Ga naar inhoud

Nieuw hok en toilet


Dvw

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje blacky heeft een nieuw hok gekregen. Ze werd al wat groter(in relax modes is ze 0,5 m en zat in een hok van 95 cm breed met met alles er in) ze is al een tijdje zindelijk, maar nu heeft ze een nieuw hok en plast en poept ze niet meer op haar konijnen toiletje :-( het hok staat op dezelfde plek 5cm langer maar een extra verdieping boven op met daar het slaap verblijf. Ze plast en poept nu buiten haar hok (naast haar hok). Als ze in haar hok zit gaat ze netjes op haar toiletje en ook als we zien dat ze naast haar hok gaat zitten en haar in der hok zetten gaat ze netjes op haar toiletje zitten. Ze gaat nu helaas dus niet zelfstandig naar de wc weet iemand een oplossing? Ook gooit ze snachts wel eens haar toilet volledig om en zodra wij alles weer goed gaan zetten gaat ze wel op de plek van haar toilet zitten en doet haar behoefte. Wij dachten zelf dat misschien de rand nu te hoog is van haar toilet (de benede verdieping heeft maar een bodem van Max 2 cm diep en haar vorige hok was de bodembak denk ik 10 cm diep ongeveer). Het is geen optie om op de boven verdieping haar toilet te zetten want daar past hij niet (hoek toiletje) door haar slaapverblijf en elke keer naar boven om haar behoefte te doen heeft ze geen tijd voor want het moet altijd snel anders denkt ze dat ze tijd te kort komt om buiten te spelen denk ik hahaha. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ps. Het is een binnen konijn mogelijk een Duitse hangoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

begrijp ik het goed dat ze niet naar de wc in haar kooi gaat als ze zelf buiten de kooi is? Misschien is het dan handig om ook buiten haar kooi een wctje neer te zetten zodat ze twee plekken heeft waar ze naartoe kan gaan. Bij ons thuis hebben we dat ook gedaan en dit heeft voor de nijnen hier een hoop rust opgeleverd.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad dat klopt. Ik vind het alleen raar dat ze dit echt sinds dag 1 van haar nieuwe hok doet en daarvoor altijd netjes haar hok in ging. Het liefst heb ik dat ze weer uit haar zelf haar hok in gaat voor haar behoefte. Voor eten en drinken doet ze dat ook gewoon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad dat klopt. Ik vind het alleen raar dat ze dit echt sinds dag 1 van haar nieuwe hok doet en daarvoor altijd netjes haar hok in ging. Het liefst heb ik dat ze weer uit haar zelf haar hok in gaat voor haar behoefte. Voor eten en drinken doet ze dat ook gewoon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt mij ook een beetje als mogelijk verveling als ik je verhaal lees. Hoe groot is de permanente ruimte die hij/zij altijd tot zijn/haar beschikking heeft? Ik denk dat je een voedster hebt uit je verhaal op te maken maar je typt ook een keer hij dus voor mij niet helemaal duidelijk.


 


Een nieuwe ruimte kan wel eens betekenen dat ze even 'opnieuw' haar territorium afbakent zogezegd en dat ze niet meer zo zindelijk zijn als eerst. Voldoende ruimte is natuurlijk wel belangrijk. Heb je geprobeerd te kijken waar ze zelf kiest om haar behoeften te doen en daar dan een bak neer te zetten of mogelijk kun je even twee bakken neer zetten?


 


Krijgt ze in de toekomst nog een vriendje? Want het omgooien van het toilet en leegmaken van het toilet kan ook verveling zijn, s'nachts is je konijn natuurlijk alleen en is er voor haar weinig te beleven alleen. Mogelijk ook nog in een wat krappe ruimte kun je dat soort gedrag krijgen.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De hij slaat op de poep bak ;-) ik wil liever geen toilet buiten haar hok omdat ze altijd netjes haar hok in ging en wil dat nu ook het liefste. Natuurlijk als er echt geen oplossing meer is dan ga ik het wel doen. Ze zit alleen snachts in haar hok en als wij aan het werk zijn. Wij draaien wisseldiensten en daarom zit ze niet zo vaak heel lang alleen. Het komt soms maar 1 keer in de 2 weken voor dat ze 12 uur achter elkaar in haar hok zit. Zodra wij thuis zijn loopt ze gewoon los in de woon kamer en met mooi weer kan ze ook gewoon naar buiten. Ze heeft dus in feiten een heeeeeeele grote ren. Daardoor zit ze niet zo vaak in haar hok maar omdat wij nu toch nu wat vaker dezelfde diensten gaan draaien wilde wij toch een groter hok zodat ze lekker lang uit kam liggen. Ze krijgt ook geen vriendje omdat wij erg blij zijn met haar en ze is ook super tam en met een vriendje kan het gedrag veranderen en dat willen wij niet. Het omgooien van haar toilet deed ze ook en keer terwel haar hok al weer open was dus verveling is het denk niet echt, maar misschien baldadigheid. In het verhaal hier boven beschreef ik al dat ze op de plek ging zitten van haar toilet en haar behoefte deed terwel ik die aan het schoonmaken was daardoor weet ik dus dat de plek van de toilet goed is . Ik hoop alsnog dat iemand mij kan helpen . Deze ochtend probeerde ze weer naast het hok haar behoefte te doen en heb haar in haar hok gezet. Ongeveer een uur later was mijn vriend benede en ging ze toevallig wel haar hok in en ging op haar toilet zitten. Smiddags deed ze toch een paar keutels naast haar hok. Dus ik weet nu echt niet meer wat het kan zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het voor Blacky toch wel prettig is om een permanente ren om haar hok te hebben. Konijnen zijn schemerdieren en zijn het meest actief van zonsondergang tot zonsopgang. Laat dat nou net het moment zijn dat wij mensen lekker liggen te slapen. Het zou voor haar wel fijn zijn als ze haar energie ook kwijt kan op het moment dat ze dat het meest nodig heeft en in een hok van 0,25 vierkante meter gaat dat toch iets lastiger dan in een ren van 2 vierkante meter.


 


Ik begrijp ook wel waar je gedachte vandaan komt dat je er geen konijn bij wil. Er wordt wel vaker gedacht dat konijnen aanhankelijker en tammer zijn als ze alleen zijn en ergens klopt deze gedachte vaak ook wel.


Toch wil ik je aanraden om een keer bij een opvang te gaan kijken naar bestaande koppeltjes die er zitten. Konijnen zijn groepsdieren en zijn echt veel gelukkiger met een maatje. Vaak is dit iets wat je echt met eigen ogen moet zien, ga daarom vooral een keer kijken! 


Je kunt ook bij een opvang een konijntje uitkiezen met een karakter waar jij naar op zoek bent, dus bijvoorbeeld een konijntje dat houdt van knuffelen. 


 


Ik hoop dat je hier iets mee kan en nog een beetje van gedachten veranderd :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik begrijp je helemaal hoor dat je niet nog een konijn er bij wil zo dachten wij eerst ook met Fluffy hij is super aanhankelijk komt likjes geven wil geaaid worden en hij komt bij je op de bank zitten maar uiteindelijk omdat ik het heel erg druk kreeg met me studie en daardoor minder tijd voor hem had hebben we een konijn uit de opvang gehaald en Fluffy is nog steeds heel aanhankelijk er is eigenlijk niks verandert behalve dat we nog een leuk konijn erbij hebben :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben wisseldiensten dus ons konijntje is er niet alleen overdag uit maar juist vooral savonds en snachts.. Ze gaat gemiddeld pas rond half 3 snachts in en een ren in je woonkamer vind ik niet mooi.. De woonkamer is eigenlijk haar ren van sochtends 11 tot 13.00 en van 17.00 tot 2.30.. Dus ze is echt de helft van haar dag uit haar hok. Een konijntje er bij is leuk maar extra kosten, extra aandacht.. Een nieuw konijntje kan niet zo snel los lopen bij ons want we hebben houten meubels dus moeten extra goed gaan opletten en we hebben nu een lief konijn erg tam, word graag geaaid en luisterd naar ons.. Ze geeft alleen maar signalen af dat ze het naar haar zin heeft en vind het dan zonde om een konijntje er bij te zetten en dan hopen dat het klikt. Klikt het niet? Wat dan het beestje terug brengen? Dat vind ik zielig en dat kan ik dan echt niet.. En ons lieve konijntje die misschien gaat veranderen dat willen wij niet. Maar goed waar het eigenlijk om ging is dat ze naast haar hok poept en plast en niet meer op haar toilet. De ene keer wel en de andere keer gaat ze niet haar hok in om haar behoefte te doen.. Wie kan mij helpen en weet misschien de oorzaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ps. Blacky knaagt namelijk niet aan de meubels dat hebben we haar afgeleerd. Ook als wij op zondag middag bijvoorbeeld weg zijn dan laten wij het hok ook open en kan ze vrij rondlopen( wij hebben geen kabels liggen,die zijn weg gewerkt of beschermt)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al die redenen zijn voor jullie genoeg om er geen konijn bij te nemen maar zonder een aanval te willen openen klinkt en is het wel vrij egoïstisch natuurlijk. Want al die redenen zijn niet voor haar beter of bekeken wat voor haar nou het leukst is.
Ik kan je ergens wel begrijpen, als je nooit een koppel hebt gehad weet je niet wat het is maar geloof me, als je ooit een koppel hebt gehad zul je het geen konijn meer aandoen zijn/haar leventje alleen te laten slijten. Precies wat Sanne ook zegt. Want pas dan zie je wat een konijn alleen allemaal mist.

Ondanks dat ze er regelmatig uit mag zit ze ook regelmatig opgesloten, voor haar zijn die uren niks aan in haar eentje.

Natuurlijk heeft ze echt wel wat aan jullie gezelschap, het is al veel beter dan dat ze in haar eentje achter in de tuin zou staan maar een mens kan geen soortgenoot vervangen. Konijnen slapen samen, eten samen, wassen elkaar, spelen samen etc, dat kan ze niet met jullie zoals met een soortgenootje. 

 

Ik weet dat je er in dit topic niet om vraagt maar om de redenen die je noemt wilde ik er toch op inhaken. Een maatje erbij wil absoluut niet zeggen dat je konijn minder tam wordt en als je bij een opvang kijkt met haar krijg je geen konijn mee wat niet overeen komt met haar. Je kunt ze desnoods daar een paar dagen laten logeren om haar te laten koppelen zodat je weet dat het klikt. In een opvang worden konijntjes aan elkaar voorgesteld en kun je bekijken of twee konijnen overeenkomen en een koppel kunnen vormen. Kan dat niet, wordt het met een ander konijn geprobeerd. Een goede opvang kun je altijd om advies vragen, ook als je thuis verder wilt koppelen en je zit met vragen.

Daarnaast klinkt het (als ik even heel eerlijk ben) gewoon best egoïstisch om een konijn geen maatje te gunnen omdat ze jou dan minder aandacht zal geven.

Een koppel kun je niet opsluiten in een meter kooi, dat is waar, maar dat kan eigenlijk ook niet met 1 konijn, ook niet alleen voor de nacht. En dat een ren niet mooi is in de woonkamer is weer een reden voor jullie om dit niet te doen maar niet gekeken naar haar behoefte. 

 

Extra kosten zijn er inderdaad maar vergeleken met 1 konijn maak ik niet zo veel meer kosten met 2 eerlijk  gezegd, konijnen zijn dan ook groepsdieren en een soortgenoot is een basisbehoefte, dat kon je natuurlijk weten toen je een konijn aanschafte.
Ik zeg dit overigens echt niet om je aan te vallen of wat dan ook, ik wil je alleen laten zien dat je redenen niet zo'n ding hoeven te zijn als hoe je het omschrijft. Als je biks en hooi bijvoorbeeld in grotere hoeveelheden aanschaft ipv klein verpakkingen scheelt je dit al enorm in geld. Hooi bij een boer halen is bijv erg voordelig, biks in 10 kilo verpakkingen aanschaffen scheelt je ook enorm. Dit geldt natuurlijk ook als je 1 konijn hebt.

Daarnaast benoem je de extra aandacht die eigenlijk juist minder zal worden gezien 2 konijnen elkaar hebben en als je een dag drukker bent of minder tijd hebt dat voor hen juist niet erg is, ze hebben dan toch elkaar en als ze gewoon worden voorzien in hun voer etc is dat voldoende.

 

Ik hoop dat je mijn bericht niet als vervelend beschouwt en als je het er niet mee eens bent is dat ook prima, ik wilde je alleen een andere kant laten zien omdat die er wel degelijk is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een nieuw hok, 2 verdiepingen 2x van een meter.. En hij was niet goedkoop. Ik zie het niet als aanvallen maar toch is het vervelend als je met een vraag komt en mensen beginnen er over dat je 1 konijn hebt. Jullie kunnen niet in onze portomonee kijken jullie weten verder niet wat de situatie is.. Wij hebben al heel wat kosten bij de dierenarts gemaakt.. En een konijntje een bij.. Een nieuw hok.. Misschien nieuwe problemen met de konijnen. Blacky is een Duitse hangoor.. En dan nog een Duitse hangoor? Ja dan moeten we zeker een nieuw hok en het slaapverblijf wat groot genoeg is voor haar alleen moet ook weg.. Maar goed ik hoop dat iemand Misschien het zelfde heeft gehad met de toilet probleem en dat iemand mij DAAR mee kan helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang zit je konijn in haar nieuwe hok?


HIer deden ze het ook hoor, als ze in een nieuwe ruimte komen.


Dit doen ze een tijdje tot ze het helemaal als van hen beschouwen.


Dan zoeken ze hun nieuwe vaste plaats uit en dan kan je daar een bak zetten.


 


Je kan ook gewoon alle keutels en plasjes opvegen en in de bak leggen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een nieuw hok, 2 verdiepingen 2x van een meter.. En hij was niet goedkoop. Ik zie het niet als aanvallen maar toch is het vervelend als je met een vraag komt en mensen beginnen er over dat je 1 konijn hebt. Jullie kunnen niet in onze portomonee kijken jullie weten verder niet wat de situatie is.. Wij hebben al heel wat kosten bij de dierenarts gemaakt.. En een konijntje een bij.. Een nieuw hok.. Misschien nieuwe problemen met de konijnen. Blacky is een Duitse hangoor.. En dan nog een Duitse hangoor? Ja dan moeten we zeker een nieuw hok en het slaapverblijf wat groot genoeg is voor haar alleen moet ook weg.. Maar goed ik hoop dat iemand Misschien het zelfde heeft gehad met de toilet probleem en dat iemand mij DAAR mee kan helpen

Hi,

 

Wij kunnen niet in je portomonee kijken, maar als ik motivaties lees als dit:

Een nieuw konijntje kan niet zo snel los lopen bij ons want we hebben houten meubels dus moeten extra goed gaan opletten en we hebben nu een lief konijn erg tam, word graag geaaid en luisterd naar ons.. Ze geeft alleen maar signalen af dat ze het naar haar zin heeft en vind het dan zonde om een konijntje er bij te zetten en dan hopen dat het klikt" dan wordt ik daar toch een beetje iebelig van, want...

 

- Koppelen met bijvoorbeeld een opvangkonijn kun je buiten de deur doen zodat je zeker weet dat je een konijn meekrijgt met wie je eigen konijn het goed kan vinden.

- Jij denkt dat je konijn het naar z'n zin heeft en dat zal ook wel, maar laten we nu vooral niet doen dat het gezelschap van een mensch het gezelschap van een konijn kan vervangen. Ik zie jou je konijn nog niet schoonlikken.

- Ik heb een eikenhouten vloer en houten meubels waar nu 24/7 twee konijnen los rondlopen. Het eerste konijn zat 4 jaar alleen voordat ik eindelijk wakker werd geschud en er een tweede uit de opvang heb bijgehaald.

En ik kan je zeggen dat hoe blij je konijn alleen met jullie was, met een maatje erbij zal hij of zij nog veel blijer zijn.

- Er hoeft geen Duitse hangoor bij.

 

En nee, je hebt dit topic niet geopend om te praten over het feit dat je maar 1 konijn heeft en ieder z'n eigen ding hoor.... en als jij geen 2e nijn wilt, dan is dit je goed recht. Maar je doet je konijn er tekort mee, dat zou ik persoonlijk niet mooier maken dan dat het is.

Succes met de toilet issues, het is een kwestie van geduld. Leer je nijn wat zijn " go to" space is en zorg dat ie weet wat ie verkeerd doet als hij buiten het hok plast. Oppakken en op z'n toilet zetten zodra je het ziet en heel even niet vrij laten rondlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een nieuw hok, 2 verdiepingen 2x van een meter.. En hij was niet goedkoop. Ik zie het niet als aanvallen maar toch is het vervelend als je met een vraag komt en mensen beginnen er over dat je 1 konijn hebt. Jullie kunnen niet in onze portomonee kijken jullie weten verder niet wat de situatie is.. Wij hebben al heel wat kosten bij de dierenarts gemaakt.. En een konijntje een bij.. Een nieuw hok.. Misschien nieuwe problemen met de konijnen. Blacky is een Duitse hangoor.. En dan nog een Duitse hangoor? Ja dan moeten we zeker een nieuw hok en het slaapverblijf wat groot genoeg is voor haar alleen moet ook weg.. Maar goed ik hoop dat iemand Misschien het zelfde heeft gehad met de toilet probleem en dat iemand mij DAAR mee kan helpen

 

Daarom zei ik er ook bij dat ik je van de ene kant wel begrijp hoor, je kunt ook niet alles meteen weten en mijn reactie wilde ik ook niet opdringerig over laten komen. Het was meer om de redenen die je aangaf. 

Die dure dierenwinkel hokken zijn inderdaad niet goedkoop maar ze geven daarnaast ook nog eens te weinig ruimte. Zelfbouw of een flinke ren loont daarin flink, qua geld en qua ruimte voor je konijn. 

 

Zoals Maddy ook zegt, in een nieuwe ruimte kan het weer even duren voor je konijn op de bak gaat. Is de bak groot genoeg? Winkels verkopen bijv vaak die kleine hoektoiletjes, heb menig konijn gezien wat daar niet op gaat zitten maar op de onderkant van een kattenbak al snel zo goed als zindelijk werd.

Ligt er verder bodembedekking in het hok? Je kunt het best even nergens bodembedekking leggen dan in de bak, dat werkt ook vaak goed en inderdaad alle keutels oprapen en in het toilet gooien, evt plasjes opdoen met een stukje keukenpapier en er ook inleggen en hopen dat ze het door krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .