Ga naar inhoud

liggen na uit de kooi te komen


Marjoleiinn Franken

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een 2 maanden een konijntje, gekregen van een vriendin en heb het elke week opgevolgd vanaf hij/ zij (weet het geslacht nog niet) geboren is.

 

Het is best nog bang, ik kan het wel al aaien, hij eet sinds daarnet ook worteltjes die ik tussen mijn vingers houd. Als ik in de kamer kom en hij zit in zijn hok, dan komt hij meteen naar de tralies en gaat op zn achterpootjes staan en vraagt om aandacht.

 

Als ik hem oppak spartelt hij best hard tegen (ik neem hem nu op bij zn nekvel, en doe zn hoofd in de plooi van mijn arm zodat hij in het "donker" zit, en ondersteun zn achterhand met mn hand en druk hem zachtjes tegen me aan)

 

Het geen waar ik nu mee zit, is het feit dat hij dus zo bang is als hij opgepakt word, wat ook logisch is, maar vlak na dat ik hem in zijn kooi terug zet gaat hij meteen binnen de minuut liggen Is dit om te ontstressen? Kent iemand dit?

 

alvast bedankt

 

Als iemand nog tips heeft, om zn vertrouwen te winnen bijvoorbeeld, ze zijn altijd welkom!

 

Groetjes,
Marjolein

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er sowieso geen voorstander van om een konijn bij z'n nekvel op te pakken. Verder wordt een konijn wat al bang is alleen maar meer bang als je het iedere keer oppak, en dan ook nog eens bij z'n nekvel. Veel konijnen vinden het niet leuk opgepakt te worden, en dat moet je ook respecteren. De manier waarop je hem nu oppakt en bij je houd zorgt er alleen maar voor dat hij steeds banger gaat worden, met alle stress van dien. Logisch dat hij bij moet komen als je hem weer in z'n kooi zet. Als jij iedere keer iets moet ondergaan wat je niet leuk vind, dan moet je daar ook van bijkomen. Zo ook voor je konijn.

Als je zijn vertrouwen wil winnen zal je echt geduld moeten hebben en je konijn het initiatief laten nemen. Ga bij hem in de buurt op de grond zitten en laat hem zelf naar je toe komen. Als hij bij je komt moet je hem niet gelijk willen aaien. Laat hem eerst maar eens goed vertrouwen in je krijgen, en dan langzaamaan kan je hem gaan aaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, allereerst, welkom op het forum.


 


Dan nu je antwoord. Konijnen vinden het over het algemeen altijd vreselijk om opgepakt te worden. Onthoud dat konijnen prooidieren zijn en ze hebben in hun hersens ingeprogrameerd zitten dat als ze opgepakt worden, ze opgegeten worden. Dus ze zijn bang en zullen dit ook blijven.


 


Als je je konijn aandacht wilt geven, ga dan op de grond liggen bij hem, laat hem of haar, je ruiken. Als je hem aait, begin dan met het aaien van zijn kopje. Wat je ook kan doen is een paar brokjes bij je neer leggen en terwijl hij ze eet, kan je hem zachtjes proberen te aaien.


 


Ik snap dat je niet weet of het een mannetje of een vrouwtje is, en dus waarchijnlijk ook niet of hij al gecastreerd is, mijn advies is dan ook, maak een afspraak en ga langs bij een dieren arts om dit gelijk te controleren. Als je nijn nog niet gecastreerd is raad ik je wel aan dit te doen.


 


Verder, ik begrijp dat je nijn binnen zit, mag hij regelmatig uit zijn kooi om lekker rond te rennen?


 


Eventueel na castratie kan je, dit is fijn voor je nijn, kijken voor een maatje. een manvrouw koppel werkt het best maar dan moet een van de twee zeker gecastreerd zijn, anders heb je binnen no time nestjes.. Persoonlijk adviseer ik om ze dan beide te castreren. En er is echt niks mooiers dan twee nijntjes tegen elkaar zien liggen in totale relaxedheid. maar tja, je zit op een nijnen forum, dus dat zullen er wel meer met mij eens zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je hem idd beter alleen op kunt tillen als het echt noodzakelijk is. Ik gebruik ook wel een transportmand, die zet ik neer en begeleid ze de mand in. Dan kun je ze eruit laten op een tafel ofzo, als je ze moet borstelen of nagels moet knippen.

In het nekvel pakken kan wel, als je daarbij meteen de kont ondersteunt zodat ze niet alleen aan het velletje in hun nek hangen. Konijnen hebben een dunne huid namelijk. Bij een klein konijn is op die manier oppakken niet nodig, die kun je met beide handen om de romp vastpakken.

En hun vertrouwen winnen, dat duurt eventjes. Je kunt bij hem in de ren (als je die hebt) gaan zitten en hem je laten besnuffelen zonder dat je hem aait. Als je in kleermakerszit gaat zitten, kan ie op je schoot klimmen. Maar dan moet je wel even geduld hebben, het kan wel een half uurtje duren voor ie de moed verzamelt heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .