Ga naar inhoud

Myxomatose uitbraak?


Shivas

Aanbevolen berichten

Ben vandaag met een konijntje naar de DA geweest daar ik gisteren aan haar zag dat zij een kleine verdikking aan haar oogje


had,vanmorgen waren beide ogen dicht door een enorme verdikking van de oogleden,ook verliest zij haar op haar neusbeugel.


Het konijntjes is geent toch vermoede de DA dat zij de symptmen van myx had ook al was hij daar niet voor de volle 100% van overtuigd.Ik moet haar nu 5 druppels meloxivet geven en haar en de andere nijnen behandelen met soludox 15%.


Rosie eet - drinkt nog goed en is nog goed actief.


 


Is dit myxo of toch een andere ziekte?


Maandag komt de DA naar de andere nijnen kijken en geeft hij ze een vervroegde herhalings enting.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan goed zijn dat het toch myx is, er was hier iemand die ook een konijntje had dat geënt was en toch myx kreeg. Het bleef toen bij een milde vorm en het konijntje is helemaal genezen, ik weet alleen niet meer wie dat was..

 

Het konijntje van Laura was dat.

 

Aafke die ik in de pleeg heb, blijkt het ook te hebben in een milde vorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer is ze geënt? Wel met Nobivac ook? Bij het konijn van Laura was het aan het einde van het jaar, dus toen het tijd werd voor de herhaling. Bij Aafke van Cynthia een konijn wat net pas geënt was.

 

Heb nu 2 konijnen in quarantaine met dezelfde symptomen ze eten of drinken niet meer zelfstandig.Ik maak 3xdaags hun oogjes proper zodat al de vieze troep eruit is en geef ze dwangvoer.Als maandag de DA komt laat ik ze inslapen.

 

De konijnen zijn geent met nobivac.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heftig. Zijn de enige symptomen bij de ogen te zien? Geen opgezette geslachtsdelen?

Ik hoop natuurlijk voor je andere konijnen dat het geen myxomatose is. Ik zou het natuurlijk niet weten maar dat ze niet meer eten en drinken hoort eigenlijk ook niet bij myxomatose, en dat ze in april nog geënt zijn maakt het helemaal vreemd. Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat een geënt konijn het nog krijgt, maar dan zo heftig en ook gelijk nog 1...

Wat het ook is, het is rot dat je deze twee in moet laten slapen. Veel sterkte maandag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heftig. Zijn de enige symptomen bij de ogen te zien? Geen opgezette geslachtsdelen?

Ik hoop natuurlijk voor je andere konijnen dat het geen myxomatose is. Ik zou het natuurlijk niet weten maar dat ze niet meer eten en drinken hoort eigenlijk ook niet bij myxomatose, en dat ze in april nog geënt zijn maakt het helemaal vreemd. Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat een geënt konijn het nog krijgt, maar dan zo heftig en ook gelijk nog 1...

Wat het ook is, het is rot dat je deze twee in moet laten slapen. Veel sterkte maandag.

Nee,ook de poten,oren enz.... lijken gezwollen te zijn,hun haren vallen ook uit door de zwellingen en ze hebben duidelijk pijn als ik ze aanraak.

Heb het op 30j nog nooit meegemaakt dat een konijn ondanks de enting toch nog myxo krijgt.

 

Ik ben echt bang dat al de konijnen dit gaan krijgen ondanks mijn voorzorgsmaatregelen.Eerst verzorg ik de konijnen waar nog niets aan te zien is,daarna doe ik andere kleding en schoeisel aan en dan pas ga ik naar de quarantaine ruimte waar de 2 zieke konijnen zijn in ondergebracht.

Heb ik ze verzorgd ontdoe ik me van die kleding en ontsmet ik mezelf ook grondig voor ik weer andere kleren aan doe.

 

Afwachten wat maandag de DA gaat zeggen maar denk om verder leed te voorkomen het beter is om die 2 konijntjes te laten inslapen wat ik liever niet doe maar ik moet realistisch blijven en ook aan het welzijn van de diertjes denken.

 

Als ik eraan denk zal ik morgen eens foto's van de diertjes nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje dat is schrikken zeg...


Kennis van mij had een niet ingeënt konijn, maar het duurde echt enorm lang voordat die zelf stopte met eten daarom verbaasd het me dat het bij een wel ingeënt konijn zo snel gaat. 


Ook had ze nog een voedster erbij zitten, deze kwam bij ons uit de opvang en was ingeënt en die heeft er helemaal geen last van gehad. 


Zou er misschien iets mis zijn gegaan met de inenting? (Vloeistof te weinig, vloeistof er naast gespoten?) of zou het nog wat anders kunnen zijn?


 


In ieder geval sterkte.  


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je doet het echt supergoed zo. Als er nog meer konijnen iets krijgen dan ligt dat in ieder geval niet aan jou.

Ik ken dat niet willen eten ook niet van myx. Ik heb maar 2 konijnen met myx gehad maar die bleven gewoon eten, nu zegt 2 konijnen niet veel, maar heb wel heel veel gelezen over myxomatose en het hoort er gewoon niet bij. Heb ook wel wilde konijnen gezien met myx en die zien er dood-ellendig uit maar zitten dan wel gras te eten. Het enige waarom konijnen met myx niet eten is in mijn ervaring omdat ze het eten op een gegeven moment niet meer zien en ruiken. Hou je het voor hun bekje dan eten ze het gewoon snel op. Heb je dat ook geprobeerd?

Mijn gedachte was ook dat er misschien iets mis was met de entvloeistof, misschien was er iets mis met de batch want iedere enting is een apart flesje.

Maar wat ook door mijn hoofd is gegaan is wellicht een variant van het virus, een mutatie. Omdat het toch niet 100% klassieke symptomen geeft maar wel deels.

Hopelijk kan de dierenarts nog een andere ziekte bedenken die ook overeenkomt met deze symptomen zodat je weet dat je andere konijnen veilig zijn of dat er nog iets aan te doen is wellicht. Maar ik denk ook dat dat lastig gaat worden en dat deze konijnen die nu ziek zijn echt heel ziek zijn als ik het zo hoor.

Hoe dan ook nogmaals veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ook niet of er iets mis was met de entstof ofzo...


De 2 konijntjes (Noortje - Rosie) zien er erg beroerd uit,Noortje komt niet uit haar slaaphok daarom heb ik vrijdag haar biks en water daarin geplaatst.Rosie zit naast haar slaaphokje en bij haar heb ik ook haar eten en drinken geplaatst,zij is met haar achterste naar de bakjes gaan zitten.Als ik ze op pak om ze te dwangvoeren knarsetanden en spartelen ze erg tegen waardoor ik vermoed dat zij erge pijn hebben,voor zij ziek werden waren zij heel rustig als ik ze opnam.Als ik mijn hand ong.2mm van hun lijfje hou dan voel ik al dat zij gloeien van de koorts ook al krijgen ze iedere dag een koortswerend middel (meloxivet).


 


Ik probeer zoveel mogelijk de diertjes alsnog te redden als de DA mij de garantie kan geven dat zij erdoor gaan komen ook al moeten ze daarvoor in de dierenkliniek worden opgenomen.Is er echt geen hoop meer voor de diertjes kan ik beter de beslissing nemen om ze verder lijden te besparen hoe erg ik het ook vind.Een dier dat iedere dag een lijdensweg doorstaat tot het komt te sterven is voor mij geen reden om ze te laten lijden,ik moet gewoon realistisch zijn ten opzicht van de diertjes.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Noortje was vannacht overleden,de DA vond het beter om Rosie te laten inslapen omdat zij echt naar adem moest happen om wat zuurstof te krijgen.


De DA heeft gezegd dat de konijntjes toch een ernstige vorm van myxomatose hadden.De andere konijntjes zagen er volgens hem nog goed gezond uit al moest ik hun wel nog in de gaten houden.Al de andere konijntjes hebben 2 verschillende entingen gekregen om hun een extra bescherming te geven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Noortje was vannacht overleden,de DA vond het beter om Rosie te laten inslapen omdat zij echt naar adem moest happen om wat zuurstof te krijgen.

De DA heeft gezegd dat de konijntjes toch een ernstige vorm van myxomatose hadden.De andere konijntjes zagen er volgens hem nog goed gezond uit al moest ik hun wel nog in de gaten houden.Al de andere konijntjes hebben 2 verschillende entingen gekregen om hun een extra bescherming te geven.

sterkte meid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de sterkte wensen.Ik pieker me suf over hoe Noortje en Rosie de myxo hebben kunnen krijgen.


De andere nijnen zien er tot heden nog goed uit,geen enkele vertoont een symptoom van myxo maar weet dat het nog te vroeg is om


te juichen.


Hopelijk blijven zij gespaard van de myxo.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .