Ga naar inhoud

Groente advies nodig.


Djohn

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

 

Star heeft sinds kort last van onzindelijk gedrag. Zou het kunnen zijn omdat ik nieuwe planten heb in de kamer en dat de kamer iets anders is ingericht nu?  

het is vooral zo als ik ze langer dan een paar uur los laat dan gebeurd het....]

 

Ik ging vandaag met de urine van star naar de dieren arts en wat bleek: Star heeft Slush in de urine. een Ontstekking dus. ik kreeg al carprofen drops  mee  dat ik 2 maal daags moet geven. Ik mag star nog maar 1/4 van een handje qua brokjes geven.  en  ik moet haar veel meer groenten geven. Maar wat voor soort groenten is niet echt een risico?

 

Ik dacht ik mag haar nu  Tomaat, witlof,komkommer,andijvie, courgette, paprika geven.  Dat is volgens mij altijd save dat je geen darm klachten kan krijgen. Maar zijn er nog meer groenten waar je je geen zorgen over hoeft te maken dat ze verstopping, diarree of gas en buikpijn van kunnen krijgen? 
 

Ik hoor het graag van jullie! :) 

Groetjes Djohn 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veilige planten

Welke groentes, fruit en kruiden mag je in het dagelijkse menu van je konijn stoppen?

Iets wat altijd vers in de groenteschotel van je konijn mag is gras. Gemaaid gras mag je niet geven, geplukt gras wel.

Bij het samenstellen van een dagelijkse groenvoerschotel moet je er rekening mee houden dat je konijn eerst moet wennen aan een nieuwe soort. Begin dus met kleine hoeveelheden. Bij veel soorten groenvoer is het ook nog eens zo dat het wel goed is voor je konijn, maar niet elke dag. Wissel dus gerust af met de verschillende soorten groenvoer, zodat je konijn een gevarieerd menu krijgt.

Let op dat fruit meer een lekkernij is, en dat dus met mate gegeven moet worden!

Groenten

alfalfa

andijvie

Beemdlangbloem gras

bleekselderij

bloemkool

boerenkool

broccoli

chinese kool

courgette

Erwtenvlokken

Gerstvlokken

Haver (beperkt)

IJsbergsla

Johannesbrood

Katjang Idjoe

knolselderij

komkommer

koolrabi

Lijnzaad

luzerne (-klaver)

Maisvlokken

paksoi

paprika

pastinaak

radijs

rode bieten

ruccola

selderie

sla

spinazie

spurrie

Tarwe (beperkt!)

taugee

tomaat (alleen rijpe tomaten, geen tomaten die niet goed rijp zijn en ook de plant niet!)

Tuinbonen

Veldbonen

veldsla

venkel

waterkers

wilde peen

witlof

wortel (ook het loof!)

wortelvlokken

Bomen

Berkenblad

Walnootblad

Wilg

Fruit

aardbeien en -bladeren

ananas

appel

appelboom (takken en bladeren)

banaan

bramen (-blad)

druiven (zonder pit)

druivenstruik (blad, gedroogd)

frambozen (ook de bladeren van de struik)

grapefruit

kers (ook takken en bladeren van de boom)

mandarijn (zonder pit)

Mango

meidoorn (bessen)

meloen

nectarine (niet te veel)

papaja

peer (ook takken en bladeren van de boom)

sinaasappel

Veenbes

watermeloen

Kruiden

basilicum

brandnetel (gedroogd of heel jong )

citroenmelisse

dille

dovenetel

duizendblad

Goudsbloembloemen

Kaasjeskruid

Kamille (-bloemen)

Kervel

komkommerkruid (bernagie)

Korenbloembloemen

marjolein

munt

oregano

paardenbloem(-blad)

peterselie

pepermunt

rozemarijn

Rozenbottels

salie

Smalle weegbree

tijm

valeriaan

zonnebloembladeren

Zonnebloempitten

ik heb deze post alleen via via gevonden, dus ik kon hem niet linken.

Deze is niet van mij maar tigger heeft deze een flinke tijd geleden op dit forum achter gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die lijst is ook handig die gebruik ik ook (heb hem afgedrukt en opgehangen) en als ik iets niet zeker weet kijk ik altijd daar naar maar eentje die ik echt kan aanraden zijn de paardenbloemblaadjes ik geef deze al aan hun vanaf dat ik ze heb en mijn nijntjes zijn er helemaal verlekkerd op wortel vinden ze hier ook lekker (als je dit geeft doe het dan wel enkel met mate) en waterkers is hier ook populair er zijn er natuurlijk nog veel meer maar deze zijn bij mijn nijntjes toch wel de favorietjes ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonen? Naar mijn weten zijn bonen niet goed voor konijnen!

Bij appel moet even worden toegevoegd: zonder klokhuis!

Daar naast rustig aan met koolsoorten en deze voeren in combinatie met andere groenten. Zelf mijd ik koolsoorten en sla, maar dat komt grotendeels ook omdat ik een ram heb gehad die erg gevoelig was voor gas en darmproblemen dus voor hem was ik wat beperkt en hou dat toch een beetje aan merk ik ook al is hij er niet meer.

Hij kon in zijn jongere jaren ook prima tegen sla of bijv brocolli maar later is hij daar toch op gaan reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit topic staat een hele uitleg over groenten en wat veilig is: http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

 

 

 

In onze lijst met groenten, fruit en kruiden die een konijn mag eten kun je vinden wat een konijn allemaal mag hebben.
Er zijn groentes die met mate gevoerd moeten worden en groentes die wat sneller diarree veroorzaken. Als je je konijn wil leren groenvoer te eten, kun je beter niet met die soorten starten.
Veilige groentes om mee te starten zijn: andijvie, peterselie, wortelloof, witlof, geplukt gras. Als je slim bent start je dus met het voeren van één van deze soorten.
Een konijn mag gewoon sla en koolsoorten eten. Er zijn echter ook konijnen die hier gevoelig voor zijn. Wij raden aan om niet te starten met deze soorten. Maar een “gevorderde groenvoereter” kan best wat sla en koolsoorten hebben. Zorg er wel altijd voor dat je deze groentes geeft in een mix met veilige groentes.
Een aantal groentes bevatten best veel suikers. Wortel, de groente waarvan veel mensen denken dat konijnen er onbeperkt van mogen eten bevat bijvoorbeeld erg veel suikers. Verder bevatten ook zoete paprika en zoete tomaten veel suiker. Geef deze groentes dus met mate.
Het is het best om je konijn gewoon een mix van verschillende soorten groenvoer te geven. Een gevarieerd menu is een gezond menu. Geef een dagelijkse mix van minimaal 3 soorten groenvoer. Dit mag best wat wisselen per seizoen (zo kun je het betaalbaar houden).
Alle soorten groenvoer hebben voordelen. Ze bevatten vitamines en anti-oxidanten. Andijvie, broccoli en wortelen bevatten bijvoorbeeld veel vezels. Vezels zijn erg belangrijk in de voeding van een konijn.
Is jouw konijn gevoelig voor blaasproblemen? Geef dan niet te veel broccoli, chinese kool of spinazie, deze bevatten veel calcium. Ook konijnen die snel haakjes op de kiezen krijgen hebben vaak profijt bij wat minder calcium in hun voeding.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonen? Naar mijn weten zijn bonen niet goed voor konijnen!

Bij appel moet even worden toegevoegd: zonder klokhuis!

Daar naast rustig aan met koolsoorten en deze voeren in combinatie met andere groenten. Zelf mijd ik koolsoorten en sla, maar dat komt grotendeels ook omdat ik een ram heb gehad die erg gevoelig was voor gas en darmproblemen dus voor hem was ik wat beperkt en hou dat toch een beetje aan merk ik ook al is hij er niet meer.

Hij kon in zijn jongere jaren ook prima tegen sla of bijv brocolli maar later is hij daar toch op gaan reageren.

Even voor mijn helderheid: over welke sla heb je het dan? Hier krijgen ze namelijk wel sla zoals kropsla, veldsla, rucola en romeinse sla maar dat gaat hier gelukkig allemaal goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor mijn helderheid: over welke sla heb je het dan? Hier krijgen ze namelijk wel sla zoals kropsla, veldsla, rucola en romeinse sla maar dat gaat hier gelukkig allemaal goed

Sinds Koos zwakkere darmen kreeg ben ik eigenlijk alle sla gaan vermijden. Misschien onterecht? Ik weet niet meer van welke hij last kreeg als eerst eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla geef ik ook nooit wel rucola die heb ik in de tuin wilde rucola daar zijn ze gek op.

Tomaat vind ik ook te gevarlijk omdat het giftig kan zij vooral het blad dus doe ik liever maar net.

En met koolsoorten kijk ik ook uit.

Ze krijgen hier brocolli, witlof, andijvie, wortel, komkommer, rucola, kruiden en blaadjes.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nu Supreme vetcare plus urinary  tract health formula met cranbarries 0,25%!  met hooi en low calcium! :)  zijn net van die snacks van die kleine stokjes ze vinden het erg lekker.  Is wel fijn een kilo gratis gekregen van mijn dierenarts!  de pak was nog een week houdbaar maar het is gedroogd dat gaat nog jaren mee! ;) 


 


thanks voor jullie reactie star en spider krijgen nu andijvie witloof zonnebloem bladeren paprika ijsberg sla ;)  dat is wel goed voor ze ;) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nog even in te haken op de eerste alinea Djohn, het lijkt mij vrij logisch dat een konijn met een blaasontsteking onzindelijk is. Zal niet liggen aan de andere planten of iets dergelijks. Toch?

Hey star heeft slutsch en GEEN blaasontsteking ik dacht dat het zo was. 

 

Ik heb mijn konijnen nu in een andere hoek staan. Uit de zon van de verwarming af en het beste!!! UIT DE TOCHT! 

Ik geef iedereen gelijk! het is super slecht op konijnen in de tocht te laten!  Slecht voor hun gezondheid. Want sinds ik haar heb verplaats  is alles weer beter gegaan! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey dankjewel!  Vinden konijnen nou slappe groenten nou niet erg? dingen die een beetje over rijp zijn enzo? ;) Mag dat? 

 

Zolang het niet schimmelt of rot is durf ik het best te voeren aan mijn konijnen. Een stuk appel met een beurs plekje of een stuk wat slappe andijvie lusten ze hier best.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja star en spider hebben nog nooit zo goed hooi gegeten als nu! De dierenarts zei dat ik ik nat moest maken. Dus ik deed dat nu moet ik 6 volle handjes hooi geven en ze eten het helemaal op! :O.  ( normaal 1,5 handje kwam alleen op als ik 3  handjes gaf!   Ze eten nu 4x zoveel hooi!  En het is meteen minder stoffig in huis! :) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .