Ga naar inhoud

wat is nu toch dwangvoeren?


konijnenlovertje

Aanbevolen berichten

Dwangvoeren is nodig als een konijn zelf niet meer wil eten, bijvoorbeeld als hij ziek is. Konijnen stoppen soms met eten als ze ziek zijn of pijn hebben. Maar ze moeten altijd blijven eten anders gaan ze heel snel dood. Na 12 uur niet eten komen de darmen stil te liggen en na 24 uur kan het konijn dan al dood zijn.


Om dit te voorkomen moeten de darmen op gang blijven door eten in het konijn te stoppen. Het konijn wil dit helemaal niet natuurlijk, dus moet je ze dwingen. Met een spuitje moet je dan speciaal voer waar je een papje van kan maken in hun bek spuiten. Soms zijn er ook medicijnen nodig. Dit gaat meestal gepaard met hevig verzet dus het is niet leuk voor het konijn en ook niet makkelijk om te doen, maar soms is het nodig om te zorgen dat het konijn niet dood gaat doordat de darmen stil komen te liggen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt om te reageren, ik vermoedde al zoiets maar nu weet ik het zeker, ik d8: toch ff vrage, je weet nooit of ik het zelf eens hetzelfde aan de hand zou hebben met een van mijn nijntjes dus dan weet ik tenminste wat te doen :)

Het is dan belangrijk om naar de dierenarts te gaan. Dwangvoeren is een bijkomstigheid, want als een konijn niet eet, dan komt dat ergens door. Konijnen stoppen niet met eten omdat ze geen trek hebben. De dierenarts moet dan kijken waarom het konijn niet eet en daar moet hij dan ook voor behandeld worden, dus niet alleen dwangvoeren. Soms mag je een konijn zelfs niet dwangvoeren, bijvoorbeeld als het konijn ziek is doordat er allemaal gas in de maag zit. Als je zo'n konijn gaat dwangvoeren pomp je de maag nog voller en kan hij daardoor dood gaan.

Als je konijn niet eet moet je dus direct naar de dierenarts gaan. De dierenarts zal dan kijken waardoor het konijn ziek is en je ook vertellen of je moet dwangvoeren.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staan, dacht ik, filmpjes van op you tube, ook van BB zelf. Is misschien wel handig om eens te bekijken. Je moet idd eerst naar de dierenarts voor je weet of je moet dwangvoeren. Maar als je het moet doen, het is niet heel makkelijk dus is het handig te lezen/kijken hoe het gedaan wordt. Er zijn verschillende manieren om het te doen.

Dwangvoeren is wel iets wat erbij hoort als je konijnen hebt. Dwz dat het altijd kan gebeuren dat je dat moet doen. Het is niet prettig voor het konijn dus ik probeer het altijd te vermijden door veel lekkere dingen aan te bieden. En door de medicatie te mengen met babyvoer. Maar als ze voer en medicatie weigeren, zal het toch moeten. Ik hoop dat je het nooit zult moeten doen want ik vind het vreselijk.

Het helpt wel als je rustig en doortastend te werk gaat, je eigen stress en twijfel zorgen er vaak voor dat je konijn zich nog meer verzet. Als je het wel eens moet doen, kun je een topic openen als je vragen erover hebt. Of zoeken in oude topics.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .