Ga naar inhoud

Help; Konijn eet niet, zit stil - geen dwangvoeding


PUKenQUINTY

Aanbevolen berichten

Een paar uurtjes geleden ging ik rond de normale etenstijd mijn konijn eten geven, normaal zou hij gelijk het bakje aanvliegen maar hij bleef stilzitten en ook toen ik het bakje neerzette en hem brokjes aanbood, reageerde hij niet. Er is dus zeker iets mis met hem, ik vermoed gebitproblemen omdat hij een paar jaar terug ook naar de dierenarts ging voor haakjes, het probleem is dat ik pas morgenochtend de dierenarts kan bellen en hij al de hele dag niks gegeten heeft en echt snel binnen 24 uur iets binnen moet hebben.. ik heb geen dwangvoer of een spuitje etc., ik heb geprobeerd sla nat te maken en het aan hem te geven maar hij neemt het niet. Weet iemand wat ik moet doen? kan ik iets anders proberen? :(


Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is altijd een spoeddierenarts die dienst heeft. Even rondbellen hoor, je konijn heeft echt nu hulp nodig, morgen kan het al te laat zijn. 

 

 

Toch je dierenarts bellen. Als je dierenarts dit weekend geen dienst heeft hoor je wel welk nummer je wel kunt bellen.

Echt doen! Anders is het waarschijnlijk te laat.

 

 

Ik sluit me hier bij aan. Ik heb dit zelf al een aantal keren gehad met een v mijn konijnen en dan meestal int weekend of feestdag. Dan bel ik naar de dierenarts v wacht.

 

Dank jullie voor jullie reacties. Ik zit in een hele frustrerende situatie die ik wel eens eerder heb meegemaakt. Mijn moeder wil geen spoedbehandeling omdat ze het duur vindt, ik probeer d'r uit te leggen dat het gaat om mijn konijn en dat als hij niet snel eet het te laat kan zijn maar ze blijft er op staan dat ik me er morgen bezig mee houdt. En ik moet morgen ook nog eens naar school dus zelfs als hij morgen naar de dierenarts zou kunnen, zou het laat zijn.. ik ben echt een beetje in paniek nu. Ik heb de brokjes laten weken, en ik ga het even proberen, op hoop van zegen. Ik verwacht eerlijk gezegd niets, ik ga ook proberen mijn moeder te overtuigen en anders aandringen of ik morgen niet naar school hoef zodat we gelijk naar de dierenarts kunnen, ik hou jullie op de hoogte. Bah...  :

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat naar. Vraag anders of je moeder even meeleest op het forum.

Als bij konijnen de darmen stil gaan liggen is het heel erg moeilijk om die weer op gang te krijgen. Konijnen zijn prooidieren, ze proberen het zolang mogelijk te verbergen als ze ziek zijn. Zodra ze zich ziek gedragen zijn ze erg ziek.

Sterkte er mee. Ik hoop dat je je moeder kan overtuigen om in ieder geval een dierenarts te bellen. Bellen kost niks en de dierenarts zal dan zeggen of je moet komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe staat het er nou voor? Wat ongelofelijk naar dat je moeder geen geld uit wou geven voor een spoedbehandeling. Zo'n behandeling kost inderdaad veel geld maar kan wel het verschil betekenen tussen leven of dood. Ik hoop voor jou dat je konijntje er weer bovenop komt, maar vrees het ergste. Mocht er bijvoorbeeld sprake zijn van gas dan is het echt van groot belang dat er zo snel mogelijk ingegrepen word. Inmiddels zijn we natuurlijk al heel wat uren verder. Veel sterkte. Laat je ons weten hoe het is afgelopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net wezen kijken en hij geeft GELUKKIG zijn bakje op. Maar hij is zeker wel ziek, zit nog steeds een beetje lusteloos in een hoekje. Net de dierenarts gebeld en kan 15:50 terecht.. en ik moet alles zelf doen. Zelf de dierenarts gebeld, zelf erheen en moet het ook zelf betalen want als het aan mijn moeder lag ging ik er niet heen want die wil geen geld uitgeven en mijn zus zegt dat het heel normaal is en dat iedereen die een konijn heeft zelf er voor moet zorgen en niet de ouders. Ik vind het gewoon belachelijk.. Hopelijk zal het goed gaan, hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval super dat jij de verantwoording wel wilt nemen, ik zag je topic gister al, werd er echt een beetje naar van dat je met een ziek beestje zat en je geen hulp/steun hier in kreeg. Als je zelf geen mogelijkheid hebt tot een dierenartsbezoek ivm bijv je leeftijd, zijn je ouders toch echt wel verantwoordelijk.


Een ziek dier mag je simpelweg geen zorg ontzeggen en niet eten behoort gewoon tot een spoedgeval.


Gelukkig leeft je konijn nog en hopelijk kan de dierenarts je konijn helpen.


Ik zou het ook eerst maar even afwachten, hulp heeft je konijn toch nodig, een dier kost nu eenmaal geld, zeker als het ziek wordt maar laat dat geen reden zijn om hem niet te laten helpen, want dat verdient je konijn niet.


Als het bedrag te hoog is om in 1 keer te betalen gewoon vragen of je het in delen mag betalen. 


En voor in de toekomst, ik weet niet hoe oud je bent of evt een baantje/zakgeld hebt, kun je bijvoorbeeld elk maand een beetje opzij zetten, in een potje doen zodat mocht je eens met je konijn naar de dierenarts moeten je geld achter de hand hebben.


Beterschap en succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe, ben zo opgelucht! Bedankt voor de reacties. Ik ben dus net naar de dierenarts geweest en het was wat ik vermoedde: haakjes. Ze waren niet erg groot, maar erg scherp en het was duidelijk dat hij pijn had, hij hoefte niet onder narcose en de kiezen waren al snel gevijld. De boef stribbelde wel wat tegen en sprong zelfs de assistent in de haren, maar verder was hij zoet geweest.  (brb) Hij krijg daarna nog een pijnstiller en ik kreeg voor het geval dat nog dwangvoer mee en een 2 daagse pijnstiller, het was ook gelukkig niet duur (58,80). Kwam ik net thuis, begon hij gelijk sla te eten, het arme ding had de hele tijd gewoon honger maar het deed pijn om te eten. Ik ga hem vanavond toch wat dwangvoer geven om hem een beetje op gang te helpen, gelukkig was mijn moeder ook positief en alles. Hij ligt nu een beetje bij te komen in zijn hok. Helemaal goed dus.


 


@Anjo dat geld wegleggen is een heel goed idee! Bedankt. En ik ben 16, dus het is indd niet dat ik helemaal afhankelijk ben van mijn moeder of iets, zelf verdien ik ook mijn eigen geld. Bedankt voor je steun, jullie allemaal ook. Groetjes!


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een idee om een afspraak met je moeder/ouders te maken, dat je alles zelf betaalt maar dat ze je in geval van nood naar de dierenarts brengen en de rekening voorschieten. En dat je dat de volgende dag weer terug betaalt. Zo betaal je alles toch zelf maar hoef je niet meer zoveel stress te ervaren en hoeft je konijn niet te lijden onder de onwetendheid van je ouders.

Dan zou ik wel goeie afspraken erover maken dus bv over het maximale bedrag wat ze voorschieten en in hoeveel tijd je het moet terug betalen. Misschien kun je dan ook benzinegeld betalen, dan kost het ze helemaal geen cent. Je bent 16 dus ik denk wel dat ze een punt hebben dat je je eigen hobby's moet betalen. Maar ik vind ook dat je soms wat hulp moet krijgen omdat je nog niet volwassen bent en nog geen auto kan rijden. Je zieke konijn achterop de brommer of fiets, kan natuurlijk ook niet. (en je zus moet zich er niet mee bemoeien, hahaha, maar dat is mijn mening) Beterschap voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het "maar" haakjes waren en dat het er naar uit ziet dat het nu weer goed gaat komen. Echt top dat je zo met je konijn bezig bent en je er voor in zet.

En ouders, goed ik heb iets makkelijker praten, woon al een tijdje niet meer thuis en regel al mijn zaakjes zelf maar ook ik zit soms wel eens krap bij kans en moet mijn ouders dan wel eens lief aan kijken. Wat hier geholpen heeft is dat ik mijn moeder altijd mee sleep in spoedgevallen en dat mijn dierenarts mijn mams een keer heeft uitgelegd waarom het in geval van niet eten toch echt spoed is bij een nijn, zelf kreeg ik mn moeder dat niet helemaal aan gepraat maar nu snapt ze het wel en staat ze nog binnen 5 minuten voor de deur als ik zeg dat het niet goed gaat :) tip is dus: neem je moeder een keer mee en laat je dierenarts je moeder uitleggen waarom het zo belangrijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .