rustig weer op gang komen. Er moet ook meer van gegeten worden dus goed voor de darmen. Beter dan brokjes.

Een konijn dat geen hooi en groen wil pakken als hij ziek is zal toch zeker helemaal geen brok gaan pakken denk ik zo maar is wel goed om het voor de zekerheid ook niet aan te bieden. Op het moment dat het konijn alweer zo goed eet dat het brok eet zal het zeker ook hooi en groen kunnen eten namelijk.

Eet het konijn geen hooi en groen dan zul je dus moeten gaan dwangvoeren. Hooi en groen kun je niet dwangvoeren en op het moment dat een konijn niet eet en mager is kun je dan naar beter hele hoogwaardige voeding erin gooien in plaats van brok. Je hoeft dan ook niet meer bang te zijn dat zoals bij het eten van brok het konijn brokken eet en verder niks waardoor de darmen nog niet goed op gang komen want jij bepaalt op het moment dat je dwangvoert hoeveel en met welke regelmaat gegeten wordt. Waardoor je zelf wel zorgt dat het met grote regelmaat binnenkomt en er niet teveel tijd tussen de voerbeurten zit dus dan komen die darmen ook wel weer op gang als het goed is.

Zowel enkel hooi als groen geven als regelmatig dwangvoeren kunnen dus goede methodes zijn de darmen goed op gang te houden waarbij zelf eten de voorkeur heeft natuurlijk.

Liever hooi en groen ook natuurlijk maar enkel een paar biksjes eten waar veel hooi en groen voor in de plaats had kunnen zitten en dan geen honger meer hebben is het minst bevorderlijk in deze situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook nog even een aanvulling op mijn eerdere post: een konijn kan natuurlijk wel alleen brokjes willen eten bij bijvoorbeeld haakjes... Dus ja er valt ook wat voor te zeggen om wel brok aan te bieden maar ts heeft al aangegeven wat gemixte ideeën te hebben inmiddels omdat het advies van groen tegen werd gesproken hier. Ik zou dan ook inderdaad wel de lijn van de dierenarts volgen, wij zijn geen dierenarts ten slotte. En ik kan begrijpen waarom de dierenarts dat doet. Het is geen raar advies. Dus ja ik snap ook wel de gedachte om het vreemd te vinden Charita, maar zou echt 1 lijn aanhouden waarbij het advies van de dierenarts gevolgd wordt.

Bij twijfel naar je dierenarts luisteren Shewolf :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ie tegelijk ingeënt en gecastreerd? Een konijn op een ander forum is daar namelijk ook al ziek van geworden, ongeveer 10-14 dagen erna. Mijn dierenarts adviseert altijd om er minimaal 2 weken tussen te houden omdat een konijn gezond moet zijn voor een inenting (Castratie/narcose tast weerstand aan).

 

In de opvang heb ik honderden konijnen gezien die op dezelfde dag gevaccineerd en gecastreerd waren. Nooit een probleem.

 

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat heeft hij dan precies? Gas?

Want van gas alleen kan hij toch niet zo mager worden? Dan moet hij dat al dagen hebben, maar dan zou hij al dood zijn toch?

Precies mijn idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

euhm... 


 


even veel info maar


 


de dierenarts zei niet expliciet dat hij NU geen biks mag maar als hij beter is (er staat biks in de kooi zolang hij maar IETS eet)


maar ze zei dat hij in de toekomst dat niet moet hebben of weinig omdat hij amper hooi eet en ze zegt dat dit komt doordat hij zich vol eet met biks en dan geen hooi meer wilt maar dat daar z'n tanden slecht van worden. 


 


Tanden zijn gecontroleerd.


 


Het is begonnen na de castratie, dus ze zegt dat dit van de stress komt (stress veroorzaakt gas) 


 


en door de pijn van de castratie dat hij niet meer wou eten. Hij laat zich echt zéér slecht behandelen met medicatie iets dat hij nu drie x per dag moet, maar die ene dierenarts zei dat ik het moest geven en als hij at hoefde dat niet meer omdat hij dan net stress kreeg van dat toedienen dus heb ik dat 1x gedaan en toen niet meer.


 


Terwijl die van de dierenkliniek zei dat ik dat zéker drie dagen had horen te geven omdat een konijn zo snel stopt met eten als hij pijn heeft..


 


dus tis 1 dierenarts tegen de andere en ik zit ertussen omdat ik het niet weet...


 


Nutella eet nu voorlopig niets (sinds gisteren avond 11 u)


 


Ik heb hem toch nog z'n maag medicament en pijnstiller gegeven en hem daarna los laten lopen.. hij ging in z'n kooi en ik hoorde een klein protje en daarna plas met wat stukjes stoelgang dus het komt langzaam op gang.


 


 


heb de bak zuiver geveegd en deze morgen zag ik dat hij weer geplast had en nu heeft hij zijn medicamenten gehad en bij het rondhuppelen zag ik dat hij weer "uit zijn anus at"... dus er is iets uitgekomen want er liggen hele kleine stukjes op de grond van wat hij uit z'n mond liet vallen?


 


zo meteen ga ik hem eens dwang voeren maar meneer is er echt niet voor te vinden en ik ben erg bang dat het meer stress geeft dan goed doet...


 


ik moet vandaag weer werken verdorie maar m'n man is thuis


 


 


maya heb ik even binnen gehaald gehad (tegen het advies van de dierenarts in) omdat als er 1 kakt zie ik niet wie, en tis belangrijk dat Nutella stoelgang maakt.


 


inderdaad gisteren lagen er 4 kleine bolletjes in en ik wist niet van wie.


 


 


heb Maya overnacht buiten gelaten en die mag straks weer bij Nutella als  ik wat meer weet wat er uit hem komt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

foto's van gisteren


 


bij mij op de zetel wat slapen


161mjao.jpg


 


 


 


en de denk ik positieve foto's van juist


 


ik heb hem z'n medicijnen gegeven en los laten lopen 


 


hij zat stil in een hoekje in trok hem weg en ik zie:


 


2vcgl10.jpg


dzvyo3.jpg


 


ik denk dat ik hem seffe nog ga dwangvoeren met die oplosproduct omdat ik hem niet zie eten en ik weet niet of dit eten was van wat vast zat in z'n maag...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de keutels van Maya zien er op het moment als het goed is anders uit dan die van Nutella ;) dus wat dat betreft geen reden om ze te scheiden.

Heeft hij helemaal geen hooi op vannacht? Als hij helemaal niets meer eet moet er wel vaker gedwangvoerd worden. Heeft de dierenarts niet gezegd hoe vaak?

Natuurlijk zal hij niet te vinden zijn voor dwangvoeren en is stress niet goed, maar een konijn wat helemaal niets meer eet gaat snel dood, dus dat is dan de keuze helaas.

Inderdaad als het weer een beetje beter gaat brokjes echt met mate. Weet niet hoeveel brok je dan gaf maar konijnen moeten een afgewogen hoeveelheid biks krijgen.

Fijn dat hij weer liep. Beweging is inderdaad goed voor de darmen.

Gas kan wel komen van veel stress maar wij hebben het over het snel mager worden wat er eerst was. Dat is een aanwijzing dat er iets anders niet goed is. Dat andere moet je achter zien te komen wat dat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .