Ga naar inhoud

Luna zeer waarschijnlijk EC


Domino

Aanbevolen berichten

Ik vrees dat Luna ook slachtoffer is geworden van EC. Gisteravond nog niks aan de hand. En vanmorgen trekt haar koppie steeds naar rechts en lijkt ze haar orientatie kwijt te zijn. Ik heb haar snel binnen gezet en om kwart over 2 kunnen we bij de dierenarts terecht. Dan hoor ik meer.

ik heb er al veel over gelezen, maar nu ik er zelf mee te maken heb.... ik vind het zoooo ENG!! Ik heb al niks met beestjes, bacterien en virussen en nu heb ik het gevoel dat ze overal zitten.

Moet ik nog iets met de ren doen? Ik begreep dat de besmetting al heeft plaatsgevonden dus daar kan ik niks meer aan veranderen. Maar moet ik nu iets schoonmaken ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu Laura. Maar gelukkig lijkt het of je er snel bij bent.


Omdat de meeste konijnen de parasiet inderdaad al bij zich dragen, heeft extra schoonmaken e.d. niet zo veel zin. Ik moet zeggen dat ik Saartje gewoon apart heb gezet destijds en niks extra ontsmet heb. Ook heb ik haar hokgenoten (5 stuks) niet meebehandeld. Gewoon even het advies van de dierenarts afwachten, denk ik.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel succes Domino...(filmpje kan ik helaas niet bekijken hier) ik kan je wel zeggen dat ze (als ze goed de behandeling doorkomen) ook met een scheef koppie heel blij kunnen zijn. Nu ik die twee scheefkoppies zie rondrennen hier, vind ik het zelf in ieder geval minder eng.


 


Verder zal de ene dierenarts je adviseren om al je nijnen preventief te behandelen, de ander wellicht niet. Inderdaad even afwachten. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou natuurlijk de rest ook een kuurtje Panacur kunnen geven, veel kwaad kan het niet. Zelf heb ik dat niet gedaan omdat ze inderdaad al zo lang samen zaten dat ze toch al lang besmet zijn, dan kan je naar mijn idee ieder konijn altijd wel 4 keer per jaar Panacur geven.

Bovendien haalde Panacur toch geen klap uit hier dus zag het nut er toch echt niet van in.

Nogmaals heel veel beterschap gewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel succes. Je bent er op tijd bij, dus ik zou me daar gewoon op focussen. Hoe sneller je bent, hoe minder de kans op restklachten zoals een blijvend gedraaide nek zeggen ze. Men zegt dat 75% van de konijnen drager is, maar dat het niet bij elk konijn tot uiting komt. Ik zou even afwachten tot je de diagnose van de dierenarts hebt en het behandelplan. 


 


Ik hoop dat Luna volgende maand weer helemaal tiptop in orde is. Veel succes met de medicijnen en het herstel en Luna: zet m op meid!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is schrikken zeg.

Maar zoals iedereen al zegt ben je er snel bij. Met een goede behandeling zal je konijn hopelijk weer snel beter zijn.

In het begin heb ik de boel iedere keer goed ontsmet zelfs geen konijnen meer in de hokken gezet.

Maar inmiddels een stuk wijzer geworden. Ik behandel de medebewoner ook niet mee.

Heb verschillende EC konijnen gehad maar nooit kreeg de partner EC.

Sterkte knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de dierenarts was het met mij eens. Inderdaad EC. Heel arsenaal aan medicijnen meegekregen. Hopelijk slaat het goed aan. Ze mocht wel gewoon buiten blijven bij Joep. Zodat ze zo min mogelijk stress zou hebben. Hopelijk wordt het niet erger. Maar die kans zit er wel in begreep ik. Ik hou haar temperatuur wel in de gaten. Maar het weer werkt gelukkig nog wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E. cuniculi (EC) bij konijnen

Wat is E. cuniculi nu eigenlijk?

EC of E. cuniculi is een afkorting voor Encephalitozoon cuniculi, een ziekte die wordt veroorzaakt door een zogenaamde ‘protozoa'. Dit is een eencellig organisme dat iets groter is dan een bacterie en bij het konijn parasiteert. Een protozoa is met het blote oog niet waar te nemen, maar  zijn aanwezigheid is met een microscoop wel te zien. Ook kan de aanwezigheid van ziekteverwekkers aangetoond worden met een bloedtest.

E. cuniculi is een neurologische aandoening. De protozoa tasten namelijk de zenuwcellen aan. EC nestelt zich in de hersenen, het evenwichtsorgaan en in het ruggenmerg. Op deze manier veroorzaakt het verschillende afwijkingen aan onder andere de kop en de achterpoten van een konijn. Een aantal belangrijke symptomen van EC zijn:

1.) Hersenproblemen(epileptische aanvallen, zwaaibewegingen met het hoofd): oogproblemen (het ritmisch heen en weer bewegen van de oogbol), draainek of tollen om de lengteas;

2.) Achterhandsproblemen: slappe of verlamde achterpoten, ongecontroleerde bewegingen;

3.) Blaas of nierproblemen: nierontsteking, veel drinken en plassen, lekken urine (met huidontsteking tot gevolg);

4.) Ontsteking van het oogvlies of andere oogproblemen;

5.) Afvallen zonder aanwijsbare oorzaak.

Infectie met E. cuniculi kan ook bij mensen voorkomen. Dit komt echter niet zo veel voor, want niet alle mensen zijn vatbaar voor deze ziekte. Een E. cuniculi infectie is alleen aangetoond bij mensen met AIDS waarbij de weerstand is verminderd.

Besmetting met E. cuniculi

Besmetting kan plaatsvinden van het ene naar het andere konijn via de urine of via de baarmoeder van een moederkonijn naar haar kind. Infecties kunnen sluimerend aanwezig blijven zonder klinische verschijnselen, tot een moment waarop de weerstand van het konijn minder is en er wel verschijnselen optreden.

Het komt vaak voor dat een konijn af en toe met de poot trekt of urine verliest, maar dat dit na een paar dagen weer weg is. Meestal komt dit echter na een paar weken of maanden in ergere mate weer terug.  Let dus ook op deze kleinere klachten bij uw konijn en ga op tijd naar een dierenarts!

Bij welke leeftijd komt het voor?

De ziekte komt vaker bij oudere konijnen tot uiting dan bij jonge konijntjes. Soms zijn er in de voorgeschiedenis van een ziek konijn ook wel stressmomenten aan te wijzen waarna de ziekte zich openbaarde. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een operatie of na het doormaken van een andere ziekte.

De behandeling van E. cuniculi

Er is nog niet zo veel bekend over de ziekte EC bij konijnen en mede daarom is de behandeling hiertegen nog niet volmaakt. Niet alle dierenartsen zullen dan ook dezelfde procedure volgen. Wel is duidelijk dat een behandeling met het medicijn Panacur effectief is (dit medicijn helpt het lichaam de protozoa bestrijden). De duur van de behandeling met dit medicijn is ook wisselend per dierenarts, maar aangeraden  wordt hier niet te vroeg mee te stoppen. Het kan een poosje duren voordat u verbeteringen gaat zien in de situatie van het konijn. Geef dus niet te snel op! E. cuniculi is een ziekte die te genezen is wanneer daar de nodige inspanning voor wordt gegeven. Het genezingsproces duurt in de meeste gevallen enige tijd en het zieke konijn heeft veel zorg nodig. Maar wanneer het baasje dit voor het konijn over heeft is er zeker kans op genezing.

Om EC te kunnen behandelen is het nodig om -ter controle- bloed bij patiënten af te nemen en dit te laten onderzoeken op het voorkomen van antilichamen tegen E. cuniculi. Later in de behandeling (1 maand) moet dit nogmaals gebeuren. Op die manier is te zien of de behandeling niet alleen klinisch aanslaat (het konijn wordt beter), maar ook of dit aan het aantal antilichamen in het bloed te zien is.

Afhankelijk van de verschillende symptomen moeten naast Panacur mogelijk nog andere medicijnen worden voorgeschreven. De keuze voor het gebruiken van deze medicijnen wordt bepaald door de symptomen die aanwezig zijn en ze dienen om deze symptomen ieder op zich te bestrijden, of de behandeling met Panacur te ondersteunen en pijn bij het konijn te bestrijden. Ook fysiotherapie kan heel effectief zijn in het genezings- en herstelproces van een konijn dat een besmetting met EC te boven aan het komen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal, toen ik vanavond weer bij haar kwam vond ik haar redelijk ok, ze was goed actief en waste zichzelf en eet ook uit zichzelf. Ik heb onder het hok extra stro op de grond gelegd en lekker hooi gehaald bij de dierenwinkel. Wat gedroogde kruiden vond ze ook erg lekker. Hopelijk slaan de medicijnen aan. Ze was in ieder geval wat minder apatisch dan vanmorgen. Ik hou jullie op de hoogte!


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me even wat af. Ik mocht haar gewoon buiten houden. Ze houdt zich ook goed op temperatuur. Maar hun hok is vrij hoog. Ze moet een flinke sprong maken om erin en eruit te gaan. Normaal geen probleem maar voor nu wel denk ik. Ik zie haar niet in het hok zitten en ik heb dan onder het hok maar wat stro gelegd.

maar is het misschien beter om het hok er tijdelijk uit te halen en van die schuilhokjes neer te zetten? Ik heb er nog 2 staan namelijk. Dan hoeft zd niet hoog te springen. Of geeft zoiets teveel stress voor ec?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,


 


Ik heb voor de twee E.c scheefkoppies van mij geen hoge randen e.d. in hun ren en ook niet van die trappetjes. Er is 1 plateau waar ze naar vrije keuze op kunnen springen, maar qua doorgangen heb ik alles even zo vlak mogelijk.


Het idee dat ze blijven hangen achter die rand en zich zelf verwonden vind ik een onprettig idee, maar dat hangt wellicht weer af van hoe erg de EC is.


Het hondenhok wat er staat werkt prima, die is ongeveer een cm of 4 boven de grond en daar springen ze gemakkelijk in en uit.


 


Dus als je het idee hebt dat het meer moeite kost dan voorheen, het springen in hun hok, dan kan het geen kwaad om even wat lagers neer te zetten. Hoeft geen stress te geven, vooral als je dit even doet als ie er niet bij is. Verder is het lekker weer nog dus buiten kan nog prima. Ik heb wel een Snugglesafe voor als het wat kouder gaat worden. 


 


Succes, keep us posted!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt MissV ik heb het hok vanavond uit de ren gehaald en zo'n schuilhokje neergezet. (moest hem wel eerst "Joep-Proof" maken, want anders hangt de buurvrouw morgenvroeg weer aan de telefoon dat meneer zit te knagen).


 


Ik heb haar er ook even bij gezet zodat ze weet dat ze erin kan en dat deed ze dan ook. Het ene moment zit ze zichzelf gewoon te wassen, wel iets wankel, maar het andere moment valt ze zowat om als ze even rechtop gaat staan. En soms houdt ze haar hoofd gewoon recht. Het is heel wisselend.


 


Ze eet wel maar ik vind haar niet zo goed eten als normaal. Normaal zijn de keutels ook veel groter dan nu. Moet ik daar nog wat mee doen? Want ik denk dat dwangvoeren alleen maar stress oplevert. Ze eet wel vanalles, maar niet voluit biks ofzo.


 


Bedankt in ieder geval voor jullie adviezen en steun!! Echt fijn, dit is voor mij de eerste keer dat ik een konijn met EC heb, terwijl ik al meer dan 20 jaar konijnen heb. Zo raar....


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo jammer dat ik de foto's hier niet kan zien! Hou inderdaad even vol en kijk het eten even aan...lekker kruiden geven en (als je heel erg twijfelt aan haar eten) misschien een schoteltje met een biks papje neerzetten? Vermijd je het dwangvoeren in ieder geval.


 


Aan de andere kant: als je de panacur etc zelf toedient via een spuitje, dan kun je dat moment ook gebruiken voor het dwangvoederen. Of dien je de panacur met het eten toe? Maar als ze zelf nog wel eet etc, misschien even wachten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer even een update over Luna (diegenen die ik op facebook heb zien het elke dag) maar het gaat naar omstandigheden redelijk met Luna. Ik heb het idee dat ze er wel iets meer aan gewend raakt dat ze zo instabiel is en lijkt daar meer rekening mee te houden. Haar koppie lijkt naar mijn idee niet veel schever te gaan staan en soms houdt ze hem zelfs gewoon bijna recht. Op dat moment draaien haar ogen ook niet, dus het is echt met vlagen.

Met de medicijnen stribbelt ze flink tegen en het verbaasd me hoeveel kracht ze daarbij gebruikt. Natuurlijk heb ik dat liever niet, maar ik kan het wel leuk in een bakje neerzetten met een perenprutje of wortelhapje erbij, maar haar vriend Joep vreet zelfs zowat de spuitjes op. Dus laat staan als ik het in een papje voor haar neerzet. Dan eet hij het op of ik moet hem uren bij haar weghalen. En dat lijkt me nu ook niet echt praktisch.

Ze at de eerste dagen erg slecht vind ik. Nu eet ze wel regelmatig vanalles en volgens mij zag ik weer wat normalere keutels van haar liggen. Die waren eerder gereduceerd tot een paar speldenknopjes. Nu ik primperan (metocloral) erbij geef, lijkt het beter te gaan.

Gistermiddag was haar maag zoooo hard en ze lag er zo zielig bij dat ik echt mijn twijfels kreeg of ze er niet aan onderdoor zou gaan. Maar even later begon ze aan de wilgentak te eten en zichzelf te wassen en haar koppie stond zowat weer recht. Wat ik dus al zei, er zitten enorme schommelingen in.

Biks wil ze niet goed eten maar wel gedroogde kruiden, wortelloof en ik probeerde gisteren van die rollis rondjes (daar zit namelijk geen suiker in) en die zat ze ook lekker te eten.

Het lijkt dus redelijk de goede kant op te gaan. Ze is er nog lang niet maar ze lijkt in ieder geval niet slechter te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .