Ga naar inhoud

Koppeling, 2 konijnen gewond, gebruik van Carprofen, help!


Gekkie

Aanbevolen berichten

Hou allemaal.

Ik probeer al enige tijd een groep te vormen van mijn 4 konijnen. Maar de mannetjes reageren heel erg fel tegen elkaar...

Boes mijn ex-ram is flink gewond geraakt en gebeten in zijn neus en rondom. Ik maak me flink zorgen om hem.

Ik heb de wonden schoongemaakt en verzorgd met honingzalf (wondzalf).

Hij ligt te trillen en te beven, ik denk dat hij pijn heeft.

Zou ik hem eventueel Carprofen drops kunnen geven?

Zoja, hoeveel? Want ik heb dit sinds kort in huis, maar nog nooit gebruikt. Ik weet de dosering niet goed voor een konijn.

Hoop dat jullie me snel kunnen helpen. Thx!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dosering staat op het flesje. Maar ik denk dat je beter eerst de dierenarts de boel schoon kunt laten maken om de schade te bekijken. Zometeen gooi je carprofen in de wond en dat lijkt me niet de bedoeling.

Het is warm vandaag en dat levert ook stress op, dus misschien kun je een coolpad in een theedoek wikkelen en bij hem leggen. De rit naar de dierenarts wordt dan iets dragelijker, denk ik. Maar ik zou meteen naar de dierenarts gaan en onderweg bellen dat je eraan komt. Voor spoed maken ze wel tijd vrij meestal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Michelleelmo, je hebt gelijk, bij een shock moet je juist niet koelen. Ik dacht aan Pien, die heb ik gisteren een coolpad in de transportmand gegeven op weg naar de dierenarts om haar in te laten slapen. Ik dacht, een ernstig ziek dier trekt deze hitte niet. Maar dit konijn kan wel eens in shock zijn en dat was Pien niet, I stand corrected!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst, bedankt allen voor de reacties.
Dat ik de DA moet raadplegen dat weet ik wel hoor, ik loop daar zowat de deur plat elke keer haha.

 

Ik wou het nu gewoon even zelf doen bij Boes (om zo de toch al moeizame koppeling niet te verstoren), de wonden zijn niet zo ontzettend groot, absoluut geen vuil erin, en ik heb het ontsmet en behandeld met wondzalf. Dit is al de 2de keer dat ik ze probeer te koppelen, dus ik wil het nog even volhouden... 

 

Ook Takkie (andere ex-ram), die had vuil in zijn ogen, heb ik ook zelf verwijderd en behandeld met oogdruppels/zalf. Dat is alweer veel beter :-)

 

Ik weet er ook al best veel van, werk ook in een konijnenopvang als vrijwilliger.... Dus ik ben geen leek.

Zijn er überhaupt mensen die zo dom zijn om carprofen IN de wonden te doen......? Dan ben je toch echt niet goed in je hoofd haha.

 

Nu gaat het wel wat beter, heb hem geaaid, alles zag er nog intact uit sinds vanmorgen, hij leeft weer een beetje op. En met Takkie gaat het sowieso al veel beter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt beter dan eerst, misschien was het de paniek. Heb ik ook hoor, als ze een wond hebben aan/op de snuit, dat bloedt vaak heel hard maar dan kan het toch nog meevallen. Maar ik vraag me wel af, zou een dierenarts voor zoiets preventief antibiotica voorschrijven? Daar zou ik zelf even over bellen iig.

Als je de koppeling door wilt zetten, misschien kleine muilkorfjes omdoen, hahaha. Sorry, grapje. Het klinkt niet erg gezellig, weet je zeker dat het nog enige kans van slagen heeft? Hier was het zo, toen ik er nog 6 had, als er twee waren die het niet met elkaar konden vinden, bleef dat zo en die maakte ik dus geen buren want ze vechten zelfs door de ren heen. Ik had ook eens een gewond konijn, met panelenren ertussen. Die moest ik drie dagen dwangvoeren omdat ze een zere lip had. Hou dus wel in de gaten dat ze goed blijven eten maar dat weet je wel, neem ik aan. Beterschap voor je konijn iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt beter dan eerst, misschien was het de paniek. Heb ik ook hoor, als ze een wond hebben aan/op de snuit, dat bloedt vaak heel hard maar dan kan het toch nog meevallen. Maar ik vraag me wel af, zou een dierenarts voor zoiets preventief antibiotica voorschrijven? Daar zou ik zelf even over bellen iig.

Als je de koppeling door wilt zetten, misschien kleine muilkorfjes omdoen, hahaha. Sorry, grapje. Het klinkt niet erg gezellig, weet je zeker dat het nog enige kans van slagen heeft? Hier was het zo, toen ik er nog 6 had, als er twee waren die het niet met elkaar konden vinden, bleef dat zo en die maakte ik dus geen buren want ze vechten zelfs door de ren heen. Ik had ook eens een gewond konijn, met panelenren ertussen. Die moest ik drie dagen dwangvoeren omdat ze een zere lip had. Hou dus wel in de gaten dat ze goed blijven eten maar dat weet je wel, neem ik aan. Beterschap voor je konijn iig.

 

Ja daar had ik ook al aan gedacht, die muilkorfjes haha. 

Zoals het er nu uitziet, heeft het jammer genoeg geen kans van slagen... :-(

 

Als dit al de 2e keer is zou ik toch gaan bekijken of ze wel echt bij elkaar kunnen...

 

Ik vrees ervoor... De 48u zijn bijna om, en Boes zondert zich af in een hoekje...

Peentje is de enige die rustig is en denkt: nou, ik hou me er wel buiten, ik vind het allemaal best! :D

 

Ik zou ze in elk gevl niet zelf proberen te koppelen, maar dat in de opvang laten doen. Je werkt daar, dus maak er gebruik van, zou ik zeggen.

 

Goh, ik heb ervoor gekozen om thuis te koppelen omdat ik er dan 24/24 kan bij zijn en 's nachts kan opstaan. In de opvang is er alleen maar iemand voor een paar uurtjes en verder kan ik ze dan niet in de gaten houden (omdat ik op 3 kwartier rijden van de opvang woon...).

 

Ze zitten overigens op een neutrale plek met neutrale spullen, dus daar kan het ook niet aan liggen.

 

Jammer dat het niet wil vlotten met de groepskoppeling.

Als je twijfelt gewoon even de dierenarts bellen, dan hoor je het vanzelf :)

 

Thx, het ziet er niet naar uit dat het ooit zal werken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige koppelingen gaan inderdaad helaas gewoon echt niet. 


Ik heb hier ook 1 groep proberen te maken, na een uur het eerste koppel alweer apart gezet en later de andere 2 koppels ook uit elkaar gehaald.


Ik heb het idee dat ze in een koppel gelukkiger zijn. Ook al zijn het groepsdieren, ze hebben toch allemaal hun eigen karakter en dat moet maar net klikken. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige koppelingen lukken inderdaad gewoon niet. Maar je moet het natuurlijk wel eerst goed geprobeerd hebben. Er zijn naar mijn mening meestal twee verklaringen voor het mislukken van een koppeling. Of de basisvoorwaarden zijn niet goed. Of er loopt een nerveus baasje omheen te stressen. ;)

Ik weet als geen ander dat het koppelen van je eigen konijnen heel lastig kan zijn. Juist door het uit handen te geven vergroot je de kans.

Daarnaast is langdurig koppelen op neutraal terrein heel belangrijk. Jij hebt ze nu thuis in jouw mooie ren, als ik het goed begrijp? Dan snap ik ook wel dat het niet lukt.

Waarom zou je ze perse thuis willen hebben? Je hoeft er geen 24 uur per dag naar te kijken. Juist met rust laten werkt veel beter.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige koppelingen gaan inderdaad helaas gewoon echt niet. 

Ik heb hier ook 1 groep proberen te maken, na een uur het eerste koppel alweer apart gezet en later de andere 2 koppels ook uit elkaar gehaald.

Ik heb het idee dat ze in een koppel gelukkiger zijn. Ook al zijn het groepsdieren, ze hebben toch allemaal hun eigen karakter en dat moet maar net klikken. 

 

Wauw na een uur al? 

 

Ik geef het altijd wel de 48 uur tijd, maar let er wel goed op dat ze elkaar niet afmaken :P

Sommige koppelingen lukken inderdaad gewoon niet. Maar je moet het natuurlijk wel eerst goed geprobeerd hebben. Er zijn naar mijn mening meestal twee verklaringen voor het mislukken van een koppeling. Of de basisvoorwaarden zijn niet goed. Of er loopt een nerveus baasje omheen te stressen. ;)

Ik weet als geen ander dat het koppelen van je eigen konijnen heel lastig kan zijn. Juist door het uit handen te geven vergroot je de kans.

Daarnaast is langdurig koppelen op neutraal terrein heel belangrijk. Jij hebt ze nu thuis in jouw mooie ren, als ik het goed begrijp? Dan snap ik ook wel dat het niet lukt.

Waarom zou je ze perse thuis willen hebben? Je hoeft er geen 24 uur per dag naar te kijken. Juist met rust laten werkt veel beter.

 

Het is niet gelukt.... Boes en Takkie kunnen elkaar niet luchten of zien.... Takkie heeft boes echt flink gebeten.

 

Ik doe het thuis omdat ik dan stiekem uit het raam kan gluren, de zenuwen vallen best mee hoor, ik ben er wel rustig onder. Maar het doet me wel pijn als ik mijn oogappels gewond zie. En dan ben ik er om snel de eerste zorgen toe te dienen :-) 

 

Ze hebben nu 48 uur samen gezeten voor de tweede keer, en het lukt niet. Dus ik stop ermee. De ren zal in 2en gesplitst moeten worden.

En met Boes en Takkie gaat het nu wel goed (daar ging het topic volgens mij eigenlijk over haha). Ik heb Boes niks meer gegeven dan ontsmetting in de wond en dan honingzalf erop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .