Ga naar inhoud

hoe beginnen aan het trainen van je nijn?


konijnenlovertje

Aanbevolen berichten

nu zit ik toch echt wel al lang na te denken over dit: hoe begin ik aan de training van mijn konijn? ik zie op het forum onder andere in het fotohoekje mensen die filmpjes plaatsen van de trucjes met hun konijn, als ik dit zie dan denk ik altijd weer van: waw! wat knap, kon mijn konijn dat ook maar! nu heb ik besloten ook eens met de training te beginnen. een targetstick en clicker heb ik al (ik doe namelijk ook hondenschool met mijn hond en daarvoor is dit materiaal ook nodig) als ik eenmaal begin met de trainingen is het voor de duidelijk zeker NIET de bedoeling om uren aan een stuk te trainen of zo en als het niet lukt de schuld aan mijn konijn te geven, nee dat zeker niet. ik wil het echt gewoon doen als hobby en mijn nijn wat beweging te geven en enkele handige dingetjes aan te leren. ik weet ondertussen al dat de meeste basis dingen worden aangeleerd met clicker en/of met een targetstick. nu is mijn echte vraag: hoe leer je het je nijn toch om die stick te volgen? ik snap echt niet hoe je je nijn dat leert. ik heb ook al op het internet rondgekeken maar daar vind ik ook niet echt een duidelijke uitleg over het trainen van je konijn, ik dacht ook eerst even naar de bib te gaan, voor een boek uit te lenen , maar geraak daar voorlopig niet. het zou echt heel fijn zijn moest iemand mij het eens kunnen uitleggen want het lijkt mij echt tof om te beginnen met de trainingen, nu is het ook bijna vakantie (nog twee daagjes en dan is het eindelijk herfstvakantie) en dan heb ik ook lekker veel tijd om met mijn nijn en zijn training bezig te zijn. de dingen die ik hem echt graag zou willen aanleren zijn bijvoorbeeld: de targetstick met gemak goed kunnen volgen, in het vervoermandje vanzelf kunnen springen dit zou heel handig kunnen zijn moest hij ff voor controle naar de da moeten. dat is eigenlijk het belangrijkste wat ik hem wil leren, trucjes zouden ook wel tof kunnen zijn maar ik vind dat voor later is als ie de basis dingen al goed kent, of is dat niet zo basis wat ik hem graag zou willen leren? alvast bedankt voor de hulp en hopelijk kan iemand mij helpen!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin hopelijk dit weekend (als ik mijn Clickfonds en targetstok binnen heb). Ik heb ook veel filmpjes gezien. In 1 van ee filmpjes zag je dat je het konijn eerst laat wennen aan de clicker. Klikken en snoepje vrijwel tegelijk. Dan klikken en een seconde erna een snoepje. Er wordt uitgelegd dat konijn eerst dit klik en beloon systeem goed moet kennen.

Dan zag je dat de targetstik erbij werd gehaald. Die werd in et zicht gehouden niet te ver en als konijn het bolletje aanraakt klikken en belonen. Kort hierna zie je dat het konijn een rondje om eigen as draait door achter de stok aan te gaan voor de beloning.

Ik heb er dus geen verstand van maar dit is wat ik ervan begrepen heb in mijn voorbereidende fase. Verder las ik dat een paar minuten per dag genoeg is omdat het leuk moet blijven en als konijn zijn interesse verliest gewoon stoppen en later opnieuw proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo'n ballenwerper voor een hond gebruik ik ook (die komt namelijk van mijn hond maar die heeft er twee, eentje word eigenlijk niet gebruikt dus dat komt goed uit) heb het vandaag ook eens geprobeerd met de targestick en daar zoals bunbun beaty zei een snoepje ingestopt :) dat ging wel redelijk goed want mijn konijn volgde de stick alhoewel ze wel een beetje schrikachtig was maar toch dapper, toen ze dat goed deed heb ik geclickt en een snoepje gegeven daarna ben ik dan ook gestopt, ik wil zeker niks forceren en vond dat ze voor haar eerste training al goed werk had geleverd, het clickersysteem kende ik eigenlijk al een beetje, het gaat juist het zelfde als met mijn hond op de hondentraining, de eerste basis stap met het clickersysteem ken ik dus al :love:


Link naar reactie
Delen op andere sites

vraagje mbt trainen.. .ik ben gister begonnen maar lees in veel topics dat je ze het beste kunt scheiden (wat ook wel logisch klinkt) tijdens het trainen. maar mijn konijnen vinden dat echt niet leuk, worden er onrustig van enz. dat is ook weer niet de bedoeling. het moet meer een spelletje voor ze zijn. en als ik ze zou scheiden met trainen dan moet je ze dus altijd blijven scheiden tijdens trainen. 


 


dus.. mijn vraag: heeft iemand ervaring met gezamenlijk trainen? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

oei... om eerlijk te zijn niet. ik zet altijd als ik met een van mijn konijntjes train de andere in de ren. bij jouw is dat wel een ander verhaal dat ze onrustig worden zonder elkaar, het moet inderdaad een spelletje blijven, misschien gaat het wel als je de ene gewoon erbij laat lopen maar niet met ze allebei traint of zo en maar met eentje bezig bent? ik weet er ook niks van, anders moet je eens ff op het net kijken en miss dat je zelfs wel iets vindt op het forum? zo niet kan je nog steeds een forum openen, groetjes


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

oke ik doe gewoon mijn best en dan zie ik wel even... ben sinds zaterdag begonnen. Ben nu met beide bij de targetstok en dat gaat best goed. nog vrij simpele bewegingen, hoog of laag of stukje verderop maar dat lukt wel. 


 


als ik die filmpjes /topics zie gaat alles veel sneller maar ik weet niet of dit echt zo gaat/hoort of dat het alleen voor het filmpje is. In de filmpjes doen ze bv 1 minuut aan de clicker wennen en dan 1 minuut targetstok... maar ik ben dus al wel sinds zaterdag bezig met de targetstok. hoewel het wel goed gaat heb ik niet het idee dat ik al met ze moet gaan springen ofzo. 


 


nou, ik ga gewoon lekker door, heb ook geen haast. Als iemand tips heeft voor het trainen met 2 konijnen bij elkaar hoor ik het graag


Link naar reactie
Delen op andere sites

ja mij het ook al opgevallen dat het op het forum de filmpjes allemaal zo snel gaan, maar ik denk dat dat gewoon tegen elkaar geplakt is die stukjes of zo of die konijnen hebben er gewoon aanleg voor haha ;) ik doe ook alles op zijn tijd, ik ben nu gewoon al twee dagen bezig met de targetstick, aanraken gaat heel goed, volgen lukt ook maar kort, ik vind dat mijn nijntjes het heel goed doen, beter dan ik had ged8


Link naar reactie
Delen op andere sites

huh ik zag ineens het eerste berichtje uit dit topic alszijnde de laatste dus had een hele reactie gemaakt haha nouja laat het maar staan, misschien heeft iemand er wat aan:


 


Ik snap dat alle berichten en leuke foto's je weer enthousiast maken. Maar het klinkt alsof je het al eens geprobeerd hebt, klopt dat ook of heb je nog geen ervaring ermee?


 


Trainen of truucjes klinkt een beetje negatief misschien maar het is bij de meesten vast gewoon voor de leuk, net zoals bij mij. Voor mij is het vooral omdat mijn konijnen erg verveeld waren. Ik merkte dat junior(1,5) heel lui was, alleen maar lag, weinig rende en actief was. Terwijl dit vorig jaar heel anders was. Toen ik meer naar de reden hiervoor ging kijken besefte ik me dat er ook weinig uitdaging was. Een beetje alsof het maatje erbij de rest overbodig had gemaakt ofzo, ik had geen leuke dingen meer in het hok. Vorige week heb ik van alles besteld en ze zitten nu ook binnen voor de winter. Toen merkte ik dat junior helemaal niet lui is maar heel enthousiast en dat hij van alles wil, als hij maar wat te doen heeft. Ik heb nu meer dan genoeg speelgoed en knaagspul. Heb een bak gemaakt met de helft van het speelgoed en dan wissel ik elke week om zodat het afwisselend en nieuw voor ze blijft. Trainen valt voor mij meer in deze categorie, bezig zijn, uitdaging. En wat voor mij heel belangrijk is is de band met je konijn. Na 2 dagen heb ik al meer bereikt dan in maanden. Junior was wat minder sociaal geworden sinds zazu erbij is. Eerder lag hij op de bank op de buik van mijn man te slapen maar nu was hij schrikkeriger geworden en kwam niet zo vaak en hield niet meer van aaien. Ik merk nu al dat het veel beter gaat. Ze komen veel meer naar me toe, worden helemaal niet zenuwachtig als ik in de ren zit.


 


Ik ben dus net dit weekend begonnnen dus ben zeker geen kenner. Waarom ze achter de stick aan gaan is denk ik omdat ze de stick gaan associeren met een beloning. In de eerste fase wennen ze aan de clicker icm beloning. Als ze begrijpen dat het geklik iets te maken heeft met een beloning pak je de targetstick en die hou je in de buurt. Nieuwsgierig als ze zijn zullen ze gaan kijken wat het is. Als ze het bolletje aanraken met de neus/mond klik je en geef je beloning. Als je dit vaak genoeg doet zullen ze het bolletje van de targetstick associeren met de klik en de beloning. Ik zit nog in die fase. Ze snappen wel dat als ze het bolletje aanraken ze wat lekkers (biks of zonnepitten) krijgen maar gaan er nog niet het hele hok voor door. Dit zal ook wel te maken hebben met dat ik het weekend best vaak deed en ze misschien minder zin hadden in wat lekkers. Vanavond nog een keer proberen en gewoon doorgaan. Dit is ook al leuk namelijk.


 


Ik doe een paar minuten per keer, tot ik merk dat ze minder interesse krijgen in de beloning/het spelletje. Nu kunnen ze de stick aanraken als die laag of hoog is. Gister kwam Junior ook een keer door de tunnel toen ik de stick aan de andere kant hield.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja mij het ook al opgevallen dat het op het forum de filmpjes allemaal zo snel gaan, maar ik denk dat dat gewoon tegen elkaar geplakt is die stukjes of zo of die konijnen hebben er gewoon aanleg voor haha ;) ik doe ook alles op zijn tijd, ik ben nu gewoon al twee dagen bezig met de targetstick, aanraken gaat heel goed, volgen lukt ook maar kort, ik vind dat mijn nijntjes het heel goed doen, beter dan ik had ged8

 

Haha ja oke dan ligt het niet aan mij ;-) ik doe het ook lekker rustig aan, als het zo blijft vind ik het ook al goed. We zijn zo te horen even lang bezig, ik ben zaterdag begonnen. Die van mij zitten op hetzelfde, aanraken en klein stukje volgen maar nog niet het hele hok door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier gaat het heel goed. erg leuk om te zien hoe snel de band met junior en zazu verbetert en hoe veel tammer ze zijn als vorige week. ze kunnen nu beide goede de targetstok volgen. ze volgen hem en raken hem aan als die hoger is (konijnen op de achterpoten) of juist laag. ze kunnen ook beide al door de tunnel heen en dan de targetstok aanraken. Al vindt zazu dat iets leuker. Zij is altijd wat minder bang en doet zonder te denken. Junior strandde de eerste keren halverwege (toch geklikt en wat lekkers gegeven) en later durfde hij ook helemaal erdoor. junior kan ook ergens op leunen en dan targetstok aanraken. zazu spring over mijn been om de targetstok te volgen. allebei lekker actief dus. 


 


ik train ze nog steeds tegelijk en dat gaat eigenlijk gewoon heel goed. ik doe ze ongeveer om en om, hangt er ook een beetje vanaf wie er in de buurt is en wie zin heeft. opzicht denk ik dat het goed kan zo omdat ze alleen een beloning krijgen als ze de targetstok aanraken en het klikje horen en dit doen ze niet tegelijk. de klik opzicht betekent dan niet zoveel voor ze misschien maar wel icm de targetstok aanraken. hoe is het bij jou konijnenlovertje?


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik merk inderdaad ook dat de band zeer versterkt. mijn konijntje  was altijd al een redelijke flapuit integendeel tot zijn broertje, die was altijd al veel schuwer, ik merk dat zijn schrik tijdens het trainen meer en meer weg gaat, hij komt tegenwoordig zelfs uit mijn hand eten, komt tegen me op staan of snuffelen en met een beetje geluk komt hij als ik in de ren zit vanzelf op mijn schoot zitten. met dit resultaat ben ik al super blij, de bedoeling was enkele handige en bruikbare dingen aan te leren maar dit is misschien nog beter, cupcake (het konijntje van mijn broertje) is helemaal open gebloeid gewoon door de trainingen alleen al. de training zelf gaat ook redelijk goed, cupcake vind de targetstick wel wat eng, maar probeert die toch dapper aan te raken en soms te volgen. muffin (mijn konijntje) doet het zeer goed, die volgt al redelijk goed de targetstick, soms stopt hij wel opeens, dan merk ik dat hij er genoeg van heeft, als ik dat merk, dan stop ik ook meteen. een keertje was het mij zelfs gelukt om hem een rondje te laten maken door de targetstick te volgen. vandaag doe ik nog eerst ff door met de target stick normaal te volgen en dan denk ik dat als ik ook echt merk dat muffin er klaar voor is misschien wel kan beginnen met een rondje rond de kegeltjes, maar ja, het kan ook zijn dat ik misschien wel wat te vlug ben, als ik merk dat hij er nog niet klaar voor is doe ik het ook niet. met cupcake ga ik nog zien wat ik doe. ik ga in ieder geval verder met de targetstick aan te raken en te volgen en zie wel hoe ver ik ermee kom, want zoals gezegd: alles op zijn tijd hé ;)


 


PS: die w was een typfoutje srry :D


Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ben ik trots op mijn Nijntje!!! hij heeft vandaag zijn eerste trucje geleerd en dat gaat super! het is geen spectaculair trucje of zo, maar toch vind ik het super goed dat mijn nijn na vier dagen trainen een trucje al met gemak kan uitvoeren. ik heb hem vandaag geleerd op twee pootjes te gaan staan en daarna naar beneden te komen, het lijkt wel of hij nooit iets anders heeft gedaan haha, ;) voorlopig is de camera nog plat (de batterij is nu aant opladen) maar dan zal ik zo snel mogelijk een paar fotootjes plaatsen en als het kan een filmpje, groetjes


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet dat er mensen zijn die trainen als een soort verplichting voor hun nijn zien en het daarom niet leuk vinden maar als je de balance goed aanhoudt, je nijnen de kans geeft om weg te lopen en dergelijke, dan is het ook een brilliante vorm van aandacht en erkenning geven aan je nijnen, dit vinden ze ook fijn, vergeet niet dat konijnen groepsdieren zijn en ze graag goed doen in de groep, Konijnen in gevangenschap blijven met veel van hun gedrag ook gewoon kinderen, ze zullen nooit, net als hun wilde broertjes en zusjes, de hele wakkere tijd moeten zoeken naar eten. Maar dit betekend niet da ze niks willen doen. sterker nog. als we met ze trainen, dan zien we ze een hoop binkies maken. Iets verteld me dat e het dan wel naar hun zin hebben ;-)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

een verplichting, dat is het alles behalve wat mijn bedoeling is. ik vind echt dat het fijn moet blijven voor mijn nijn, en voor zover ik kan zien vind hij dat ook, inderdaad zie je hem dan een hoop binkies maken, zo schattig :D het tofste eraan vind ik nog dat mijn konijn zoveel vooruitgang heeft gemaakt op zo'n korte tijd, niet dat hij het niet was, maar toch is hij nog steeds wat asocialer geworden naar mij toe, dan merk je echt dat je een band met je nijn opbouwd, vind ik nog een van de mooiste dingen om te zien samen dat hij zo gelukkig is :D :D


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik ben ook net begonnen met het trainen van mijn konijn. Ik ben dan wel nieuw maar mag ik een tip geven? Wacht niet met het eindigen van een trainingssessie totdat je konijn geen zin meer heeft. Het werkt het beste als je positief eindigt. Dus als hij nog interesse heeft en als je iets nieuws leert eindigen wanneer hij het heel goed deed. Succes iedereen!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .