Ga naar inhoud

Klaver heeft EC


Lonja

Aanbevolen berichten

Even kort samengevat: Klaver zakte afgelopen maandag 6 oktober af en toe door haar linkerachterpoot. De ene keer duidelijk, maar een uur of 2 later was het weer weg. Dinsdag nog steeds met fases en woensdag zag ik het weer ineens 's avonds en zijn we naar de dierenarts gegaan. Die kon er niets aan ontdekken maar heb voor de zekerheid Panacur mee gekregen.

De volgende dag, donderdagavond, was haar achterlijf verlamd. Vandaag, vrijdag, heb ik ook dexamethason en antibiotica (Enrofloxoral) gehaald.

 

Hier maar even een eigen topic omdat ik anders het klaagtopic volspam.

 

De laatst reacties uit het klaagtopic zet ik hier even neer:

 

 

Sterkte nog Lonja! Hopelijk slaan de medicijnen snel aan!

 

 

Sterkte Lonja.
Hoe ver je moet gaan, weet je zelf toch het beste. Jij kent Klaver.
Ik ga duimen dat het snel beter gaat.

 

 

Ik heb vaak wel het idee dat je het wel ziet als ze niet meer willen. Luister vooral naar je gevoel, vaak is dat een goede raadgever.

 

 

Willen is geen probleem. Maar met wilskracht kom je er niet als je pootjes niet meewerken. Stip wilde ook heel graag en heeft ook nooit opgegeven maar toch is het niet gelukt. 

 

Ik heb net anderhalf uur met Klaver zitten kroelen en we zijn weer dikke vriendjes, mijn handen zijn 3 keer uitgebreid gewassen en ze heeft ook heel erg genoten van het aaien. Ze is moe volgens mij. Volgens mij is het goed dat ik haar binnen heb gehaald. Ik dacht dat ze zich niet meer goed kon wassen maar ze wast zich erg veel, nu denk ik dat ze de kans niet kreeg omdat ze steeds opgejaagd werd. Ook was haar buik erg leeg, volgens mij heeft ze gewoon amper kans gekregen om te eten vandaag na haar brokjes vanmorgen, maar dat was om half 7 dus dat is al lang geleden. Ze heeft nu links en rechts wat gegeten. Beetje van de apppel met Panacur ook. Dexamethason heeft ze nog niet op en antibiotica ook niet, maar ik laat het even. Poepen en plassen heeft ze ook nog niet gedaan. Het belangrijkste is dat de Panacur er in gaat en de rest komt wel, daar heb ik vertrouwen in. Wat dat betreft zegt mijn gevoel dat ze even op adem moet komen. Ze heeft zich 2 dagen met haar achterlijf achter zich aan door de ren gesleept en weg moeten rennen met haar achterpoten achter zich aan voor Hazel die haar opjoeg en zich warm moeten houden in haar eentje en niet goed kunnen eten vandaag. Eerst nu langzaamaan dat eten weer op gang en uitrusten en dan gaan we aan de slag, linksom of rechtsom. Als die Panacur er maar in gaat. Mocht de rest niet lukken met zelf opeten dan stap ik weer over op injecties, ook niks aan de hand dan.

 

Ook is het goed voor mij dat ze binnen zit nu, het was heel stom, maar voor mij werd het duidelijk dat het een beetje was alsof ze Stip was. Ik heb dat nog niet echt afgesloten denk ik want ik pakte zo de draad weer op. Ik betrapte mezelf erop voorzichtig de deur van de bijkeuken open te doen om haar niet aan het schrikken te maken, want Stip was bang altijd. Ik dacht continu 'Stip' als ik aan Klaver in de bijkeuken dacht en door zo lang met Klaver te kroelen is even het kwartje gevallen dat Klaver Stip niet is en dat met Klaver andere dingen wel en niet kunnen. Klaver kan ik heel veel aandacht geven en konijn voor spelen. Klaver komt als ik haar roep. Klaver kan ik veel meer helpen. Ze had jeuk blijkbaar, ze draaide haar bovenlijf als een konijn wat zich in de nek wil krabben...en toen niks. Zo zat ze zelf ook te kijken..."Euh. en nu?" Ik heb haar in haar nek gekrabt en ze werd zo ongeveer extatisch, zo fijn vond ze dat, ze drong zich helemaal op, en opeens was het goed en ging ze weer normaal zitten en mij uitgebreid wassen. En ook dat ik haar zo'n aandacht kan geven, ze zat heerlijk te knarsetanden en viel bijna in slaap, haar derde ooglid zat voor haar ogen, ze voelde zich duidelijk heerlijk. Ook is ze al even op expeditie geweest in de ren. Dus eigenlijk ook weer zo'n ander verhaal dan Stip. Heeft mij nieuwe energie gegeven om dit op te gaan pakken.

 

Ook heb ik nu een ander gevoel dan bij Stip toen die net ziek werd. Stip moest vandaag nog beter worden. Meteen. Dat is er wel af gegaan hoor, ik wist op een gegeven moment dat het vooruit en weer achteruit kon gaan en dat het lang duurt en er vertraging in de werking van de medicijnen zit en dat het geen kwestie is van dagen maar van weken. Dat geeft mij nu de rust om met Klaver rustig aan te doen. Als de dexamethason er vandaag niet meer in gaat dan beginnen we morgen maar. Ze gaat haar energie nodig hebben. We hebben de lange adem nodig, EC is niet in een dag over. Die Panacur komt in de loop van de nacht nog wel, de helft zit erin, en ik ga nu niet dwingen, kost haar alleen maar veel energie, die andere medicijnen kunnen ook met injecties dus zo niet dan spaart ze haar energie maar en dan komt het ook wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies :D zal de beterschapswensen doorgeven :)

Ze deed gisteren alsof ze perenhapje niet lekker vond. Ik heb vanavond eigenwijs als ik ben de dexamethason toch in het perenhapje gedaan want een konijntje heeft mij eens ingefluisterd dat dat het lekkerste is wat er is ;)

Het duurde ook bij deze dame de hele avond voor dat kwartje viel maar na 2 aarzelende hapjes was binnen 10 seconden het bakje helemaal leeg. Blij dat ik eigenwijs was.

De Panacur is ook méér dan op, de bakjes zijn afgelebberd, mijn gezicht en handen trouwens ook weer, ik vind het wel best zo. Morgenochtend beginnen we wel met de antibiotica. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een goede keuze was om haar naar binnen te halen.

En ik snap je gevoel door alle zorg nijnen blijven gevoelens in je achterhoofd hangen en die spelen dan een rol mee.

Maar wij gaan allemaal duimen dat het met Klaver wel gaat lukken. Klaver is niet stip.

En het kan lukken. Als je Samson gezien had hoe die hier binnen kwam en nu twee jaar later graaft hij met zijn vriendinnetje de hele dag.

Het heeft even tijd nodig. Hoop dat ze de medicatie op deze manier binnen gaat krijgen. Probeer gewoon dingen uit.

Wat vind ze lekker. Ook al is het soms niet het aller gezondste. Droog brood heb ik wel eens gegeven. Maar ook havermout aangeleng met water op een lepeltje. Samson deed er alles voor zo lekker vond hij het. Kreeg op die manier zijn medicatie binnen. Ik deed er later ook steeds een beetje dwangvoer geweekte brokjes door heen.

Het is uit proberen.

Ik wens je heel veel sterkte, succes dikke knuffels voor jou en klaver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn limiet voor positieve stemmen is bereikt maar dank je wel Miss V en Belleke.

De medicatie kan gewoon zo gegeven worden, het was even een weg vinden en ook haar even de tijd geven om perenhapje te 'ontdekken' maar dat gaat goed. Las in het topic van Luna al dat jij droog brood gaf Belleke dus daar heb ik vanochtend de antibiotica op gedruppeld. Ik heb nooit brood gegeven maar volgens mij kreeg ze dat in de opvang vroeger en ze vond het heerlijk en inderdaad het was meteen op. Dus dat wordt even iedere dag een stukje droog brood met antibiotica, perenprutje met dexamethason en geraspte appel met Panacur. Zo houden we het leuk allemaal.

Vanmorgen gaat het wat beter. Haar achterlijf was veranderd in een dunne platte vormloze pudding vanaf haar ribben. Nu is het wat minder plat en in elkaar gezakt, het komt weer wat omhoog en af en toe beweegt ze haar rechterachterpoot heel langzaam. Ik denk dat de dexamethason werkt maar ze is heel de week sochtends beter dan savonds dus het kan ook niks zijn.

Ze eet weer goed en voelt een stuk warmer.

Ik vind dat ze nog helaas niet terug de ren in kan zo lang ze niet wat meer kracht heeft in haar achterpoten. Het natte gras is niet goed om doorheen te slepen omdat ze dan helemaal nat wordt en koud.

Kan wel een stuk zonder gras afzetten maar als het dan regent moet ze door de modder slepen. Vind ik ook geen goed idee.

Het grote nadeel is dat ze binnen geen wintervacht krijgt en dan kan ze niet zomaar weer naar buiten straks dus het is duimen dat het snel weer goed is, binnen een week of zo, anders zou ze tot mei alleen binnen moeten blijven en dat is veel te lang.

Maar nu kan het eigenlijk gewoon niet buiten.

Moet nog iets verzinnen voor een toilet, heb een lage ovenschaal gepakt maar die is eigenlijk nog te hoog. Het kost haar veel moeite haar achterlijf over de rand te krijgen al was er maar 1 keuteltje naast gegaan en 1 plasje, de rest keurig in de bak maar net lukte het weer niet goed en hing haar achterlijf nog over de rand terwijl ze poepte.

Maar onze combimagnetron was kapot gegaan en daar zat een ronde schaal in, heel plat, die is niet zo groot maar wellicht is dat wat. En straks ga ik even bij de slager vragen of zij geen lege grote vlees-schalen hebben. Voor Stip gebruikte ik ook een lage plastic bak waar gourmet in had gezeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja hebben jullie een action. Ik heb daar een lage platte plastic bak vandaan die ik ook gebruik in het hok voor wc.

Ik weet niet of Klaver het fijn vind om opgepakt te worden. Happy had ook achterhands verlammingen. Die masseerde ik de achterkant maar deed ook voorzichtig de poten bewegen.Dit om de spieren getraind te houden.

Heb dat in mijn opvang ook vaker moeten doen en het helpt echt wel.

Probeer de plek waar ze zit zo koud mogelijk te houden. Raam open als dit kan.

Succes ermee.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Nvy!:)

Belleke, bedankt voor de tip van de Action. Dan ga ik daar zo even heen om te kijken of ik zoiets kan vinden.

Ze vindt het niet fijn om opgepakt te worden maar aandacht kan ze niet genoeg krijgen nu ze alleen zit en toch geen fut heeft om druk te doen. Dus zal eens gaan proberen terwijl ze op de grond zit de achterkant te masseren en de pootjes rustig te bewegen zodat het niet teveel vast gaat zitten. En anders toch eens proberen op schoot te zetten, nooit echt geprobeerd omdat er geen noodzaak voor was maar nu is dat anders. Ik zag bij iemand op Facebook die een konijn heeft met een scheve kop dat die een infrarood massage-ding had gehaald en daarmee de nek masseerde. Dat konijn vond dat heel fijn en duwde zich er tegenaan en het hielp goed. Als het lang gaat duren is dat misschien ook wel iets om naar te kijken.

Ik had al zitten twijfelen of ik haar zo warm mogelijk moet houden of zo koud mogelijk. Warmte is goed om beter te worden. Dat effect heb ik bij Stip ook gezien. Buiten in de kou een hoopje ellende en binnen bij een kruik na een paar uurtjes weer leven erin.

Maar kou is goed om straks weer terug te kunnen. Ze zit in de bijkeuken, die is niet verwarmd maar wel een beetje warmer dan buiten. De achterdeur kan open en het raam open en dan is het net zo koud als buiten daar. Misschien eerst nog niet nu, eerst in iets warmere ruimte dan buiten beter worden en als dat te lang duurt, dat als ze over bijvoorbeeld een maand pas echt weer kan lopen, dat ik dan weer alles open zet zodat ze er aan kan wennen dat het kouder wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan geen advies geven, maar ik lees wel mee en duim voor jullie!


Fijn dat ze zich binnen wat beter voelt, dat is toch het belangrijkste, ondanks dat het niet zo heel handig is allemaal. Ze wordt vast snel weer beter zodat ze weer lekker naar buiten kan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je haar uit de groep hebt gehaald. Ik wist niet dat ze zo tam was dat je haar rustig kan aaien en dat ze jou likt. Wat lief. De webwinkel van BB heeft ook een behoorlijk lage bak, deze: http://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/toiletbak-arist-o-cat.html

Fijn dat de medicijnen nu vrijwillig naar binnen gaan en dat je voor jezelf een knop om hebt kunnen zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel maar die bak zou al aan de hoge kant zijn. Bij de Action heb ik een bakplaat voor in de oven gekocht die wat zwaarder is zodat hij ook niet verschuift en omkiept als ze haar lijf erin sleept, dat zou met een plastic bak wel gebeuren. Volgens mij moet dit kunnen al blijf je houden dat ze haar lijf over een randje moet slepen. Maar zonder randje zou de urine eruit lopen.

Ja Klaver is erg aan mij gehecht hoor. Alleen ze heeft het altijd erg druk en veel energie en geen rust ervoor om te aaien. Binnen is ze al wat minder alert dan buiten en helemaal als ze alleen zit heeft ze wel de rust. Met andere konijnen erbij is ze al onrustiger en dan wil ze ook liever met andere konijnen knuffelen, zo erg dat Hazel er altijd gek van wordt. Zij blijft een half-wild konijntje maar als je haar alleen binnen hebt zijn er geen andere konijnen en als ze ziek is is ze ook altijd minder druk en dan is het wel een knuffelbeest. Haar naam in de vogelopvang waar ze groot is gebracht was eigenlijk ook Knuf. Maar aan mijn vriend is ze niet zo gehecht hoor. Die krijgt geen likjes ;)

En als er iets tegen haar zin in gaat is ze ook echt niet te hanteren, net zo goed niet door mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo herkenbaar het gedrag. Muis was een wild konijn met de fles grootgebracht door mij.

Een liever konijn heb ik nooit gehad zo'n knuffelkont. Maar anderen konden er niets mee beginnen. Ik zie de dierenarts nog komen nadat hij gecastreerd was. Heel haar armen open gekrabt.

Je zou wel iets met warmte kunnen neerleggen zodat ze wel de warmte kan opzoeken.

Het klopt dat warm houden ook een vereiste is bij EC omdat ze vaak de energie nodig hebben om beter te worden.

Ik had de bak altijd onder een warmtelamp staan maar hield bij buitenkonijnen de omgeving wel koel. Anders moet Klaver inderdaad een lange tijd alleen zitten.

Het is best een gepuzzel steeds.

sterkte knuffels Belleke

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Belleke: wat grappig dat jouw wilde Muis hetzelfde gedrag had. Maar ja ook wel een beetje dezelfde achtergrond. Bij de dierenarts hier vergeten ze Klaver ook nooit meer haha ;)

Had muis ook een verlamde achterhand of stond zijn kop scheef?

Ik heb haar achterlijf gemasseerd en dat vindt ze wel lekker volgens mij. Maar ik denk dat ze geen gevoel meer heeft in de achterpoten. Ze reageert er niet op als ik eraan kom in ieder geval.

Ik heb geen warmtelamp helaas. Maar zal morgen overdag de deur en het raam open zetten en dan een kruik erbij.

Dank je wel Konijnenlovertje!

@Sharon: dat hoop ik ook! Dank je wel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muis had inderdaad een verlamde achterhand.

Dierenarts zei toen dat hij waarschijnlijk een verkeerde beweging had gemaakt.

Hij kreeg van die prednisonachtige spuiten hiervoor.

Later begon hij wonden te krijgen denk dus urinebrand.

Probeer voorzichtig niet forceren de poten in een natuurlijke beweging te bewegen.

Het helpt echt om de spierkracht te houden denk ik.

Succes ermee.

Nu lekker slapen gaan.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren was ze weer wat uitgerust na een dagje binnen. Vreselijk nijdig dat ze opgesloten zat en op een gegeven moment in de avond dus uiteindelijk ook een paneel los weten te rukken en op naar de andere konijnen. Onder flink protest heb ik haar daar bij de ren weg moeten plukken en in de vervoersbak weten te krijgen. Daarna de ren toch maar kleiner gemaakt zodat die steviger is. Oh wat was ze boos. Sjorren en trekken en als ik ook maar een hand uit durfde te steken om haar ervan te weerhouden dan kreeg ik een grauw en een snauw. Alles kapot bijten uit frustratie dat ze niet naar buiten mocht.

Ze zit er ook mee dat ze alleen is. Ze eet op zich wel maar alleen na heel veel aandacht en knuffelen. Daar kan ze zo van genieten. Heb het knuffelbeest wat ik voor Stip had gekocht erbij gezet. Die heeft ze wel even gewassen maar verder heeft ze er niet veel aan, de lol was er gauw af. Ook de kruik er vannacht bij gelegd en die kreeg ook wel een paar likjes maar daar gaat ze ook niet echt bij liggen.

Ik heb gisteren het raam en de deur heel de dag open gehad maar ik snap toch eigenlijk niet zo wat daar nu het nut van is als zij ondertussen bij een kruik of een warmtelamp zou zitten. Haar lichaam kan dan nooit aan de kou wennen.

Wat betreft haar poten is het nog hetzelfde. De ene keer sleept ze haar poten achter zich aan en de andere keer staat ze erop en zit er wel af en toe beweging in, het wisselt. Soms zit een poot dubbel geklapt maar daar mag ik dan niet aan komen, dan schiet ze weg.

Ik probeer haar zoveel mogelijk aandacht te geven en er vaak bij te zitten maar ik moet ook werken, eten en slapen. Dat is gewoon lastig. Ze heeft eigenlijk heel de dag gezelschap nodig, dat merk je echt goed met dat eten en dat is erg sneu.

Ik geef wel de Panacur nu savonds en de dex sochtends want het is ook wel veel allemaal. En dan beide keren nog een stukje brood met antibiotica. Veel snoep terwijl ze normaal nooit lekkers krijgt. Heeft waarschijnlijk ook wel invloed op minder gewoon eten eten.

Oh ja de ovenschaal werkte niet want er stak een randje uit en dat was al teveel. Nu heb ik de deksel van een grote schoenendoos en dan 1 rand eraf geknipt en een plastic zak onderin. Dat werkt goed maar ze had er vanmorgen ook een plasje naast op het kleed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik typte dit voorgaande bericht onderweg naar huis, nu ben ik thuis en het gaat al een heel stuk beter. Het zit nu precies in tussen verlamd en niks aan de hand. Mijn vriend zegt dat het al heel de tijd zo gaat. Ik denk dat de dexamethason zijn werk doet.

Verder is ze alleen maar bezig met zich boos maken en aan de tralies haar gebit kapot bijten. Mijn vriend hoorde een klap vanmiddag, ik heb grote keien langs de onderkant liggen zodat ze de ren niet op kan tillen. Had ze zo'n kei weten te verplaatsen. Het is net een jack russel, zo gefixeerd op maar 1 ding.

Ze was helemaal warm zo druk maakt ze zich.

Ze heeft ook overal op het kleed geplast. Ik weet niet of ze incontinent is of dat ze gewoon geen zin heeft op de bak te gaan. Ik denk het laatste want toen het slechter ging en de bak hoger was deed ze het wel netjes op de bak. Het is gewoon zo geen konijn om op te sluiten.

Gelukkig kan ze niet piepen en blaffen, dan hadden we geen leven meer nu, haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een terror dit herken ik niet van Muis. Het is inderdaad de Dexamethason denk ik die zorgt dat ze nu minder last heeft.

Het is wel nodig maar geeft toch een vertekend beeld is mijn ervaring. Maar dat was behandeling met alleen de Dexamethason.

Dordat ze ook die andere medicatie krijgt knap ze natuurlijm wel op.

wat is wijsheid nu? Ik weet het niet als ze de tent zo afbreekt geeft haar ook geen rust. In de groep gaat het ook niet goed.

Hoop dat andere je nog tips kunnen geven.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt Muis misschien nooit op hoeven sluiten? Je hoort het toch wel vaker geloof ik, bij half wilde konijnen. Het is niet alleen de ruimte nu hoor, ze wil niet alleen zijn en ook wil ze naar buiten. Kan haar wel loslaten in de bijkeuken maar dan knaagt ze alles kapot omdat ze toch haar zin niet heeft. Dit gaat wel lastig worden want als het nu beter gaat dan springt ze gewoon over de panelen straks.

Ik zit nu bij haar in de ren en ze is nu rustig gelukkig nu ik erbij ben. Maar het blijft een beestje waar je niks tegen de zin in moet doen want dan zijn de poppen aan het dansen.

Maar als het goed gaat dan moet ze toch maar terug naar buiten en dan in ieder geval eerst maar eens beginnen met een deel van de ren splitsen zodat ze haar eigen stuk heeft, zodat ze wel echt alleen zelf de medicijnen opeet.

Ik wil ook niet te lang doorgaan met de dexamethason. Misschien geef ik morgen maar niet en woensdag pas weer. Haar lijf moet er niet teveel aan wennen. Maar ik vrees dat zij hetzelfde heeft als Stip en dan is het wel echt nodig voortaan. Laten we het niet hopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .