Ga naar inhoud

Myxomatose - Discussietopic


MaddyB

Aanbevolen berichten

Dit topic is bedoeld om (nieuwe) inzichten, theorieën en ontwikkelen m.b.t. myxomatose te bespreken.

Van vermeende mildere varianten tot vaccins.

Voor eigen ervaringen met myxomatose is er een apart topic; voor het moment van ontdekken, het verloop, de verzorging tot de keuzes die je misschien wel hebt moeten nemen.
http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/75775-myxomatose-eigen-ervaringen/


oorspronkelijk openingsbericht door MaddyB:

Ik heb even opgezocht hoe en wat myxamitose is en ben op dit gestoten...

 

"De laatste jaren heeft de ziekte een ander karakter aangenomen, veel minder typisch en minder dodelijk. Omdat het ook minder herkenbaar is wordt vaak te laat ingegrepen. De eerste week vertonen de aangetaste konijnen alle tekenen van "snot", een pasteurellabesmetting. Het begint met rood-omrande, maar niet-tranende ogen. Daarna begint het konijn te niezen waardoor de eigenaar vreest voor snot. Pas de tweede week beginnen de myxomatose-tumoren zich te ontwikkelen."

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 100% voor een inenting van konijnen!


Het is beter te voorkomen dan te genezen.


 


Het klopt inderdaad dat er geen behandeling is voor Myx maar toch behandelen dierenartsen en dierenklinieken de ontstekingen en bijkomende ziektes die vaak samenhangen met Myx, zoals longontstekingen en bacteriele infecties.


 


Ik meldde het even aangezien de eerste symptomen toch vooral lijkt op snot.


Zo kunnen mensen misschien iets meer op hun hoede zijn.


 


Er zijn dus wel konijnen die het overleven, als is dit de minderheid.


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ergens gelezen dat er naast de hele dodelijke vorm, nu ook een mildere variant is. Het zou kunnen dat konijnen met de jaren toch een soort weerstand hebben opgebouwd of dat het virus gemuteerd is. Vind ik wel bijzonder.

Het begint wel met de ogen, bij snot zie je ook wel traanbuisproblemen maar dan zijn de ogen niet rood omrand. Daar zit een verschil dus hopelijk zien dierenartsen dat. Je hebt ook schimmels die voor rood omrande ogen zorgen maar ik denk dat het konijn dan geen andere symptomen moet hebben zoals verlies van eetlust en vermagering.

Maar het is idd goed dat je dit topic plaatst want zo kunnen we waarschuwen als er iemand is met een konijn met roodomrande ogen waar de diagnose snot of schimmel is gesteld, dat het ook myx kan zijn. Dan weet je dat iig, ook al is er geen genezing mogelijk. Ik denk dat het wel uitmaakt in wat voor antibiotica voorgeschreven moeten worden bv. Bij myx schrijven ze vast meer dan een antibioticum voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 100% voor een inenting van konijnen!

Het is beter te voorkomen dan te genezen.

 

Het klopt inderdaad dat er geen behandeling is voor Myx maar toch behandelen dierenartsen en dierenklinieken de ontstekingen en bijkomende ziektes die vaak samenhangen met Myx, zoals longontstekingen en bacteriele infecties.

 

Ik meldde het even aangezien de eerste symptomen toch vooral lijkt op snot.

Zo kunnen mensen misschien iets meer op hun hoede zijn.

 

Er zijn dus wel konijnen die het overleven, als is dit de minderheid.

Precies, vaak wordt een antibioticum gegeven bij myx, gericht op verwekkers van luchtweginfecties, zoals snot. ;)

Voor de behandeling maakt het dus niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berichten verplaatst uit het topic over Miffy, naar dit topic om verder te kunnen discussiëren:


Dolly schreef:

Toch is er een kans dat ze de lichtere variant heeft, ook al is de kans klein. Dat het een week duurt voor het erger wordt, is dus het verloop van de mildere variant. Er is niet veel over bekend en dan is het wel zo dat je achteraf kunt gaan twijfelen of je er goed aan hebt gedaan ze vroeg in het ziekteproces in te laten slapen. Dat zou ik wel hebben iig.

Stel dat het een mildere variant is, na hoeveel dagen kun je daar iets over zeggen, denken jullie? Het lijkt me lastig want je wilt toch wat hoop houden, ook al is de kans klein.

Ik werk niet bij een konijnenopvang dus ik zie natuurlijk niet hoeveel konijnen het krijgen en hoe ze eraan sterven dus misschien is het makkelijk van me om iets optimistischer te zijn. Maar als ik dat lees over die mildere variant, zou ik toch hoop hebben. Maar ik zou een konijn ook zeker niet willen laten lijden natuurlijk. Je zou het per dag kunnen bekijken hoe het gaat. Of is dat naief? Ik zie aan mijn konijnen iig wel of ze achteruit gaan of niet,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts zei bijvoorbeeld over snot dat ze dan een overlevingskans hebben van 20%. Nou, ik had 11 konijnen met snot en er is er eentje aan snot overleden. Bij mij heeft dus meer dan 90% het overleefd. Nou is mijn dierenarts niet op alle vlakken even goed op de hoogte op gebied van konijnen, hij zegt bijvoorbeeld dat baarmoederkanker helemaal niet zo'n veelvoorkomend probleem is bij konijnen.

Maar zou het niet kunnen dat bij konijnenopvangen veel (voornamelijk?) konijnen met myxomatose worden opgenomen, die buiten zijn gevonden met myx? Ik denk dat gevonden konijnen sowieso een slechtere overlevingskans hebben bij myx, omdat ze buiten moeten overleven terwijl ze geen wilde konijnen zijn. Die zijn toch vaak al meer dood dan levend, door de omstandigheden? Ik vraag me het af hoor, geen idee of het klopt. En dan denk ik, een konijn wat altijd al goede zorg kreeg, heeft misschien een betere kans. Is er ook een dierenartsassistente onder ons die ervaring heeft met myx?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit een konijn met myx gehad, goddank. Het lijkt me idd heel lastig beslissen zo. Ik zou iig alle medicatie die je voorgeschreven hebt gekregen geven en op de juiste tijdstippen. De combinatie die je noemt, klinkt logisch.

Er is geen medicijn tegen myxomatose maar je behandelt er een aantal symptomen wel mee. Alleen kan niks dus het virus doden, dat is er (nog) niet.

Ik hoop dat men daar onderzoek naar doet, een echt medicijn tegen myxomatose maar ja, zoiets financiert niemand natuurlijk. Dan zou je eigenlijk met een grote club konijnenfreaks een paar wetenschappers aan het werk moeten zetten en dat kost heel veel geld. Als ik de loterij win, wil ik zoiets doen, een onderzoek financieren naar veel voorkomende konijnenaandoeningen. Als ze iets tegen ebola kunnen maken, dan toch ook tegen myxomatose.

Sterkte en wijsheid toegewenst met beslissen en ik hoop natuurlijk dat ze het gaat redden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er misschien geen ervaring mee maar daarom mag ik nog wel meediscussieren. Ik zeg volgens mij wel iets wat een verschil kan maken, namelijk dat veel konijnen die myx hebben en bij een opvang terecht komen, al buiten leefde en in slechte conditie waren daardoor. Dus daar wil ik nog wel graag antwoord op, of dat klopt wat ik denk.

Het zou ook kunnen dat een dierenartsassistente een andere kijk erop heeft dan iemand die bij een konijnenopvang werkt. Sorry dat ik het zeg maar je weet het niet automatisch beter omdat je bij een konijnenopvang werkt want er veranderen dus ook wel eens zaken, zoals die mildere variant. Dat niemand hier die nog niet is tegengekomen, betekent nog niet dat het niet bestaat he.

Het lijkt mij belangrijk dat Ts een weloverwogen keuze maakt waar ze later ook achter kan staan. En als je hoort over een mildere variant, dat topic heb ik niet gestart, krijg je toch hoop? Zou jij dat niet willen als het jou overkwam? Hoop is geen verwarring hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jaren bij een opvang gewerkt en nooit een konijn met myxomatose gezien gelukkig. Ik heb er dus geen ervaring mee, maar anderen hier wel. Zoals Lonja en Jill.

Daarom geef ik ook geen advies. En het zou fijn zijn als jij er ook mee ophoudt. Ik zou nog veel meer willen zeggen over al die onzin die je opschrijft, maar dat zal ik niet doen om het topoc niet te vervuilen. Ik ga je wel melden over wederom allemaal ongefundeerde onzin hier.

TS luister naar mensen met ervaring, maar vooral naar de dierenarts. Ik duim voor jullie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe verwaarloosd of slecht een dier er aan toe is op het moment dat het myxomatose krijgt, is niet zo relevant. Nagenoeg alle besmette konijnen gaan vroeg of laat dood en naar mijn mening liever vroeg dan laat. 


 


Ik vraag me ook af hoe die dierenarts er bij komt dat 50% het overleeft, heeft hij dit zelf in zijn praktijk gezien? En om hoeveel konijnen gaat het dan, als hij in zijn carrière twee myx-patiënten behandeld heeft en één heeft het overleeft, ja, dat zou nog best kunnen natuurlijk. Want ze zijn er, dat is absoluut waar. Maar op het moment dat jouw konijn 1% kans heeft om beter te worden, heb je 99% kans dat het een onnodige lijdensweg gaat door maken. Van alle (echte, klassieke) myx-gevallen op BB, en daar zaten ook veel gevaccineerde konijnen bij die al een betere kans maakten, kan ik me maar één herinneren die er door is gekomen. Ik kan me ook meerdere gevallen herinneren van mensen die wekenlang bezig zijn geweest en toen alsnog afscheid moesten nemen. 


 


Op het moment dat jij er voor kiest om het leven van je dier 'vroegtijdig' te beëindigen, merkt je dier daar niks van. Die denkt niet "ja maar ik had nog zo veel dromen!" of "maar hoe moeten jullie dan zonder mij verder?" of "ik had de kinderen nog zo graag groot zien worden..", die heeft daar geen enkele gedachte over, valt rustig in slaap op het moment dat hij de eerste spuit krijgt en zal nooit doorhebben of begrijpen wat er gaat gebeuren. Als je door gaat met een ziek dier, doe je dat eigenlijk ook vooral voor jezelf. En ik weet hoe moeilijk het is om dat in te zien, want op het moment dat JOUW dier doodziek is voelt dat heel anders. Eén van mijn eigen konijnen is momenteel heel ziek, voor haar liggen de kansen weliswaar wel anders dan voor konijnen met myxomatose, maar het ziet er niet best uit. Het lukt mij nog niet om nu de knoop door te hakken, hoewel een deel van mij dat wel zou willen. Dus ik snap echt wel dat je het heel rationeel kunt bekijken maar dat het puntje bij paaltje toch jouw dier is waar je gewoon geen afscheid van wil nemen en waarvoor elke minieme kans die ze heeft, er eentje is. Maar 1% kans op overleven is in mijn ogen geen lijdensweg waard.


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie, maar klopt het wel dat jullie die konijnen buiten vinden? Of brengen particulieren hun konijnen bij jullie waarna blijkt dat ze myx hebben? Ze krijgen het niet binnen bij jullie, neem ik aan. En als konijnen buiten worden gevonden, zegt dat wel iets over hun conditie. Ik denk wel dat een konijn in goede conditie het langer volhoudt bij ziekte. Stel dat een konijn dan ook ingeent is, heb je een langere tijd om medicatie te geven en maken ze toch iets meer kans dan 0%, lijkt mij. Dan maakt de conditie toch uit?

Het klinkt allemaal erg negatief, dan vraag ik me toch af waarom er bericht is van een virus wat minder dodelijk lijkt te worden. Zou dat te maken hebben met meer ingeente konijnen? En wat is de overlevingskans dan als een konijn ingeent is? Als die zo klein is, waarom dan nog inenten ertegen? Lijkt me wel een belangrijke vraag, elk jaar kost het toch een boel geld en als dat voor niks is, dan hoeft die inenting van mij ook niet meer. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dolly: Omdat de kans dat een konijn dat ingeënt is myxomatose krijgt nog wel kleiner is dan 1%, en de kans dat een niet geënt konijn myxomatose krijgt vrij groot is?

De 10% overlevingskans, ik weet wel waar die 10% vandaan komt en ik weet ook wel waar het verhaal over de mildere variant vandaan komt (en nee Dolly dat was niet het nieuwtje van de week, dat is al jaren bekend) maar dat zal ik later vandaag/vanavond wel even opschrijven, mede met uitleg waarom 10% een vrij hoge schatting is naar mijn idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie, maar klopt het wel dat jullie die konijnen buiten vinden? Of brengen particulieren hun konijnen bij jullie waarna blijkt dat ze myx hebben? Ze krijgen het niet binnen bij jullie, neem ik aan. En als konijnen buiten worden gevonden, zegt dat wel iets over hun conditie. Ik denk wel dat een konijn in goede conditie het langer volhoudt bij ziekte. Stel dat een konijn dan ook ingeent is, heb je een langere tijd om medicatie te geven en maken ze toch iets meer kans dan 0%, lijkt mij. Dan maakt de conditie toch uit?

Het klinkt allemaal erg negatief, dan vraag ik me toch af waarom er bericht is van een virus wat minder dodelijk lijkt te worden. Zou dat te maken hebben met meer ingeente konijnen? En wat is de overlevingskans dan als een konijn ingeent is? Als die zo klein is, waarom dan nog inenten ertegen? Lijkt me wel een belangrijke vraag, elk jaar kost het toch een boel geld en als dat voor niks is, dan hoeft die inenting van mij ook niet meer. Toch?

 

Waarom zou een konijn hier geen myxomatose kunnen krijgen? Het is nog nooit gebeurt, maar we laten niet alle konijnen à la minute inenten, ik heb er nu zo uit mijn hoofd ook nog zo'n 25 die niet ingeënt zijn. Omdat ze niet gezond genoeg zijn, te jong, of gewoon de pech hebben dat ik net bij de dierenarts ben geweest en dus pas een paar weken later weer heen ga. En ja, er kan hier ook een besmette vlieg binnen vliegen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over incubatietijd, misschien is dat konijn wat gisteren afgestaan is of door de dierenambulance gebracht nú klinisch wel gezond maar heeft de besmetting al plaatsgevonden. Godzijdank is dit nog nooit gebeurt, maar ik kan hier morgen een konijn aantreffen met dikke oogleden en volgende week 25 konijnen kwijt zijn.

 

Konijnen die duidelijk myxomatose hebben bij binnenkomst krijgen een enkeltje naar de dierenarts, die komen de drempel niet eens over. Daar ga ik geen risico's mee lopen. Het is trekken aan een dood paard en je kunt intussen nog je halve opvang besmetten. Persoonlijk vind ik het voor een opvang alleen verantwoord om een konijn met myxomatose te helpen als je dat kunt doen met een kundig pleeggezin dat zelf geen konijnen heeft. En dan nog kies ik er zelf voor om geen enkel konijn die lijdensweg door te laten maken. Ik snap ook niet helemaal waarom je zo door blijft hameren op de ervaring die opvangen er mee hebben omdat die konijnen verwaarloosd zijn, dat maakt écht niks uit. Er overlijden zo veel lieve huiskonijntjes die keurig verzorgd werden aan myxomatose, dat jouw argument gewoon echt niks waard is.

 

Wat betreft het inenten, dat gaat met name over het oude vaccin. Daarnaast wordt een ingeënt konijn eigenlijk een konijn bedoelt dat ooit ingeënt is, een aantal jaar geleden. Het vaccin beschermd ze niet meer, maar blijkbaar herkent het lichaam het virus toch nog en kan dus iets sterker optreden. Inmiddels is er een nieuw vaccin dat veel beter beschermd. Een klant van mij had vier konijnen, één van mij die vorig jaar in november is ingeënt, één van een andere opvang die ook ingeënt was en twee die niet ingeënt waren. De twee ingeënte konijnen leven nog terwijl ze dus 100% zeker blootgesteld zijn aan myxomatose. Hetzelfde geldt voor een klant van Aniek, ook 'haar' konijn dat door haar ingeënt is leeft nog, het eigen konijn van die mensen die helaas geen inenting gehad heeft niet meer. Overigens werden al deze konijnen heel goed verzorgd en liepen ze zeker niet buiten in het veld en zijn ze toch hartstikke dood gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja, ah, mooi. Geef me de feiten maar, want het lijkt een mysterie, die mildere variant.

Ik geloof niet dat een ingeent konijn 1% kans maakt om myxomatose te krijgen, ik denk dat het meer is. Vaccins zijn vaker niet helemaal dekkend, volgens mij. Bij honden en katten is die dekkingsgraad iig veel kleiner. Hoe kom je aan dat cijfer? De inenting is drie maanden echt helemaal dekkend, heb ik gelezen, hier op BB. Maakt het nog uit hoe ze besmet zijn geraakt. Dat kan toch op twee manieren?

En muteert het virus niet, dan doen toch alle virussen op den duur? Is dat misschien een reden waarom er soms toch een ingeent konijn myx krijgt? Of het verhaal achter de mildere variant?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja, ah, mooi. Geef me de feiten maar, want het lijkt een mysterie, die mildere variant.

Ik geloof niet dat een ingeent konijn 1% kans maakt om myxomatose te krijgen, ik denk dat het meer is. Vaccins zijn vaker niet helemaal dekkend, volgens mij. Bij honden en katten is die dekkingsgraad iig veel kleiner. Hoe kom je aan dat cijfer? De inenting is drie maanden echt helemaal dekkend, heb ik gelezen, hier op BB. Maakt het nog uit hoe ze besmet zijn geraakt. Dat kan toch op twee manieren?

En muteert het virus niet, dan doen toch alle virussen op den duur? Is dat misschien een reden waarom er soms toch een ingeent konijn myx krijgt? Of het verhaal achter de mildere variant?

 

Je loopt wel achter, het nieuwe vaccin werkt twaalf tot veertien maanden 'helemaal dekkend'. ;) Misschien moet je zelf eerst eens wat feiten opzoeken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .