Ga naar inhoud

Castreren van een oudere voedster (~6-6,5jr) ?


Alicia

Aanbevolen berichten

Een tijdje terug, toen Nino bij de DA was geweest voor de zoveelste keer niet eten, apathisch gedrag, kleine/veranderde keutels, merkte de arts op dat hij een verdikking voelde in haar buik (tikkeltje rechts van het midden, gezien van staand achter het konijn). Omdat het een voedster is dacht hij gelijk aan de baarmoeder en daarbij ook aan baarmoeder(hals)kanker, al kon hij niet met zekerheid zeggen dat die verdikking daadwerkelijk ook de baarmoeder was.


 


Destijds dacht ik: tja, jammer maar voor castratie is ze eigenlijk al te oud. Nu ben ik de laatste dagen steeds meer gaan twijfelen of dat wel de goede gedachte is..


 


Eerst nog wat over de leeftijd; toendertijd zei de meneer waar Nino vandaan komt dat ze 1,5 jaar was (geen geboortedatum of bewijs oid om zeker te zijn). Maar wat als die leeftijd niet klopte? Kon net zo goed zijn geweest dat het meer een schatting was van hem en dat Nino jonger of zelfs ouder was dan de leeftijd die hij toen opnoemde. Als dat 1,5 jaar klopt dan zou ze nu tussen de 6-6,5 zijn. 


Op die leeftijd lees ik dat het voornamelijk wordt afgeraden om dan nog een voedster zon ingreep te laten ondergaan.


 


Stel dat die verdikking toch haar baarmoeder, is het dan (gezien haar vermoedelijke leeftijd) slim om toch nog haar te laten castreren ?Ze heeft ook veel te vaak en lang last van schijnzwangeren dus met castratie zou dat evt ook verholpen worden.


 


Nog iets anders: dan is het dus misschien die baarmoeder, maar is er al sprake van uitzaaiing, dan heeft castreren al geen zin meer. Misschien is het dan beter om eerst echo of röntgenfoto's te laten maken (ook om vast te stellen of er eigenlijk al wel sprake is van kanker/tumor vorming).


 


Ik ga sowieso de DA morgen hierover bellen, maar wil graag weten wat jullie mij adviseren om te doen.


 


EDIT: Uit een ander topic haal ik dat forumleden Aniek en Dollie bekend zijn met het castreren van wat oudere konijn, dus misschien dat een van jullie hier wat zinnigs over kan zeggen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bij mijn voedster werd ook eerst een foto gemaakt om te kijken of ze geen duidelijke uitzaaiingen in haar longen ofzo had. Als het nog hele kleine uitzaaiingen zijn waar ze op het moment ook nog geen last van hebben, zijn die moeilijk op een foto te zien.


 


De oudste voedster die ik heb laten helpen was 8 jaar en is na de operatie supergoed opgeknapt en uiteindelijk tien jaar geworden. Toen had ze dus wel uitzaaiingen in haar longen en was er niks meer aan te doen. Maar ze heeft nog wel een paar jaar langer van het leven mogen genieten. Zo ook een voedster die ik nu nog heb, die verloor vorig jaar bloed en bleek ook een tumor te hebben. Ook eerst een foto gemaakt en ze hobbelt ook nog vrolijk rond hier.


 


Ik denk dat het best nog wel kan, kijk wel even naar de conditie van je konijn, als ze verder goed gezond is zou ik het wel aandurven bij een dierenarts die er ook ervaring mee heeft.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mijn voedster 1 maand geleden de hele baarmoeder laten weg door de DA, omdat er ook een tumor in zat.

Mijn voedster was toen en is nog steeds 5. Zo ver ik nu kan zien is ze goed opgeknapt.

Ik wist toen alleen niet met die foto's maken, dus dat is helaas niet gebeurd, maar ik zou het zeker aanraden.

Veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan op een foto niet zien of de baarmoeder een tumor bevat. Maar inderdaad wel of er uitzaaiingen in de longen zitten. Ik zou wel een castratie laten uitvoeren. Als er inderdaad wat zit, kan dat in ieder geval weggehaald worden en wellicht het leven verlengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je een voedster van 6 niet preventief moet opereren, maar als er een tumor lijkt te zijn, zou ik het zeker wel overwegen. Ik zou je inderdaad adviseren eens bij Aniek te vragen. Dollie is op vakantie, dus die leest dit vast niet. Je kan haar een pb sturen of anders contact opnemen via de website van het konijnenparadijs.

Als het een tumor is, heeft ze met een operatie de beste kans om nog even door te leven denk ik. Of ze fit genoeg is voor zo'n operatie zul je zelf met de dierenarts moeten beoordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preventief castreren op deze leeftijd zeker niet. Maar als ze dus wel wat aan d'r baarmoeder heeft dat castreren kan oplossen is het, ookal op 6,5 jaar, te overwegen ?


 


Qua gezondheid heeft Nino wel vaak (om de 3 weken ongeveer) wat last van verstopping. Dan wil ze niet eten, zit de ene keer stil maar de andere keer is ze actief, kleinere keutels etc. Dit gaat meestal vanzelf weer over. Als het te lang duurt ga ik natuurlijk naar de DA en dat kan wel 3-4x per jaar zijn. Maar wel altijd hetzelfde verhaal: dwangvoeren en metocloral drops.


 


Is een steeds terugkerende lichte verstopping rede genoeg om niet te laten castreren ? Als het gedaan moet worden moet ze natuurlijk wel in goede gezondheid zijn en met de verstopping kwaal, kwalificeert Nino dan nog wel voor 'in goede conditie' zijn ?


 


Wat ik ook heb ontdekt is dat ze wormen heeft. Dit kan geloof ik ook de oorzaak zijn van die terugkerende klachten. 2 weken panacur kuur, en hopelijk zijn de wormen en als gevolg van die wormen de terugkerende verstopping verholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update:


 


Nino heeft sinds vorige weekend weer last van die terugkerende klachten van niet willen eten, niet actief zijn etc. Dit is al een week gaande. Dwangvoeren doe ik al een aantal dagen aangezien ze zelf veel te weinig eet.


 


Vandaag weer naar de da en die zei dat ze geen last had van gas of verstopping. Hij wist het verder ook niet meer.


 


Ook ontdekte ik vorige week dinsdag bloed bij de urine, laten onderzoeken en het bleek inderdaad bloed. Vermoeden is blaasontseking --> Nino heeft nu al 6 dagen ab (sulfatrim drops). Het bloed plassen is daarentegen juist verergerd. Eerst vind ik 2-3 dagen niks, en vandaag heb ik al 4 keer bloed gevonden. De ene keer is het een klein streepje in de urine of wat druppeltjes naast de urine, maar ik heb ook alleen een plas pure bloed gevonden.


 


Aangezien de twijfel er toch is of het nou wel blaasontsteking is (na 6 dagen ab nog steeds bloed plassen, en meer/vaker ook), vroeg ik mij af wat het verder kan zijn ? da wil iig nog wel de resterende 4 dagen van de ab kuur afmaken...


 


Begin nou richting blaasstenen te denken of toch iets met de baarmoeder.. Er is een echo gemaakt bij Nino, maar ze had meer lucht/gas in haar buik dan normaal dus kon er geen écht duidelijk beeld uitkomen. Maar uiteindelijk zeiden de 2 artsen die meekeken (en na het voelen van Nino's buik) dat er niks raars te zien en voelen was. 


 


Las ook over een geval van baarmoederontsteking, en dit is toch alleen te zien als er inwendig (dus operatie) gekeken wordt ?


 


Heb het idee dat ik te vroeg allemaal conclusies trek, maar Nino is 6,5, niet gesteriliseerd, plast bloed, eet amper, zit alleen maar en de echo was ook niet volledig te vertrouwen. Wil natuurlijk niet te laat zijn als het iets met de baarmoeder is. Maar eerst urine/blaassteen/nier problemen uitsluiten is de volgende stap lijkt me.


 


EDIT:


Heb 2 kk dierenartsen ( Wilhelmina Park in Utrecht en Stratum in Eindhoven) met dit bloed plas verhaal gemailt, misschien dat hun mij wat kunnen adviseren/bijbrengen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend vervelend.


Ik zou een röntgenfoto laten maken waar zowel blaas als buik op te zien is. Nu is natuurlijk een tumor niet te zien, maar blaasstenen bijv. wel.


Bij de voedsters die hier bloed plaste was het uiteindelijk altijd wat met de baarmoeder eigenlijk. Maar dan kan je in ieder geval met een foto een blaassteen uitsluiten. Ik moet wel zeggen bij die dames was verder ook niks te voelen aan de buitenkant dus helaas dat zegt het ook niet direct. Dames waren allemaal oudere tantes. Helaas, 1 dame heeft het niet overleefd, die had geen bloed bij de urine, maar karakter was extreem veranderd in korte tijd, zij had inderdaad ook een dramatische baarmoeder en een leeftijd van minimaal 8 jaar. De andere dames ook de dames van 8 jaar hebben de operatie goed doorstaan. 


Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik dan de resterende 4 dagen ab kuur niet afwachten en gelijk voor röntgen gaan ? En al zou het zo zijn dat er op de röntgen geen blaasstenen te zien zijn blijft er alleen baarmoeder over.


 


Is het dan aan te raden om te zeggen: ik wil een operatie en dan de baarmoeder,eilleiders-stokken weggehaald hebben. 


Ookal konden beide artsen niks voelen en was er niks op de echo te zien.. Al was de echo door gas/lucht in de buik niet volledig te vertouwen, dus zit te denken dat er misschien wél wat zat bij de baarmoeder maar niet te zien was voor het apparaat door het lucht in Nino's buik.


 


Ik vraag mij dan ook af, komt het zover, is Nino wel gezond/sterk genoeg op dit moment ? Lijkt me goed kunnen dat zewel wat verzwakt is nu door het al een tijdje niet willen eten, alleen maar in een hoekie zitten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het overleggen met de dierenarts wat dat betreft. Al vind ik het lastig, want nog vier dagen en je zit weer op het weekend. Dan zou ik wel uiterlijk vrijdag terug gaan voor een foto. 


Volgens mij kan je op een echo ook niet echt iets van een tumor zien dat is wel lastig. Ik ben zelf altijd direct voor de operatie gaan, maar ik moet daarbij wel zeggen dat de konijnen nog prima aten en keutelde en dat vind ik wel anders in jouw verhaal. 


Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb overlegd met mijn vaste dierenarts en die zei dat er geen blaasstenen waren, terug wijzend naar de echo.


 


Toen ik het baarmoederprobleem weer aankaartte, zei de da: 'Op de echo was niks te zien, maar als jij Nino wilt laten opereren om de baarmoeder te laten verwijderen dan doen wij dat'.


 


Heb inmiddels ook reactie terug gehad van Don de Bruin (dkl Stratum) en die kwam met het verhaal of het bloed werd mee geplast of het bloed al bij de urine zat. Het zouden blaasstenen kunnen zijn of baarmoeder problemen, in beide gevallen moet er worden geopereerd. Blaasstenen konden volgens Don met een echo geconstateerd worden, en mijn da zei dat er geen blaasstenen gevonden waren op de echo dus blijft er de baarmoeder over.


 


Ik heb ook nog dkl Dikkertje Dap gebeld en mijn verhaal kort uitgelegd; en daar werd gezegd: toch opereren want klachten en situatie (plast bloed. en steeds meer ook., ab helpt niks, niet-gesteriliseerde voedster, 6.5jr, geen blaasstenen op de echo te zien, niet goed eten+keutelen) neigt naar de baarmoeder. Ook nog even gemeld dat Nino niet fit is, kreeg de vraag :'Is ze er goed ziek van ?' 'Ja'. Veel wijst naar de baarmoeder en mocht daarom -ook omdat de klachten al 8 dagen duren- niet nog langer wachten, ookal eet Nino niet zo goed.


 


Wat er nu gaat gebeuren: Nino wordt morgen geopereerd bij dierenkliniek Dikkertje Dap. Voor die da gekozen en niet mijn 'vaste' omdat DD als konijnkundig staat aangeschreven en dat mij toch wat meer zekerheid heeft. Stratum had ook gekund maar die is wat verder weg.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat je andere da hebt geraadpleegd. Inderdaad als ze zo ziek is, is operatie wel nodig om beter te worden. Zonder zou ze het waarschijnlijk ook niet gaan redden.

Ik heb in het verleden ook 2 voedsters laten castreren die minimaal 8 jaar waren. Hun aten ook steeds niet. Bij de een was het erger dan de andere maar zijn er beide goed doorheen gekomen.

Heel veel sterkte en beterschap voor je nijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is iets anders gelopen; rond 12 uur was het weer tijd voor de volgende sessie dwangvoer. Ik zag toen weer een aantal plasjes bloed, zonder urine in de buurt en Nino was zelf ook een stuk slapper met ijskoude oortjes. Stuk slechter geworden dus.


 


Aangezien ik het niet wilde aankijken tot morgen, heb ik dierenkliniek Stratum gebeld met de vraag wanneer Nino bij hun terecht zou kunnen voor een operatie. Kreeg Don aan de telefoon en hij wist door de mails al wat er aan de hand was en zei dat ik echt niet moest wachten. Kon Nino direct langs brengen zodat ze vandaag zsm geopereerd wordt.


 


Wel wat verder dan DD (al helemaal omdat ik met de bus moest, ouders zijn met de auto weg), maar veel liever dat dan nog een dag wachten.


 


Word straks terug gebeld over de verloop van de ingreep, en als ik het zelf allemaal niet vertrouw kan ik zelf rond 17:00 bellen.


 


En iedereen nog bedankt voor de berichtjes met jullie steunbetuiging  :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .