Ga naar inhoud

Jack ziek?


Jill85

Aanbevolen berichten

Vanmorgen heb ik de 3 nog groenvoer gegeven. Dat hebben ze alledrie mooi opgegeten. Nu valt het mij op dat hij al heel de middag ligt te suffen. Hij loopt nog rond en wast zich nog masr wil niet eten. Zou het door de warmte komen of is het raadzaam om vanavond langs de dierenarts te gaan? Hij heeft al een pasr keer gehad dat hij niet wilde eten en ze vonden nooit een oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien dat het inderdaad door de warmte komt of misschien door de verandering omdat saffier er nu bij zit eet hij wel gewoon zijn biks en hooi? maar als je echt twijfelt kan je naar de dierenarts gaan je kan het ook effen tot vanavond aan kijken misschien dat hij dan wel eet  


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben toch mr even gegaan en de dierenarts denkt een haarbal. Zijn maagje was een beetje dik. Hij was ook 200 gram afgevallen. 1900 nr 1700 gram. Hij wilde nog niet eten dus heb gedwangvoederd. Ik hen antibiotica en emeprid meegekregen. Hopelijk komr het goed! Ben wel ongerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zit idd hij de 2 andere buiten ma ik denk dat dat juist goed id want Ruby wijkt niet van zijn zijde. Hij voelde niet koud aan. Hij gedraagd zich toch al veel levendiger. Hij jaagt terug achter de 2 als ze zijn eten willen afpakken. Morgen nog medicatie geven en de dagen daarop. Ik merk toch al een duidelijk verschil tegen daarstraks. Ik denk dat het nog vrij warm blijft want ik kan nu nog zonder jas buiten. Hoe moet ik dat eig in de winter doen als hij ziek wordt? Ik neem aan dat hij d niey ineens binnen kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat klnkt niet verkeerd. Hou hem dan gewoon goed in de gaten (maar dat doe je al).

's Winters moeten ze wel naar binnen als ze ziek zijn. Ze kunnen zich dan niet op temperatuur houden. Als ze na een paar dagen weer beter zijn kunnen ze geleidelijk aan weer naar buiten (niet meteen van +20 naar -10 natuurlijk), ze zijn niet meteen hun wintervacht kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even gelezen en het kimt er wel op neer wat mijn dierenarts zei. Dat er isd sprake is van darmimmobiliteit door een teveel aan haar. En te weinig hooi eten. Hij is volop in de rui en niet echt een hooieter. Hij lijkt toch al aan de beterhand. Eet terug met de andere mee. Nu nogpaar dagen medicijnen geven en dat komt helemasl goed. Ik denk dat ik er op tijd bij was. Zou het kunnen dat hij vam die medicatie een zachtere ontlasting heeft?? Onze Jack is altijd een zorgenkindje geweeest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jill85: ik denk dat je verkeerd hebt gelezen, want dat staat er niet. Darm immobiliteit ontstaat NIET door een haarbal, een haarbal ontstaat door darm immobiliteit. Je konijn is niet ziek geworden door de haarbal, de eventuele haarbal is een gevolg van het ziek worden van je konijn, is een groot verschil. Achterhalen wat de darm immobiliteit heeft veroorzaakt lijkt me wel nuttig, wat eventueel door het weinig hooi eten kan komen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

MissV ik denk dat ik het verkeerd uitlegde. Mijn dierenarts zei idd dat de haarbal een gevolg is van darmimmobiliteit. Hij zei wss een gevolg van te weinig hooi eten. De andere 2 hebben d geen last van masr die eten goed hooi. Mss moet ik minder biks geven of ander hooi? Hij is wel het enige dierenwinkel konijn. Mss heeft d er ook mee te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jill85: Ik wil niet vervelend doen of je dierenarts afvallen, want nogmaals, ik ben geen DA. Maar een "haarbal" bij een konijn  is geen haarbal zoals bij een kat (zoals je hebt kunnen lezen). Dus als de DA je inderdaad heeft verteld dat de darmimmobiliteit door te weinig hooi komt, dan neem ik aan dat hij je tips heeft gegeven. Emeprid ken ik overigens alleen als middel bij katten tegen het braken. Een konijn kan niet braken, dus ik ben nieuwsgierig waarom je DA dit heeft gegeven, weet je dat misschien? Misschien leer ik weer wat bij!  Ik had eerder 1 van de middelen genoemd in het artikel verwacht.


 


Succes in ieder geval.


 


En het feit dat je konijn uit de dierenwinkel komt lijkt me niet relevant in deze, mijn eerste konijn komt uit de dierenwinkel (onwetendheid zo'n 8 jaar geleden) en die eet prima hooi...net als vele andere nijnen uit de dierenwinkel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Metacloral is eigenlijk ook een middel tegen het braken en helpt ook prima bij de maaglediging bij konijnen :)

Agreed ;) realiseerde ik me later ook, so I stand corrected! Maar nog steeds ben ik benieuwd naar emeprid, want ik ben niet bekend dat dit ook wordt gegeven aan konijnen, dus ik ben nieuwsgierig! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft ook niet gezegd dat het zoals een haarbal bij een kat is. Ik denk dat minn term v hasrba, in dee context niet correct is. Mijn dierenarts zei dat emeprid een middel is dat gebruikt wordt voor de maaglediging bij konijnen. Het klopt dat het vooral voor honden en katten gebruikt wordt tegen braken, maar wegens gebrek aan goeie medicatíe v konijnen en de nederlandse mogen we om een of andere redenen niet gebruken in belgie.

Hij heeft mij idd als tip gegeven meer hooi en minder biks. Ja ik dacht mss dat dierenwinkelkonijnen mss minder weerstand hadden en dasrdoor vlugger ziek worden. Nu stelt hij het overigens een stuk beter. Hij is kruidenhooi asn het eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .